6 055 läst ·
37 svar
6k läst
37 svar
Måste vi ha kvar timmerstockarna?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 801 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 801 inlägg
Nya regler ang. vad som kräver bygglov och inte sedan 1a december 2025S Sofia E skrev:
Hej Helen!H Helen Karlsson2 skrev:
Vore det mina stolpar skulle jag låta dom ligga kvar, åtminstone så länge. Knappast nått akut problem. Dom kan klara sig länge trots att dom är "möra" i ytan. Vad gäller kreosoten är det sannolikt lugnt om ni inte börjar odla mat i etagen ....
Finns säkert annat som är mer angeläget i ett nyinköpt hus.
När jag jobbade på SJ körde vi sliprar/slipers från kontinenten till ett värmeverk i Trollhättan som var utrustat med rening som påstods rensa gaserna från kreosotgifter. De kördes in på samma industrispår som SAAB använde.H hempularen skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Kreosotimpregnerade stolpar nytillverkas och används fortfarande och luktar ibland dessutom ganska gott, så har lite svårt att känna samma avsky mot dem som mot förbjudna grejor som asbest, PCB, DDT och liknande.
Jag som vanlig industrielektriker kan inte köpa kreosotstolpar hos grossisten iaf, finns inga att hitta.Magnus E K skrev:
Dessa verkar vara de mest längst hållbarhet
https://www.poles.se/produkter/trastolpar/repellent-stolpar/
Utöver dom kan jag köpa dessa två också.
https://www.scanpole.com/se/produkter/stolpar/pole/
https://jerol.se/fordelar/
Det finns flera anläggningar som i stor skala förbränner järnvägsslipers såna i trä då förstås och telefonstolp..
Det har varit lite strider om lägsta anbud så det har flyttat lite fram och tillbaka mellan olika platser i landet när det gäller just slipers från järnvägen..
Dom flesta sopstationer verkar sortera telefonstolp som imprgnerat virke så länge man inte tjatar för mycket om att det är telefonstolpar.. man brukar ju ändå behöva kapa skiten i lämpliga längder för att bli hanterbara.. för privatperson... (nog en mycket sämre lösning att som företag att lämna in dom på sopstation..)
Sen kanske det beror på om man kommer med mängder som ser ut att ha hittats i en villaträdgård eller om det ser ut som man kommer med stora mängder..
Jag körde iväg 2 telefonstolp nedkapade för 3-4 veckor sen och dom ville dom bara ha i tryckt virke. dom undrade vart jag fått dom ifrån,, låg i trädgårn när jag köpte huset svara jag bara.. ålder.. okänd
Det har varit lite strider om lägsta anbud så det har flyttat lite fram och tillbaka mellan olika platser i landet när det gäller just slipers från järnvägen..
Dom flesta sopstationer verkar sortera telefonstolp som imprgnerat virke så länge man inte tjatar för mycket om att det är telefonstolpar.. man brukar ju ändå behöva kapa skiten i lämpliga längder för att bli hanterbara.. för privatperson... (nog en mycket sämre lösning att som företag att lämna in dom på sopstation..)
Sen kanske det beror på om man kommer med mängder som ser ut att ha hittats i en villaträdgård eller om det ser ut som man kommer med stora mängder..
Jag körde iväg 2 telefonstolp nedkapade för 3-4 veckor sen och dom ville dom bara ha i tryckt virke. dom undrade vart jag fått dom ifrån,, låg i trädgårn när jag köpte huset svara jag bara.. ålder.. okänd
4-7 cm kärna var fräscht i det mesta av dom. nån lite sämre bit som var mer rutten men dom var fräschare än jag trodde ,även om dom såg ut som fan utvändigt..Intet skrev:
provborra om man har likt ts för att bedömma skick om det faktiskt finns nån brådska med åtgärd eller om de bara är att låta bli att odla nåt ätbart nedanför eller nära och ta bort det sen när man har tid och råd för nån annan lösning..
Klicka här för att svara