2 589 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
Hyr mycket betalar jag till VISA och Mastercard
Sida 1 av 2
Är men i en FB tråd för folk som vill behålla kontanter. Gillar själv inte betalkort eftersom jag får betala lite extra på varje köp.
I ett betalkort ingår ofta pengarna tillbaka garanti och så ingår reseförsäkring av samma typ som jag har i min hemförsäkring.
Gissar att dessa extra förmåner som de flesta inte använder sig av.
Skickade efter lite grejer från det Tyska företaget Conrad som har en svensk avdelning som sköter betalningarna.
Tydligen är det så att Tyska företag måste redovisa kostnaden för kortköp. För på min faktura står det köp varor 1200:- kronor och Klarna avgift ca 70:- kronor. Antar att det är samma avgift som man betalar till kortföretagen när man handlar i svenska butiker och betalar med kort.
Någon som har koll på hur mycket jag får betala varje gång jag använder kort. Antar att det inte är gratis och att avgiften är ganska hög eftersom det aldrig finns några uppgifter på kvittot hur hög avgiften är till VISA och MASTERCARD.
PS. Vilka myndigheter ska jag bråka med om jag vill att alla butiker ska specificera kortavgiften. Gissar att den dagen då kontanterna är borta kommer dessa två amerikanska företagen ta ut en hiskligt hög avgift. .
I ett betalkort ingår ofta pengarna tillbaka garanti och så ingår reseförsäkring av samma typ som jag har i min hemförsäkring.
Skickade efter lite grejer från det Tyska företaget Conrad som har en svensk avdelning som sköter betalningarna.
Tydligen är det så att Tyska företag måste redovisa kostnaden för kortköp. För på min faktura står det köp varor 1200:- kronor och Klarna avgift ca 70:- kronor. Antar att det är samma avgift som man betalar till kortföretagen när man handlar i svenska butiker och betalar med kort.
Någon som har koll på hur mycket jag får betala varje gång jag använder kort. Antar att det inte är gratis och att avgiften är ganska hög eftersom det aldrig finns några uppgifter på kvittot hur hög avgiften är till VISA och MASTERCARD.
PS. Vilka myndigheter ska jag bråka med om jag vill att alla butiker ska specificera kortavgiften. Gissar att den dagen då kontanterna är borta kommer dessa två amerikanska företagen ta ut en hiskligt hög avgift. .
Om jag förstår din text rätt så har du eller någon i din familj aldrig handlat med betalkort? Vilket nog får sägas vara ganska ovanligt 2021.N nallepu skrev:Är men i en FB tråd för folk som vill behålla kontanter. Gillar själv inte betalkort eftersom jag får betala lite extra på varje köp.
Men nej, du betalar inget extra när du betalar med ditt betalkort. Det kostar exakt lika mycket som om du betalat kontant. Sedan finns det kort som har en årsavgift. Mitt bankkort har en årsavgift, men de pengarna får jag tillbaka direkt som någon slags förmån.
Den där avgiften Klarna tagit får du titta på just de avtalet. Det verkar dyrt. Ha du lagt upp det som en avbetalning? I de flesta fall kostar det ingenting om man betalar i tid. Ibland kan det vara nån tjuga i faktureringsavgift. Men det har inget med betalkort att göra.
70 kronor till Klarna är inte en kortavgift. Kortutgivaren tar en avgift vid betalning via kort, men avgiften tas ut av säljaren (butiken, restaurangen, etc.) - inte köparen/kortinnehavaren. Butiker etc. får också betala för att hantera kontanter, om du nu trodde att det var gratis för dem.
Det är ju butiken, som får betala en avgift, men det är klart att det är kunden, som i slutänden är den, som betalar.Det vore ju intressant att få det redovisat på kvitto, så att man kan hålla koll på det, men i så fall bör ju även butikens kostnad för kontanthantering redovisas. Det är ju inte så praktiskt. Vet ju dock att det finns många små butiker, som inte tar kortbetalning för små belopp ( ≤50:- ) för att avgiften i vissa fall ligger på 3-4:- och att det är " för mycket" i förhållande till hela affären.
Enda nackdelen med mitt VISA-kort (från OKQ8 bank) är att jag får bonus på alla köp och den bonusen måste lösas in mot kontanter. Så nån gång per år får man ta sig till en OKQ8-mack och hämta typ en tusenlapp i kontanter. Inte lätt att bli av med om man nästan bara näthandlar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Jag la en beställning hos conrad för en månad sedan, inga klarna eller kortavgifter på kvittot där, däremot 69kr i frakt. Betalade med Klarna, dock direkt från bankkontot.N nallepu skrev:Är men i en FB tråd för folk som vill behålla kontanter. Gillar själv inte betalkort eftersom jag får betala lite extra på varje köp.
Om man vill ha kortavgifterna specificerade, så borde man även kräva det för köp med Swish. Företag belastas ju för att ta emot pengar den vägen.
Samt för check, och för kontanter... Betalningar är inte gratis, hur de än sker - någon måste betala. I Sverige är det oftast säljaren/leverantören, men ibland är det köparen/kunden. I slutändan landar det naturligtvis på priset på vad det man nu köper.
Som sagts tidigare i tråden är avgiften inbakad i priset. Värt att tillägga är att kostnaderna i kontanthantering är otroligt mycket högre än kort för många butiker.
Ett OK kassasystem med kortfunktion + avgifter går inte att jämföra med tiden och pengarna det tar att räkna en kontantkassa(varje dag), beställa växel(den som gör det ska också ha betalt), avgifterna för beställningen och förvaring i kassaskåp etc.
Ett OK kassasystem med kortfunktion + avgifter går inte att jämföra med tiden och pengarna det tar att räkna en kontantkassa(varje dag), beställa växel(den som gör det ska också ha betalt), avgifterna för beställningen och förvaring i kassaskåp etc.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Har aldrig sett att något land måste ta upp kortavgifterna på nån faktura...........hur skulle det se ut? Jättestora företag skulle då behöva visa sina guldavtal jämfört med småföretag?
Nej det måste handla om nåt annat.........
Nej det måste handla om nåt annat.........
Det där med Klarna 70 kr är ju inte kortavgiften utan en faktureringsavgift. För vanliga kortbetalningar betalas en transaktionsavgift, men den känner inte kassasystemet till, utan det hänger på inlösenavtalet som är kopplingen mellanbankkontot och kortterminalen. den kan vara alt från 0,39-2,19%, högre och lägre förekommer också, men är ovanliga. Det finns också de som har en fast avgift på tex 2-5 kronor per köp, eller en kombination.
Som handlare gäller det att välja rätt där, företaget jag jobbar på erbjuder inlösenavtal med 0,99%, riktigt stora kunder kan ibland få en lägre avgift. Dock är detta inget som överhuvudtaget berör slutkunden, dig.
Som handlare gäller det att välja rätt där, företaget jag jobbar på erbjuder inlösenavtal med 0,99%, riktigt stora kunder kan ibland få en lägre avgift. Dock är detta inget som överhuvudtaget berör slutkunden, dig.