Mikael_L
Maskintok skrev:
Husrannsakan i bil
Polisen har rätt att genomsöka ett fordon om det genom husrannsakan finns tillåtelse, enligt 28 kap. 1 § RB. (en bil räknas i lagens mening som ett slutet förvaringsställe och kan därför bli föremål för en husrannsakan).

För att en husrannsakan ska tillåtas krävs det:

- Anledning att anta att ett brott har begåtts, där fängelse kan vara en påföljd.

- Om det finns omständigheter som kan ha betydelse för utredning av brott eller förverkande av brottslig verksamhet.

Det finns en möjlighet för polisen att genomsöka ett fordon på eget bevåg, dvs utan förordnande av husrannsakan, enligt polislagen 20 a §. I lagrummet framgår att "En polisman får genomsöka ett fordon eller en båt i den utsträckning det behövs för att söka efter vapen eller andra farliga föremål som är ägnade att användas vid brott mot liv eller hälsa, om det med hänsyn till omständigheterna kan antas att ett sådant föremål kan påträffas och förklaras förverkat enligt 36 kap. 3 § brottsbalken". Det ska alltså vara ett ingripande med förebyggande syfte: att söka efter vapen eller tillhyggen som kan användas vid brott mot liv och hälsa och, det måste kunna antas att vapnen och tillhyggena faktiskt finns i bilen. Det bör även påminnas om att polisens ingripande ska vara proportionerlig, dvs inte mer ingående än nödvändigt. Ingripandet får därmed inte vara godtyckligt, Polislagen 8 §.

Kroppsvisitation

Kroppsvisitation regleras i 28 kap. 11 §. En kroppsvisitation får företas när det finns anledning att anta att ett brott som kan ge fängelsestraff har begåtts. Personen som visiteras ska vara skäligen misstänkt för brottet i fråga, och syftet med visitationen ska vara att söka efter föremål som kan tas i beslag samt vara av betydelse för utredningen, som t.ex. narkotika, vapen, stöldgods m.m.

I vissa fall kan dock även en person som inte är skäligen misstänkt bli kroppsvisiterad, men detta är enbart om det finns en synnerlig anledning för polisen att anta att de kommer hitta något som de kan ta i förvar eller om det kan vara till betydelse för utreda ett brott.

Det framgår även av 19 § Polislagen, att:

En polisman som med laga stöd griper eller annars omhändertar eller avlägsnar någon får i anslutning till ingripandet kroppsvisitera denne i den utsträckning som är nödvändig

av säkerhetsskäl för att vapen eller andra farliga föremål skall kunna tas om hand, ellerför att hans identitet skall kunna fastställas.
Måste man lämna bilen?

Samtliga åtgärder (kroppsvisitation, genomsökande/husrannsakan av fordon) förutsätter att föraren går ut ur bilen. Om föraren inte gör sig medgörlig och sätter sig till motvärn kan denne göra sig skyldig till våldsamt motstånd enligt 17 kap. 4 § BrB.

Polisen har även, enligt 10 § Polislagen, rätt att använda sig av våld för att genomföra en tjänsteåtgärd (punkt 4 och 5) i den mån andra medel är otillräckliga och det med hänsyn till omständigheterna är försvarligt.

Så med detta skrivet så hade polis kommit på plats hade de fått bett om lov eller skaffat fullmakt till husrannsakan, sällan att en åklagare hade fått detta genomslag på dessa grunder.

butikspersonal har ingen befogenhet alls att röra privategendom...
När man nu läser detta och inser att polis har vissa rättigheter att visitera och kolla i bilar, men samtidigt kan se hur begränsad rätten är och vilka rekvisit som krävs för att utföra åtgärden - för en polis - så kanske de, som tycker att butikspersonal skulle ha den rätten, och än större rätt ... borde fundera ett varv till ...

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
När man nu läser detta och inser att polis har vissa rättigheter att visitera och kolla i bilar, men samtidigt kan se hur begränsad rätten är och vilka rekvisit som krävs för att utföra åtgärden - för en polis - så kanske de, som tycker att butikspersonal skulle ha den rätten, och än större rätt ... borde fundera ett varv till ...
Jag brukar säga så här.
Har jag någon anledning inte att inte öppna dörren så talar jag om den för personalen.
Och sedan som i fallet med barnet i bilen som sov.. Så öppnar endast förälder dörren..
försiktigt.
personal får kolla in men inte rota runt.
Är jag själv så öppnar jag och låter personal kolla.. Men bara när jag gett klartecken för detta.. vill jag dra detta till sin spets så får polis tillkallas och jag vill då se beslutet på husrannsakan som är baserad på grundlöshet...

MathiasS MathiasS skrev:
Ok, men ett företag vilket som helst kan titta i din bil då, din mail osv.

Du inser kanske att det inte handlar om huruvida man är privatperson, företagsrepresentant, polis eller spågumma, det handlar om man har RÄTT att titta. Har man inte rätten att titta ska man heller inte titta.

Om polisen en dag börjar göra slumpvisa kontroller av din person eller egendom bara för att de känner för det tror jag du skulle ha problem med det. Nu har du inget problem med det eftersom det aldrig händer. Visitationszoner som vi börjat med (?) i vissa utsatta områden är ett första steg (inte nödvändigtvis fel heller).
är jag på företagets område så är det ok...jag släpper inte ut främmande bil från min gård utan att kolla

• Gilla
  • Haha
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
P
skoge skoge skrev:
är jag på företagets område så är det ok...jag släpper inte ut främmande bil från min gård utan att kolla
Det kan sluta illa annars..
Jag låter omständigheterna bestämma situationen på företagets anläggning...

Mikael_L
Maskintok skrev:
Jag brukar säga så här.
Har jag någon anledning inte att inte öppna dörren så talar jag om den för personalen.
Och sedan som i fallet med barnet i bilen som sov.. Så öppnar endast förälder dörren..
försiktigt.
personal får kolla in men inte rota runt.
Är jag själv så öppnar jag och låter personal kolla.. Men bara när jag gett klartecken för detta.. vill jag dra detta till sin spets så får polis tillkallas och jag vill då se beslutet på husrannsakan som är baserad på grundlöshet...
Ja i verkliga livet är inte jag heller den som skulle dra något sånt här till sin spets.
Visst öppnar jag och låter de kika om de vill (både polisen, bilprovningen och personalen på brädgården). Och jag skulle kanske inte ens reagera speciellt på att de öppnade själv, möjligen, men inte säkert.

MEN nu var det ytterst tydligt i allra första posten att frågan inte ställdes utifrån något socialt perspektiv, eller att vara trevlig/otrevlig etc. Utan det gäller alltså det rent juridiska och vilken RÄTT som kan finnas, eller inte alls finnas ...

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja i verkliga livet är inte jag heller den som skulle dra något sånt här till sin spets.
Visst öppnar jag och låter de kika om de vill (både polisen, bilprovningen och personalen på brädgården). Och jag skulle kanske inte ens reagera speciellt på att de öppnade själv, möjligen, men inte säkert.

MEN nu var det ytterst tydligt i allra första posten att frågan inte ställdes utifrån något socialt perspektiv, eller att vara trevlig/otrevlig etc. Utan det gäller alltså det rent juridiska och vilken RÄTT som kan finnas, eller inte alls finnas ...
precis och där får personal tillkalla polisen..
som egentligen inte heller kan göra så mycket förens de fått en order och åklagarbeslut om husrannsakan...
Men att få den på dessa lösa grunder finner jag tvivelaktigt... Så jag tror nog att konstaplarna ber de med om att få kolla i fordonet.. Sedan så väntar de på argument..
Är argumentet övertygande så släpper de nog detta... Men det hänger nog på polisman... till polisman..

hsd
Är det skyltat vid infarten, att personalen ska titta in i bilen, så har man godkänt detta i och med att man kör in

• Gilla
skoge
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Är argumentet övertygande så släpper de nog detta... Men det hänger nog på polisman... till polisman..
ett nej är tillräckligt

Mikael_L
hsd hsd skrev:
Är det skyltat vid infarten, att personalen ska titta in i bilen, så har man godkänt detta i och med att man kör in
Som ifall det står en skylt i fönstret bredvid dörren till din lokala ICA-butik att du medger att blodprov tas samt att du säljer din ena njure för 1000:- om lämplig donator hittas, ifall du går in där, så ligger du alltså illa till om du råkar missa skylten?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P
T tergo skrev:
ett nej är tillräckligt
inte för vissa polismän..
De begår övertramp emot lagboken varje dag.

Mikael_L
Vad jag menar är att det hela stupar på flera saker.
Dels att skyltar är inga avtal. Inga avtal ingås bara för att man läser något.
(Jag skulle annars kunna skriva en skylt "Den som läser denna text har ingått avtal om att swischa mig kronor 1000.")
Sen finns det också "oskäliga avtalsvillkor", som det också kan stupa på.

Det med njuren är garanterat ett sådant, tänk ifall det var insmuget långt ner i den där långa långa finstilta texten som alla skiter i att läsa utan bara klickar i OK-rutan, när man installerar saker på datorn ...

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
P
hsd hsd skrev:
knappast..
Det finns inget juridiskt som man kan stöda detta emot. man får ju hålla kvar person på plats tills polis kommer.. Men det är en åtgärd även idag som kan ge dålig publicitet i olika medier.. Jag hade ringt upp till olika tv kanaler eller radiokanaler för att belysa detta om jag var oskyldig men blivit nekad att åka innan polis kommit....

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Som nästa kund i kön på väg ut från byggvaruhuset skulle jag bli jävligt trött på kunden på väg ut genom kassan, om denne obstruerar vid utfart, eller prompt vill tillkalla polis istället för personal, för att polisen ska titta i dennes bil så att inget obetalt finns i baksätet.

På Bauhaus i Örebro gör man för övrigt processen på ett smidigt sätt. På uppmaning av personal öppnar man själv bilen vid både in- och utfart. De kikar in, utan att rota runt, för att se om man har "glömt" något.
Väldigt enkelt. Företaget minskar svinnet och ingen borde bli kränkt av det. Vill du inte öppna din baklucka behöver du inte åka in.

Redigerat:
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
du som privatperson har inget där att göra.
vill polisen kolla så har jag inget problem med det...ej heller att bygghandel kollar när man ska ut
Ok, polis och bygghandels personal har samma befogenheter... Intressant.
Dom kanske ska börja med värdar också, som krogarna? :D

• Gilla
  • Haha
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
P
Keiller Keiller skrev:
Som nästa kund i kön på väg ut från byggvaruhuset skulle jag bli jävligt trött på kunden på väg ut genom kassan, om denne prompt vill tillkalla polis istället för personal, för att polisen ska titta i dennes bil så att inget obetalt finns i baksätet.

På Bauhaus i Örebro gör man för övrigt processen på ett smidigt sätt. På uppmaning av personal öppnar man själv bilen vid både in- och utfart. De kikar in, utan att rota runt, för att se om man har "glömt" något.
Väldigt enkelt. Företaget minskar svinnet och ingen borde bli kränkt av det.
njo men det är ju inte heller korrekt..
Det är inte deras sak att begära.
Är man så dum att man har saker framme som inte skall gå genom kassa eller där personal har tagit fram materialet och varit med vid lastning så får firman ta att kunder begär polis för denna handling då det inte är juridikskt riktigt av firman att agera i saken..

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.