F
Usch, låter som ett stort jobb du har framför dig…
Jag tänkte smyga in en lite mindre fråga:
Ford s-Max 2012, 2.0 diesel. Växelspaken har börjat kärva och gnissla när jag drar den i sidled, bifogar en liten film som jag tror är ganska tydlig. Märker inga konstigheter att få i växeln annars, utan det känns bara i sidorörelsen.

Något tips på vad som behöver smörjas? Hade tänkt slippa byta växellåda…
 
  • Gilla
Dennis91 och 1 till
  • Laddar…
P
F fredrik.johansson skrev:
Usch, låter som ett stort jobb du har framför dig…
Jag tänkte smyga in en lite mindre fråga:
Ford s-Max 2012, 2.0 diesel. Växelspaken har börjat kärva och gnissla när jag drar den i sidled, bifogar en liten film som jag tror är ganska tydlig. Märker inga konstigheter att få i växeln annars, utan det känns bara i sidorörelsen.[video]
Något tips på vad som behöver smörjas? Hade tänkt slippa byta växellåda…
under damasken har du en massa leder.
Där skulle jag lägga lite tid på att smörja.
En del växelspakar har en ledkula i botten, som är i plast, där kan det börja gneka och gnissla lite..
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Vad har ni för handrengörningsmedel ? Nedanstående är något av det bästa jag använt
under alla år. Det köptes in till en underhållsavdelning jag jobbade på för några
decennier sen så vet inte om det går att få tag på nu.
inget. jag kör bara tvättmedel i pulver som jag löser i handen.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Usch, låter som ett stort jobb du har framför dig…
Jag tänkte smyga in en lite mindre fråga:
Ford s-Max 2012, 2.0 diesel. Växelspaken har börjat kärva och gnissla när jag drar den i sidled, bifogar en liten film som jag tror är ganska tydlig. Märker inga konstigheter att få i växeln annars, utan det känns bara i sidorörelsen.[video]
Något tips på vad som behöver smörjas? Hade tänkt slippa byta växellåda…
Ingen större risk för växellådsbyte då det fäller sidoslaget. Smörj uop länkage/wire och fästpunkten för växelspaken så borde det lösa sig. Visst finns det felkällor i själva lådan som ger sådana problem, men jag har då inte varit med om det på mina 11 år and counting som jag jobbat med växling.

Mvh
Tidigare växellådskonstuktör samt doktor inom växellådssynkronisering.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
F
Jag fick av damasken och droppade nåt smörjande på de ställen jag tyckte borde kunna låta som jag kom åt, men tyvärr ingen skillnad.
Hoppas det ska rinna till sig lite över natten…
Annars får jag göra ett nytt försök med lite bättre ljus och kanske plocka av någon mer kåpa så jag kommer åt bättre.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Två Jonsered motorsågar på en arbetsbänk med verktyg, i förberedelse för gallringsjobb.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dagens sysselsättning...
Service Jonsered 2252 & 2258
Filat 3 15" kedjor & 2 13"... gallringsjobb nästa vecka
 
  • Gilla
Åsa Lund och 3 till
  • Laddar…
Oljeplugg med fastklämd skiftnyckel, skadad genom överdragen kraft vid åtdragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
martinradbo och 5 till
  • Laddar…
Det där definitivt för hård....:p
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
R roli skrev:
Det där definitivt för hård....:p
Min vän börjar tro du har rätt... :cry:
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
P
var iväg idag..
En belarus 920.

kunden hade inte kört traktorn på 3 år..
Och nu behöver han den..

började med att fylla på med diesel.
Sedan öppnade jag 1a spridarröret.
kunden startade traktorn.. Gick fint i ca 5 min..Sedan la den av..
vägrade starta.

Då fick jag börja felsöka..
av med slangen till matar pumpen.. Inget bränsle..

Så då blev det av med inkommande slang..
Där satt det skit i banjon..
anade fan...

mycket riktigt... efter ca 30 min kunde jag konstatera att det var alger i alla filter och slangar..

ur med bränslet i tanken, köpte E85 spolade rent... massor av gegga.. badade alla slangar, och filterkoppar.. hållare mm.
Sedan tog jag ner matar pumpen och rengjorde även den..
gick åt 20 L E85..

satte ihop allting och monterade i nya filter i med ny diesel..
lämnade 1a spridarn lös.
Sedan lät jag kunden starta traktorn medans jag luftade och blåste i påfyllnadsröret..
då small det till och motorn startade..
Då fyllde jag tanken och traktorn fick gå i ca 30 min medans vi drack kaffe...

kunden ringde nyss.
Han hade kört hela dagen.. Och var så nöjd så..
 
  • Gilla
  • Älska
Kurtivan och 10 till
  • Laddar…
B
Haveri på ryttarföreningen, rasslade till i kraftöverföringsaxeln. Gissar att det är läge att köpa nytt knutkors och gaffel(?). Men vad ska man ha, det finns ju en uppsjö med olika bokstavs- och sifferkombinationer när jag kollar runt.

Försökte få med de märkningar som jag hittade.
Närbild på skadat knutkors till kraftöverföringsaxel med synliga märkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat knutkors hållet i en handsklädd hand, med synliga märkningar och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på ett brutet knutkors som ligger på ett fläckigt trägolv, nära en gul maskindel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad kraftöverföringsaxel med knutkors och gaffel i en verkstadsmiljö, synliga märkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
B
Och är det nått mer som kan vara lämpligt att kosta på? Nått skydd runt axeln...?
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
P
B breakman skrev:
Haveri på ryttarföreningen, rasslade till i kraftöverföringsaxeln. Gissar att det är läge att köpa nytt knutkors och gaffel(?). Men vad ska man ha, det finns ju en uppsjö med olika bokstavs- och sifferkombinationer när jag kollar runt.

Försökte få med de märkningar som jag hittade.
[bild] [bild] [bild] [bild]
standard strl 5..
35.10 kraftöverföringsaxel..
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
P
B breakman skrev:
Och är det nått mer som kan vara lämpligt att kosta på? Nått skydd runt axeln...?
Ja det kan vara bra, speciellt med yngre förare eller så..
(y)
vore fan om någon fastnar med jacka eller hår...
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
P
finns kpl knutkors inkl splins handske att köpa och svetsa dit..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.