6 335 läst ·
23 svar
6k läst
23 svar
Mätinstrument för elen i huset
Jag har försökt hitta information om mätprincipen i eazyvolt, men det står bara att den kan mäta
fasföljd med 2 poler.
Den måste dock på något sätt få en tredje signal för att kunna göra mätningen.
Jag gissar att det sitter en elektrod under handtaget, så att det genom kroppen blir
tillräcklig kapacitans mot jord. Handtaget skulle också kunna vara tillverkat i någon svagt ledande plast,
men då skulle det inte fungera säkert med handskar.
I vilket fall som helst verkar eazyvolt ha en fiffigare lösning än Fluke T100-serien.
Man kan ju fråga sig varför Fluke skryter om sin patenterade mätmetod, där man måste vidröra elektroden.
Den enkla förklaringen kanske är att eazyvolt bygger på ett annat (bättre) patent,
och att Fluke inte lyckades gå runt det på något annat sätt.
Om någon lyckas ta reda på hur eazyvolt fungerar, så vill jag gärna veta det!
/Hasse
fasföljd med 2 poler.
Den måste dock på något sätt få en tredje signal för att kunna göra mätningen.
Jag gissar att det sitter en elektrod under handtaget, så att det genom kroppen blir
tillräcklig kapacitans mot jord. Handtaget skulle också kunna vara tillverkat i någon svagt ledande plast,
men då skulle det inte fungera säkert med handskar.
I vilket fall som helst verkar eazyvolt ha en fiffigare lösning än Fluke T100-serien.
Man kan ju fråga sig varför Fluke skryter om sin patenterade mätmetod, där man måste vidröra elektroden.
Den enkla förklaringen kanske är att eazyvolt bygger på ett annat (bättre) patent,
och att Fluke inte lyckades gå runt det på något annat sätt.
Om någon lyckas ta reda på hur eazyvolt fungerar, så vill jag gärna veta det!
/Hasse
Enligt FLUKE's egen specifikation har den "Single pole test for phase detection", dvs fungerar som enpolig testpenna. Annars hade jag köpt en!b_hasse skrev:
Själv har jag en FLUKE 902 True RMS CAT III, 600V / 600 A tångampmeter, med temperaturmätning och andra finesser. Min/Max minnet är riktigt användbart.
Det är nog inget avancerat om man gör antagandet att mätningen sker med en nätfrekvens på runt 50Hz.b_hasse skrev:
Tänkt dig läget:
L1
L2
L3
Kopplar du mätaren på L1 och L2 och mäter tiden mellan spänningstopparna, alltså fasförskjutningen kan du se om du mäter två faser som ligger direkt efter varandra (120 graders förskjutning) eller om du har har en lucka motsvarande 240 grader mellan dem. Tänkbara mätscenarion blir väl typ att topparna ligger:
L1 - L2 - lucka (i annan skepnad L2 - lucka - L1)
L2 - L1 - lucka (i annan skepnad L1 - lucka - L2)
Problemet är att man behöver en referens till nolla eller jord för att se spänningstopparna.phl skrev:
Har man bara tillgång till L1 och L2 så ser man bara en sinusformad spänning mellan dem,
och det går inte att skilja dem åt.
/Hasse
Ja, det tror jag också.mycke_nu skrev:
Frågan är då varför Fluke T100-serien med sin patenterade mätmetod behöver en elektrod som man måste vidröra, medan andra klarar sig ändå?
Det borde räcka med en dold elektrod som sitter under handtaget. Det behövs i princip ingen ström alls.
/Hasse
Svårt att veta, men jag skulle tro att ingången får väldigt hög ingångsimpedans och att det kan bli problem att filtrera bort störningar. Möjligen tycker Fluke att funktionen blir säkrare med en elektrod, eller så fick dom helt enkelt inte filtret att fungera tillfredställande. Sedan tar ju amerikanare patent på ALLT.b_hasse skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden