151 255 läst ·
2 049 svar
151k läst
2,0k svar
Maskin och hjälp tråden.
Nicasil och aluminiumcylinder samt reglemente som inte tillåter maskinbearbetning. Finns ett par överdimensionskolvar i steg om två hundradelar men det räcker ju inte till här.Maskintok skrev:
både och...Åsa Lund skrev:
jag köper alldeles för många...
Och får en del...
lagar upp och säljer av.. börjar om..
Sedan så behåller jag en hel del...
Sedan tröttnar jag på en del... Och trimmar.. Eller så säljer jag vidare...
Så börjar hela cirkusen om..
Finns över 200 maskiner i lager... i alla möjliga skick och modeller... märken...
.
Går ju att lämna in för nytt beläggning..F fsn skrev:
Och ibland hittar man kolvar från andra märken som kan passa.. omöjligt är det inte.. Men tar tid och kostar en slant...
Brukar leta efter defekta maskiner på blocket mm... Och försöker få dem billigt.. Eller så säljer jag delar..Åsa Lund skrev:
Men helst så köper jag skrot...
idag kom en leverans med partner kubar..
R17, R18, R19, R22, R23..
letar efter en 523...De brukade ligga på 70cc istället för 55 cc som de andra har...
Lite trevligare i vedvältan..
Det tog inte lång tid innan det uppstod följdfrågor…Maskintok skrev:
Jag lossade bränslepumpen och bytte membran. Men det satt bara ett (det övre). Borde jag satt dit det nedre också?
Japp byt allt.h-man skrev:
Sedan ska du ta en tång och bända tillbaka hållaren för vajern till dödmansgreppet vid motorn... De brukar släppa med vart efter..
Och då kan man få lite fenomen..
Så.. en liten plåtbit som håller vajern nere vid motorn där vajern går till bromsen på Svänghjulet.. tryck tillbaka den lite så vajern blir sträckt..
Jo då de är väl likvärdiga... Men en jonsered/husqvarna är limmade i vevhuset..N Niq skrev:
medans stihlen har hela motorn limmad för sig och chassiet för sig..
mycket lättare att få tätt...
Jag hade hellre tagit stihlen.
får jag fråga vad den kostade?N Niq skrev:
De är värda ca 300 kr som objekt max..
Och 7-800 kr bruksskick..
Jag har en Husqvarna 252Rx röjsåg från ca 95, där vinkelväxeln är trasig (först sprack huset, det gick nätt och jämt att köra med, men sedan skar gängorna på klingans axel). Går det att få tag i en ny eller begagnad vinkelväxel tror du? Sågen är fin i övrigt…
hmmN Niq skrev:
sista 025an som jag har liggande.. kostade mig 189 kr exkl frakt...
Sedan har jag köpt till lite delar.. Men högst 500 kr inkl allt för att få den igång igen..
just ja.. det är 3/8 mini på en 021a..
medans 023,025 har 0.325 delning..