17 925 läst ·
33 svar
18k läst
33 svar
mathiss - har någon försökt och har erfarenheter
Problemet att hoppa över säkerhet som med dörrbrytare är att när tex barnbarnen leker så kan det göra väldans ont!
Att mäta strömmen för styrning blir förmodligen en dyr historia.
Gränslägen gär att bygga billigt med tex några luckbrytare* som bryter fasen när man öppnar dörren, och en längst ner i hissen som bryter när hissen ställer sig på den o samma längs upp. så brukar enkla hissar o lyftbord fungera.
Klämskydd blir överflödigt med en dörr med brytare.
*typ samma som används för att tända när man öppnar kylskåpet lr garderoben.
Att mäta strömmen för styrning blir förmodligen en dyr historia.
Gränslägen gär att bygga billigt med tex några luckbrytare* som bryter fasen när man öppnar dörren, och en längst ner i hissen som bryter när hissen ställer sig på den o samma längs upp. så brukar enkla hissar o lyftbord fungera.
Klämskydd blir överflödigt med en dörr med brytare.
*typ samma som används för att tända när man öppnar kylskåpet lr garderoben.
Har ritat en lite skiss på styrningen, väldigt förenklad såklart... Viktigt att avståndet mellan rören är lika såklart, annars kommer hissen att spåra ur, och som någon skrev, behövs ingen stor motor om man använder motvikts ballansering, motvikten ska då väga lika mycket som hela hissen. Lasten som skall flyttas i det fallet är "bara" det man stoppar i hissen. Säkerheten är som också nämnts viktig, säkerhetsbrytare på dörrarna till schaktet, gränslägesbrytare osv... Helt klart genomförbart, men lite mer komplicerat
//Jante
ps
Var i kontakt med takvinschföretaget och de menade att vinschen var väl lämpat för uppgiften. Den stoppar själv när den når upp(censorer) och den går att programera hur långt den skall gå ner. Dessutom skulle jag få köpa ett återtaget nytt ex för en billigare peng. Ser ut att bli en intressant höst. Tänk att skicka upp glöggen till vardagsrummet till jul.
Ett problem (största?) blir väl att få in rören som hjulen skall gå mot i schaktet, för det var väl färdigbyggt?
Kanske man kan använda wires i stället, som spänns ordentligt?
Eller så får man ha hjul som går mot väggarna, kanske kan fungera.
Ytterligare problem blir om man har säkerhetsbrytare på dörrarna och någon glömmer stänga dörren på "den andra" våningen, då får man springa och stänga dörren, innan man kan köra hissen
Kan naturligtvis lösas genom att dörrarna inte kan öppnas när hissen inte är där, men då blir det lite meck med mekaniska spärrar, eller via något wirespel som kan fjärrstänga dörrarna på "andra" våningen".
Slutligen, om man skall ha motvikt bör den kanske löpa i eget schakt, återigen, ert var väl redan färdigbyggt?
Så, mitt förslag blir:
Köp vinchen du länkar till, med en extra fjärrkontroll. Montera vinchen i toppen på schaktet och klistra en fjärrkontroll vid varje dörr. Programmera den så den inte går för långt ner.
Bygg en "låda, med hjul både uppe och nere, på alla fyra sidorna. Viktigt att den passar perfekt i schaktet. Fixa "någon mekanisk spärr" på lådan, så att dörrarna inte går att öppna när lådan inte är där.
Skit i motvikt, guiderör och guidewirar.
/ Fredrik
Kanske man kan använda wires i stället, som spänns ordentligt?
Eller så får man ha hjul som går mot väggarna, kanske kan fungera.
Ytterligare problem blir om man har säkerhetsbrytare på dörrarna och någon glömmer stänga dörren på "den andra" våningen, då får man springa och stänga dörren, innan man kan köra hissen
Slutligen, om man skall ha motvikt bör den kanske löpa i eget schakt, återigen, ert var väl redan färdigbyggt?
Så, mitt förslag blir:
Köp vinchen du länkar till, med en extra fjärrkontroll. Montera vinchen i toppen på schaktet och klistra en fjärrkontroll vid varje dörr. Programmera den så den inte går för långt ner.
Bygg en "låda, med hjul både uppe och nere, på alla fyra sidorna. Viktigt att den passar perfekt i schaktet. Fixa "någon mekanisk spärr" på lådan, så att dörrarna inte går att öppna när lådan inte är där.
/ Fredrik
Ju enklare ju simplareTornhill 2 skrev:Så, mitt förslag blir:
/ Fredrik
//Jante
Tack för råd och dåd. Det verkar bara bli lättare och lättare (i alla fall i teorin) Ja det får bli att snickra lämplig låda och hitta lämpliga hjul, dock i omvänd ordning. Tar järna emot tips på lämpliga hjul så jag får fira (h)jul med mathiss.
Kanske sådana http://www.clasohlson.com/se/Ottomanrulle/Pr309741000 ?
16 st, ett "uppe till vänster", ett "nere till vänster", ett "uppe till höger" och ett "nere till höger", på varje sida.
Det borde vara viktigt att lådan passar i chaktet med så liten marginal som möjligt. Minskar risken för att den skall hamna på sned och fastna.
/ Fredrik
16 st, ett "uppe till vänster", ett "nere till vänster", ett "uppe till höger" och ett "nere till höger", på varje sida.
Det borde vara viktigt att lådan passar i chaktet med så liten marginal som möjligt. Minskar risken för att den skall hamna på sned och fastna.
/ Fredrik
Gör det inte för tight bara, har du hjul på alla kanter som Tornhill2 föreslår så ska det mycket till för att den ska fastna. Beroende på hur du gör hissburen så kanske den behöver en tyngd för att du ska få så smidig rörelse som möjligt.
Tack för tipsen men med anledning av era tips så hittar jag direkt ett problem. Schaktet där nere i köket har ju en vanlig skåpdörr. Det är här man ska lasta mathissen. Problemet är att när man öppnar skådörren är det helt öppet och ingen mothåll för hjulen. Dvs det finns endast schaktvägg åt tre håll. Skåpdörren ligger ju utanpå schaktet och kan inte användas som mothåll. Hoppas ni förstår. Det här får jag nog fundera vidare på. Möjligen måste hjulen går i en skena som på något sätt "låser" hjulen på plats när hisslådan befinner sig nere i köket. Däremot funkar det med hjul på alla sidor på övervåningen då schaktet där är utformat med sidor åt alla håll.
Ja det var ju enkla lösningar tack för det. Får bege mig hem och titta på vilken lösning som är enklast. Höstens första förkylning är på väg. Så jag verkar få någon dag att tänka på fortsättningen mellan hostattackerna. Men fler idéer mottages tanksamt. Ska försöka dokumentera projektet och lägga ut på denna tråd när jag väl kommer igång. Fick just ett mail om att takvinschen kan levereras om tre veckor. Det passar bra i tid så i oktober bör jag kunna komma igång.
Det måste inte vara rullar. Glidstyrningar är vanligt även på riktiga hissar. Där brukar det för övrigt bara vara två gejder och inte fyra. På gamla hissar händer det att gejderna är av trä, så det kan de nog vara för dig med. Vad är det för mått på schaktet?
Erik
Erik
Får nog kanske på nöten när ni läser mitt inlägg här.
Jag tycker ni krånglar till det allihopa och har läst på läxan från "Överbeskyddarverket".
En lång slät bräda på var sida om schacktet. Mot den brädan ligger lådan med några enkla gummihjul och styr. Det kan få glappa ganska rejält. Ett block i taket och ett vanligt rep som går från lådans tak-runt blocket och till en motvikt. Ett annat rep hänger på undersidan lådan för att kunna dra lådan ner från bottenplanet.
Säkerheten är enkel. På bottenplanet tar det stopp med en bräda, lådan kan inte komma längre ner. På övervåningen kan man om motvikten inte räcker till skjuta in en regel, en list som håller det hela. Om man är nöjd med den funktionen kan man skippa motvikten! (Man måste naturligtvis dra ut rigeln när hissen skall ner) Hålen i väggarna täcks med en vanlig dörr. Öppnar nån unge den så får han bannor, annars kan man sätta ett lås på den när barnbarnen kommer. Ett vanligt enkelt billigt lås man har på köksskåp för 40:- räcker bra.
That´s it.
Sådan här enkla hissar har jag sett massor som barn.
Gör det inte mer invecklat än det krävs.
Jag tycker ni krånglar till det allihopa och har läst på läxan från "Överbeskyddarverket".
En lång slät bräda på var sida om schacktet. Mot den brädan ligger lådan med några enkla gummihjul och styr. Det kan få glappa ganska rejält. Ett block i taket och ett vanligt rep som går från lådans tak-runt blocket och till en motvikt. Ett annat rep hänger på undersidan lådan för att kunna dra lådan ner från bottenplanet.
Säkerheten är enkel. På bottenplanet tar det stopp med en bräda, lådan kan inte komma längre ner. På övervåningen kan man om motvikten inte räcker till skjuta in en regel, en list som håller det hela. Om man är nöjd med den funktionen kan man skippa motvikten! (Man måste naturligtvis dra ut rigeln när hissen skall ner) Hålen i väggarna täcks med en vanlig dörr. Öppnar nån unge den så får han bannor, annars kan man sätta ett lås på den när barnbarnen kommer. Ett vanligt enkelt billigt lås man har på köksskåp för 40:- räcker bra.
That´s it.
Sådan här enkla hissar har jag sett massor som barn.
Gör det inte mer invecklat än det krävs.