skoge skoge skrev:
den som kommer ut från garaget har nog samma syn som du har på bygghandel...
har man inget att dölja kan det inte vara några problem att bli kollad...det är ju inte så att de väljer ut just dig
Välkomnar du in folk i ditt garage menar du?
Eller varför skulle någon vilja eller anse sig ha rätt att vara i ditt garage? :thinking:

Har du öppettider? :crysmile:

• Haha
  • Gilla
  • Älska
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Man undrar ju varför Hornbach inte kan göra som Byggmax o andra gör? Att de ber kunden att öppna. Betydligt trevligare upplevelse som kund.

• Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Inte ens polisen får gå in i bilar utan beslut från åklagare.
Det stämmer inte, poliser har mandat att själva besluta om det.

• Gilla
TT4F och 2 till
  • Laddar…
På Byggmax där jag handlar frågar dom om man har nått i bilen. Då brukar jag öppna och visa dom.

Jag tror på ställen med hög omsättning på personal av viss klientel bara sliter upp dörrar.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Då vore det väl bra att använda denna knapp:
[bild]
Det hade jag kanske gjort om funktionen funnits då. Att i efterhand gå igenom alla trådar jag skapat sedan tidigt 2000-tal och hitta det bästa svaret låter lite långtråkigt.

• Gilla
maria01 och 4 till
  • Laddar…
Nissens
S Scootersvempa skrev:
Det stämmer inte, poliser har mandat att själva besluta om det.
Nej, det jämställs med husrannsakan.
Det är därför polisen ibland ber om att få titta på varningstriangeln. Den ligger oftast i bagageutrymmet och när man öppnar passar de på att kolla in. :)

L larka742 skrev:
@MathiasS som detta inlägg då? ;)
@Johan Gunverth redovisade också synpunkter från någon jurist/advokat han råkade ha i närheten när detta var aktuellt, det var också tydligt.

skoge skoge skrev:
vad är då problemet med att låta bygghandel kolla i bilen?
Är det ok om jag stoppar din bil på gatan och rotar runt i handskfacket och bagaget? Du har ju inget olagligt där så det måste väl vara ok? Eller har du något att dölja? Verkar misstänkt om det inte är ok. När vi ändå är privata med varandra kan du skicka lösenordet till din epost och bankID också, du har väl inget att dölja där heller antar jag?

• Gilla
  • Haha
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, det jämställs med husrannsakan.
Det är därför polisen ibland ber om att få titta på varningstriangeln. Den ligger oftast i bagageutrymmet och när man öppnar passar de på att kolla in. :)
Jo, det är en husrannsakan men det finns olika former av husr, enligt rättegångsbalken och enligt polislagen, enskilda poliser kan besluta om dessa.

• Gilla
TT4F och 1 till
  • Laddar…
S Scootersvempa skrev:
Jo, det är en husrannsakan men det finns olika former av husr, enligt rättegångsbalken och enligt polislagen, enskilda poliser kan besluta om dessa.
Det står längre upp i tråden på vilka grunder polisen kan titta i bilen. Att du inte vill öppna är inte ett skäl till det.

Jag har blivit lite smått chockad en gång. Jag hade handlat kläder på MQ och när jag skulle gå ut genom butiken pep larmbågarna. Väntade på hjälp. Tjejen var trevlig, men tog påsen ur min hand och sprang till kassan med den för genomgång. Det var mina saker som hon tog utan att ens fråga. Sen när det visade sig att de hade gjort fel, kvittot i påsen innehöll samtliga artiklar så blev tonen en annan. Chockad av situationen gjorde jag ingenting, men obehaget var starkt. Hon tog mina saker utan min tillåtelse. Allt gick ju bra och så, men nästa gång släpper jag inte påsen.

• Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Mikael_L
Såvitt jag förstått kan enskild polisman besluta om visitering, kolla i bilar osv om de säger sig ha en misstanke om pågående brottslighet, där åtgärden krävs för att stoppa brottsligheten eller hindra att bevis undanröjs.
(Polisen skulle ju bli helt tandlös ifall det var på annat vis)
På samma sätt kan de påstå att de tycker att någon är narkotikapåverkad för att därigenom kunna vidta olika åtgärder som att ta in för provtagning, kroppsvisitation. Och jag är rätt säker på att detta ibland utnyttjas i annat syfte.

Men jag tror samtidigt att det också är något som de flesta poliser ändock undviker för risken finns väl alltid att det blir ett personalärende, vilket de säkert nästan alltid klarar sig ifrån, men ändå måste vara lite jobbigt i alla fall....

MathiasS MathiasS skrev:
Är det ok om jag stoppar din bil på gatan och rotar runt i handskfacket och bagaget? Du har ju inget olagligt där så det måste väl vara ok? Eller har du något att dölja? Verkar misstänkt om det inte är ok. När vi ändå är privata med varandra kan du skicka lösenordet till din epost och bankID också, du har väl inget att dölja där heller antar jag?
du som privatperson har inget där att göra.
vill polisen kolla så har jag inget problem med det...ej heller att bygghandel kollar när man ska ut

P
Husrannsakan i bil

Polisen har rätt att genomsöka ett fordon om det genom husrannsakan finns tillåtelse, enligt 28 kap. 1 § RB. (en bil räknas i lagens mening som ett slutet förvaringsställe och kan därför bli föremål för en husrannsakan).

För att en husrannsakan ska tillåtas krävs det:

- Anledning att anta att ett brott har begåtts, där fängelse kan vara en påföljd.

- Om det finns omständigheter som kan ha betydelse för utredning av brott eller förverkande av brottslig verksamhet.

Det finns en möjlighet för polisen att genomsöka ett fordon på eget bevåg, dvs utan förordnande av husrannsakan, enligt polislagen 20 a §. I lagrummet framgår att "En polisman får genomsöka ett fordon eller en båt i den utsträckning det behövs för att söka efter vapen eller andra farliga föremål som är ägnade att användas vid brott mot liv eller hälsa, om det med hänsyn till omständigheterna kan antas att ett sådant föremål kan påträffas och förklaras förverkat enligt 36 kap. 3 § brottsbalken". Det ska alltså vara ett ingripande med förebyggande syfte: att söka efter vapen eller tillhyggen som kan användas vid brott mot liv och hälsa och, det måste kunna antas att vapnen och tillhyggena faktiskt finns i bilen. Det bör även påminnas om att polisens ingripande ska vara proportionerlig, dvs inte mer ingående än nödvändigt. Ingripandet får därmed inte vara godtyckligt, Polislagen 8 §.

Kroppsvisitation

Kroppsvisitation regleras i 28 kap. 11 §. En kroppsvisitation får företas när det finns anledning att anta att ett brott som kan ge fängelsestraff har begåtts. Personen som visiteras ska vara skäligen misstänkt för brottet i fråga, och syftet med visitationen ska vara att söka efter föremål som kan tas i beslag samt vara av betydelse för utredningen, som t.ex. narkotika, vapen, stöldgods m.m.

I vissa fall kan dock även en person som inte är skäligen misstänkt bli kroppsvisiterad, men detta är enbart om det finns en synnerlig anledning för polisen att anta att de kommer hitta något som de kan ta i förvar eller om det kan vara till betydelse för utreda ett brott.

Det framgår även av 19 § Polislagen, att:

En polisman som med laga stöd griper eller annars omhändertar eller avlägsnar någon får i anslutning till ingripandet kroppsvisitera denne i den utsträckning som är nödvändig

av säkerhetsskäl för att vapen eller andra farliga föremål skall kunna tas om hand, ellerför att hans identitet skall kunna fastställas.
Måste man lämna bilen?

Samtliga åtgärder (kroppsvisitation, genomsökande/husrannsakan av fordon) förutsätter att föraren går ut ur bilen. Om föraren inte gör sig medgörlig och sätter sig till motvärn kan denne göra sig skyldig till våldsamt motstånd enligt 17 kap. 4 § BrB.

Polisen har även, enligt 10 § Polislagen, rätt att använda sig av våld för att genomföra en tjänsteåtgärd (punkt 4 och 5) i den mån andra medel är otillräckliga och det med hänsyn till omständigheterna är försvarligt.

Så med detta skrivet så hade polis kommit på plats hade de fått bett om lov eller skaffat fullmakt till husrannsakan, sällan att en åklagare hade fått detta genomslag på dessa grunder.

butikspersonal har ingen befogenhet alls att röra privategendom...

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
du som privatperson har inget där att göra.
vill polisen kolla så har jag inget problem med det...ej heller att bygghandel kollar när man ska ut
Ok, men ett företag vilket som helst kan titta i din bil då, din mail osv.

Du inser kanske att det inte handlar om huruvida man är privatperson, företagsrepresentant, polis eller spågumma, det handlar om man har RÄTT att titta. Har man inte rätten att titta ska man heller inte titta.

Om polisen en dag börjar göra slumpvisa kontroller av din person eller egendom bara för att de känner för det tror jag du skulle ha problem med det. Nu har du inget problem med det eftersom det aldrig händer. Visitationszoner som vi börjat med (?) i vissa utsatta områden är ett första steg (inte nödvändigtvis fel heller).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.