38 448 läst ·
53 svar
38k läst
53 svar
Mäta läckströmmar med multimeter?
Om jag ska fortsätta felsöka min anläggning, hur kan jag t.ex "plocka bort" utomhusbelysningen från ekvationen? Vi har 3 lampor ute - om jag kopplar ur dom ur den gemensamma kopplingsdosan på verandan, då kan jag inte få några 0-fel från dom längre?
Återigen, tack för all hjälp!
Återigen, tack för all hjälp!
För att enkelt felsöka ett jordfel använder man en "Megger". Man kan då lossa på gruppens fas och nolla samt koppla ihop dom, sedan mäter man mellan dom ihopkopplade trådarna (fas/nolla) och till gruppens jord. Där ska motståndet i princip vara oändligt eller i alla fall flera megaohm.
Jag har tyvärr ingen meggerE elmont skrev:
Så all info om hur jag kan komma vidare själv som lekman är av stort värde.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Gör i princip likadant som med en megger. OM felet är att du någonstans har galvanisk kontakt mellan fas/noll och jord, så kommer du att hitta felet även med en enkel multimeter.
Du kan för enkelhetens skull mäta resistans med multimetern, bryt jordfelsbrytaren, så att nolla och jord är separerade. Och bryt givetvis huvudströmbrytaren och kontrollera att allt verkligen är spänningslöst. Sedan mäter du resistans med multimetern från nollplinten mot jord, från var och en av faserna (efter jordfelsbrytaren, den är ju nu bruten). Du skall ha oändlig resistans med multimetern.
Du kan få en kortvarig resistans visad i multimetern. Det beror på att det finns kondensatorer i avstörningsskydd i olika apparater, som drar lite ström när de laddas upp.
Det elmont skrev om att lägga ihop faserna och nollan innan man mäter, gör man när man mäter med megger, eftersom den lägger ut högspänning. Man vill vara absolut säker på att det inte matas ut 1000V på en fas, och nollan ligger på noll. Då utsätts ju apparaten för 1000V när den är byggd för 230V. Mellan fas och jord, och nolla jord, däremot skall en apparat tåla 2 - 4 000V.
Nu när du mäter med en multimeter, så behöver man inte vara lika försiktig, spänningen är då låg från instrumentet.
Tips: Om man mäter med en megger, så bör man undvika mätspänning på över 500V om det finns elektronik inkopplad i huset. Elektroniken skall tåla 1000V och mer, mellan fas/nolla och jord, men det är inte ovanligt att ex. Kina skräp får överslag redan vid under 1000V. Och det är onödigt att ta den risken. Har man väl fått ett överslag, så slår det lätt över för lägre spänningar sedan. Isoleringen blir skadad.
Du kan för enkelhetens skull mäta resistans med multimetern, bryt jordfelsbrytaren, så att nolla och jord är separerade. Och bryt givetvis huvudströmbrytaren och kontrollera att allt verkligen är spänningslöst. Sedan mäter du resistans med multimetern från nollplinten mot jord, från var och en av faserna (efter jordfelsbrytaren, den är ju nu bruten). Du skall ha oändlig resistans med multimetern.
Du kan få en kortvarig resistans visad i multimetern. Det beror på att det finns kondensatorer i avstörningsskydd i olika apparater, som drar lite ström när de laddas upp.
Det elmont skrev om att lägga ihop faserna och nollan innan man mäter, gör man när man mäter med megger, eftersom den lägger ut högspänning. Man vill vara absolut säker på att det inte matas ut 1000V på en fas, och nollan ligger på noll. Då utsätts ju apparaten för 1000V när den är byggd för 230V. Mellan fas och jord, och nolla jord, däremot skall en apparat tåla 2 - 4 000V.
Nu när du mäter med en multimeter, så behöver man inte vara lika försiktig, spänningen är då låg från instrumentet.
Tips: Om man mäter med en megger, så bör man undvika mätspänning på över 500V om det finns elektronik inkopplad i huset. Elektroniken skall tåla 1000V och mer, mellan fas/nolla och jord, men det är inte ovanligt att ex. Kina skräp får överslag redan vid under 1000V. Och det är onödigt att ta den risken. Har man väl fått ett överslag, så slår det lätt över för lägre spänningar sedan. Isoleringen blir skadad.
"Om jag ska fortsätta felsöka min anläggning, hur kan jag t.ex "plocka bort" utomhusbelysningen från ekvationen? Vi har 3 lampor ute, elen är nog dragen på 60-talet - om jag kopplar ur dom ur den gemensamma kopplingsdosan på verandan, då kan jag inte få några 0-fel från dom längre? "
Tänker jag rätt?
Tänker jag rätt?
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Om de kopplas ur helt både nollan och tandtråden.
Jag skrev om utelampor som exempel. Felet kan finnas var som helst.
Jag skrev om utelampor som exempel. Felet kan finnas var som helst.
Att leta jordfel som kommer ibland med en multimeter är inte så lätt för om felet kommer då och då kan det vara "litet" och en multimeter kanske inte klarar att "se" det vore felet "stort" så skulle JFB lösa omedelbart. Felet kan även vara i en helt annan grupp än den grupp som får JFB att lösa. Det kan vara lite lurigt med jordfel och JFB. Oftast när JFB löser sporadiskt är det någon skarvsladd som ligger ute eller att nolla och jord ligger ihop "långt ut" i en grupp.
Förstår! Men någonstans ska man ju börja..H hempularen skrev:
Gick och kollade senaste installationen (6 mån sen): tvättmaskin och fläkt går till denna kopplingsdosa. Blå och röd FAS som sitter i närheten av jorden är bortkopplade i proppskåpet.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Fortsätta utifrån vad, dvs vad har du kommit fram till hittills?E erik_m_a skrev:
Har du kunnat mäta något läckage med multimetern?
Om vi antar att du fått utslag i den fasta installationen så innebär en fortsättning att du behöver in i där, helst i elcentralen, och koppla bort grupper för att ytterligare isolera felet. Det är ett jobb för en elektriker och ingenting du kan få en steg för steg-beskrivning över här. Du måste själv först känna dig helt bekväm med att ta detta steg och gärna ställa specifika frågor som du då kommer att få svar på.
Att döma av anslutningsdosan på bild så kan en lite mer genomgripande genomgång av anläggningen vara på plats. Även om det kanske går att finna en anledning till att bryta nollan till den ena apparaten men inte den andra så återstår att förklara de dubbla kablarna i samma förskruvning.
Jag tycker det ser ut som att ena apparaten inte bryts alls och den andra bryts helt (dvs inkl nollan).
Om röd ledare är en fasledare på den där bilden har du en omedelbar livsfara eftersom den är kopplad till skyddsjord i apparaterna. Om det istället är en skyddsjordledare är det ändå dåligt om den är bortkopplad eftersom apparaterna då inte har någon skyddsjord.
Jag håller med Bo, det är nog en bra idé att ta in någon som går igenom hela anläggningen.
Om röd ledare är en fasledare på den där bilden har du en omedelbar livsfara eftersom den är kopplad till skyddsjord i apparaterna. Om det istället är en skyddsjordledare är det ändå dåligt om den är bortkopplad eftersom apparaterna då inte har någon skyddsjord.
Jag håller med Bo, det är nog en bra idé att ta in någon som går igenom hela anläggningen.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
I underkanten går där en naken jordstrumpa, väldigt nära nollans anslutning (blå). Såvitt jag kan se på bilden så är där ingen kontakt mellan dem, men man bör kanske undersöka det närmare. OM där är kontakt så kan det förklara felet.
Alright, jag är helt med. Blev lite till mig och svävade väl iväg lite. Inte hunnit mäta så mkt än, får ta det i helgen. Återkommer ev. med mer specifika frågorBo.Siltberg skrev:
Fortsätta utifrån vad, dvs vad har du kommit fram till hittills?
Har du kunnat mäta något läckage med multimetern?
Om vi antar att du fått utslag i den fasta installationen så innebär en fortsättning att du behöver in i där, helst i elcentralen, och koppla bort grupper för att ytterligare isolera felet. Det är ett jobb för en elektriker och ingenting du kan få en steg för steg-beskrivning över här. Du måste själv först känna dig helt bekväm med att ta detta steg och gärna ställa specifika frågor som du då kommer att få svar på.
Att döma av anslutningsdosan på bild så kan en lite mer genomgripande genomgång av anläggningen vara på plats. Även om det kanske går att finna en anledning till att bryta nollan till den ena apparaten men inte den andra så återstår att förklara de dubbla kablarna i samma förskruvning.
Redigerat:
Som jag skrev ovan, så är alltså de fasledare som sitter i nära anslutning till jordkablarna bortkopplade i proppskåpet, vilket väl borde vara en OK lösning?tommib skrev:
Jag tycker det ser ut som att ena apparaten inte bryts alls och den andra bryts helt (dvs inkl nollan).
Som Bo skrev i ett tidigare inlägg. Sätt en sån här på misstänkta hushållsapparater:E erik_m_a skrev:
https://www.elbutik.se/product.html...MInZXvjcjd2QIVXmQZCh2wmguyEAQYAiABEgL-x_D_BwE
Var själv tvungen att använda en sådan då jag hade nåt som löste jordfelsbrytaren. För mig löste den väldigt sällan i början och jag gick igenom hela huset med megger men hitta inga fel. Satte in några såna bl.a på kyl/frys och utomhusuttagen och då visade det sig till slut att det var den kombinerade kyl/frysen som hade fel på ett element. Elementet användes bara vid nån sorts extra avfrostning vilket gjorde att det fungerade bra i ibland i 1 månad, ibland 1 dag.