154 698 läst ·
2 049 svar
155k läst
2,0k svar
Maskin och hjälp tråden.
tidiga mornar och sena kvällar..fgo skrev:
samt att jag oftast jobbar med dessa maskiner under dagarna med..
Det är ju mitt jobb...
Mina egna maskiner blir på lediga stunder..
nädå jag har bara 24 timfgo skrev:
Men det var en vis man som sa... Att göra det man måste är att göra det man vill..
ligger mycket i det..
Jag vill hålla på med en massa maskiner samtidigt... Då måste jag det
Vissa dagar känns det som om inget blivit gjort...
Det var ett bra citat!Maskintok skrev:
Allt blir mycket roligare att göra när man vill göra det.
Slit på med dina maskiner! Det är inspirerande för oss andra.
Men slit inte ut dig!
Glöm bara inte Köpa vingar för pengarna oxåMaskintok skrev:
Nä då, det är det som är så bra med att göra det man vill... När man ledsnar då är det nog..fgo skrev:
ska man slita för lönen och hänga kvar för att det handlar om pengarna då kan man bli utbränd...
Så länge det går runt och jag klarar mig så är det bra.. stora summor på ett konto har aldrig varit min grej... pengar är ett nödvändigt ont.. hade lika gärna sluppit dem...
Har en Hq 242 motorsåg som funkar alldeles utmärkt.
Det behövs 4 ryck i genomsnitt innan den startar.
Två ryck med choke och sen utan choke startar den (nästan alltid) på 3:e eller 4:e och är pigg och stark.
Problemet är (vid kall motor) att de två första rycken går dj...t tungt - som om kolven nästan satt fast.
Det känns som att det måste fresta på startapparat, snöre mm pga detta.
Man får ta i utav tusan de två första rycken.
Vet inte om det bara beror på kompet eller om nåt annat spelar roll.
Har en bekant som har en exakt samma (identiska) såg och den går mycket, mycket lättare att rycka igång.
Finns det ingen lösning med typ "valve-comp release" att montera i efterhand, som skonar startmekanismen?
Det behövs 4 ryck i genomsnitt innan den startar.
Två ryck med choke och sen utan choke startar den (nästan alltid) på 3:e eller 4:e och är pigg och stark.
Problemet är (vid kall motor) att de två första rycken går dj...t tungt - som om kolven nästan satt fast.
Det känns som att det måste fresta på startapparat, snöre mm pga detta.
Man får ta i utav tusan de två första rycken.
Vet inte om det bara beror på kompet eller om nåt annat spelar roll.
Har en bekant som har en exakt samma (identiska) såg och den går mycket, mycket lättare att rycka igång.
Finns det ingen lösning med typ "valve-comp release" att montera i efterhand, som skonar startmekanismen?
varit så sedan ny?T Tullen127 skrev:Har en Hq 242 motorsåg som funkar alldeles utmärkt.
Det behövs 4 ryck i genomsnitt innan den startar.
Två ryck med choke och sen utan choke startar den (nästan alltid) på 3:e eller 4:e och är pigg och stark.
Problemet är (vid kall motor) att de två första rycken går dj...t tungt - som om kolven nästan satt fast.
Det känns som att det måste fresta på startapparat, snöre mm pga detta.
Man får ta i utav tusan de två första rycken.
Vet inte om det bara beror på kompet eller om nåt annat spelar roll.
Har en bekant som har en exakt samma (identiska) såg och den går mycket, mycket lättare att rycka igång.
Finns det ingen lösning med typ "valve-comp release" att montera i efterhand, som skonar startmekanismen?
Finns både på Biltema och internet.
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...mmidamasker/drivknutsdamask-delbar-2000022701
https://www.autodoc.se/triscan/7257342
Hur bra dom är vet jag dock inte...
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...mmidamasker/drivknutsdamask-delbar-2000022701
https://www.autodoc.se/triscan/7257342
Hur bra dom är vet jag dock inte...