151 266 läst ·
2 049 svar
151k läst
2,0k svar
Maskin och hjälp tråden.
som bussen då tills jag satte in slang värmare..F Fritz_85 skrev:
jag hade kollat om jag jordar kabeln till laddlampa från generatorn gör att lampan tänds, gör den inte det så kan det vara kabelbrott, tänds den så är det ett fel på generatorsidan, då kan det vara en kass regulator! Jag blev lite lat för några år sedan så var felet i generatorn så lämnade jag in den hos bilelektrikern så fick han gå igenom den åt mig, billigare än att köpa en begagnad och garanti på köpetF fsn skrev:
lampan lyser med tändning på. Övrigt är inte så lätt att kontrollera då generatorn är ute ur bilen. Att en generator går sönder är ju i princip helt omöjligt om man definierar generator som stator och rotor, är det nåt så är det lagerhaveri. Det som skulle kunna hända är att likriktningen går år helvete, inte heller helt vanligt. Så min gissning är laddningsregulator eller att pluskabeln satt löst. Oavsett vilket så verkar det som om skiten måste dit igen för att man skall kunna konstatera vilket.F Fritz_85 skrev:jag hade kollat om jag jordar kabeln till laddlampa från generatorn gör att lampan tänds, gör den inte det så kan det vara kabelbrott, tänds den så är det ett fel på generatorsidan, då kan det vara en kass regulator! Jag blev lite lat för några år sedan så var felet i generatorn så lämnade jag in den hos bilelektrikern så fick han gå igenom den åt mig, billigare än att köpa en begagnad och garanti på köpet
F Fritz_85 skrev:
Jag har i princip också gett upp hoppet om bilen. Synd för den är superfin externt med skitfin lack och helt rostfri. Men nu generatorn, dubbelmassesvänghjulet har varit kasst i 2000 mil, motorlampan lyser, läser man ut felkod så säger den EGR-fel. Det osar ordentligt om den, tror partikelfiltret är igensatt, att borra det skulle kanske lösa EGR-felkoden med…. Och dämparna är tokslut runt om.F Fritz_85 skrev:
låter som att det krävs en hel del för att få allt åtgärdatF fsn skrev:Jag har i princip också gett upp hoppet om bilen. Synd för den är superfin externt med skitfin lack och helt rostfri. Men nu generatorn, dubbelmassesvänghjulet har varit kasst i 2000 mil, motorlampan lyser, läser man ut felkod så säger den EGR-fel. Det osar ordentligt om den, tror partikelfiltret är igensatt, att borra det skulle kanske lösa EGR-felkoden med…. Och dämparna är tokslut runt om.
Varför då?F fsn skrev:lampan lyser med tändning på. Övrigt är inte så lätt att kontrollera då generatorn är ute ur bilen. Att en generator går sönder är ju i princip helt omöjligt om man definierar generator som stator och rotor, är det nåt så är det lagerhaveri. Det som skulle kunna hända är att likriktningen går år helvete, inte heller helt vanligt. Så min gissning är laddningsregulator eller att pluskabeln satt löst. Oavsett vilket så verkar det som om skiten måste dit igen för att man skall kunna konstatera vilket.
Den kan du montera mot en borrmaskin och lägga kablar emellan till batteri så ser du om den laddar...
Nja en veckas jobb så är den på banan igen...F fsn skrev:Jag har i princip också gett upp hoppet om bilen. Synd för den är superfin externt med skitfin lack och helt rostfri. Men nu generatorn, dubbelmassesvänghjulet har varit kasst i 2000 mil, motorlampan lyser, läser man ut felkod så säger den EGR-fel. Det osar ordentligt om den, tror partikelfiltret är igensatt, att borra det skulle kanske lösa EGR-felkoden med…. Och dämparna är tokslut runt om.
Bör gå att bränna ur egr och filter..
Redigerat:
det blir rätt krångligt, får inte bort remskivan, det ser ut att vara ett specialverktyg. Sen tror jag att det behövs nån signal i kontaktdonet på laddregulatorn för att laddregulatorn skall släppa igenom effekt. Jag kan som sagt spänningssätta regulatorn med DC via en spänningskub men samma sak där, var gör jag med kontakten?Maskintok skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där regulatorn skulle jag byta..F fsn skrev:det blir rätt krångligt, får inte bort remskivan, det ser ut att vara ett specialverktyg. Sen tror jag att det behövs nån signal i kontaktdonet på laddregulatorn för att laddregulatorn skall släppa igenom effekt. Jag kan som sagt spänningssätta regulatorn med DC via en spänningskub men samma sak där, var gör jag med kontakten?
[bild]
Allt som behövs emellan är ett motstånd.
Skulle kunna gå men en lampa eller strömbrytare med lampa..
hmm, det där får jag nog ta mig en titt på. Den här låg lös också. Ser ut som nåt jag pillade på plats när jag bytte startsnöre. Vad gör den egentligen? Det ser ut som om piggen på ovansidan har slitits ner. Gissar att det betyder att jag får göra nytt besök nere på reservdelsförsäljaren…Maskintok skrev:Japp byt allt.
Sedan ska du ta en tång och bända tillbaka hållaren för vajern till dödmansgreppet vid motorn... De brukar släppa med vart efter..
Och då kan man få lite fenomen..
Så.. en liten plåtbit som håller vajern nere vid motorn där vajern går till bromsen på Svänghjulet.. tryck tillbaka den lite så vajern blir sträckt..