154 604 läst ·
2 049 svar
155k läst
2,0k svar
Maskin och hjälp tråden.
Vad är det för klyv? Någon 1000 kronors maskin från clasjulatema eller en rejälare maskin för någon/några "tiotusenlappar"? Är det en riktigt billig sak kanske det inte är lönt att försöka laga men pratar vi en rejäl maskin måste det absolut gå att byta pump. En bild kanske? Typbeteckning/fabrikat?N Niq skrev:
På min klyv betraktar jag både motor och pump som förbrukningsmaterial även om båda antagligen kommer att överleva mig... Klyven som sådan gör det definitivt!
En billig variant troligtvis från Kina. Nej kommer inte spendera några stora summor på delar. Men ibland är det småsaker som går sönder som är billiga att byta. Visst på en ordentlig dyr klyv så är det säkert idé att byta pump o motor.
Det är ju inte helt oväntat att en billig klyv ger upp efter en sådär +15 år. Men ska på skoj se om jag kan hitta en pump och vad den kostar. Om jag hittar några siffror på den.
Det är ju inte helt oväntat att en billig klyv ger upp efter en sådär +15 år. Men ska på skoj se om jag kan hitta en pump och vad den kostar. Om jag hittar några siffror på den.
En utmaning till forumet som i alla fall nästan passar i denna tråd. Jag har en JVC UX-T1 "ministereo" som är runt 25 år gammal men fortfarande fungerar.
Dock har bakgrundsbelysningen till displayen gett upp. Jag har bytt dessa "glödlampor" eller "lysdioder" eller vad det nu är en gång tidigare för kanske 15-20 år sedan. Då betalade jag 120 SEK för båda.
Det är alltså två lysdiodstora ljuskällor som jag tror rent tekniskt är någon form av glödlampa även om det faktiskt även skulle kunna vara lysdioder.
Reservdelsbeteckningen enligt JVC är VGZ0001-053. Jag hittade dessa på https://store.jvc.com/ för $5,16 styck, helt överkomligt. När jag väl kom till kassan fanns dock två fraktalternativ, ett för $32,50 och ett för $176,46. Min köplust minskade då rätt ordentligt...
Så, var hittar jag dessa, eller fungerande alternativ, till ett rimligt totalpris?
Dock har bakgrundsbelysningen till displayen gett upp. Jag har bytt dessa "glödlampor" eller "lysdioder" eller vad det nu är en gång tidigare för kanske 15-20 år sedan. Då betalade jag 120 SEK för båda.
Det är alltså två lysdiodstora ljuskällor som jag tror rent tekniskt är någon form av glödlampa även om det faktiskt även skulle kunna vara lysdioder.
Reservdelsbeteckningen enligt JVC är VGZ0001-053. Jag hittade dessa på https://store.jvc.com/ för $5,16 styck, helt överkomligt. När jag väl kom till kassan fanns dock två fraktalternativ, ett för $32,50 och ett för $176,46. Min köplust minskade då rätt ordentligt...
Så, var hittar jag dessa, eller fungerande alternativ, till ett rimligt totalpris?
Absolut!mexitegel skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilderna är alltså på de jag bytte ut för många år sedan. Hittade dessa i "en låda" och då dök reparationstankarna upp.
Inte den blekaste. Skulle antagligen gå att mäta men har ingen möjlighet just nu. Gissar på "låg" likspänning men det är en total vildgissning. När jag bytte funderade jag aldrig på "specifikationer" utan skaffade jag bara originalreservdelen från handlaren jag köpt stereon av, men såna handlare finns knappast idag...mexitegel skrev:
Hade maskinen inne på service för slipning av kniv och oljebyte. De lyckades hitta en ny tank.Maskintok skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara gasreglaget på styret som fattas, om det nu ska vara nåt.
Ropade även in en '90 års reservdelslista med sprängskiss för G7, Excellent och Kommun på Tradera. Kan ju vara kul att bläddra i.
Nä ingen gaswire på handtaget..Keiller skrev:
Bara fram på motorn... Men kul att maskinen är igång igen
Känns bara som ett teoretiskt problem. Har man inte alltid full gas? En av mina klippare (Honda 190 cc) har inte ens ett gasreglage (tillverkas/levereras alltså helt utan möjlighet att justera varvtalet) utan den går alltid som den ska.Keiller skrev:
Går den på fullgas hela tiden ? Är där inte någon sorts självjustering på gasen som anpassar gaspådraget efter motorns belastning? Verkar vara något sådant på många lite nyare klippare. Kommer ihåg klipparna vi hade när jag var ung dom hade gasreglage bara på motorn. Dom justerade man efter hur tjockt och högt gräset var. Man körde inte fullgas i onödan det drog onödigt med bensin.
Jodå, det är en "normal" centrifugalregulator som "drar på" när det går tungt. Däremot finns ingen manuell gasreglering. Alltså ingen form av "gasreglage", inte nere på motorn och än mindre på handtaget.N Niq skrev:
Min Honda har "halvautochoke". Man drar spjället till chokeläge och när man aktiverar dödmansgreppet öppnar det sakta med hjälp av fjäder för att bli "ochokad" efter kanske 20 sekunder. Tanke är att maskinen ska hinna starta med choke som därefter tämligen direkt avaktiveras.Maskintok skrev:
Ja min brukar numera fastna halvvägs med en bluddrande motor som följd. Få återställas manuellt. Smorde den för sisådär tio år sedan och funderar på att slösa en oljedroppe igen.Maskintok skrev:
Ja vissa har tur vissa inte..Alfredo skrev:
Min Honda har "halvautochoke". Man drar spjället till chokeläge och när man aktiverar dödmansgreppet öppnar det sakta med hjälp av fjäder för att bli "ochokad" efter kanske 20 sekunder. Tanke är att maskinen ska hinna starta med choke som därefter tämligen direkt avaktiveras.
Ja min brukar numera fastna halvvägs med en bluddrande motor som följd. Få återställas manuellt. Smorde den för sisådär tio år sedan och funderar på att slösa en oljedroppe igen.Kanske nästa sommar, vi får se...
![]()
Honda har väl mindre problem överlag på sina motorer.. B&S har vissa modeller som är rena skräcken att ta i...