A
J JPW skrev:
Jag har en Husqvarna 252Rx röjsåg från ca 95, där vinkelväxeln är trasig (först sprack huset, det gick nätt och jämt att köra med, men sedan skar gängorna på klingans axel). Går det att få tag i en ny eller begagnad vinkelväxel tror du? Sågen är fin i övrigt…
Jo då det går fint det.
skogsverktyg.se har nya växlar för ca 1000 kr.
jag har begagnade liggande.
iallafall till 250rx och Hva 244rx.. de passar de med(y)
 
  • Gilla
JPW
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jo då det går fint det.
skogsverktyg.se har nya växlar för ca 1000 kr.
jag har begagnade liggande.
iallafall till 250rx och Hva 244rx.. de passar de med(y)
Du har PM…
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
J JPW skrev:
Du har PM…
håller på och leker lite med dessa hus..
vet att biltema hade aluminium elektroder förr... :thinking:
tänkte prova att svetsa ett hus...
löda gick sisådär...
Har lyckats med rostfritt.. Men det är inte lätt.. :thinking:
 
Maskintok skrev:
håller på och leker lite med dessa hus..
vet att biltema hade aluminium elektroder förr... :thinking:
tänkte prova att svetsa ett hus...
löda gick sisådär...
Har lyckats med rostfritt.. Men det är inte lätt.. :thinking:
Jag var lite inne på att prova att TIG-svetsa ihop huset men vågade inte prova eftersom den ändå gick att använda trots sprickan.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
J JPW skrev:
Jag var lite inne på att prova att TIG-svetsa ihop huset men vågade inte prova eftersom den ändå gick att använda trots sprickan.
Ja det borde nog gå ännu bättre :thinking:och blir snyggare... hmm :thinking:jag får köpa mig en tig snart.. plasmaskärare står först på tur.. ;)
 
A
håller på att skruva ner en Nissan x-trail.
som om någon behöver delar, hör gärna av er. årsmodell 02. men väldigt fin i skicket trots det...
 
F
Maskintok skrev:
Går ju att lämna in för nytt beläggning..
Och ibland hittar man kolvar från andra märken som kan passa.. omöjligt är det inte.. Men tar tid och kostar en slant...
inte aktuellt. Bara originaldelar som är godkänt.
 
B
Tagit på mig att kolla på en Massey Ferguson 595 -82 som läker diesel.
Ser ut att komma från gasreglaget i pumpen.
Hur bökigt är det att få detta tätt? Något man ska tänka på?

Dieselläckage vid gasreglaget på en Massey Ferguson 595-traktors motorpump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade en märkskylt och gjorde ren.

Närbild av ett smutsigt massey ferguson gasreglage på en dieselpump med en ren märkskylt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



// En som aldrig mekat varken traktor eller diesel :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
B breakman skrev:
Tagit på mig att kolla på en Massey Ferguson 595 -82 som läker diesel.
Ser ut att komma från gasreglaget i pumpen.
Hur bökigt är det att få detta tätt? Något man ska tänka på?

[bild]

Hittade en märkskylt och gjorde ren.

[bild]


// En som aldrig mekat varken traktor eller diesel :)
Det brukar sitta packningar som tätar axeln.
kommer inte ihåg hur dessa ser ut nu..
Men när man river en diesel pump så ska man vara försiktig...
Man kan ändra inställningen..

mitt råd är att läsa på och leta skisser först..
Ta många bilder vart efter du river.

Och sedan när det är klart så ska man byta bränslefilter och lufta..

Ska kolla lite efter information i mina böcker.. (y)
 
A
B breakman skrev:
Tagit på mig att kolla på en Massey Ferguson 595 -82 som läker diesel.
Ser ut att komma från gasreglaget i pumpen.
Hur bökigt är det att få detta tätt? Något man ska tänka på?

[bild]

Hittade en märkskylt och gjorde ren.

[bild]


// En som aldrig mekat varken traktor eller diesel :)

:thinking::thinking:
MF 595 har väl samma pump som 172:thinking::thinking:

Då bör denna stämma..

Exploded diagram of a tractor fuel pump system with numbered parts for reassembly reference.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

kom ihåg att vara noggrann med rengöringen INNAN du river..
Inget skit får komma in i systemet..
Och att köpa nya packningar...
 
F
Jag chansar här med en bilelektrisk fråga. Biljäveln laddar inte men laddlampan lyser inte heller, nån som vet vad det generellt är för fel då det blir så? Lampan är hel så det är inte trasig signallampa. Vidare så försökte jag starta med startkablar men det gick inte heller. Med kablarna anslutna och 14,4V ut från ”startbilen” så mätte jag fortfarande 11,4V över mitt batteri och startmotorn gick inte runt. Trodde då att batteriet var sönder och tog ut det ur bilen men lyckades då ladda upp det till över 13V. Därefter startar bilen direkt på startmotorn men den laddar inte.
 
Laddrelät eller kolen, sitter väl ihop idag i en enhet

Mät direkt på generatorn om det går så du inte har kabelbrott

Vad är det för bil?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
F
nino nino skrev:
Laddrelät eller kolen, sitter väl ihop idag i en enhet

Mät direkt på generatorn om det går så du inte har kabelbrott

Vad är det för bil?
en Opel Vectra diesel. Samma italienska 1,9 unit som i Alfor och Saab 9-3.

Jag hatar verkligen bruksbilar…. Funderar på att kasta skiten men det är gött med en bygg/skitbil som man kan kasta in skit i utan att börja gråta.

Det jag blev mest brydd över är varför det inte gick att få upp spänningen med startkablar?

Kan det vara batteriproblem ändå eller är det uteslutet då jag ändå lyckades ladda upp det? Kammer inte åt att mäta på generatorn med nån form av värdighet kvar så jag kan lika gärna slita ut den antar jag.
 
F fsn skrev:
en Opel Vectra diesel. Samma italienska 1,9 unit som i Alfor och Saab 9-3.

Jag hatar verkligen bruksbilar…. Funderar på att kasta skiten men det är gött med en bygg/skitbil som man kan kasta in skit i utan att börja gråta.

Det jag blev mest brydd över är varför det inte gick att få upp spänningen med startkablar?

Kan det vara batteriproblem ändå eller är det uteslutet då jag ändå lyckades ladda upp det? Kammer inte åt att mäta på generatorn med nån form av värdighet kvar så jag kan lika gärna slita ut den antar jag.
Hade nog börjat att testa med ett annat batteri...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
frisk batteri bör ge allt över 12V.

laddregulatorn som sitter i generatorn innehåller kolen mm..
behöver inte vara kolen men kan vara regulatorn lika gärna..

Jag hade kopplat bort generatorn och startar motorn då utan problem så har du felet i generatorn..
Den kan "fälta" så den stjäl den stryka som batteriet har..

många tror att det är volten som är problemet.. Men det är ampere man vill åt..
Inte lika enkelt att mäta amperen som en generator laddar batteriet med..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.