Du kan inte testa att slå fast en torx eller liknande i hålet och vrida? Eller hade du testat med grispitt?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
nino nino skrev:
Du kan inte testa att slå fast en torx eller liknande i hålet och vrida? Eller hade du testat med grispitt?
provat;)
rörde sig ej...
valde då att limma en pitt... Gick inte det heller.. :crysmile:
se om det blir bättre grader imorgon... Då gör jag ett försök.. Sedan åker motorn isär... (y)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
P
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Låter spontant inte värt det!
Pilla isär bilen och sälj i delar ;)
Nä det blir lagning.. ;)
 
  • Wow
  • Gilla
K_H och 1 till
  • Laddar…
P
jag kan inte överge en motor jag ställt iordning förut... Och en bil jag skött..

likvärdig kostar ca 40-60.000 kr... Så nja billigare att renovera själv..
 
Åsa Lund
Inte bästa timpengen i världshistorien, men jag förstår dig när du vill laga den
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Inte bästa timpengen i världshistorien, men jag förstår dig när du vill laga den
Äsch jag kostar mig själv nästan inget..
Lite öl och får ju vara själv en stund från familjen så vinn vinn;):crysmile:
 
  • Haha
fgo
  • Laddar…
När det ändå snackas bilar...
Jag har en Ford Focus från 2010 med klenaste dieseln. (1.6 tdci/90hk) Det har dykt upp en felkod som tänder motorlampan men som på verkstad säger samma som min skruttiga obd-läsare, nämligen P244B vilket innebär "okänt fel" enligt ford...
Symptom? Tja, den säger motorfel nån gång var femte månad men det försvinner ju så fort man startar om motorn så det ger inte ens en felkod. Nån gång i halvåret så känns det plötsligt som att alla hästar har rymt, men även där räcker det med att starta om motorn för att det ska vara normalt igen. Men framförallt så tänds inte motorlampan så länge motorn är varm!
Och det är lugnt. Verkstaden sa att jag kunde släcka den felkoden tills någon annan kod dyker upp som de kan göra något med...
Ingen eolys på den, besöker släkten 1-3 gånger i månaden och det är en timme motorväg enkel väg så knappast igensotad partikelfilter.
Någon vettig gissning?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
VidarH VidarH skrev:
När det ändå snackas bilar...
Jag har en Ford Focus från 2010 med klenaste dieseln. (1.6 tdci/90hk) Det har dykt upp en felkod som tänder motorlampan men som på verkstad säger samma som min skruttiga obd-läsare, nämligen P244B vilket innebär "okänt fel" enligt ford...
Symptom? Tja, den säger motorfel nån gång var femte månad men det försvinner ju så fort man startar om motorn så det ger inte ens en felkod. Nån gång i halvåret så känns det plötsligt som att alla hästar har rymt, men även där räcker det med att starta om motorn för att det ska vara normalt igen. Men framförallt så tänds inte motorlampan så länge motorn är varm!
Och det är lugnt. Verkstaden sa att jag kunde släcka den felkoden tills någon annan kod dyker upp som de kan göra något med...
Ingen eolys på den, besöker släkten 1-3 gånger i månaden och det är en timme motorväg enkel väg så knappast igensotad partikelfilter.
Någon vettig gissning?
P244B är partikel filter igensatt..
Jag skulle tro du har en felaktig egr ventil..
Jag skulle prova med att få tag på ED95 eller att blanda i lite etanol i dieseln för att tvätta rent i motorn..
samt köpa en rengöringsspray för egr ventilen..
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hmmm. Med tanke på att det är 12.000 mil på fyra år så känns det lite skumt med igensatt filter då det brukar komma sig av korta resor normalt? Men å andra sidan så kändes den bättre efter en vända med wynns dpf-rengörare strax efter köpet för fyra år sedan... Har du någon favorit för egr-rengöring?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
VidarH VidarH skrev:
Hmmm. Med tanke på att det är 12.000 mil på fyra år så känns det lite skumt med igensatt filter då det brukar komma sig av korta resor normalt? Men å andra sidan så kändes den bättre efter en vända med wynns dpf-rengörare strax efter köpet för fyra år sedan... Har du någon favorit för egr-rengöring?
Nja vilken typ av diesel har du tankat?
Annars så är det så många andra saker som ett filter kan bli igensatt av.. samtidigt så räcker det att jorden till sensorn för filtret är dålig så kommer koden.

Eller att du har ett dåligt luftfilter..
Inte bytt oljan jämnt eller haft för mycket olja.
höga växlar lite gas..

Ja det kan vara mycket..
Men koden är iallafall det..
Men jag har inte sagt att filtret är fel för det;)
utan jag tror på din egr ventil.
Jag rengör med någon av de sprayer som finns eller så plockar jag ner ventilen och tvättar med E85..

ca 5-10% brukar jag blanda i tanken.. full tank och sedan får bilen gå istort sätt en hel tank.. så brukar det vara över sen..
 
P
VidarH VidarH skrev:
Hmmm. Med tanke på att det är 12.000 mil på fyra år så känns det lite skumt med igensatt filter då det brukar komma sig av korta resor normalt? Men å andra sidan så kändes den bättre efter en vända med wynns dpf-rengörare strax efter köpet för fyra år sedan... Har du någon favorit för egr-rengöring?
googla på DPF rengöring så kan du välja det som passar dig bäst..
(y)
 
Det skumma är att felkoden inte finns när motorn är varm.
Men en vända till med dpf-tvätt i tanken skadar ju inte. Får titta lite på egr-rengöring, det senaste var ett underhållande youtubeklipp med ugnsrengöring...
 
  • Haha
1
  • Laddar…
P
VidarH VidarH skrev:
Det skumma är att felkoden inte finns när motorn är varm.
Men en vända till med dpf-tvätt i tanken skadar ju inte. Får titta lite på egr-rengöring, det senaste var ett underhållande youtubeklipp med ugnsrengöring...
Nja egentligen inte..
När motorn är varm så går den utan kallstart.. Och då andas den igen... När den är kall så har den mest bränsle och lite luft.
Då blir det ett högre motstånd för avgasreningen att behandla..

konstigt att mekanikern inte förklarat för dig om koden och varför den uppkommer...
Eller var det en reservdelsbytare bara?
 
  • Haha
Åsa Lund
  • Laddar…
Den var inne för andra problem som löstes. Så det var inte något extra som byttes... (hjullager och fastbeckad spridare, som visade sig dessutom vara sprucken)
 
P
VidarH VidarH skrev:
Den var inne för andra problem som löstes. Så det var inte något extra som byttes... (hjullager och fastbeckad spridare, som visade sig dessutom vara sprucken)
Och med en sprucken spridare så valde man att inte tala om att avgasreningen kunde kåt på stryk?

Den får fel information i insprutningen och luft kommer med in i förbränningskammaren och kan då skapa en för het förbränning vilket bränner sönder avgasreningen...
behöver inte vara så... Men detta skall de ha talat om...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.