P
N Niq skrev:
Ska se om jag hittar några siffror. Det är en gammal billig klyv troligen från Kina. Mina erfarenheter av att söka reservdelar till äldre sådana maskiner är att det brukar vara hopplöst att hitta.
Bör ju gå med vilken pump som helst bara den passar på motorn..
 
N Niq skrev:
Så det blir nog att köpa en ny klyv. Lär nog inte hitta några reservdelar till den.
Vad är det för klyv? Någon 1000 kronors maskin från clasjulatema eller en rejälare maskin för någon/några "tiotusenlappar"? Är det en riktigt billig sak kanske det inte är lönt att försöka laga men pratar vi en rejäl maskin måste det absolut gå att byta pump. En bild kanske? Typbeteckning/fabrikat?

På min klyv betraktar jag både motor och pump som förbrukningsmaterial även om båda antagligen kommer att överleva mig... Klyven som sådan gör det definitivt!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
N
En billig variant troligtvis från Kina. Nej kommer inte spendera några stora summor på delar. Men ibland är det småsaker som går sönder som är billiga att byta. Visst på en ordentlig dyr klyv så är det säkert idé att byta pump o motor.

Det är ju inte helt oväntat att en billig klyv ger upp efter en sådär +15 år. Men ska på skoj se om jag kan hitta en pump och vad den kostar. Om jag hittar några siffror på den.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
En utmaning till forumet som i alla fall nästan passar i denna tråd. Jag har en JVC UX-T1 "ministereo" som är runt 25 år gammal men fortfarande fungerar.


Dock har bakgrundsbelysningen till displayen gett upp. Jag har bytt dessa "glödlampor" eller "lysdioder" eller vad det nu är en gång tidigare för kanske 15-20 år sedan. Då betalade jag 120 SEK för båda.

Det är alltså två lysdiodstora ljuskällor som jag tror rent tekniskt är någon form av glödlampa även om det faktiskt även skulle kunna vara lysdioder.

Reservdelsbeteckningen enligt JVC är VGZ0001-053. Jag hittade dessa på https://store.jvc.com/ för $5,16 styck, helt överkomligt. När jag väl kom till kassan fanns dock två fraktalternativ, ett för $32,50 och ett för $176,46. Min köplust minskade då rätt ordentligt...

Så, var hittar jag dessa, eller fungerande alternativ, till ett rimligt totalpris?
 
Minns du hur de ser ut på ett ungefär? Spänning?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Minns du hur de ser ut på ett ungefär?
Absolut! :D

Gamla pilotlampor för stereo i förpackningar märkta med specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en gammal elektronisk komponent, möjligen en lampa, med två anslutna ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilderna är alltså på de jag bytte ut för många år sedan. Hittade dessa i "en låda" och då dök reparationstankarna upp.

mexitegel mexitegel skrev:
Spänning?
Inte den blekaste. Skulle antagligen gå att mäta men har ingen möjlighet just nu. Gissar på "låg" likspänning men det är en total vildgissning. När jag bytte funderade jag aldrig på "specifikationer" utan skaffade jag bara originalreservdelen från handlaren jag köpt stereon av, men såna handlare finns knappast idag... :cry:
 
Maskintok skrev:
Aha en klippo G7. (y)
sådan har jag med :cool:
jag har nog tank till sådan..
Kan ha gasen med..
Hade maskinen inne på service för slipning av kniv och oljebyte. De lyckades hitta en ny tank.
Röd gräsklippare med gula handtag saknande gasreglage, nyslipad kniv och nyligen bytt olja, står på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bara gasreglaget på styret som fattas, om det nu ska vara nåt.

Ropade även in en '90 års reservdelslista med sprängskiss för G7, Excellent och Kommun på Tradera. Kan ju vara kul att bläddra i.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
Keiller Keiller skrev:
Hade maskinen inne på service för slipning av kniv och oljebyte. De lyckades hitta en ny tank.
[bild]
Bara gasreglaget på styret som fattas, om det nu ska vara nåt.

Ropade även in en '90 års reservdelslista med sprängskiss för G7, Excellent och Kommun på Tradera. Kan ju vara kul att bläddra i.
Nä ingen gaswire på handtaget..
Bara fram på motorn... Men kul att maskinen är igång igen (y)(y)
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Bara gasreglaget på styret som fattas, om det nu ska vara nåt.
Känns bara som ett teoretiskt problem. Har man inte alltid full gas? En av mina klippare (Honda 190 cc) har inte ens ett gasreglage (tillverkas/levereras alltså helt utan möjlighet att justera varvtalet) utan den går alltid som den ska. :)
 
N
Går den på fullgas hela tiden ? Är där inte någon sorts självjustering på gasen som anpassar gaspådraget efter motorns belastning? Verkar vara något sådant på många lite nyare klippare. Kommer ihåg klipparna vi hade när jag var ung dom hade gasreglage bara på motorn. Dom justerade man efter hur tjockt och högt gräset var. Man körde inte fullgas i onödan det drog onödigt med bensin.
 
N Niq skrev:
Går den på fullgas hela tiden ? Är där inte någon sorts självjustering på gasen som anpassar gaspådraget efter motorns belastning?
Jodå, det är en "normal" centrifugalregulator som "drar på" när det går tungt. Däremot finns ingen manuell gasreglering. Alltså ingen form av "gasreglage", inte nere på motorn och än mindre på handtaget.
 
P
korrekt, den ökar på varvet lite grann beroende på belastningen..
många har även auto choke...
Bara mer saker som kan jävlas när det väl börjar...
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
Maskintok skrev:
korrekt, den ökar på varvet lite grann beroende på belastningen..många har även auto choke...
Min Honda har "halvautochoke". Man drar spjället till chokeläge och när man aktiverar dödmansgreppet öppnar det sakta med hjälp av fjäder för att bli "ochokad" efter kanske 20 sekunder. Tanke är att maskinen ska hinna starta med choke som därefter tämligen direkt avaktiveras.

Maskintok skrev:
Bara mer saker som kan jävlas när det väl börjar...
Ja min brukar numera fastna halvvägs med en bluddrande motor som följd. Få återställas manuellt. Smorde den för sisådär tio år sedan och funderar på att slösa en oljedroppe igen. :thinking: Kanske nästa sommar, vi får se... :p
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Min Honda har "halvautochoke". Man drar spjället till chokeläge och när man aktiverar dödmansgreppet öppnar det sakta med hjälp av fjäder för att bli "ochokad" efter kanske 20 sekunder. Tanke är att maskinen ska hinna starta med choke som därefter tämligen direkt avaktiveras.

Ja min brukar numera fastna halvvägs med en bluddrande motor som följd. Få återställas manuellt. Smorde den för sisådär tio år sedan och funderar på att slösa en oljedroppe igen. :thinking: Kanske nästa sommar, vi får se... :p
Ja vissa har tur vissa inte..
Honda har väl mindre problem överlag på sina motorer.. B&S har vissa modeller som är rena skräcken att ta i...
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.