P
I denna tråden får den som vill ha hjälp med en maskin eller motor skriva.

Klippare, sågar, traktorer, bilar, vagnar, ved kapar, ja det mesta..

Så har ni några problem med maskinerna så skriv..

• Gilla
J Vos och 2 till
  • Laddar…
C
Eftersom jag vet att du sysslar med kedjesågar inleder jag med en sågfråga.

Ärvde en uppenbarligen sparsamt använd Partner 401 som jag fixat iordning och faktiskt använder rätt flitigt.

Blir dock inte riktigt klok på hur den s.k. automatiska kedjespännaren skall fungera. Misstänker att min inte fungerar som den skall. Det sitter en fjäderbelastad kam i kopplingskåpan som trycker på en pinne på svärdet. Allt väl så långt. Men så finns det en spak på kåpan som har någon sorts koppling till kammen, som jag tror inte fungerar som den skall. Misstänker att när spaken står i install-läge så skall den göra att kammen spänns upp så att det går att få på kåpan på rätt sätt? Nu får man spänna upp den med en skruvmejseln för att få den i rätt läge när kåpan monteras, vilket är j-kligt pillrigt.
Skall spaken vara direkt/stumt kopplad till kammen? Hur är det tänkt att man skall använda den för att justera kedjespänningen? Nu drar jag helt enkelt i svärdet och ser inte riktigt varför man skall krångla till det mer än så.

P
C cpalm skrev:
Eftersom jag vet att du sysslar med kedjesågar inleder jag med en sågfråga.

Ärvde en uppenbarligen sparsamt använd Partner 401 som jag fixat iordning och faktiskt använder rätt flitigt.

Blir dock inte riktigt klok på hur den s.k. automatiska kedjespännaren skall fungera. Misstänker att min inte fungerar som den skall. Det sitter en fjäderbelastad kam i kopplingskåpan som trycker på en pinne på svärdet. Allt väl så långt. Men så finns det en spak på kåpan som har någon sorts koppling till kammen, som jag tror inte fungerar som den skall. Misstänker att när spaken står i install-läge så skall den göra att kammen spänns upp så att det går att få på kåpan på rätt sätt? Nu får man spänna upp den med en skruvmejseln för att få den i rätt läge när kåpan monteras, vilket är j-kligt pillrigt.
Skall spaken vara direkt/stumt kopplad till kammen? Hur är det tänkt att man skall använda den för att justera kedjespänningen? Nu drar jag helt enkelt i svärdet och ser inte riktigt varför man skall krångla till det mer än så.

Exploded view diagram av en motorsåg med märkta komponenter och delnummer från Husqvarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
denna såg du menar?

P
Ta gärna en bild så vi pratar samma språk (y)

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
P
Instruktionsbilder för montering av motorsågskedja och spänning av kedjan.
Skapa konto
Instruktionsbilder för justering av kedjespänning på motorsåg och varningstexter.
Skapa konto
Skärmdump av en instruktionsmanual för motorsåg med text och diagram.
Skapa konto
Instruktionsmanual för kedjesåg visande steg för att justera kedjespänning och rätt positionering.
Skapa konto

Hoppas detta hjälper dig (y)

C
Maskintok skrev:
Ta gärna en bild så vi pratar samma språk (y)
Tackar!
Kan ta lite bilder, men är inte säker på att man blir så mycket klokare av det utan att plocka isär mekanismen.
Sprängskissen hade jag, men där saknas kedjespänningsmekanismen. Antar att den reservdelsmässigt är en integrerad del av kåpan.
Manualen antyder iallafall att det stämmer att kammen borde vara uppspänd när spaken står i install-läge.
Får riva isär det och kolla närmare på detta. Kanske bara skall riva bort skiten, verkar vara en meningslös finess.

P

Objektet som står på bänken just nu..
Lite om felsökning och hur man letar tjuvluft..

P

Hur man får loss kopplingen och åtgärdar oljeläckage på 21 och 3 serien av jonsered och Hva..

P

P
är lite ensamt i denna tråden, ingen som har ett objekt man vill ha hjälp med..?

• Gilla
BarkSpadan
  • Laddar…
Maskintok skrev:
är lite ensamt i denna tråden, ingen som har ett objekt man vill ha hjälp med..?
Jo, jag har en Makita (Dolmar) motorsåg som går sådär.. Vet inte var jag ska börja felsöka, men jag måste börja med att köpa ny soppa... Köpte färdigblandad akrylat sist, men vet inte om jag ska köra på samma?

• Gilla
1
  • Laddar…
Du har inte möjligtvis tillgång till, eller kan peka ut en riktning mot, en sprängskiss eller liknande för en '89 Klippo?
Jag har en som går utmärkt men den är ganska skamfilad. Skulle vilja plocka isär och lacka om men vill såklart kunna plocka ihop den efteråt och även kunna se om det fattas delar i nuläget.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
Keiller Keiller skrev:
Du har inte möjligtvis tillgång till, eller kan peka ut en riktning mot, en sprängskiss eller liknande för en '89 Klippo?
Jag har en som går utmärkt men den är ganska skamfilad. Skulle vilja plocka isär och lacka om men vill såklart kunna plocka ihop den efteråt och även kunna se om det fattas delar i nuläget.
njo det ska väl kunna gå.
vilken klippo är det?
comet, compact, cobra, quatum, excellent, estate m, fl
uppsamlare eller utan?

Redigerat av moderator:
P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jo, jag har en Makita (Dolmar) motorsåg som går sådär.. Vet inte var jag ska börja felsöka, men jag måste börja med att köpa ny soppa... Köpte färdigblandad akrylat sist, men vet inte om jag ska köra på samma?
Vilken sort?
En del sågar vägrar gå på en del Alkylater.

Annars börja lätt.
Stift, kolla gnistan. kolla hur stiftet ser ut.
När sågen går spraja lite rostolja runt för att lyssna efter tjuvluft.
bränsle filter. kolla kondition.

ändrar motorn läte när man roterar på den så är det tjuvluft.
membran, eller lilla filtret i förgasaren.

Ja det är det enkla..
film finns på hur man punkt sprajar för tjuvluft

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
[media]
Här är filmen.

Maskintok skrev:
[media]

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.