Inte ok! På Byggmax frågar man om man får öppna dörren-därför ställer jag alltid upp dörren innan jag går in för att betala.
Alla såna här incdenter tycker jag man skall anmäla till företagsledningen - de enda som kan åtgärda

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Cheesen
Om man nu inte tycker att förfarandet är ok så får man väl lasta av och handla någon annanstans. Effektivare sätt att stävja oönskat beteende hos en handlare fins ej. Man vill behålla sina betalande kunder.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej. Det är tom ännu striktare. Även om de sett dig faktiskt stjäla något och gjort ett envars gripande (som man får om brottet är på bar eller färsk gärning och det finns fängelse i straffskalan) så får de faktiskt bara skyddsvisitera dig. Dvs de får besiktiga din kropp på ett sådant sätt att de kan säkerställa att du inte har vapen eller farliga föremål. Skall man vara strikt så får de inte ta reda på vem du är genom att t ex leta efter körkort i din plånbok, och rakt inte leta igenom exv. dina fickor efter stöldgods. Det är det man har polisen till. De får dock hålla kvar dig på platsen tills polis anlänt (polis måste tillkallas skyndsamt).

En bil blir svårt att hävda att man måste skyddsvisitera... Särskilt om du inte längre sitter i den. ;) ("Av den säckiga fjädringen på bilen att döma så misstänkte jag att han hade en atombomb i bakluckan..." ;))

Om de ändå skulle ta saker som är i din besittning så är det rent formellt självtäckt, även om, eller snarare främst, om du stulit det. (Det är änna det som självtäcksbrottet är till för.)

Om de håller kvar dig (och bilen då) utan att gripa dig så har de då eventuellt gjort sig skyldiga till olaga frihetsberövande. Något som är ett ganska allvarlig brott, de riskerar definitivt att åka på kännbarare straff än dig, särskilt om du inte tagit något.

Rent juridiskt så är din ställning som vanlig medborgare, vilket butikspersonal är, faktiskt ganska svag vad det gäller just att utreda och beivra stöld. (Vid hot mot liv eller hälsa så är din ställning starkare). (Att systemet ändå fungerar beror som vanligt på att vanligt folk inte stjäl i så stor omfattning att det blir ett problem.) Skyddsvakter, polismän osv. har en starkare ställning, men faktiskt inte så mycket som man kanske skulle kunna tro. Polisen föredrar faktiskt att hänvisa till samma lagar som gäller dig och mig, eftersom bevisbördan typiskt då blir lättare. (Samt några favoritparagrafer i polislagen...)

Som någon annan sagt så ligger deras lagliga rättighet snarast i att be att få titta i bilen innan du kör in och vägra att öppna bommen om du inte tillåter det. Även om de säger till dig att du inte får komma in i butiken så har vi som sagt dom på att det inte är olaga intrång (åtminstone i det fallet som prövats), så länge som de släpper in andra i butiken, men du kan naturligtvis aldrig tvinga dig in med våld. Om du kör ner bommen så lär det ju bli åtminstone skadegörelse... ;)
@MathiasS som detta inlägg då? ;)

om nån kommer ut från ert garage då hälsar ni bara glatt på personen då?

skoge skoge skrev:
om nån kommer ut från ert garage då hälsar ni bara glatt på personen då?
Självklart inte!
Skulle du?

Klart att de måste få kolla i bilen. Det är ju uppenbart vad som gäller när man kör in på byggmarknaden. det är väl bara att kliva ur bilen när du ska köra ut och informera personalen att ungen sover och att de får öppna försiktigt.
är rutorna tonade så kan man ju plocka med sig vad som helst annars.

• Gilla
Psan
  • Laddar…
M mugatu skrev:
Klart att de måste få kolla i bilen. Det är ju uppenbart vad som gäller när man kör in på byggmarknaden. det är väl bara att kliva ur bilen när du ska köra ut och informera personalen att ungen sover och att de får öppna försiktigt.
är rutorna tonade så kan man ju plocka med sig vad som helst annars.
Nej det är ju inte klart, läs det citerade inlägget några inlägg upp. (y)

https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-titta-i-min-bil.261200/page-2#post-2291023

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Nissens
Det intressanta är ju vad som händer om de förstör något när de öppnar bilen.

De öppnade min elektriska baklucka och den slog nästan i en grej när den öppnades. Jag sade till människan att ”där hade du tur”. Hen bara tittade på mig, vet inte ens om hen förstod vad som kunde hänt…

Jag vet inte hur avtalet ser ut gällande skador, men den skadan hade definitivt inte gått på min försäkring…

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Unikt namn
MathiasS MathiasS skrev:
Ni som startar om denna diskussion igen, vänligen läs första inlägget igen så ni förstår vad som diskuteras här och notera att detta är juridikavdelningen i forumet. Därefter hoppar ni fram ett par hundra inlägg där det explicit står vad butiken får och inte får göra baserat på den avtalsgrund man skaffat sig vid infarten. Spekulationerna om vad som gäller behöver inte börja om igen, det är redan klarlagt via advokater.
Då vore det väl bra att använda denna knapp:
Knapp märkt "Bästa svar" med en stjärnsymbol, på en forumdiskussionstråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J Janroma skrev:
Gammal tråd men aktuell för mig,
Vänder mig i första hand till personal som tror att de jobbar på tullen...och inte på byggshoppen.
Var på Hornbach idag med min Amarock som har tonade bakrutor. Efter att de räknat prylarna på min släpkärra sliter idioten upp bakdörren för att kolla i baksätet. Min 4 åriga son sover i barnstolen och får panik när när dörren slits upp av en snubbe med munskydd som ska glo in i bilen.

För det första, vad är problemet med att fråga och visa lite hyfs?
För det andra, jag hade nog sagt snällt att inte öppna för min son sover, vad hade hänt då?
Inte fanken sliter personalen upp väskan och genomsöker den om du går in/ut i en affär, så varför genomsöka bilen.
Eller ännu värre, kontrollera en barnvagn med en sovande unge när du lämnar en butik, helt utan misstanke om brott.
I normalfallet har jag inga problem, men va fan fråga först och visa lite respekt för kunderna.
1. det var inte snällt gjort att skrämmas sådär
2. Du ser uppenbarligen misstänkt ut

FredrikR FredrikR skrev:
Självklart inte!
Skulle du?
vad är då problemet med att låta bygghandel kolla i bilen?

Nissens Nissens skrev:
Det intressanta är ju vad som händer om de förstör något när de öppnar bilen.

De öppnade min elektriska baklucka och den slog nästan i en grej när den öppnades. Jag sade till människan att ”där hade du tur”. Hen bara tittade på mig, vet inte ens om hen förstod vad som kunde hänt…

Jag vet inte hur avtalet ser ut gällande skador, men den skadan hade definitivt inte gått på min försäkring…
gissar att den gått på din försäkring

ungefär trädet som faller under blåst från grannens tomt in på din

skoge skoge skrev:
vad är då problemet med att låta bygghandel kolla i bilen?
Vad är det för skillnad på ett privatägt garage med privata saker och en byggmarknad där alla, normalt sett, är välkomna?
Jag ser flera, ser du inga?

• Gilla
  • Haha
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Vad är det för skillnad på ett privatägt garage med privata saker och en byggmarknad där alla, normalt sett, är välkomna?
Jag ser flera, ser du inga?
den som kommer ut från garaget har nog samma syn som du har på bygghandel...
har man inget att dölja kan det inte vara några problem att bli kollad...det är ju inte så att de väljer ut just dig

• Haha
SonnyListon
  • Laddar…
Nissens
I isobarik skrev:
gissar att den gått på din försäkring

ungefär trädet som faller under blåst från grannens tomt in på din
Gissa är en sak, men självklart måste de ha något ansvar om de fördärvar något på annans egendom.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.