A
F Fritz_85 skrev:
ja det kan det nog bli idag, vi höll väl på som mest för en 15/16 år sedan! Men tror kompisens bil då snittade 2,5 liter milen men jädrar vad den gick! Fast min gamla dodge b250 brydde sig inte alls vad den fick, på ren E85 var den bara lite trög på morgonen
som bussen då tills jag satte in slang värmare.. :strong::ok:

• Gilla
Fritz_85
  • Laddar…
F fsn skrev:
lampan är det inget fel på, den fungerar. Att jag inte har lampa, tyder det på att laddningsregulatorn är paj? Kan jag kolla laddningsregulatorn på nåt sätt? Jag har en spänningskub så rent teoretiskt kan jag lägga på spänning.
jag hade kollat om jag jordar kabeln till laddlampa från generatorn gör att lampan tänds, gör den inte det så kan det vara kabelbrott, tänds den så är det ett fel på generatorsidan, då kan det vara en kass regulator! Jag blev lite lat för några år sedan så var felet i generatorn så lämnade jag in den hos bilelektrikern så fick han gå igenom den åt mig, billigare än att köpa en begagnad och garanti på köpet

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
F
F Fritz_85 skrev:
jag hade kollat om jag jordar kabeln till laddlampa från generatorn gör att lampan tänds, gör den inte det så kan det vara kabelbrott, tänds den så är det ett fel på generatorsidan, då kan det vara en kass regulator! Jag blev lite lat för några år sedan så var felet i generatorn så lämnade jag in den hos bilelektrikern så fick han gå igenom den åt mig, billigare än att köpa en begagnad och garanti på köpet
lampan lyser med tändning på. Övrigt är inte så lätt att kontrollera då generatorn är ute ur bilen. Att en generator går sönder är ju i princip helt omöjligt om man definierar generator som stator och rotor, är det nåt så är det lagerhaveri. Det som skulle kunna hända är att likriktningen går år helvete, inte heller helt vanligt. Så min gissning är laddningsregulator eller att pluskabeln satt löst. Oavsett vilket så verkar det som om skiten måste dit igen för att man skall kunna konstatera vilket.

F fsn skrev:
lampan lyser med tändning på. Övrigt är inte så lätt att kontrollera då generatorn är ute ur bilen.
ag ja då är det ett internt fel, och då kan det vara regulatorn som gett upp hoppet

F
F Fritz_85 skrev:
ag ja då är det ett internt fel, och då kan det vara regulatorn som gett upp hoppet
F Fritz_85 skrev:
Jag har i princip också gett upp hoppet om bilen. Synd för den är superfin externt med skitfin lack och helt rostfri. Men nu generatorn, dubbelmassesvänghjulet har varit kasst i 2000 mil, motorlampan lyser, läser man ut felkod så säger den EGR-fel. Det osar ordentligt om den, tror partikelfiltret är igensatt, att borra det skulle kanske lösa EGR-felkoden med…. Och dämparna är tokslut runt om.

F fsn skrev:
Jag har i princip också gett upp hoppet om bilen. Synd för den är superfin externt med skitfin lack och helt rostfri. Men nu generatorn, dubbelmassesvänghjulet har varit kasst i 2000 mil, motorlampan lyser, läser man ut felkod så säger den EGR-fel. Det osar ordentligt om den, tror partikelfiltret är igensatt, att borra det skulle kanske lösa EGR-felkoden med…. Och dämparna är tokslut runt om.
låter som att det krävs en hel del för att få allt åtgärdat

A
F fsn skrev:
lampan lyser med tändning på. Övrigt är inte så lätt att kontrollera då generatorn är ute ur bilen. Att en generator går sönder är ju i princip helt omöjligt om man definierar generator som stator och rotor, är det nåt så är det lagerhaveri. Det som skulle kunna hända är att likriktningen går år helvete, inte heller helt vanligt. Så min gissning är laddningsregulator eller att pluskabeln satt löst. Oavsett vilket så verkar det som om skiten måste dit igen för att man skall kunna konstatera vilket.
Varför då?
Den kan du montera mot en borrmaskin och lägga kablar emellan till batteri så ser du om den laddar...

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
A
F fsn skrev:
Nja en veckas jobb så är den på banan igen...
Bör gå att bränna ur egr och filter..

Redigerat:
F
Maskintok skrev:
Varför då?
Den kan du montera mot en borrmaskin och lägga kablar emellan till batteri så ser du om den laddar...
det blir rätt krångligt, får inte bort remskivan, det ser ut att vara ett specialverktyg. Sen tror jag att det behövs nån signal i kontaktdonet på laddregulatorn för att laddregulatorn skall släppa igenom effekt. Jag kan som sagt spänningssätta regulatorn med DC via en spänningskub men samma sak där, var gör jag med kontakten?

En borttagen generator med synlig remskiva och kontaktdon ligger på ett rutigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Oskarp bild av en svart maskinkomponent med kopparfärgad remskiva och kontaktplugg.
    Skapa konto
F
Maskintok skrev:
Nja en veckas jobb så är den på banan igen...
har inte verkstad för att droppa en växellåda och tippa en motor. Garaget är fullt av lite bra att ha grejer och rätt mycket skit och jag kan inte göra det på infarten.

F
Spännnigsatte regulatorn med 12V men det var kortslutning inden så jag antar att den är rökt.

A
F fsn skrev:
det blir rätt krångligt, får inte bort remskivan, det ser ut att vara ett specialverktyg. Sen tror jag att det behövs nån signal i kontaktdonet på laddregulatorn för att laddregulatorn skall släppa igenom effekt. Jag kan som sagt spänningssätta regulatorn med DC via en spänningskub men samma sak där, var gör jag med kontakten?

[bild]
Den där regulatorn skulle jag byta..
Allt som behövs emellan är ett motstånd.
Skulle kunna gå men en lampa eller strömbrytare med lampa..

A
F fsn skrev:
har inte verkstad för att droppa en växellåda och tippa en motor. Garaget är fullt av lite bra att ha grejer och rätt mycket skit och jag kan inte göra det på infarten.
lyft hela skiten då..
med en stubbrytare eller en rejäl vinch..
:thinking:

A
F fsn skrev:
Spännnigsatte regulatorn med 12V men det var kortslutning inden så jag antar att den är rökt.
laddregulatorer finns det nästan överallt att hitta... till och med biltema har..
snabbt bytt och fixat..

Maskintok skrev:
Japp byt allt.
Sedan ska du ta en tång och bända tillbaka hållaren för vajern till dödmansgreppet vid motorn... De brukar släppa med vart efter..
Och då kan man få lite fenomen..
Så.. en liten plåtbit som håller vajern nere vid motorn där vajern går till bromsen på Svänghjulet.. tryck tillbaka den lite så vajern blir sträckt..
hmm, det där får jag nog ta mig en titt på. Den här låg lös också. Ser ut som nåt jag pillade på plats när jag bytte startsnöre. Vad gör den egentligen? Det ser ut som om piggen på ovansidan har slitits ner. Gissar att det betyder att jag får göra nytt besök nere på reservdelsförsäljaren…

• Närbild på en lös komponent i ett startmekanismhus med synliga slitage.
    Skapa konto
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.