151 266 läst ·
2 049 svar
151k läst
2,0k svar
Maskin och hjälp tråden.
Fick tips i annan tråd att jag kanske kan få hjälp här.
Motorgräsklippare: Gammal Stiga Turbo. Jag bytte startsnöre själv i somras och brukar få kämpa rätt hårt med att dra igång den. Häromdagen tog jag i lite hårt och drog typ isär motorn. Kåporna gapade liksom som en öppen krokodilkäft… Det ser ut som en det är typ en flärp till nåt skydd för förgasaren som blivit böjd. Jfr röda pilar på bild. Om ni bekräftar så testar jag att böja tillbaka. Ska flärpen isf in under kåpan till förgasaren (vid blå pil)?
Motorgräsklippare: Gammal Stiga Turbo. Jag bytte startsnöre själv i somras och brukar få kämpa rätt hårt med att dra igång den. Häromdagen tog jag i lite hårt och drog typ isär motorn. Kåporna gapade liksom som en öppen krokodilkäft… Det ser ut som en det är typ en flärp till nåt skydd för förgasaren som blivit böjd. Jfr röda pilar på bild. Om ni bekräftar så testar jag att böja tillbaka. Ska flärpen isf in under kåpan till förgasaren (vid blå pil)?
Den där plåten skall böjas tillbaka så den står rakt upp.h-man skrev:
Fick tips i annan tråd att jag kanske kan få hjälp här.
Motorgräsklippare: Gammal Stiga Turbo. Jag bytte startsnöre själv i somras och brukar få kämpa rätt hårt med att dra igång den. Häromdagen tog jag i lite hårt och drog typ isär motorn. Kåporna gapade liksom som en öppen krokodilkäft… Det ser ut som en det är typ en flärp till nåt skydd för förgasaren som blivit böjd. Jfr röda pilar på bild. Om ni bekräftar så testar jag att böja tillbaka. Ska flärpen isf in under kåpan till förgasaren (vid blå pil)?
Den ska sitta på insidan av startkåpan.
Den fungerar som mothåll s
för luften som ska trycka ut padeln för gasen, när Svänghjulet roterar.
av det lilla jag ser så tycker jag att du har en Briggs sprint classic motor...h-man skrev:
Fick tips i annan tråd att jag kanske kan få hjälp här.
Motorgräsklippare: Gammal Stiga Turbo. Jag bytte startsnöre själv i somras och brukar få kämpa rätt hårt med att dra igång den. Häromdagen tog jag i lite hårt och drog typ isär motorn. Kåporna gapade liksom som en öppen krokodilkäft… Det ser ut som en det är typ en flärp till nåt skydd för förgasaren som blivit böjd. Jfr röda pilar på bild. Om ni bekräftar så testar jag att böja tillbaka. Ska flärpen isf in under kåpan till förgasaren (vid blå pil)?
med en förgasare med primer blåsa... Och tanken inunder...
istället för en flottörförgasare...
Isåfall skulle jag byta membranet så kommer den nog att fungera bättre sen..
under förgasaren så ligger det ett membran och en packning.h-man skrev:
förgasaren sitter med Philips skruvar 6 stycken om jag inte minns fel..
Och själva tanken sitter med en 3/8" skruv fram på motorn och en 1/2" strax inne vid tanklocket..
I förgasaren så sitter det även en packning för bränsleröret... Den kan man behöva byta.
Membran Briggs & Stratton Classic, Sprint, Quattro 795083h-man skrev:
https://www.reservdelaronline.se/me...rR9g3sBpU-9lSU4sriBL9jjdt_H2uQCxoCkaIQAvD_BwE
Detta ska du ha.
Ja då är tråkigare...F fsn skrev:
Men ibland kan man svara upp cylindern och sätta i grovre kolv.. Men det finns ju inte till alla motorer...


