Om man har en radio eller tv mottagare i hemmet måste man betala. Har du en dator med en vanlig datorskärm behöver du inte betala. Men har du en dator kopplad till en "tv" måste du...

Fredrik86 skrev:
Om man har en radio eller tv mottagare i hemmet måste man betala. Har du en dator med en vanlig datorskärm behöver du inte betala. Men har du en dator kopplad till en "tv" måste du...
Men som jag har det, en 50" dataskärm kopplad till datorn via wifi och kan ta del av samma program som alla andra men slipper betala... Detta är alltså en datamonitor och inte en TV, även om rånartjänst vill få det att vara en "tv motagare"!!!

Henrik Sundberg skrev:
Men som jag har det, en 50" dataskärm kopplad till datorn via wifi och kan ta del av samma program som alla andra men slipper betala... Detta är alltså en datamonitor och inte en TV, även om rånartjänst vill få det att vara en "tv motagare"!!!
Om du sakligt och skriftligen redogör för vilken utrustning du har, och det faktiskt är en monitor, så får du inga problem. Om du trots det får problem ska du ta namnet på den du tala med och skriftligen anmäla felet till Radiotjänst. Alla sakliga och korrekta klagomål hanteras professionellt, de vågar inget annat.

• Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
En TV-mottagare har en kanalväljare där man söker kanaler och den är avgiftsbelagd med TV-licens.

En monitor, alltså en ren datorskärm har ingen kanalväljare utan endast RCA. HDMI, SCART kontakter och ingen antenningång. Denna räknas INTE som en TV-mottagare. De största monitorerna som finns tror jag slutar på 24".

Om man vill dra det till sin spets så kan man ju ta bort kanalväljaren och antennuttaget ur TV:n och då är den ju en monitor. Men då blir det nog besvärligare för dig för då skall du ju bevisa att den inte kan användas som TV. Så mitt tips är att om du gör så, håll benhårt på att du inte har någon TV-mottgare.

tommib skrev:
Nej. En statlig avgift, likt TV-avgiften, ska betalas oavsett om man anser att den är riktig eller inte. Vg. se relevant lagtext: [länk]

Angående storlek på monitorer så har du helt fel. Det finns gott om monitorer i större storlekar. Kolla prisjakt. Det finns även en hel del som normalt inte säljs till konsument i proffssegmentet som inte har någon mottagare.

Angående borttagning av kanalväljare så kan du inte göra det som privatperson.
Hej

1.
Det är riktigt som du säger att räkningen skall betalas oavsett. Av egen erfarenhet så har jag bestridit 2 krav på att betala TV-licens utan att först betala räkningen. Båda fallen gick direkt till förvaltningsrätten där jag fick rätt.

2.
Vadå "helt fel". Jag skrev "jag tror". Och jag menar naturligtvis en monitor som du kan köpa som privatkonsument på tex. Elgiganten. Visst finns det större monitorer men knappast för konsumentbruk utan då får du slanta upp en halv förmögenhet. Lägg gärna in en lista här på alla stora monitorer som du säger det finns gott om.

3.
Det är klart jag kan ta bort kanalväljaren som privatperson, det tar 5 minuter med en skruvmejsel.

MVH
Ole

tommib
Thronborg skrev:
Hej

1.
Det är riktigt som du säger att räkningen skall betalas oavsett. Av egen erfarenhet så har jag bestridit 2 krav på att betala TV-licens utan att först betala räkningen. Båda fallen gick direkt till förvaltningsrätten där jag fick rätt.

2.
Vadå "helt fel". Jag skrev "jag tror". Och jag menar naturligtvis en monitor som du kan köpa som privatkonsument på tex. Elgiganten. Visst finns det större monitorer men knappast för konsumentbruk utan då får du slanta upp en halv förmögenhet. Lägg gärna in en lista här på alla stora monitorer som du säger det finns gott om.

3.
Det är klart jag kan ta bort kanalväljaren som privatperson, det tar 5 minuter med en skruvmejsel.

MVH
Ole
1. Ok, det är troligen möjligt. Det gör det inte rätt. Igen, se tillämplig lagstiftning.

2. Du skrev "jag tror". Jag skrev "det är helt fel". Jag kan omformulera mig till "Du tror helt fel", men betydelsen är samma. Jag hänvisade till prisjakt. Nu ger jag dig en länk också: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s266608549&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista
Billigaste skärmen är på 31,5" och kostar 2699 kr (men finns iofs inte i lager).

3. Har du de facto gjort detta? På en modern TV? Min gissning är nej. Du kommer med all sannolikhet upptäcka att tunerdelen är om inte helt integrerad (troligaste alternativet) så åtminstone helt fastlödd på kretskortet i apparaten.
Eller menar du skruvmejsel som att förstöra antenningången? Lycka till att övertala RIKAB om detta. Det här med att sätta tunerdelen ur spel var något som företag sysslade med förr i tiden. Nu finns egentligen ingen anledning (se ovan).

tommib skrev:
1. Ok, det är troligen möjligt. Det gör det inte rätt. Igen, se tillämplig lagstiftning.

2. Du skrev "jag tror". Jag skrev "det är helt fel". Jag kan omformulera mig till "Du tror helt fel", men betydelsen är samma. Jag hänvisade till prisjakt. Nu ger jag dig en länk också: [länk]
Billigaste skärmen är på 31,5" och kostar 2699 kr (men finns iofs inte i lager).

3. Har du de facto gjort detta? På en modern TV? Min gissning är nej. Du kommer med all sannolikhet upptäcka att tunerdelen är om inte helt integrerad (troligaste alternativet) så åtminstone helt fastlödd på kretskortet i apparaten.
Eller menar du skruvmejsel som att förstöra antenningången? Lycka till att övertala RIKAB om detta. Det här med att sätta tunerdelen ur spel var något som företag sysslade med förr i tiden. Nu finns egentligen ingen anledning (se ovan).
Kollade på din länk och helt riktigt så fanns det en hel del monitorer. Kollade tex. på 55" då utbudet var stort och priserna låg på mellan 6.300 till 126.000:- . Vet inte skillnaden på dem men visst är de dyrare än en TV.

Nej jag har inte kopplat ur någon tunerdel. Men jag är utbildad TV-tekniker kanske därför jag tycker det är enkelt. Man måste naturligtvis veta vad man sysslar med och det är olika på alla TV-apparater, och det går inte att bara förstöra antennkontakten, det är fortfarande en TV så länge den har en tuner. Hur som helst så är det inte så att någon skall övertala RIKAB om att man kopplat ut tunern. Det är ju jag som användare av en tunerlös monitor som endast behöver besvara frågan att jag inte har någon TV. Ev. bevisbörda ligger på dem.

Du betalar avgiften för kanalväljaren. Boxen har en " kanalväljare " Din TV har en kanalväljare.

Enolf skrev:
Nej, en radio gör dig inte skyldig att betala TV-avgift.

Lustigt är däremot att en gammal tjock-TV räknas som TV-mottagare, fastän det inte finns någon TV-signal som denna apparat kan ta emot. Jag har kvar min till DVD-spelaren, men TV-abonnemanget kopplat till kabeldigitalboxen sade jag upp och någon antenn kan inte kopplas in. Lustig TV-mottagare som inte kan ta emot TV-utsändningar...

De enda gångerna jag tittar på SVT eller nån annan kanal är via datorn.
Det finns flera analoga kabel-tv-nät, tex
https://www.comhem.se/kundservice/support/tv/analogt-grundutbud-77256
http://sandnet.se/privat/fibertillhemmet/tjansterforallabehov/sandnetanalogkabeltv.73.html
https://www.canaldigital.se/foretag/utbud/fristaende-kabeltv-nat/analogt-utbud/

Radiotjänst kan inte veta om du har tillgång till analogt tv-nät eller inte.

Thronborg skrev:
Hej
3.
Javisst, även om jag sällan stöter på kanalväljare som skruvats fast kan man nog bryta loss de flesta utan att göra för stor åverkan. I en modern TV hade mjukvaran sannolikt upptäckt det och protesterat men det går säkert att komma runt.
Däremot är det bortkastat arbete för privatpersoner om man skall se det strikt juridiskt, licensplikten försvinner inte för det. För juridiska personer är det annorlunda och i urtiden gjorde jag själv detta ingrepp åt ett antal företag och församlingar.

Jag tar mitt nyhetsflöde främst från SVD, de har varit riktigt vågade också på senare tid och gå emot PK-maffian i detta land, det gillar jag

• Gilla
VetLiteOmMycket
  • Laddar…
Nu börjar det bli lite spännande...

"...för oss utan skygglappar blir att läsa alternativa medier då främst på nätet, EXPO, Nyheter24, Exponerat, Avpixlat osv."

"...PK-maffian..."

• Gilla
pege01
  • Laddar…
Jag har flyttat ett stort antal inlägg som var off topic till en egen tråd: TV-licens, för och emot

I den här tråden diskuterar vi Yrrols fråga:

Yrrol skrev:
Ifall man inte har en mottagare, och ifall man istället ser tv-avsnitt via nätet. Så är man inte skyldig att betala tv-licens. Detta vill jag minnas är prövat och konstanterat, samt folk fick tillbaka sina inbetalningar.

Men hur blir det om man köper fiber till huset, får en extra box att fånga upp tv-kanaler med. Räknas den som mottagare?

På deras webbsida nämns det:

Vilket jag spontant vill tolka som att fiberboxen inte är licensplitig?
/Moderator

• Gilla
pege01
  • Laddar…
Finns fina monitorer idag att köpa utan TV-mottagare. Elgiganten säljer 2 storlekar 42" och 49"

Själv så skulle jag aldrig få för mig att finansiera något per tvång. Så det blev ett inköp av en 49" monitor nu när vi flyttade och skrevs på ny adress..

HenrikP skrev:
Köpte en TV i en av Webhallens butiker, och de anmälde inte till Radiotjänst.
Då bryter de mot lagen: Lag (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst, 8 §:
Yrkesmässig överlåtelse eller uthyrning i detaljhandeln av TV- mottagare skall anmälas av överlåtaren respektive uthyraren till RIKAB före utgången av kalendermånaden närmast efter överlåtelsen eller uthyrningen. Anmälan skall innehålla de uppgifter som behövs för att fastställa avgiftsskyldigheten.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19890041.HTM

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.