Alfredo Alfredo skrev:
Känns bara som ett teoretiskt problem. Har man inte alltid full gas? En av mina klippare (Honda 190 cc) har inte ens ett gasreglage (tillverkas/levereras alltså helt utan möjlighet att justera varvtalet) utan den går alltid som den ska. :)
Nja, den här har som tre lägen. Start (choke), kör och stopp och visst, det behövs ju inget handtag för det på styret. Men det finns hål för fästen för gasvajer på motorn, var mest det jag funderade över.
 
P
Keiller Keiller skrev:
Nja, den här har som tre lägen. Start, kör och stopp och visst, det behövs ju inget handtag för det på styret. Men det finns hål för fästen för gasvajer på motorn, var mest det jag funderade över.
Samma motor sitter på andra chassin hos andra märken.

Man kan ju om man vill montera en vajer med gas reglage..

Finns ju färdiga satser att beställa.
Men en motor som går som den ska, behöver man sällan gasa upp eller ner..
 
Maskintok skrev:
Samma motor sitter på andra chassin hos andra märken.

Man kan ju om man vill montera en vajer med gas reglage..

Finns ju färdiga satser att beställa.
Men en motor som går som den ska, behöver man sällan gasa upp eller ner..
Nej, här gasas inget. Har den bara startat så går den på samma lagomvarv hela tiden. Man hör när den går som bäst.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
Keiller Keiller skrev:
Nej, här gasas inget. Har den bara startat så går den på samma lagomvarv hela tiden. Man hör när den går som bäst.
precis.

En del är som galna att gasa eller sänka varvet... Aldrig förstått varför..
 
P
Delvis demonterad röd Volvo 460 med motor och delar liggande framför bilen under renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

senaste galenskapen...
total renovering av en volvo 460 - 95...
bytte kamremmen och vattenpumpen idag.
blir att fixa lite med motorkuddar och fästen imorgon.. även renovering av växellåda..
multirems byte..

Blir lite annat roligt..
Även byte av handbroms vajrar.
sedan lite lack och polering..
Även svetsning på A ramen..
Finns säkert mer....
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Åsa Lund
Ska till Stugan nästa helg. Om det är som vanligt där så kommer grästrimmern/röjsågen att jävlas. Återkommer i så fall;)
 
P
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ska till Stugan nästa helg. Om det är som vanligt där så kommer grästrimmern/röjsågen att jävlas. Återkommer i så fall;)
Du är välkommen.
hittar du mig inte här så finns jag även här.
jonseredskog@gmail.com
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
N
Vad får en drivrem till knivarna på en partner 12 105e att se ut så här? Klarar dom inte att stå utomhus på vintern eller kan det vara slitna drivhjul?Den går inte emot något och det är alltid insidan på remmen. Byter en per sommar. Tycker dom borde hålla längre.
Sliten drivrem på asfaltsunderlag, trolig orsak till byte varje sommar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N
Kan man justera vajern till dödmansgreppet på en sådanhär stiga eller kan man koppla förbi det på något bra sätt och bara ha en strömbrytare ?
Närbild av en motor till en STIGA Multiclip 47 QB gräsklippare med märkning från Briggs & Stratton.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
N Niq skrev:
Vad får en drivrem till knivarna på en partner 12 105e att se ut så här? Klarar dom inte att stå utomhus på vintern eller kan det vara slitna drivhjul?Den går inte emot något och det är alltid insidan på remmen. Byter en per sommar. Tycker dom borde hålla längre.
[bild]
äldre rem, solljus, slitna remskivor, ej linjerade remskivor, knivspindlar som roterar i olika hastighet pga lager..

Kan bero på mycket.. Men förstår att man blir galen..
 
P
N Niq skrev:
Kan man justera vajern till dödmansgreppet på en sådanhär stiga eller kan man koppla förbi det på något bra sätt och bara ha en strömbrytare ?
[bild]
Man kan justera fjäder hållaren så att den tar bättre, pollygrip och böja fästet för vajern lite.

Sedan kan man låsa fjädern i läge och koppla brytare, för fjädern ska skicka en arm så den får jord så den bryter..
Men det är inget jag har skrivit;);):thinking:
koppla förbi säkerhet uppmanar jag inte till..
Men det går.. (y)
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Absolut! :D

[bild]

[bild]

Bilderna är alltså på de jag bytte ut för många år sedan. Hittade dessa i "en låda" och då dök reparationstankarna upp.

Inte den blekaste. Skulle antagligen gå att mäta men har ingen möjlighet just nu. Gissar på "låg" likspänning men det är en total vildgissning. När jag bytte funderade jag aldrig på "specifikationer" utan skaffade jag bara originalreservdelen från handlaren jag köpt stereon av, men såna handlare finns knappast idag... :cry:
@Alfredo Jag har en gammal JCV bärbar stereo där jag bytt lampan bakom frekvensdisplayen, inte din modell dock. När lampan gick sönder för andra gången så bytte jag den mot en vit lysdiod med lämpligt förkopplings motstånd. Kommer inte ihåg motståndsvärdet men lampan var i alla fall en lampa för 6V om mitt minne inte sviker mig. Så chansen är nog stor att även dina lampor drivs med 6V.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
N
Maskintok skrev:
äldre rem, solljus, slitna remskivor, ej linjerade remskivor, knivspindlar som roterar i olika hastighet pga lager..

Kan bero på mycket.. Men förstår att man blir galen..
Ok då har vi nog hittat orsaken. Har bytt en av knivspindlarna. Remskivorna är nog slitna och inte perfekt linjerade pga diverse svetsarbeten på klippbordet.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Kan @Maskintok eller någon annan säga om det finns en "normal" grovlek på startsnören. Tänkte mig skaffa en rejäl rulle för att ha vid behov. Vill att det ska passa till "vanliga" motorsågar, trimmers, röjsågar och gräsklippare.

Jag har aldrig reflekterat över att det skulle finnas så många olika dimensioner som sju bara av fabrikatet Oregon. Jag kan naturligtvis mäta befintliga "så gott det går" men tänkte att man kanske normalt använder en "lämplig" dimension som passar de flesta maskiner.

Tänkte för övrigt köpa typ 10 meter på lösvikt från en lokal HVA handlare. De ville dock ha 50 kronor metern :surprised: så det blev ingen affär. :mad:

Kan 4 mm vara generellt lämpligt? https://www.amazon.se/s?k=B00L46X7HM

Spole med orange-vit startsnöre 4 mm tjock, etikett visar olika språk och storlekar, webbsidaelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
Inte för att jag vet,men 4mm känns väl ok till klippare och båtmotorer mm,motorsåg kanske lite tunnare 3mm?
går det verkligen av så mycket snören?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.