154 691 läst ·
2 049 svar
155k läst
2,0k svar
Maskin och hjälp tråden.
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 769 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 769 inlägg
Usch, låter som ett stort jobb du har framför dig…
Jag tänkte smyga in en lite mindre fråga:
Ford s-Max 2012, 2.0 diesel. Växelspaken har börjat kärva och gnissla när jag drar den i sidled, bifogar en liten film som jag tror är ganska tydlig. Märker inga konstigheter att få i växeln annars, utan det känns bara i sidorörelsen.
Något tips på vad som behöver smörjas? Hade tänkt slippa byta växellåda…
Jag tänkte smyga in en lite mindre fråga:
Ford s-Max 2012, 2.0 diesel. Växelspaken har börjat kärva och gnissla när jag drar den i sidled, bifogar en liten film som jag tror är ganska tydlig. Märker inga konstigheter att få i växeln annars, utan det känns bara i sidorörelsen.
Något tips på vad som behöver smörjas? Hade tänkt slippa byta växellåda…
under damasken har du en massa leder.F fredrik.johansson skrev:Usch, låter som ett stort jobb du har framför dig…
Jag tänkte smyga in en lite mindre fråga:
Ford s-Max 2012, 2.0 diesel. Växelspaken har börjat kärva och gnissla när jag drar den i sidled, bifogar en liten film som jag tror är ganska tydlig. Märker inga konstigheter att få i växeln annars, utan det känns bara i sidorörelsen.[video]
Något tips på vad som behöver smörjas? Hade tänkt slippa byta växellåda…
Där skulle jag lägga lite tid på att smörja.
En del växelspakar har en ledkula i botten, som är i plast, där kan det börja gneka och gnissla lite..
Ingen större risk för växellådsbyte då det fäller sidoslaget. Smörj uop länkage/wire och fästpunkten för växelspaken så borde det lösa sig. Visst finns det felkällor i själva lådan som ger sådana problem, men jag har då inte varit med om det på mina 11 år and counting som jag jobbat med växling.F fredrik.johansson skrev:Usch, låter som ett stort jobb du har framför dig…
Jag tänkte smyga in en lite mindre fråga:
Ford s-Max 2012, 2.0 diesel. Växelspaken har börjat kärva och gnissla när jag drar den i sidled, bifogar en liten film som jag tror är ganska tydlig. Märker inga konstigheter att få i växeln annars, utan det känns bara i sidorörelsen.[video]
Något tips på vad som behöver smörjas? Hade tänkt slippa byta växellåda…
Mvh
Tidigare växellådskonstuktör samt doktor inom växellådssynkronisering.
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 769 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 769 inlägg
Jag fick av damasken och droppade nåt smörjande på de ställen jag tyckte borde kunna låta som jag kom åt, men tyvärr ingen skillnad.
Hoppas det ska rinna till sig lite över natten…
Annars får jag göra ett nytt försök med lite bättre ljus och kanske plocka av någon mer kåpa så jag kommer åt bättre.
Hoppas det ska rinna till sig lite över natten…
Annars får jag göra ett nytt försök med lite bättre ljus och kanske plocka av någon mer kåpa så jag kommer åt bättre.
var iväg idag..
En belarus 920.
kunden hade inte kört traktorn på 3 år..
Och nu behöver han den..
började med att fylla på med diesel.
Sedan öppnade jag 1a spridarröret.
kunden startade traktorn.. Gick fint i ca 5 min..Sedan la den av..
vägrade starta.
Då fick jag börja felsöka..
av med slangen till matar pumpen.. Inget bränsle..
Så då blev det av med inkommande slang..
Där satt det skit i banjon..
anade fan...
mycket riktigt... efter ca 30 min kunde jag konstatera att det var alger i alla filter och slangar..
ur med bränslet i tanken, köpte E85 spolade rent... massor av gegga.. badade alla slangar, och filterkoppar.. hållare mm.
Sedan tog jag ner matar pumpen och rengjorde även den..
gick åt 20 L E85..
satte ihop allting och monterade i nya filter i med ny diesel..
lämnade 1a spridarn lös.
Sedan lät jag kunden starta traktorn medans jag luftade och blåste i påfyllnadsröret..
då small det till och motorn startade..
Då fyllde jag tanken och traktorn fick gå i ca 30 min medans vi drack kaffe...
kunden ringde nyss.
Han hade kört hela dagen.. Och var så nöjd så..
En belarus 920.
kunden hade inte kört traktorn på 3 år..
Och nu behöver han den..
började med att fylla på med diesel.
Sedan öppnade jag 1a spridarröret.
kunden startade traktorn.. Gick fint i ca 5 min..Sedan la den av..
vägrade starta.
Då fick jag börja felsöka..
av med slangen till matar pumpen.. Inget bränsle..
Så då blev det av med inkommande slang..
Där satt det skit i banjon..
anade fan...
mycket riktigt... efter ca 30 min kunde jag konstatera att det var alger i alla filter och slangar..
ur med bränslet i tanken, köpte E85 spolade rent... massor av gegga.. badade alla slangar, och filterkoppar.. hållare mm.
Sedan tog jag ner matar pumpen och rengjorde även den..
gick åt 20 L E85..
satte ihop allting och monterade i nya filter i med ny diesel..
lämnade 1a spridarn lös.
Sedan lät jag kunden starta traktorn medans jag luftade och blåste i påfyllnadsröret..
då small det till och motorn startade..
Då fyllde jag tanken och traktorn fick gå i ca 30 min medans vi drack kaffe...
kunden ringde nyss.
Han hade kört hela dagen.. Och var så nöjd så..
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 835 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 835 inlägg
Haveri på ryttarföreningen, rasslade till i kraftöverföringsaxeln. Gissar att det är läge att köpa nytt knutkors och gaffel(?). Men vad ska man ha, det finns ju en uppsjö med olika bokstavs- och sifferkombinationer när jag kollar runt.
Försökte få med de märkningar som jag hittade.
Försökte få med de märkningar som jag hittade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
standard strl 5..B breakman skrev:Haveri på ryttarföreningen, rasslade till i kraftöverföringsaxeln. Gissar att det är läge att köpa nytt knutkors och gaffel(?). Men vad ska man ha, det finns ju en uppsjö med olika bokstavs- och sifferkombinationer när jag kollar runt.
Försökte få med de märkningar som jag hittade.
[bild] [bild] [bild] [bild]
35.10 kraftöverföringsaxel..

