F
Maskintok skrev:
Ja då är tråkigare...
Men ibland kan man svara upp cylindern och sätta i grovre kolv.. Men det finns ju inte till alla motorer...
Nicasil och aluminiumcylinder samt reglemente som inte tillåter maskinbearbetning. Finns ett par överdimensionskolvar i steg om två hundradelar men det räcker ju inte till här.

Åsa Lund
Lagar du upp maskiner och säljer efter hand eller hur stort förråd har du :thinking:

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Lagar du upp maskiner och säljer efter hand eller hur stort förråd har du :thinking:
både och... :seenoevil:
jag köper alldeles för många...
Och får en del...
lagar upp och säljer av.. börjar om..
Sedan så behåller jag en hel del...
Sedan tröttnar jag på en del... Och trimmar.. Eller så säljer jag vidare...

Så börjar hela cirkusen om..

Finns över 200 maskiner i lager... i alla möjliga skick och modeller... märken... :seenoevil::seenoevil::sick:

.

• Gilla
  • Wow
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
A
F fsn skrev:
Nicasil och aluminiumcylinder samt reglemente som inte tillåter maskinbearbetning. Finns ett par överdimensionskolvar i steg om två hundradelar men det räcker ju inte till här.
Går ju att lämna in för nytt beläggning..
Och ibland hittar man kolvar från andra märken som kan passa.. omöjligt är det inte.. Men tar tid och kostar en slant...

A
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Brukar leta efter defekta maskiner på blocket mm... Och försöker få dem billigt.. Eller så säljer jag delar..
Men helst så köper jag skrot...

idag kom en leverans med partner kubar..
R17, R18, R19, R22, R23..
letar efter en 523...De brukade ligga på 70cc istället för 55 cc som de andra har...
Lite trevligare i vedvältan..

Maskintok skrev:
Finns här om du behöver ha lite stöttning(y)
Det tog inte lång tid innan det uppstod följdfrågor…

Jag lossade bränslepumpen och bytte membran. Men det satt bara ett (det övre). Borde jag satt dit det nedre också?

• Hand håller ett gammalt och ett nytt bränslepumpsmembran.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
h-man h-man skrev:
Det tog inte lång tid innan det uppstod följdfrågor…

Jag lossade bränslepumpen och bytte membran. Men det satt bara ett (det övre). Borde jag satt dit det nedre också?
Japp byt allt.
Sedan ska du ta en tång och bända tillbaka hållaren för vajern till dödmansgreppet vid motorn... De brukar släppa med vart efter..
Och då kan man få lite fenomen..
Så.. en liten plåtbit som håller vajern nere vid motorn där vajern går till bromsen på Svänghjulet.. tryck tillbaka den lite så vajern blir sträckt..

N
Hej vad kan du berätta om stihl 021. Är det en trevlig liten såg? Vilken storlek? Är det svårt att byta drev till oljepumpen?

• Gilla
1
  • Laddar…
A
N Niq skrev:
Hej vad kan du berätta om stihl 021. Är det en trevlig liten såg? Vilken storlek? Är det svårt att byta drev till oljepumpen?
stihl 021 35 cc.. ca 2.0 hk..
storebror 023, 025 är 40cc och 45cc.
ganska lätta hålla på med.
Jag har en 025 liggande jag kan visa på om du vill

• Gilla
Niq
  • Laddar…
N
Funderar om jag ska köpa en. Behöver den inte egentligen. Men den är billig o jag har fastnat för stihl. Verkar vara en bra såg.

Hur är Jonsered 2036 är det en trevlig såg? Den är väl ungefär samma storlek?

• Gilla
1
  • Laddar…
A
N Niq skrev:
Funderar om jag ska köpa en. Behöver den inte egentligen. Men den är billig o jag har fastnat för stihl. Verkar vara en bra såg.

Jo då de är väl likvärdiga... Men en jonsered/husqvarna är limmade i vevhuset..
medans stihlen har hela motorn limmad för sig och chassiet för sig..
mycket lättare att få tätt...

Jag hade hellre tagit stihlen.

A
N Niq skrev:

får jag fråga vad den kostade?
De är värda ca 300 kr som objekt max..
Och 7-800 kr bruksskick..

N
Bor i Finland så vi har € . Men 50€ st begärs det. Beg sågar är lite dyrare här än i Sverige.

Jag har en Husqvarna 252Rx röjsåg från ca 95, där vinkelväxeln är trasig (först sprack huset, det gick nätt och jämt att köra med, men sedan skar gängorna på klingans axel). Går det att få tag i en ny eller begagnad vinkelväxel tror du? Sågen är fin i övrigt…

• Gilla
1
  • Laddar…
A
N Niq skrev:
Bor i Finland så vi har € . Men 50€ st begärs det. Beg sågar är lite dyrare här än i Sverige.
hmm:thinking:
sista 025an som jag har liggande.. kostade mig 189 kr exkl frakt...
Sedan har jag köpt till lite delar.. Men högst 500 kr inkl allt för att få den igång igen..

just ja.. det är 3/8 mini på en 021a..
medans 023,025 har 0.325 delning..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.