P
FredrikR FredrikR skrev:
Ok, polis och bygghandels personal har samma befogenheter... Intressant.
Dom kanske ska börja med värdar också, som krogarna? :D
Det skrev han väl inte eller hur?
Han skrev att han inte hade problem med att visa upp bilen för personalen..
Även om personalen då gör ett avtramp emot lagboken

hsd hsd skrev:
Är det skyltat vid infarten, att personalen ska titta in i bilen, så har man godkänt detta i och med att man kör in
Om man det dåligt eller inte förstår vad texten vid infarten betyder..?
Nä knappast hållbart.
Att du har läst och kör innebär inte ingånget avtal. (y)

Nu fortsätter jag med maskrosorna. ;)

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
E
S Sackaros skrev:
Jag har blivit lite smått chockad en gång. Jag hade handlat kläder på MQ och när jag skulle gå ut genom butiken pep larmbågarna. Väntade på hjälp. Tjejen var trevlig, men tog påsen ur min hand och sprang till kassan med den för genomgång. Det var mina saker som hon tog utan att ens fråga. Sen när det visade sig att de hade gjort fel, kvittot i påsen innehöll samtliga artiklar så blev tonen en annan. Chockad av situationen gjorde jag ingenting, men obehaget var starkt. Hon tog mina saker utan min tillåtelse. Allt gick ju bra och så, men nästa gång släpper jag inte påsen.
Och vad är det som säger att hon inte tryckte på en knapp som fick larmet att tjuta då du passerade.

Hon kanske tyckte du hade en suspekt uppsyn och snöat in sig på att din påse var fylld med stöldgods.

Annars borde ju larmet gått igen.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Kanske därför Ahlsells har så höga priser? Svinnet som blir när ingen kontrollerar deras kunders bilar tas igen genom att lägga på extra på priset?

• Haha
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Ok, polis och bygghandels personal har samma befogenheter... Intressant.
Dom kanske ska börja med värdar också, som krogarna? :D
för att förtydliga om du verkligen inte fattade eller om du spelar korkad...när man ska ut från bygghandeln alltså
finns 2,kanske 3 kategorier som har rätt att öht stoppa bil på väg...polis,vägtransportledare och ev tull

E
Keiller Keiller skrev:
Kanske därför Ahlsells har så höga priser? Svinnet som blir när ingen kontrollerar deras kunders bilar tas igen genom att lägga på extra på priset?
Till sina kunder som inte är intresserade att förhandla rabatt eller har låg omsättning må priserna vara höga.

Annars tycker jag väl det ligger bra i förhållande till vad de erbjuder.

Övrigt överskott lär bygga på vinsten och den är nog inte liten.

Men e det inte bara att låta dom titta?
Eller blir ni kränkta?

Kan förstå pappa med barnet men annars...

• Gilla
crillux och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Är det skyltat vid infarten, att personalen ska titta in i bilen, så har man godkänt detta i och med att man kör in
Tror knappast man kan förhandla bort rätten att inte bli visiterad på det sättet. Möjligen att en näringsidkare kan ha det som krav vid inträde, typ "får vi inte kolla dina fickor kommer du inte in på klubben...".

Jämför man brädgården med annan butik har inte personalen rätt att visitera dig eller kolla dina väskor, de måste fråga. Men vägrar du, får de tillkalla polis, och kan vägra sälja till dig.

Så det borde varit fel av personalen att själv öppna bilen, men hade du vägrat hade de kunnat be dig lägga tillbaka allt du lastat.

P
nino nino skrev:
Men e det inte bara att låta dom titta?
Eller blir ni kränkta?

Kan förstå pappa med barnet men annars...
beror på ur vilken synvinkel man kollar..
Den juridiska eller den vardagliga..
Här är det den juridiska...
Men i den vardagliga så har du rätt..

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
C
Maskintok skrev:
man får ju hålla kvar person på plats tills polis kommer..
Om man påträffar någon på bar gärning eller flyende fot och brottet har fängelse i straffskalan, ja.
Men inte på grund av misstanke, och verkligen inte på grund av att man vägrar låta personalen snoka i bilen.

C cpalm skrev:
Om man påträffar någon på bar gärning eller flyende fot och brottet har fängelse i straffskalan, ja.
Men inte på grund av misstanke, och verkligen inte på grund av att man vägrar låta personalen snoka i bilen.
kör du igenom bommen ut om de vägrar öppna om de inte får kolla i bilen då?

• Gilla
crillux
  • Laddar…
C
skoge skoge skrev:
kör du igenom bommen ut om de vägrar öppna om de inte får kolla i bilen då?
Nä, men vägrar de släppa ut dig gör de sig själva skyldiga till brott. Ofredande eller olaga frihetsberövande.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Snacka om att skapa ett problem som inte finns där. Om man är så jävla envis med alla ens rättigheter hela jävla tiden så skapas drt bara mer problem. Lösningen är väl en vakt som du måste gå on till, skriva på papper med villkor och sedan kan du få köra in. Att neka dom att kolla igenom din bil är typ samma som att neka ica personalen kolla om du självscannat alla varor bara för att du har med dig em egen påsa. Väx up och skärp dig, du är inte kränkt.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
C
H hablam skrev:
Väx up och skärp dig, du är inte kränkt.
Jag skriver bara vad som gäller juridiskt. Personligen har jag inte detta problem. Inga snokande vakter på de byggmarknader där jag handlar.

Mikael_L
H hablam skrev:
Snacka om att skapa ett problem som inte finns där. Om man är så jävla envis med alla ens rättigheter hela jävla tiden så skapas drt bara mer problem. Lösningen är väl en vakt som du måste gå on till, skriva på papper med villkor och sedan kan du få köra in. Att neka dom att kolla igenom din bil är typ samma som att neka ica personalen kolla om du självscannat alla varor bara för att du har med dig em egen påsa. Väx up och skärp dig, du är inte kränkt.
Tips, läs första inlägget.
Läs första stycket om och om igen, tills du förstår frågan fullt ut.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
AndersOhrt och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.