I Ingolainen skrev:
Som Bo skrev i ett tidigare inlägg. Sätt en sån här på misstänkta hushållsapparater:
[länk]

Var själv tvungen att använda en sådan då jag hade nåt som löste jordfelsbrytaren. För mig löste den väldigt sällan i början och jag gick igenom hela huset med megger men hitta inga fel. Satte in några såna bl.a på kyl/frys och utomhusuttagen och då visade det sig till slut att det var den kombinerade kyl/frysen som hade fel på ett element. Elementet användes bara vid nån sorts extra avfrostning vilket gjorde att det fungerade bra i ibland i 1 månad, ibland 1 dag.
Tack!

tommib
E erik_m_a skrev:
Som jag skrev ovan, så är alltså de fasledare som sitter i nära anslutning till jordkablarna bortkopplade i proppskåpet, vilket väl borde vara en OK lösning?
Jag förstår inte vad du menar med fasledare. Är röd ledare i denna grupp bortkopplad? Vad menar du med nära anslutning? På bilden du visar är röd ledare från matande kabel (samt dess biledare, i blå slang) ihopkopplade med de två skyddsjordledarna (samt en biledare, troligen från den vita kabeln som inte alls borde hänga därifrån eftersom det är en installationskabel).

Det är väldigt många fel på bilden du visar. Varje fel i sig skulle få mig att vilja titta närmare på anläggningen. Sammantaget så skulle jag vilja titta närmare snabbare.

Jag kan förstå om det inte finns ekonomi till att ta in en elektriker för en fullständig elgenomgång direkt men du bör då prioritera det så snart det går.

tommib tommib skrev:
Jag förstår inte vad du menar med fasledare. Är röd ledare i denna grupp bortkopplad? Vad menar du med nära anslutning? På bilden du visar är röd ledare från matande kabel (samt dess biledare, i blå slang) ihopkopplade med de två skyddsjordledarna (samt en biledare, troligen från den vita kabeln som inte alls borde hänga därifrån eftersom det är en installationskabel).

Det är väldigt många fel på bilden du visar. Varje fel i sig skulle få mig att vilja titta närmare på anläggningen. Sammantaget så skulle jag vilja titta närmare snabbare.

Jag kan förstå om det inte finns ekonomi till att ta in en elektriker för en fullständig elgenomgång direkt men du bör då prioritera det så snart det går.
Röd ledare(=fasledare?) är precis som du antyder bortkopplad. Visste inte att den blå var en biledare (det är inte jag som dragit elen). Har haft en elektriker här när vi kopplade in tvättmaskinen, som tyckte det såg OK ut. Låter som jag ska välja en annan firma nästa gång då.

Varför tänker du att man inte kan använda installationskabel för denna typ av dragning? Vad hade du haft istället?

tommib
Om röd ledare i denna grupp inte är ansluten till jordskenan i centralen så har du en inte omedelbar men ändå påtaglig personfara i anläggningen. Det som är anslutet "nedströms" saknar skyddsjord och är att betrakta som klass 0 apparater som bara får användas i isolerade rum. En tvättstuga är näppeligen det. Den ena säkerhetsbarriären är satt ur spel och det är bara apparatens grundisolering som skyddar mot elchock vilket innebär att ett enkelfel kan leda till personfara.

Installationskabel ska inte användas för anslutning av apparater som tvättmaskiner och liknade. Den är enkardelig och kan gå av vid mekanisk påverkan. Installationskabel är som namnet antyder avsedd att spikas/skruvas fast och inte röras nämnvärt. Mig veterligen finns inga anslutningskablar med biledare så jag gissar att den vita kabeln som går ut genom förskruvningen är en EKLK (eller värre EKRK av gammal typ). Den gråa kabeln är troligen en korrekt installationskabel, man ser att den är rikkardelig (RK) och tvinnad i anslutningarna på ovansidan av brytaren. Den typen av kabel är mycket tåligare för mekanisk belastning (ffa böjning). För övrigt ska det inte gå två kablar i en förskruvning på det där sättet, det är också fel.

Om det är en elinstallatör som tyckt att det där är ok och varit medveten om att röd är bortkopplad i centralen bör du prata med vederbörandes chef omedelbart och kräva rättning. Anlita sedan inte den firman mer.

Jag blir mer och mer övertygad om att du bör låta en firma gå igenom elen i ditt hus, snarast.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Om röd ledare i denna grupp inte är ansluten till jordskenan i centralen så har du en inte omedelbar men ändå påtaglig personfara i anläggningen. Det som är anslutet "nedströms" saknar skyddsjord och är att betrakta som klass 0 apparater som bara får användas i isolerade rum. En tvättstuga är näppeligen det. Den ena säkerhetsbarriären är satt ur spel och det är bara apparatens grundisolering som skyddar mot elchock vilket innebär att ett enkelfel kan leda till personfara.

Installationskabel ska inte användas för anslutning av apparater som tvättmaskiner och liknade. Den är enkardelig och kan gå av vid mekanisk påverkan. Installationskabel är som namnet antyder avsedd att spikas/skruvas fast och inte röras nämnvärt. Mig veterligen finns inga anslutningskablar med biledare så jag gissar att den vita kabeln som går ut genom förskruvningen är en EKLK (eller värre EKRK av gammal typ). Den gråa kabeln är troligen en korrekt installationskabel, man ser att den är rikkardelig (RK) och tvinnad i anslutningarna på ovansidan av brytaren. Den typen av kabel är mycket tåligare för mekanisk belastning (ffa böjning). För övrigt ska det inte gå två kablar i en förskruvning på det där sättet, det är också fel.

Om det är en elinstallatör som tyckt att det där är ok och varit medveten om att röd är bortkopplad i centralen bör du prata med vederbörandes chef omedelbart och kräva rättning. Anlita sedan inte den firman mer.

Jag blir mer och mer övertygad om att du bör låta en firma gå igenom elen i ditt hus, snarast.
Tack för förklaringar och utförliga svar!

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
För just exemplet en kyl krävs det troligen att den är på och går så chansen är liten för att din mätning blir meningsfull. Man skulle behöva mäta läckströmmen vid drift, men det kräver en dyr läckströmstång. Du kan dock mäta upp den fasta installationen med din multimeter och med lite tur se ett fel.
Njae. Inte för att uppmuntra någon till farligheter, och trots att det helt klart är så att läckströmstång är rätt sätt, så går det ju att mäta med en vanlig multimeter. Särskilt om det är en apparat som ansluts med stickpropp. Bara den har kapacitet att mäta växelström i mA-området. (Se exv. min upptäckt av en läckande apparatkabel för några år sedan här på forumet).

Fördelen är att man kan se även små läckage som inte ensamma räcker för att lösa en JFB.

Men, man måste naturligtvis hålla tungan rätt i munnen. Strömmätning är riskabelt, så man måste veta vad man håller på med. Det är helt klart smartast att pröva med en portabel JFB först innan man tar till abbrovincherna.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Detta att den röda är bortkopplad på centralsidan är väldigt alarmerande. Ganska oförklarligt. Nu är det givetvis väldigt viktigt att kontrollera att det i så fall verkligen är samma röda ledare som i den här kopplingen ÄR jord.

Men man kopplar bara inte bort jord, någonsin. En förklaring jag kan tänka mig, är att någon har haft problem med att jordfelsbrytaren löser ut, och upptäckt att den inte verkar lösa ut om man kopplar bort jorden till tvättmaskinen. En fullkomligt livsfarlig åtgärd. I så fall är maskinerna spänningsförande. De har lite lagom halvdålig kontakt med sann jord, dels via golvet de står på, dels via vattenslangarna. Det kan förklara att jordfelsbrytaren löser ut ibland.

Och som sagt, inkopplingen i dosan/brytaren är behäftad med många fel, utöver att det hela tydligen inte är jordat. Men om det verkligen är så att jorden är bruten i centralen så är det väldigt allvarligt.

Nu vet vi ju inte hur mycket av de här synderna som senaste "elektrikern" ställt till med, om det istället är en tidigare ägare som varit framme, så kan det ju finnas liknande problem på fler ställen i huset.

• Gilla
Allman och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Detta att den röda är bortkopplad på centralsidan är väldigt alarmerande. Ganska oförklarligt. Nu är det givetvis väldigt viktigt att kontrollera att det i så fall verkligen är samma röda ledare som i den här kopplingen ÄR jord.

Men man kopplar bara inte bort jord, någonsin. En förklaring jag kan tänka mig, är att någon har haft problem med att jordfelsbrytaren löser ut, och upptäckt att den inte verkar lösa ut om man kopplar bort jorden till tvättmaskinen. En fullkomligt livsfarlig åtgärd. I så fall är maskinerna spänningsförande. De har lite lagom halvdålig kontakt med sann jord, dels via golvet de står på, dels via vattenslangarna. Det kan förklara att jordfelsbrytaren löser ut ibland.

Och som sagt, inkopplingen i dosan/brytaren är behäftad med många fel, utöver att det hela tydligen inte är jordat. Men om det verkligen är så att jorden är bruten i centralen så är det väldigt allvarligt.

Nu vet vi ju inte hur mycket av de här synderna som senaste "elektrikern" ställt till med, om det istället är en tidigare ägare som varit framme, så kan det ju finnas liknande problem på fler ställen i huset.
Stängde huvudströmbrytare+JFB under em, och plockade av plåthöljet i proppskåpet, jag hade fel, den röda är ansluten till jord och INTE bortkopplad.

Gjorde också några mätningar med multimetern, är inte helt säker på att jag gjort på rätt sätt, men bifogar en bild och förklarar:

Mätte mellan 1-jordskena 2-jordskena och 3-jordskena (multimetern inställd på 2000kOhm) Vid mätning mellan 1, 2 och jordskena var resistansen>1000kOhm (multimetern visar bara en 1:a), vid mätning mellan 3-jordskena hamnade den kring 140-150kOhm (om jag förstår skalan rätt).

Ska jag tolka detta som det ev. finns ett fel i fas 3?

Vad jag inte heller förstår är: det ser inte ut att vara några neutralledare anslutna till 1 eller 2, men så kanske det ska se ut.

• Öppnat proppskåp med märkta positioner för jordskena och faserna 1, 2, 3, kablar och säkringar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Njae. Inte för att uppmuntra någon till farligheter, och trots att det helt klart är så att läckströmstång är rätt sätt, så går det ju att mäta med en vanlig multimeter. Särskilt om det är en apparat som ansluts med stickpropp. Bara den har kapacitet att mäta växelström i mA-området. (Se exv. min upptäckt av en läckande apparatkabel för några år sedan här på forumet).

Fördelen är att man kan se även små läckage som inte ensamma räcker för att lösa en JFB.

Men, man måste naturligtvis hålla tungan rätt i munnen. Strömmätning är riskabelt, så man måste veta vad man håller på med. Det är helt klart smartast att pröva med en portabel JFB först innan man tar till abbrovincherna.
Jag tolkar det som du då mäter med apparaten ansluten till elnätet? Det låter läskigt.

E erik_m_a skrev:
Jag tolkar det som du då mäter med apparaten ansluten till elnätet? Det låter läskigt.
Ja. Det är lite "läskigt", i betydelsen att man skall veta vad man gör. De flesta multimetrar lovar runt och håller tunt när det kommer till säkerhetsklassningen, så vid strömmätning så måste man hålla tungan rätt i munnen.

Men gör man det så är riskerna hanterbara. Själv så har jag klippt av sladden till ett grenuttag och skarvat in tre tåtar mellan två sockerbitar. Pss så kan jag koppla multimetern mellan jord i grenuttaget och nollan i stickproppsänden och ha en "fast" uppkoppling, där jag inte behöver hålla multimetern i handen och krångla med mätprober. (Och dessutom inte behöver riskera att lösa JFBn i huset). (Man får naturligtvis mäta upp fas/nolla i uttag osv. först).

E erik_m_a skrev:
Mätte mellan 1-jordskena 2-jordskena och 3-jordskena (multimetern inställd på 2000kOhm) Vid mätning mellan 1, 2 och jordskena var resistansen>1000kOhm (multimetern visar bara en 1:a), vid mätning mellan 3-jordskena hamnade den kring 140-150kOhm (om jag förstår skalan rätt).

Ska jag tolka detta som det ev. finns ett fel i fas 3?
Du har tre likadana nollskenor varav 1 och 2 inte används, de är inte inkopplade så de "flyter". Du kan därmed inte mäta någon resistans mot den, vilket din mätning också visar. Det kan se ut som att varje fas skulle ha sin egen nollskena i denna central, men så är det inte för så kan det inte vara. Utan man ska se samtliga nollskenor som likadana.

140 kohm mellan den nollskena som används och jordskenan längs upp kan tyda på ett fel, ja. Det är dock inte relaterat till någon speciell fas eller grupp utan felet kan finnas var som helst.

Däremot kan du ohmmäta mellan varje fasskena och jordskenan. Där kan du få ett utslag som utmärker sig till en viss fas.

Det kan dock vara lite lurigt att mäta. Man kan tolka din mätning som att resistansen sakta ökade från 140 till 150 kohm? Var det så? Vad händer om du byter plats på mätsladdarna? Resistans mäts med likström så riktningen kan ha betydelse. Det du mäter kan vara kondensatorer i EMC-filter. Där ser man typiskt att resistansen sakta ökar för att till sist plana ut. Polvänder man mätsladdarna så ser man typiskt ett lågt resistansvärde som ökar, först snabbt och sedan långsammare.

Så mätningen bör göras med alla apparater bortkopplade, allt som går att koppla bort, även nollan. Får du då ett ganska stabilt värde så kan det indikera ett fel. Då kan man gå vidare med nästa steg att koppla loss nollor på utgående gruppledningar och skruva ur tillhörande säkring så att även fasledaren blir bortkopplad till dess att den felande grupper hittas.

• Gilla
erik_m_a
  • Laddar…
Hej igen! Fick utslag när jag mätte mellan nedre fasen till ugnen och jord. Multimetern visade -420 till -440 kOhm, när jag vände polerna på multimetern fick jag dock oändligt (>1000). Så kanske var kondensator? Iaf har jag misstanke om att ugnen är boven, JFB har löst ut x2 nu när vår sonen ryckt i ugnsluckan.

Öppnade därför locket/hällen, och det är lite bränt i anslutning till ugnslampans fäste, se bild. Det var i samband med att lampan gick sönder som allt började för 2-3 mån sedan.

Kan jag koppla bort lampan bara? Koppla bort alla kablarna och bara lämna det så? Ska jag isf linda in anslutningarna som satt mot lampan i eltejp...?

• Bränt eluttag med isolering, kabelanslutningar och sladdar i en ugn.
    Skapa konto
Hur tycker du själv det låter att lossgöra spänningsförande kablar och låta dom ligga löst i din spis?
Att det är mörkt/bränt kommer troligtvis från den varma ugnslampan.
Det vanligaste felet när en ugn löser jordfelsbrytaren är defekt värmeelement.

E etompau skrev:
Hur tycker du själv det låter att lossgöra spänningsförande kablar och låta dom ligga löst i din spis?
Att det är mörkt/bränt kommer troligtvis från den varma ugnslampan.
Det vanligaste felet när en ugn löser jordfelsbrytaren är defekt värmeelement.
Ytterst tveksamt, därför frågar jag. Det går ju också att koppla bort kablarna baktill(se bild), men det kanske också är en dålig idé?

Försöker komma närmre en lösning/hitta felet innan vi ger oss på byte av spis, ugn. Men det kanske är det enda som återstår att göra...

• Hand pekar på elanslutningar baktill på en spis, med synliga kablar och en rödmarkering av problemområdet.
    Skapa konto
Om du har kommit fram till att det är ugnen som löser din JFB, så är det som sagt ofta värmeelementet som är boven. Felet kommer då ofta när elementet blir varmt, vilket gör mätningen betydligt svårare.
Hur gammal är din spis?

E etompau skrev:
Om du har kommit fram till att det är ugnen som löser din JFB, så är det som sagt ofta värmeelementet som är boven. Felet kommer då ofta när elementet blir varmt, vilket gör mätningen betydligt svårare.
Hur gammal är din spis?
Säkert 15 år. Men vi har en köksrenovering inom 1-2 år så hade varit skönt att slippa byta innan.

Jag hade varit säker på ugnen om det inte var så att JFB löste ut när vi var bortresta vid 1 tillfälle och vid ett annat tillfälle när ugnen inte var påslagen. Det gör det lite svårare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.