Vad använder Du för mätinstrument?
Fabrikat och modell? Vad rekommenderar Du som bra och vad är skit.
Tala om om Du är s.k. "hempulare" eller proffs. Ser fram mot intressant information inför köp.

Begränsad behörighet är ju ingen dispens.

Han kanske har en behörig elektriker som sagt att han får göra allt utom att koppla centralen, det gör den behörige, är det så så är det olagligt av den behörige. Allt sådant arbete är behörighets krävande.

falukorv skrev:
Begränsad behörighet är ju ingen dispens.

Han kanske har en behörig elektriker som sagt att han får göra allt utom att koppla centralen, det gör den behörige, är det så så är det olagligt av den behörige. Allt sådant arbete är behörighets krävande.
Jag vet, men det kanske är lite begreppsförvirring.
Om den behörige låter honom göra allt utom centralen, men sedan ändå står för behörigheten på allt så är det ok.
"dispens" låter dock lite konstigt i sammanhanget.

Det är väl bara att vänta och se vad svaret blir från trådskaparen.

Det är egentligen inte ok, men....

Under behörigs handledning/övervakning får väl vemsomhelst arbeta som installationselektriker. Det normala på ett företag är att en är behörig.

Scenicen är vemsomhelst och elektrikern är behörig. Eller? Det är ju så det skrivs på detta forum, tala med elektriker och kom överens vad och hur det ska göras.

Protte

Mikael_L
prototypen skrev:
Under behörigs handledning/övervakning får väl vemsomhelst arbeta som installationselektriker. Det normala på ett företag är att en är behörig.

Scenicen är vemsomhelst och elektrikern är behörig. Eller? Det är ju så det skrivs på detta forum, tala med elektriker och kom överens vad och hur det ska göras.

Protte
Om vi ska vara riktigt petiga så måste faktiskt anställningsförhållande också råda.
Dvs, "vemsomhelst" måste vara anställd av den behörige eller så måste båda vara anställda på samma företag.

1. Innehar begränsad behörighet
2. Ämnet har en fråga om instrument.
Rent ut sagt skit i resten och lämna sandlådan!

Skriv då inte dispens, själv har jag en fluke T 140 både på jobb och hemma, en liten mini tångamperemeter Kyoritsu(eller hur den nu stavas), mäter 0-200A, sedan en Tillquist tångamperemeter/voltmeter 0-1000A, och en fluke multimeter, vilken model har jag inte i huvudet men den mäter frekvens mm, jobbar som industri elektriker och lite installations dito.

Tack "Falukorv" för Ditt svar. Jag har tittat på T140. Dock har jag upplysts om att tillverkaren av T100-T140 inte finns mer. Det är en lablad produkt. Tittat lite på CA 704. Eftersom jag inte gärna går in i elcentralen så kanske tångamperemeter är lite overkill för mig.
Däremot den nya Fluke T5-1000 verkar var intressant med beröringsfri mätning och spänningsprovning. Någon som tittat på denna som en kombinerad spänningsprovare och begränsad tångamperemeter för de vanliga provningarna "hemma". Eller är jag helt fel ute när det gäller T5-1000´s förmåga? Det är inte alltid lätt att få svar från säljglada säljare dvs. förstå varandra rätt.

T-140 är det inga problem att få tag i, pratade med Fluke, dem vet inget om att tillverkaren ine finns mer!?

Jag använder "Fluke T5-1000 " varje dag, funkar fin om man skall mäta uttag och få ett hum om hur mycket nåt drar.
men jag ser det bara som ett enkelt hjälpmedel, det jag saknar mest är decimaler, framför allt när man skall ohmmäta.
men det kanske du inte gör så ofta hemma.
så för vanligt hemmabruk för att kolla spänning i uttagen eller liknande så är det ett bra och enkelt instrument, bra är ju också att den själv känner av om det är AC eller DC, samt visar det.

annars e 170serien bra, men det är ju hur mycket man vill lägga!

Kör också med T140. Det jag stör mig på är den lilla sensorn man måste hålla fingret på när man mäter fasföljd. Dvs man kan inte mäta fasföljd med handskar. Fattar inte vad denna funktion ska vara bra för. Vet du Falukorv? Annars ett bra instrument,

Floppman skrev:
Kör också med T140. Det jag stör mig på är den lilla sensorn man måste hålla fingret på när man mäter fasföljd. Dvs man kan inte mäta fasföljd med handskar. Fattar inte vad denna funktion ska vara bra för. Vet du Falukorv? Annars ett bra instrument,
För att mäta fasföljd behövs 3 anslutningar till elsystemet. Jag gissar att T140 får en kapacitiv jordreferens när man rör vid den åtkomliga elektroden. Den får alltså 2 faser plus jord, och det räcker för att se fasföljden.
Fluke skriver att T100-serien har ett patenterat sätt att mäta fasföljd.

/Hasse

låter iofs rimligt, men det finns ju instrument som visar följden med bara två faser, tex sagem eazyvolt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.