Det är nog ingen som driver med dig, och i din grundfråga kan du vara säker på att du inte har asbest i dina elledningar. Där finns tex talk, gummi, bitumen, vaxat papper, tenn, bly, koppar och bör bytas av elsäkerhets- och brandskyddsskäl inget annat.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Det är lätt att vissa tar tillfället i akt och vill driva med folk som har en omotiverad rädsla för saker och ting, som tex asbest. Asbest är ju nått som ingen i vardagen behöver vara rädd för för dom ytterst små mängder som man tillfälligt kan få i sig utgör ingen fara. Farligt KAN det bli för dom som dagligen under längre tid utsätts för asbstfibrer, men dom som i dag utsätts för en större mängd under längre tid är ytterst få. Ser man tillbaka på alla som tidigare hanterade ämnet i stor omfattning och helt utan skydd ser man att trots det avsaknaden av skydd så är det relativt få som fått nått men.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Asbest är i sig inget giftigt eller ens något farligt ämne. Asbest är en mineralfiber, alltså en slags sten, som förekommer naturligt i naturen. Det kan jämföras med t.ex. glasfiber eller stenfiber (glasulls isolering) som är konstgjorda mineralfibrer.

Det som gör Asbest farligt är däremot dammet när man bearbetar det. När du sågar eller slipar i Asbest bildas det ett mycket finkornigt damm. Dammpartiklarna är så små så att de passerar igenom luftvägarna och fastnar rent fysiskt i själva lungblåsorna, alltså de små hålen som sitter runt om i lungorna som överför syre till blodet.

Asbest är helt ofarligt när det sitter fast eller är inkapslat. Så länge du inte rör det så händer det ingenting. Det är alltså bara för de som håller på att snickra eller sanera som Asbest är farligt, i alla fall om de utsätts för större mängder damm.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Jo, precis. Som vanlig människa så behöver man nog inte oroa sig alls.
Såg en dokumentär om faror i början på 1900-talet (såg länken i elforumet).
Intressant film, de visste tidigt att asbest var farligt, men ignorerade det.
Dock så var det en fruktansvärd arbetsmiljö då, tror det var på 20-talet, asbestfibrerna glittrade i luften på fabriken. Till och med fruar till arbetare drabbades, de tvättade makens kläder.

Men som sagt, sitter det på plats är det ingen fara. Och river man lite i det så är det så små mängder att det är lugnt ändå.
Men vet man med sig att det är asbest i det man håller på med så kan man ju ta en mask på sig och inte viftat runt i onödan med det.
Så skulle jag ha gjort :-)

Var upp på vinden och rev undan expansionskärlet för några veckor sedan. Plockade ner gamla kläder och trasor som låg som isolering runt kärlet. Kapade i rören med tigersågen (de var upprostade). Och fy fn vad man var risig i halsen efter det, har såg/kutterspån som isolering. Man drog väl i sig en del damm, fast man inte tänkte på det just då.
Så nog finns det saker som är värre som man inte tänker på.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
elmont skrev:
Det är lätt att vissa tar tillfället i akt och vill driva med folk som har en omotiverad rädsla för saker och ting, som tex asbest. Asbest är ju nått som ingen i vardagen behöver vara rädd för för dom ytterst små mängder som man tillfälligt kan få i sig utgör ingen fara. Farligt KAN det bli för dom som dagligen under längre tid utsätts för asbstfibrer, men dom som i dag utsätts för en större mängd under längre tid är ytterst få. Ser man tillbaka på alla som tidigare hanterade ämnet i stor omfattning och helt utan skydd ser man att trots det avsaknaden av skydd så är det relativt få som fått nått men.
Fast här krävs det lite större försiktighet med äpplena och päronen. Problemet är att "asbest" är inte "asbest". Det är ett samlingsnamn för en mängd olika mineraler med helt olika egenskaper när det gäller sjukdomsbilden. Man benämner ofta dessa olika mineraler (ganska oegentligt) efter "färg". Dvs man hör talas om "vit, brun, blå" osv asbest. Detta är lite olyckligt eftersom det är fibrernas egenskaper, alltså hur skarpa (längd/bredd-förhållande) samt hur korta de är som är problemet, inte vilket mineral eller dylikt som gett upphov till dem.

Faran med asbest vid små exponeringar är mesoteliom. (Vid större så kan man naturligtvis få stendammslungeliknande sjukdomar, men vi får hoppas att ingen bor i en miljö med så mycket asbest, eller något annat, för den delen, att man riskerar det...) Mesoteliom, som är en cancerform, är en av de allra otäckaste sjukdomarna vi har. Det tar 30-40-50 år att få den, men har man fått den så är medianöverlevnadstiden 9 månader. Den är oerhört aggressiv. T ex så uppmanas läkare att hålla provtagning, biopsier, till ett absolut minimum, eftersom den gärna sprider sig i den vävnad som störts av provtagningsnålen. Kirurgi (som är ett av våra allra bästa sätt att behandla cancer) är alltså i stort sett uteslutet.

Vad har då det med de olika asbestmineralerna att göra? Jo, de olika mineralerna är olika implicerade när det gäller just mesoteliom. Den "vita" asbest som är den som privatpersoner har störst sannolikhet att stöta på i Sverige (i exv. eternit) är gudskelov *inte* så implicerad när det gäller just mesoteliom. Av den får man snarare "vanlig" lungcancer, med betydligt bättre prognos (Relativt sett. I absoluta termer så är det ofta kört det med, men man har iaf längre tid både för upptäckt och behandling. Rök inte!). Andra former som var vanliga inom industrin, exv. brun och blå asbest är en helt annan femma med. Där tror vi idag att även just enstaka exponeringar kan vara tillräckligt för att det skall vara kört. Det är främst från dessa sorter som vi hört skräckhistorierna om barn som blivit sjuka av fibrer som pappa tagit hem på arbetskläderna i bla Storbritannien (där man ju typiskt inte byter om på jobbet, utan hemma).

Så, man kan vara "ganska" lugn om man har "vanlig" asbest hemma, eller om man tvingas jobba med den hemma. Problemen ligger mest i att kunna göra en vettig riskbedömning eftersom det är så oerhört långa inkubationstider vi pratar om (flera decennier). Vi har ännu inte ens sett toppen av asbestskadorna/dödade, eftersom asbestanvändningen ökade i Sverige fram till mitten av sextiotalet och gick inte ner förrän i mitten på sjuttiotalet. Det har helt enkelt inte gått tillräckligt lång tid för att exponeringen skall ha gjort sig gällande. I USA så ser man ett ökat antal döda pga exponering från ventilationssystem med asbestcementkanaler (som vi haft i Sverige också), där börjar det visa tecken på att gå över från ett arbetsmiljöproblem till ett allmänproblem. MEN, vi skall ändå inte överdriva den risken, och vi vet ännu inte var det kommer att sluta.

I det här fallet så skall vi som andra sagt ändå betona brandrisken framför allt annat. Även om kabeln var gjord av uppruggad asbest.

• Gilla
-PC- och 2 till
  • Laddar…
Donald-Duck skrev:
Asbest är i sig inget giftigt eller ens något farligt ämne. Asbest är en mineralfiber, alltså en slags sten, som förekommer naturligt i naturen. Det kan jämföras med t.ex. glasfiber eller stenfiber (glasulls isolering) som är konstgjorda mineralfibrer.
Öh... Arsenik är också ett naturligt förekommande mineral. Är det också inte ens något farligt ämne?

Nej, här får vi naturligtvis vara lite noggrannare med vad vi säger. Asbest är både "giftigt" och definitivt farligt enligt de definitioner på "gift" och "farligt" som är vedertagna. (Det är inte så att ett gift enbart måste verka kemiskt/molekylärt, pss som man kan bli smittad av sjukdomsalstrande ämnen som inte har något DNA...) EUs riskklassificeringskod klassar asbest som just "giftigt", vad annars skulle man säga om det?

Sedan så är det mycket riktigt storleken som du säger som är problemet jämfört med de andra "ofarliga" sten eller glasfibrerna. Vid djurförsök så har t ex glasfiber visat sig vara lika farlig som "asbest" om man tillför det direkt till lungvävnaden (gm att injicera det i lungsäcken). MEN, eftersom de typiskt är så långa att de inte tar sig igenom andningsvägarna, utan fastnar på vägen och hostas upp, så leder de som tur är inte till de otäckheter som asbestexponering gör. Hosta är bra!

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Lars_Stefan_Axelsson, du verkar mycket kunnig och påläst!
Jag har en följdfråga, efter att ha läst dina inlägg.
Du beskriver att man i USA upptäckt att människor insjuknat pga ventilationskanaler av eternit.
Detta får mig att fundera... Jag har både in- och utluftskanaler i eternit, men har tidigare fått informationen att de är ofarliga där de sitter.. Har även eternitplatta bakom elcentral, precis vid min dotters sovrum, samt i mitt eget sovrumstak. Detta är alltså inte så ofarligt som många gör gällande?!
Bör de tas bort?

Stina71 skrev:
Lars_Stefan_Axelsson, du verkar mycket kunnig och påläst!
Jag har en följdfråga, efter att ha läst dina inlägg.
Du beskriver att man i USA upptäckt att människor insjuknat pga ventilationskanaler av eternit.
Detta får mig att fundera... Jag har både in- och utluftskanaler i eternit, men har tidigare fått informationen att de är ofarliga där de sitter.. Har även eternitplatta bakom elcentral, precis vid min dotters sovrum, samt i mitt eget sovrumstak. Detta är alltså inte så ofarligt som många gör gällande?!
Bör de tas bort?
Det är $100 miljardersfrågan. :) Just plattor som sitter still och ingen rör är generellt ingen fara. Man får se upp så att de inte har "ruttnat" t ex pga fukt, men har de inte de så kan de sitta kvar. Om man vill ha extra skydd och ändå inte vill ta bort så går det att måla med någon bra kletig färg för att kapsla in. (Men då får man förstås se till att det inte dammar när man rör grejjorna).

Samma borde gälla ett utsug i eternit, men själv så skulle jag inte acceptera eternitkanaler i ett tilluftssystem, speciellt inte i ett mekaniskt sådant, självdrag får man fundera på. Det finns inga bra studier/regler att luta sig på vad jag vet.

Själv har jag rensat all asbest (både isolering och eternit) i mitt hus, men det är inte bara för risk för hälsoproblem utan också att jag blev förbannad på att jag inte upptäckte det vid köp, och dessutom för att det bara kommer att bli svårare att ta bort och göra sig av med. Så jag lade hellre tiden nu, än att få ännu mer krångel vid en försäljning, då jag dessutom skulle bott i huset *med* asbesten i 30 år... Nu missade jag en rörkrök, och det får sitta. Har målat lite extra på den istället.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
TS, har du inte flyttat än?

S
Nyfniken skrev:
TS, har du inte flyttat än?
ingen snäll kommentar. :mad:

• Gilla
el_richard och 1 till
  • Laddar…
Håller med SBH, det känns inte roligt att få sådana kommentarer...
Förstår inte syftet.
Trodde att detta forum syftar till att ge varandra goda råd och dela med oss av kunskap och erfarenheter.
Så, tack till er som gör det!

Jag är inte en snäll person. Förlåt.

Men vi kan väl vara överens om att det inte är sladden som är problemet här? Det här är den fjärde (?) tråden på kort tid med frågor om saker i ditt hem som du är rädd innehåller farliga ämnen. Med tanke på åldern på ditt hus och antalet material ett hus består av så kommer du i den här takten aldrig nöja dig. Dessutom är ju svaren du får av lekmän baserat på halvdassiga bilder, av tveksam kvalitet.

Bäst är väl om du får ordning på din ständiga oro (eller tar hem en saneringsfirma som kan gå igenom ditt hus från grund till skorsten och peka ut alla riskkällor för dig).

Asbest borde döpas om till "assämst"

Eternit = eternity (håller länge)

Sorry. Kunde inte hålla mig längre. Men jag tycker TS ska kontakta komunens miljöavdelning. Dom brukar ha en del info.

Nyfniken skrev:
Jag är inte en snäll person. Förlåt.

Men vi kan väl vara överens om att det inte är sladden som är problemet här? Det här är den fjärde (?) tråden på kort tid med frågor om saker i ditt hem som du är rädd innehåller farliga ämnen. Med tanke på åldern på ditt hus och antalet material ett hus består av så kommer du i den här takten aldrig nöja dig. Dessutom är ju svaren du får av lekmän baserat på halvdassiga bilder, av tveksam kvalitet.

Bäst är väl om du får ordning på din ständiga oro (eller tar hem en saneringsfirma som kan gå igenom ditt hus från grund till skorsten och peka ut alla riskkällor för dig).

Fjärde? Jag räknade till åtta trådar om asbest från henne och det var ett par veckor sedan. Bara idag har ett par nya trådar om asbest skapats av Stina.

Det är alltid bra om man som ny på ett forum känner av stämning och etikett innan man börjar bli aktiv. På ByggaHus tycker exempelvis många att det är bättre att fortsätta på en gammal tråd än att starta nya för samma frågeställning.

I nästan samtliga Stinas trådar får hon svaret att asbest inte är så värst farligt om man låter det vara eller bara river i det någon enstaka gång.

Jag och flera andra har rekommenderat att hon tar hem en asbestsanerare som kan gå husesyn och på plats bedöma om det är asbest. Snälla Stina gör det och få besked om vad som är asbest en gång för alla, så att du får ro i själen. Det får vara värt några tusenlappar hellre än att oroa sig för varenda sladd, rörböj, kakelplatta, ventilationskanal och isolering du hittar.

I all välmening.

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
Om jag inte håller mig till "stämning och etikett" på detta forum, som skrivs ovan, så får jag väl helt enkelt lämna forumet. Tråkigt, jag visste inte att det fanns sådana hårda regler för vilka frågor man får ställa.
Trodde och hoppades på seriösa svar, utan personangrepp.

Nu har jag dock redan hunnit lägga ut ännu en fråga, under ventilation, så jag ber om överseende med detta.
Den som retar sig på mig och mina frågor kan helt enkelt välja att nonchalera, inte lägga energi på mig, låta bli att "peka ut mig" eller göra mig ledsen. Det känns så onödigt och jag tycker inte det hör hemma på detta forum.
Jag behöver inte pekas ut som någon som ställt si eller så många frågor om asbest.
Varför? Vad tjänar det till? Varför inte bara hålla sig till den sakfråga jag faktiskt ställer?
Det gör mig bara ledsen, men det kanske i och för sig är syftet, vad vet jag.
Jag tycker faktiskt att jag har rätt att ställa frågor precis som alla andra, och sen väljer ni andra om ni vill svara mig eller inte. Men snälla, sluta upp att "peka ut mig" och medvetet göra mig ledsen.
Vissa kanske på ett "klumpigt" sätt vill mig väl, men bespara mig råd om hantering av oro och håll er till sakfrågan.
Om jag nu "vågar" att ställa fler frågor i detta forum.
Jag vet inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.