110 736 läst ·
727 svar
111k läst
727 svar
Måste jag låta Bauhaus och Hornbach titta i min bil?
Säg mig, vad gäller för att kunna bli FU?T Ejmelie skrev:
räcker det att ha gått polishögskolan?
eller jobbat i fält i 2 år?...
När tar en åklagare över som Fu?
Och varför?
livet som polis är helt annat än det som Beck filmerna visar...
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 294 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 294 inlägg
Maskintok skrev:Nej inte alls.
En FU ledare är aldrig i fältet, det är stationsbefäl eller utredare för viss avdelning.
polisman i fält frågar oftast över befogenhet.
I de fall där åklagare är FU så har de koll på befogenheterna.. Men sällan åklagare är FU för vanliga insatser...
oavsett så skall polisen hålla sig till PL.
Och de har inget mandat alls för att utföra en husrannsakan som de vill...
Maskintok skrev:Nej inte alls.
En FU ledare är aldrig i fältet, det är stationsbefäl eller utredare för viss avdelning.
polisman i fält frågar oftast över befogenhet.
I de fall där åklagare är FU så har de koll på befogenheterna.. Men sällan åklagare är FU för vanliga insatser...
oavsett så skall polisen hålla sig till PL.
Och de har inget mandat alls för att utföra en husrannsakan som de vill...
Du har totalt fel. Polisen har nästan alltid polisiära fu-ledare med sig på fältet. Möjligen kan det skilja sig i mindre städer. men att polisiära fu-ledare bara är stationsbefäl och utredare är en väldigt felaktig uppfattning som du har.Maskintok skrev:
Och att du säger att polisen nästan omöjligt kan jobba i RB bevisar ju faktiskt att du inte har koll alls.
Fortsätt gärna att killgissa om du vill
Men skriv inte ut det som en sanning, för du har verkligen inte koll.
Tror inte den här diskussionen leder någon vart. Så då får jag önska dig en fortsatt trevlig dag
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 294 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 294 inlägg
FU-ledare inom polisen blir du när du genomgått aktuell utbildning. Det finns inget antal år som man ska ha jobbat. Den bygger på kompetens och lämplighet. Den kompetensen tar dock ett tag att få..Maskintok skrev:
En åklagare blir FU-ledare när brottet inte är av enkel beskaffenhet. Men det är i förlängningen. Säg att det blir en skjutning, ett mord. Då är polisens fu-ledare initialt.
Det är oftast yttre befälet eller yttre kommissarien. Första åtgärderna på plats och beslut tas alltså av den polisiära fu-ledaren. Han inleder fu på mord eller mordförsök. Alla tvångsåtgärder som fattas efter det är enligt RB, inte PL. Sen lämnas ärendet över till åklagare som då blir fu-ledare i ärendet.
Nej åklagare tar över vid grova brott.T Ejmelie skrev:FU-ledare inom polisen blir du när du genomgått aktuell utbildning. Det finns inget antal år som man ska ha jobbat. Den bygger på kompetens och lämplighet. Den kompetensen tar dock ett tag att få..
En åklagare blir FU-ledare när brottet inte är av enkel beskaffenhet. Men det är i förlängningen. Säg att det blir en skjutning, ett mord. Då är polisens fu-ledare initialt.
Det är oftast yttre befälet eller yttre kommissarien. Första åtgärderna på plats och beslut tas alltså av den polisiära fu-ledaren. Han inleder fu på mord eller mordförsök. Alla tvångsåtgärder som fattas efter det är enligt RB, inte PL. Sen lämnas ärendet över till åklagare som då blir fu-ledare i ärendet.
vilket det finns utredningsavdelning som heter inom polisen.
Nä Fu finns inte inom ordningspolisen.T Ejmelie skrev:FU-ledare inom polisen blir du när du genomgått aktuell utbildning. Det finns inget antal år som man ska ha jobbat. Den bygger på kompetens och lämplighet. Den kompetensen tar dock ett tag att få..
Alltså den polis som svarar på anrop om olika insatser.
utredande polis är annat.
Har inget med de poliserna som åker i patrull bilar att göra förutom att de är poliser.
yttrebefäl finns även hos ordningspolisen, men de har inget med utredningarna att göra.. de rapporterar in till stationsbefäl eller FU..
Är så trött på detta "killgissa"T Ejmelie skrev:
Du har totalt fel. Polisen har nästan alltid polisiära fu-ledare med sig på fältet. Möjligen kan det skilja sig i mindre städer. men att polisiära fu-ledare bara är stationsbefäl och utredare är en väldigt felaktig uppfattning som du har.
Och att du säger att polisen nästan omöjligt kan jobba i RB bevisar ju faktiskt att du inte har koll alls.
Fortsätt gärna att killgissa om du vill.
Men skriv inte ut det som en sanning, för du har verkligen inte koll.
Tror inte den här diskussionen leder någon vart. Så då får jag önska dig en fortsatt trevlig dag![]()
Vad är det andra då?
flickgissa?
Nä jag har dock en vän som är kommissarie och en annan som jobbar som ordningspolis i fält... en vän inom NI så jag har koll..
Men visst tro vad du vill... hoppas Martin beck skickar gunvald på dessa som vägrar öppna dörren åt polisen..
Vad menar du alltså är de ytterligare anledningar som finns för polisen att göra husrannsakan i ett fordon?T Ejmelie skrev:
Jag var på Byggmax idag, strax innan stängning.
Lite folk, solen sken och närmare 30°C i skuggan.
När jag åkte in under bommen kikade jag efter skylten där jag indirekt avsäger mig alla rättigheter och överlämnar mig i DERAS våld.
Fanns ingen...
Kör runt till reglar och smyger emellan ett sällskap som höll på att fylla taket på Passat. Hittade 4st 5,4 45x45 som såg helt ok ut raka på ena ledden och svagt banan på andra.
Slänger på dom på vagnen och kör runt till kassan/mätkillen som medans han knappar in reg numret på Volvon får infon om 21,6m 45x45 surrat på vagnen varpå han låter hälsa att uppge numret i kassan och ha en trevlig kväll!
Det jag däremot kände lite våldtagen över var att brädlapparna som borde kosta som 3st pizzor numer gick gick på 430spänn....
Men men
Lite folk, solen sken och närmare 30°C i skuggan.
När jag åkte in under bommen kikade jag efter skylten där jag indirekt avsäger mig alla rättigheter och överlämnar mig i DERAS våld.
Fanns ingen...
Kör runt till reglar och smyger emellan ett sällskap som höll på att fylla taket på Passat. Hittade 4st 5,4 45x45 som såg helt ok ut raka på ena ledden och svagt banan på andra.
Slänger på dom på vagnen och kör runt till kassan/mätkillen som medans han knappar in reg numret på Volvon får infon om 21,6m 45x45 surrat på vagnen varpå han låter hälsa att uppge numret i kassan och ha en trevlig kväll!
Det jag däremot kände lite våldtagen över var att brädlapparna som borde kosta som 3st pizzor numer gick gick på 430spänn....
Men men
I förrgår köpte jag 2 pizzor för 250 spänn (barnens) och sen annan mat för oss för lite drygt 250 spänn.FredrikR skrev:
Inte ens på vår lokalaste slusk-pizzeria får jag en pizza för under en hundring (eller tja, 95 kostar kanske de billigaste).