Stina - istället för att oroa dig och ställa alla dina frågor här, frågor som är väldigt svåra att ge vettiga svar på (inte ditt fel), borde du ta kontakt med en saneringsfirma och låta dem gå igenom ditt hus tillsammans med dig så du får ställa alla dina frågor till dem som har kompetens och möjlighet att ge vettiga svar och som kan förklara varför de inte kan ge ett omedelbart svar.

• Gilla
Larsa och 2 till
  • Laddar…
Det var alltså inte fel att börja här, men de svar du fått pekar alla åt det hållet.

Stina71 - det är ingen som försöker göra dig ledsen och du bryter inte mot några skrivna eller oskrivna regler. Och alla försöker hjälpa dig. Fast det du behöver hjälp med är inte att identifiera all asbest, utan att hantera din överdrivna oro för asbest.

Omotiverad oro är ett seriöst problem, och det låter som att oron orsakar mycket lidande och ångest för dig. Den indikation jag får är att du har någon slags tvångstankar eller liknande kring detta. Det bästa du kan göra är nog att söka vård för detta.

Jag vill inte heller göra dig ledsen, men kanske ge dig en knuff i rätt riktning.

Jag menade bara att du för länge sedan fått det svar som du behöver och kan få på detta forum:
Asbest kan vara farligt om man är storrökare och jobbar med det dagligen, men så länge som asbesten bara sitter där är den ofarlig och om man bara river i asbest som hobbysnickare är risken obefintlig. Det är svårt att säga säkert om ett material innehåller asbest utifrån fotografier. Vill du veta säkert så ta dit en sanerare.

Det svaret kan du applicera på alla dina frågor. Gör det nu så kan du tänka på något roligare. Frågorna kommer aldrig att ta slut annars.

Om du väljer att låta sanera bort asbesten får du gärna göra en tråd med bilder om det. Jag önskar dig och din familj all lycka i ert hus, och jag menar det verkligen.

• Gilla
sunqan
  • Laddar…
Fred vom Jupiter skrev:
Asbest kan vara farligt om man är storrökare och jobbar med det dagligen, men så länge som asbesten bara sitter där är den ofarlig och...
Och det är som sagt långtifrån klart om ventilationskanaler är gjorda i asbest. Det är ju trevligt att alla här verkar vara tvärsäkra, men forskningen är det som sagt *inte*. Vi vet helt enkelt inte än, det har gått för kort tid. Jag skulle utifrån försiktighetsprincipen *inte* acceptera en tilluftskanal i asbest idag.

Jag retar mig inte på dina frågor. Fråga på. Men det är inte asbest och kvicksilver som är ditt största problem. Det är fullständigt uppenbart.

Och ditt problem är...? Är någon 100 gånger mer orolig för något än de flesta andra så kan denne få svar 100 gånger också, tycker jag.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
O
lars_stefan_axelsson skrev:
Och det är som sagt långtifrån klart om ventilationskanaler är gjorda i asbest. Det är ju trevligt att alla här verkar vara tvärsäkra, men forskningen är det som sagt *inte*. Vi vet helt enkelt inte än, det har gått för kort tid. Jag skulle utifrån försiktighetsprincipen *inte* acceptera en tilluftskanal i asbest idag.
Vet man inte så mycket om asbest idag? att man vet att det är "ofarligt" så länge man inte bearbetar det?
Problemet med asbest och radon och andra saker, det är att folk blir skrämda. De allra flesta som har dött av stenlunga orskad av asbest, dessa har arbetat nästan hela sitt liv med asbest, utan något som helst skydd.
Man vet idag ganska mycket om asbest.
Var någon stans har du läst att en asbest kanal kan vara farlig även om man inte borrar eller sågar i den?
Vore nämligen väldigt intressant att veta...
Förresten, om det vore så farligt, så skulle många många fler ha dött av stenlunga.....

Har du läst något av det jag skrivit tidigare om Asbest? Men, OK, skam den som ger sig, vi tar det igen:

Odjuret skrev:
Vet man inte så mycket om asbest idag? att man vet att det är "ofarligt" så länge man inte bearbetar det?
Nej, vi vet t ex inte hur stor asbestbelastning som leder till ökad risk för mesoteliom. Vi har inga mätvärden från den miljö som de som har hunnit dö i det utsattes för. Det är ett vanligt forskningsproblem när vi har fenomen med så oerhört lång inkubationstid som vi har att göra med här. Det tar för lång tid att göra experiment (när dessa inte faller av andra skäl, och epidemiologi är ett trubbigt verktyg särskilt när vi inte har de data om miljö vi skulle behöva.

Sedan så kommer vi till frågan om bearbetning. Det är ju trivialt inte bearbetningen i sig som är problemet utan frisättningen av asbestfibrer i luften. Med bearbetning så kommer dessa förstås som ett brev på posten i stor mängd, men även annan användning *kan* frisätta fibrer. Och eftersom gränsvärdena är så oerhört låga så krävs det ytterst liten frisättning för att vi skall börja dra öronen åt sig.

Odjuret skrev:
Problemet med asbest och radon och andra saker, det är att folk blir skrämda.
Nej, det är att folk dör av dem. Annars så skulle vi inte ha gränsvärden som var så lågt satta. Våra historiska misslyckanden är många och ganska fantastiska. Vi ser nu t ex efter några decenniers förbud mot blyad bensin att *brottsfrekvensen* går ner markant. Så stor var påverkan.

Odjuret skrev:
De allra flesta som har dött av stenlunga orskad av asbest, dessa har arbetat nästan hela sitt liv med asbest, utan något som helst skydd.
Ja, det hade ju varit intressant om det var just stendammslunga som var problemet. Om det var det så är detta ett betydligt mer känt problem (tro mig som stammar från en lång linje Bohusländska stenhuggare. Det är inget man behöver oroa sig för när det gäller asbest idag. Problemet vi pratar om är främst mesoteliom och lungcancer. Mesoteliom är en otäck sjukdom som efter flera decenniers inkubationstid tar livet av dig på nio månader och förkortar ditt liv med en 10-20-25 år. Det verkar inte som om tiden till senaste exponering påverkar risken och det finns ingen känd säker nivå. Lungcancer tar typiskt 15 år och här är dosberoendet starkare. Dessutom verkar det finnas en återhämtningseffekt med tiden. (Om man röker så är lungcancerrisken större än summan av de individuella riskerna). Sedan så har vi några andra cancerformer som är implicerade, men inte lika starkt och också andra lungproblem som liknar men inte är identiska med stendammslunga (plackformer).

Odjuret skrev:
Man vet idag ganska mycket om asbest.
"Man" kanske gör det. Men om allt du vet om asbestrisken är kopplad till stendammslunga så ligger du nästan 100 år efter forskningsfronten och borde tänka dig för innan du uttalar dig med någon större tvärsäkerhet... Nästan all forskning som är gjord är gjort inom yrkesmedicinen. Om risker förknippade med allmännexponering vet vi betydligt mindre.

Odjuret skrev:
Var någon stans har du läst att en asbest kanal kan vara farlig även om man inte borrar eller sågar i den?
Vore nämligen väldigt intressant att veta...
Om du *läst* mitt inlägg så hade du sett att min poäng var just *att vi inte visste* hur stor risken är. Vi vet ännu inte ens tillräckligt om annan exponering än yrkesmässig sådan. Det är det området som sett mest forskning. MEN att asbesthaltiga material t ex kan torka och falla sönder, påverkas av fukt osv. är ingen nyhet. Även om asbesthaltiga material kan vara motståndskraftiga mot mycket så är det inte för evigt, och eftersom partiklar frisätts när detta händer och vi vet att det krävs ganska lite fibrer för att göra luft otjänlig (i storleksordningen bokstavligt ett knappnålshuvud för ett hus), så finns det anledning att ta med det i beräkningen. När vi dessutom vet att det finns en risk när det gäller allmänexponering i t ex hus från bla ventilationskanaler (se exv. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2374531/ för att bara ta en ur högen) så kan det mycket väl vara som jag sade. Nämligen att man med hänvisning till försiktighetsprincipen vill göra lämplig åtgärd. Vi vet *inte* tillräckligt för att varken döma ut eller säkerförklara just tilluftskanaler idag. De är en av en lång rad av misstänkta bovar i aktuell forskning.

Men låt oss stanna vid just tilluftskanalen en stund. Hur skall du t ex rengöra en tilluftskanal med asbest i utan att frigöra fibrer? Och hur skall du t ex göra den säker genom täckning med exv. färg, *utan* att först göra ren den? Skall du låta allsköns *annan* skit växa i den i trettio år eftersom du inte kan röra den på annat sätt?

Var i hela världen har du fått för dig att det krävs "borr" eller "såg" för att frigöra asbestfibrer? Asbesthaltig isolering brukar t ex kunna rinna ur rörfogar "av sig själv" alldeles utmärkt bara man ger den några decennier att torka till och låter värmerörelserna av rören göra sitt. Sedan så trampar du på kornen... Eller suger upp dem med dammsugaren...

Odjuret skrev:
Förresten, om det vore så farligt, så skulle många många fler ha dött av stenlunga.....
Förresten, om det vore så farligt, så skulle många fler ha dött när de fick den i huvudet... Såg du vad jag gjorde där? Jag införde en helt rimlig risk för liv och hälsa, som inte hade ett vitten med de faktiska risker som vi är intresserade av och som vi aktivt studerar.

Så, nej. Man kan *inte* sluta sig till att: Om det vore så farligt så skulle många många fler ha dött av stendammslunga, eftersom det sjukdomstillståndet inte har med det hela att göra!

• Gilla
BiFuel och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Och ditt problem är...? Är någon 100 gånger mer orolig för något än de flesta andra så kan denne få svar 100 gånger också, tycker jag.
Precis. Det går ju i så fall lika bra att sluta svara om man nu tycker det är så störande. Om tillräckligt många gör det så självdör i så fall frågan.

Psykoanalys över forum är så svårt att jag själv låter experterna sköta det, och istället inskränker mina svar till det jag har ett hum om...

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Tack lars_stefan_axelsson (och ni andra) för att du ger svar som är fokuserade på själva sakfrågan och inte, som flera andra, passar på att analysera min sk överdrivna oro och till och med ber mig att söka vård.
Vilket jag uppfattar som mycket olustigt och rent ut sagt kränkande.
Jag uppskattar din professionalitet och att du tar dig tid att dela med dig utav din sakkunskap.
Tack!

O
lars_stefan_axelsson skrev:
.....
Vilken tur att du sitter på alla svaren!
Men om nu allting har sådan lång inkubationstid som du påstår... hur kan man då veta att det är farligt?
Om jag ligger 100år efter... då fanns det knappt asbest.... så jag vet inte...
Problemet är att man överdriver faran. Bara så att vissa inte vill inse att det är så...

Med en sådan inställning till asbest då hoppas jag att du själv inte rör dig utanför ditt nybyggda hus som är garanterat asbest fritt.... Med tanke på att det som är uppbyggt av asbest kan släppa ifrån sig asbest fibrer utan att man ens rör vid det...
Om nu enligt expertisen att asbest är så farlig att den även sprider sig själv varför har då inte samtliga som har växt upp i hus med asbest, lungcancer?
Har alla bilmekaniker som jobbade med asbestbromsar fått lungcancer idag?
Tror det är bäst att jag investerar i en gasmask....

O
Stina71 skrev:
Tack lars_stefan_axelsson (och ni andra) för att du ger svar som är fokuserade på själva sakfrågan och inte, som flera andra, passar på att analysera min sk överdrivna oro och till och med ber mig att söka vård.
Vilket jag uppfattar som mycket olustigt och rent ut sagt kränkande.
Jag uppskattar din professionalitet och att du tar dig tid att dela med dig utav din sakkunskap.
Tack!
Det är ingen som vill kränka dig, Men den känslan vi får är att du har en överdriven oro, det får du ta när du lägger in så många frågor om vad som kan vara asbest eller andra saker. Självklart har du rätt att fråga, Att söka vård låter alltid så illa men jag tror att det var välmenat! För det kan inte vara roligt med å vara så rädd för olika saker i ett hem.
För även om det nu är någonting som innehåller asbest så innebär det inte att det är farligt, om man inte läser vissa som vill skrämma upp oss ännu mer!
Men det är bra att fråga om man är osäker! Men det är så mycket som är farligt i den här världen... Inte bara asbest och radon.... Men som vi ändå inte oroar oss för.... Det är ganska intressant... Många är livrädda för asbest, men ändå bor dom mitt i stan... vilket är då farligast? alla bilarnas avgaser samt risken att bli påkörd eller eventuell asbest i hemmet.
Nu säger jag inte att du bor mitt i stan. Men det är väl som så med många saker man oroar sig för. Det man har läst om som är farligt i ens hem oroar man sig för men man glömmer bort allt annat som är farligt.
Men fortsätt att fråga om det är något du undrar över! Och lyssna på alla som skriver något om det som du funderar på... Vissa kommer säkerligen att fortsätta att tjata om din överdrivna oro.
Och läs gärna själv på nätet på nätet om tex asbest, men var källkritisk! det är du säkert men eftersom jag inte känner dig så tipsar jag om det!
Det finns så många som inte är källkritiska när de läser om farliga saker.... Läser man på radonförbundets hemsida om radon så kanske man skall ta allt som står där med en nypa salt eller så, eftersom deras medlemmar är företag som säljer radontjänster....

Jag skulle rekommendera dig att själv börja granska allt som finns på nätet om det du är orolig för! För din egenskull! oavsett vad det är du är orolig för. Jag oroar mig också för saker men då försöker jag hitta fakta om det.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Vilken tur att du sitter på alla svaren!
Men om nu allting har sådan lång inkubationstid som du påstår... hur kan man då veta att det är farligt?
Om jag ligger 100år efter... då fanns det knappt asbest.... så jag vet inte...
Problemet är att man överdriver faran. Bara så att vissa inte vill inse att det är så...

Med en sådan inställning till asbest då hoppas jag att du själv inte rör dig utanför ditt nybyggda hus som är garanterat asbest fritt.... Med tanke på att det som är uppbyggt av asbest kan släppa ifrån sig asbest fibrer utan att man ens rör vid det...
Om nu enligt expertisen att asbest är så farlig att den även sprider sig själv varför har då inte samtliga som har växt upp i hus med asbest, lungcancer?
Har alla bilmekaniker som jobbade med asbestbromsar fått lungcancer idag?
Tror det är bäst att jag investerar i en gasmask....
Du försöker inte ens va?

1) "Farligt" är naturligtvis en relativ term. När det gäller asbest som allt annat. På samma sätt som det finns tydliga och uppenbara risker med trafiken, så finns det tydliga och uppenbara risker med asbest. Och du, trots att vi säger att trafiken är "farlig" till våra barn, så är det ju ändå bara 500 eller så som dör varje år? Det måste ju enligt dig vara helt riskfritt då?

Ditt---felaktiga---sätt att resonera kallas "falsk dikotomi".

Så nej. Inte alla som jobbade med bromsbelägg fram till sjuttiotalet (min far bla) har, ännu skall tilläggas, fått cancer eller mesoteliom. Inte heller alla kommer att få det. Och det har inte med saken att göra. Bland den farligaste syssla som någon enskild större grupp har företagit sig, så var det att åka u-båt för Hitler. Och vet du, det var vara i runda slängar 3 av 4 som dog av det. Så det kan ju inte heller varit så farligt. Det är tydligt att du skulle behöva lära dig en hel del mer om riskbedöming, (sammhällsekonomi), hur man räknar och resonerar kring dessa och liknande situationer och faktorer osv. Jag kommer gärna med tips på bra litteratur.

2) Hundra år sedan för oss så långt in på nittonhundratalet som 1914. Då fanns det asbest. Även om vi har brutit asbest i 4000 år, så kom användningen inte igång på allvar förrän senare delen av 1800-talet och den exploderade inte förrän 1900-talet. Att detta var förenat med risker visste man sedan åtminstone 1899 när den första medicinska vetenskapliga rapporten publicerades. Så du ligger ungefär hundra år efter, med marginal...

3) "Allt" har inte lång inkubationstid. Men de syndrom jag listade har det. Så det tar lång tid att lära sig att det är farligt. Och det är *därför* som vi i Europa använder FÖRSIKTIGHETSPRINCIPEN. Om man vill föra in något nytt på marknaden så är det upp till den som vill föra in det att visa (bortom rimligt tvivel) att det är ofarligt. Det räcker INTE att som förut säga "Vi vet inte att det skulle vara farligt, så det är säkert OK". En stor del i införandet av försiktighetsprincipen är just asbestproblemet, eftersom vi *inte* vill hamna i den situationen igen. Det är nämligen en mycket otrevlig situation att befinna sig i.

4) Ja, det är ett problem att det finns asbestfibrer i fria luften. Vi vet t ex att risken att ådra sig cancer/mesoteliom ökar med 10 gånger om man bor så långt ifrån en industri/gruva el dyl som 2 km. Och därmed naturligtvis inte sagt att risken för den som inte gör det inte är hanterbar. Det är den.

(Där du verkar ha stoppat huvudet så tror jag inte gasmask hjälper... Behövs friskluftstillförsel...)

• Gilla
BiFuel och 1 till
  • Laddar…
Det skulle vara intressant med en "tabell" där man kan utläsa hur stor skada olika farligheter gör. Jag menar så här ungefär, att pga rökning kommer xxx att dö i förtid och xxx bli svårt sjuk, av akohol kommer xxx att dö i förtid och xxx bli svårt sjuk.
Och få en lista där man kan se hur farliga dom olika "farligheterna" är och vilka risker man utsätter sig för. Nu skulle ju en lista av den typ måste omarbetas regelbundet eftersom vissa saker visar sig farligare och vissa ofarliggare.
Det skulle ju även kunna hjälpa oroliga att undvika det som dom oroar sig för och kanske vissa saker inte skulle oroa folk i "onödan".
Faran är väl att "intresseorganisationer" skulle skrika i högan sky om deras "sanningar" inte visade sig stämma riktigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.