Låter som att jag ska byta till en annan verkstad... Fordverkstan var tokdyr och denna hade en ledig tid.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
VidarH VidarH skrev:
Låter som att jag ska byta till en annan verkstad... Fordverkstan var tokdyr och denna hade en ledig tid.
Låter som en god idé ja..
Finns mycket reservdelsbytare där ute...
Tråkigt när de ställer till det för folk...
Jag är noga med att få folk begripa varför fel uppstått och vad jag gjort..Eller hur man löser felen...Sedan om kund väljer att anlita mig eller ej är inte så viktigt...
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
provat;)
rörde sig ej...
valde då att limma en pitt... Gick inte det heller.. :crysmile:
se om det blir bättre grader imorgon... Då gör jag ett försök.. Sedan åker motorn isär... (y)
Slog du ner en lång torx och det gick inte att vrida eller gick det att vrida men tändstiftet rörde sig inte?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
K Kurtivan skrev:
Slog du ner en lång torx och det gick inte att vrida eller gick det att vrida men tändstiftet rörde sig inte?
Jag slog ner torx i det som var kvar av stiftet.
Men det går inte att vrida loss gängen, utan torxen släpper. provade en större men det blev lite sämre då den inte går ner lika långt..

Så då tog jag ytterligare en torx hylsa och förlängare... knackade ner den en bit..
Men samma resultat.
idag provade jag grispitt..
funkade inte alls... Den går ner men tappar greppet..
 
Har du dom vanliga grispittarna eller en sån 4kantig eller vad dom är?
Sett att många reparatörer använder dom kantiga, men vet inte om det finns så stora
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
nino nino skrev:
Har du dom vanliga grispittarna eller en sån 4kantig eller vad dom är?
Sett att många reparatörer använder dom kantiga, men vet inte om det finns så stora
Jag körde med en vanlig..
Men funderar på om en trekantig vass sak kan fungera... :thinking:
 
C
Maskintok skrev:
Där nere i botten sitter stiften...
Påminner mig om Puddin's Fab Shop - "What the hell you're doin down in there, sparkplugs?"
Börjar vid 19:44...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jag körde med en vanlig..
Men funderar på om en trekantig vass sak kan fungera... :thinking:
Ja 3 kantiga kanske dom är ja
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Hur ställer ni er om detta varit ert fordon?
Gjort den till lekstuga, vedbod eller hundkoja.

Jag tog ett beslut i min dåvarande verkstad....att inte ta in bilar på F, d.v.s Ford, Folkvagn och Frankrike.
Baserade det på några återkommande farkoster, en Laguna, en Mondeo och några Passat 97-
Lagunan för allt satt bakvänt utan tanke på att man behövde reparera, Mondeon för det inte fanns nån ände på felen, lagade jag ett uppkom 2 nya nästa vecka, Passat för de överglänste fransmännen med att med att tillverka bilan bakvänt. Byte av styrväxeln på en Passat var det som fick bägaren att rinna över.
Förutom att jag blev på dåligt humör, var kunderna missnöjda "Jag betalade ju 8000:- förra månaden för reparationer, är bilen trasig iaf ??" Ja, jag lagade motorn, och kan tyvärr inte rå för att ett bakhjulslager gått söder.

Började 2006 på en firma, fick en ny Peugeot Boxline (Partner med glasfiberskåp) Obekväm och opraktisk bil att åka runt i Norden och jobba med.
På firman stod en till synes fin Renault Trafic (Vivaro är ju samma bil) Så jag frågade varför jag inte kunde få den istället.
"Den väntar på att leasingen ska gå ut, så vi kan lämna tillbaka den"
Varför då ?? "Bilen är nu hel/fungerande, den har kostat en förmögenhet, så den får stå, vill inte riskera att den går sönder igen"
En del av det som gått sönder senaste året utan garanti var topplock, turbo, dieselpump, växellåda, generator kupefläkt, 3 st hjullager. Bilen hade varit mer på verkstad än den jobbat.
Vi anställde en kille till, men hans bil var en vecka sen, så han fick ta Traficen tills den skulle komma. Första resan skulle gå från Borlänge till Sandviken, men han kom inte dit, sista hjullagret skar en mil före Sandviken. Efter bärgning och reparation i Gävle ställdes bilen igen, bilen hade nu gått 12" mil.
Nån månad senare anställs en kille till och det blir samma visa igen fast lite längre tid, men nu går kamremmen av i Skara, och bilen körs till skroten med 14" mil på mätaren.
Min obekväma Peugeot var en högkvalitetsbil i jämförelse, 27.600 mil på 4 år och 11 månader med ett generatorbyte och ett sprucket termostathus.
På senaste jobbet fick jag en Trafic -14. Växellådorna är ju ökända på den äldre modellen, men enligt verkstaden var det en helt ny låda utan likheter med den gamla på min bil. Men det fanns en likhet, lådan fick bytas vid 7000 mil då några lager gett upp och den lät som en gammal spårvagn.

Inget illa menat om din bil med detta, men du kanske förstår att jag inte riktigt gillar de farkosterna.
Men om du är som jag, är nog stiftet snart borta "Allt går, bara man vill"
När det gällde bilar på F, ville jag inte längre ;)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
Isakare Isakare skrev:
Gjort den till lekstuga, vedbod eller hundkoja.

Jag tog ett beslut i min dåvarande verkstad....att inte ta in bilar på F, d.v.s Ford, Folkvagn och Frankrike.
Baserade det på några återkommande farkoster, en Laguna, en Mondeo och några Passat 97-
Lagunan för allt satt bakvänt utan tanke på att man behövde reparera, Mondeon för det inte fanns nån ände på felen, lagade jag ett uppkom 2 nya nästa vecka, Passat för de överglänste fransmännen med att med att tillverka bilan bakvänt. Byte av styrväxeln på en Passat var det som fick bägaren att rinna över.
Förutom att jag blev på dåligt humör, var kunderna missnöjda "Jag betalade ju 8000:- förra månaden för reparationer, är bilen trasig iaf ??" Ja, jag lagade motorn, och kan tyvärr inte rå för att ett bakhjulslager gått söder.

Började 2006 på en firma, fick en ny Peugeot Boxline (Partner med glasfiberskåp) Obekväm och opraktisk bil att åka runt i Norden och jobba med.
På firman stod en till synes fin Renault Trafic (Vivaro är ju samma bil) Så jag frågade varför jag inte kunde få den istället.
"Den väntar på att leasingen ska gå ut, så vi kan lämna tillbaka den"
Varför då ?? "Bilen är nu hel/fungerande, den har kostat en förmögenhet, så den får stå, vill inte riskera att den går sönder igen"
En del av det som gått sönder senaste året utan garanti var topplock, turbo, dieselpump, växellåda, generator kupefläkt, 3 st hjullager. Bilen hade varit mer på verkstad än den jobbat.
Vi anställde en kille till, men hans bil var en vecka sen, så han fick ta Traficen tills den skulle komma. Första resan skulle gå från Borlänge till Sandviken, men han kom inte dit, sista hjullagret skar en mil före Sandviken. Efter bärgning och reparation i Gävle ställdes bilen igen, bilen hade nu gått 12" mil.
Nån månad senare anställs en kille till och det blir samma visa igen fast lite längre tid, men nu går kamremmen av i Skara, och bilen körs till skroten med 14" mil på mätaren.
Min obekväma Peugeot var en högkvalitetsbil i jämförelse, 27.600 mil på 4 år och 11 månader med ett generatorbyte och ett sprucket termostathus.
På senaste jobbet fick jag en Trafic -14. Växellådorna är ju ökända på den äldre modellen, men enligt verkstaden var det en helt ny låda utan likheter med den gamla på min bil. Men det fanns en likhet, lådan fick bytas vid 7000 mil då några lager gett upp och den lät som en gammal spårvagn.

Inget illa menat om din bil med detta, men du kanske förstår att jag inte riktigt gillar de farkosterna.
Men om du är som jag, är nog stiftet snart borta "Allt går, bara man vill"
När det gällde bilar på F, ville jag inte längre ;)
Jajemän jag känner igen en hel del.. ;):rofl:
 
Ett tändstift drar man ju inte fast för kung och fosterland så man tycker ju att det rimligen skulle gå att få loss utan allt för stor kraft, så man tycker det borde gå bara man får ett hyfsat grepp....
 
P
K Kurtivan skrev:
Ett tändstift drar man ju inte fast för kung och fosterland så man tycker ju att det rimligen skulle gå att få loss utan allt för stor kraft, så man tycker det borde gå bara man får ett hyfsat grepp....
Nä.. Men hade man kunskapen om hur dessa toppar har i sin fel historia så skulle en antydan om att någon dragit för hårt helt sluppits..

Det är nämligen så att vatten går ner förbi tändspolarna på dessa motorer.
De slutade sälja dessa motorer helt i vissa länder för Renault blev stämda av kunder för renoveringar på stora belopp...
 
  • Ledsen
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
P
det som sker oftast på topparna är att vatten samlas nere i botten för spolen, detta gör vattnet strömförande och detta blir en satans historia att reda ut.. jag har tillverkat en kåpa dit som inte opel hade på sina motorer..
Men fukt letar sig ändå dit vissa regniga dagar...
Detta har sopat iväg några spolar och stift för mig.. Men inte så här...
misstänker att det är rost och strömmen som orsakat koks i gängorna....
 
  • Ledsen
Tule54
  • Laddar…
Jag har absolut ingen erfarenhet av dessa men borra bort och sätt dit en "insatsgänga" kanske är ett alternativ?

Reparationssats för tändstiftsgänga med en verktygspinne och flera metallhylsor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mässingsgänginsats för tändstiftsgängor med tydliga gängor och priser för olika storlekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har absolut ingen erfarenhet av dessa men borra bort och sätt dit en "insatsgänga" kanske är ett alternativ?

[bild]
[bild]
Jo då det är ett bra råd..
ligger i lådorna detta;)

problemet är just att då får jag allt nere i förbränningskammaren och på kolv toppen..
Så då ska topplocket bort oavsett..
Så jobbet skall ändå göras och sedan kan jag renovera upp toppen och gängorna för alla stift.. samt lägga på elektrofett innan jag sätter i nya stift.. vissa lägger på kopparpasta.. Men det kan ge en reaktion när det är aluminium och el.... :thinking:;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.