A
F fsn skrev:
Jag chansar här med en bilelektrisk fråga. Biljäveln laddar inte men laddlampan lyser inte heller, nån som vet vad det generellt är för fel då det blir så? Lampan är hel så det är inte trasig signallampa. Vidare så försökte jag starta med startkablar men det gick inte heller. Med kablarna anslutna och 14,4V ut från ”startbilen” så mätte jag fortfarande 11,4V över mitt batteri och startmotorn gick inte runt. Trodde då att batteriet var sönder och tog ut det ur bilen men lyckades då ladda upp det till över 13V. Därefter startar bilen direkt på startmotorn men den laddar inte.
laddrelä bör sitta vid säkringarna under huven.. :thinking:
Vissa har även säkringen inne vid ratten..

laddregulatorn tror jag mest på..

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Klippo på Stugan behöver lite kärlek, bland annat nytt dragsnöre.
Och så var det det här med ny sorts soppa i tanken. Vad ska man välja nu efter 1 augusti? 98?
går utmärkt med e10, dock så bör man ställa undan den för vintern med tömd tank och tömd förgasare, alternativt köra på tex aspen som inte åldras lika dåligt som dagens soppa

F fsn skrev:
Jag chansar här med en bilelektrisk fråga. Biljäveln laddar inte men laddlampan lyser inte heller, nån som vet vad det generellt är för fel då det blir så? Lampan är hel så det är inte trasig signallampa. Vidare så försökte jag starta med startkablar men det gick inte heller. Med kablarna anslutna och 14,4V ut från ”startbilen” så mätte jag fortfarande 11,4V över mitt batteri och startmotorn gick inte runt. Trodde då att batteriet var sönder och tog ut det ur bilen men lyckades då ladda upp det till över 13V. Därefter startar bilen direkt på startmotorn men den laddar inte.
Kolla om inte det är kabelbrott från generator till laddlampa, tex koppla på en extern lampa direkt vid generator. Om den inte får signal från lampan till generator så kommer den inte att slå till så att den börjar ladda

F Fritz_85 skrev:
Kolla om inte det är kabelbrott från generator till laddlampa, tex koppla på en extern lampa direkt vid generator. Om den inte får signal från lampan till generator så kommer den inte att slå till så att den börjar ladda
Är det inte typ tvärt emot hur generatorer (och lampan) funkade (i alla fall) förr, dvs lampan var fast kopplad mot plus, och fick minus genom generatorn då den stod stilla.. Så fort generatorn laddar så blir det plus på båda sidor om lampan och den slocknar... :thinking:

Edit: men att kolla allt kablage skulle jag säga är nummer 2..

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
A
F Fritz_85 skrev:
går utmärkt med e10, dock så bör man ställa undan den för vintern med tömd tank och tömd förgasare, alternativt köra på tex aspen som inte åldras lika dåligt som dagens soppa
Kan bli kristaller på grund av att syre kommer in... Då är alternativ 2 bättre... Men den kan reagera på etanolen har Jag märkt...

F
Maskintok skrev:
laddrelä bör sitta vid säkringarna under huven.. :thinking:
Vissa har även säkringen inne vid ratten..

laddregulatorn tror jag mest på..
Om nån får tag i packningsansvarig för Vectra C med dieselmotor så sparka den jäveln hårt på pungen. Fick loss generatorn men får den inte förbi motorn. Har försökt uppåt, neråt och via höger hjulhus. Underarmarna ser ungefär som om jag spelat vollyboll med en igelkott.

Nån som vet om man kan mäta på generatorn/laddregulatorn om den är hel? Tog bort kolen, superfina. Regulator och hållare för kolen är ihopbyggt som en enhet. Fick skruva av den plattan där bak för att få upp resten av generatorn.

Väl uppe så konstaterade jag det jag tycke mig känna när jag tog bort den feta + kabeln, den var inte åtdragen. Det har gått varmt som fan, plasten är lite smält på regulatorn. Nu är frågan om man på nåt smidigt sätt kan mäta sig fram till om regulatorn tagit stryk av värmen eller om det kommer att fungera om jag skruvar åt pluskabeln?

Generatorn ser fö oförskämt bra ut och jag kom på att den nog byttes ut för drygt tre år sen. Slasktratten till mek har troligtvis inte dragit åt muttern till kabeln ordentligt. Det är samma verkstad som skar bort damaskerna på mina bakok när kolvarna skulle skruvas in vil byte av belägg. Man får lite vad man betalar för.

Maskintok skrev:
Kan bli kristaller på grund av att syre kommer in... Då är alternativ 2 bättre... Men den kan reagera på etanolen har Jag märkt...
blir typ gelé av soppan! Har tittat på en youtubekanal där dom kört test med detta och med olika bränslen och tillsatser. Rätt intressant! Tror dom var inne på 16 månader nu i sitt experiment

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det inte typ tvärt emot hur generatorer (och lampan) funkade (i alla fall) förr, dvs lampan var fast kopplad mot plus, och fick minus genom generatorn då den stod stilla.. Så fort generatorn laddar så blir det plus på båda sidor om lampan och den slocknar... :thinking:

Edit: men att kolla allt kablage skulle jag säga är nummer 2..
Dom får en liten signal som då går genom lampan in i generatorn, det lilla gör att laddningen kickar igång och när den gör det så skickar den på plus i kabeln. Så den terminalen behöver en last för att fungera

A
F Fritz_85 skrev:
blir typ gelé av soppan! Har tittat på en youtubekanal där dom kört test med detta och med olika bränslen och tillsatser. Rätt intressant! Tror dom var inne på 16 månader nu i sitt experiment
Japp det sker..
Jag har ju lekt en hel del med etanol och motorer... blandningar av bränslen....

Maskintok skrev:
Japp det sker..
Jag har ju lekt en hel del med etanol och motorer... blandningar av bränslen....
pysslade lite med det förr med, etanol är fint om man vill köra med högt laddtryck, men tycker inte den har något i bensin att göra! Fast min pv verkar inte bry sig så mycket av vad jag hällt i tanken

• Gilla
1
  • Laddar…
A
F Fritz_85 skrev:
pysslade lite med det förr med, etanol är fint om man vill köra med högt laddtryck, men tycker inte den har något i bensin att göra! Fast min pv verkar inte bry sig så mycket av vad jag hällt i tanken
Frugans buss går på 75% E85 och 25% e10..
Trodde det skulle bli problem men näpp..
(y)
Även min Volvo 460 - 95 går på denna blandning..

Maskintok skrev:
Frugans buss går på 75% E85 och 25% e10..
Trodde det skulle bli problem men näpp..
(y)
Även min Volvo 460 - 95 går på denna blandning..
ja allt går ju en 740 gle går fint på ren E85 efter mindre ingrepp i regulatorn, men dricker som en flock uttorkade hästar

A
F Fritz_85 skrev:
ja allt går ju en 740 gle går fint på ren E85 efter mindre ingrepp i regulatorn, men dricker som en flock uttorkade hästar
nåjo törstig blir de..
Men det är ju iallafall billigare än e10.. 98...:thinking:

Maskintok skrev:
nåjo törstig blir de..
Men det är ju iallafall billigare än e10.. 98...:thinking:
ja det kan det nog bli idag, vi höll väl på som mest för en 15/16 år sedan! Men tror kompisens bil då snittade 2,5 liter milen men jädrar vad den gick! Fast min gamla dodge b250 brydde sig inte alls vad den fick, på ren E85 var den bara lite trög på morgonen

• Gilla
1
  • Laddar…
F
F Fritz_85 skrev:
Dom får en liten signal som då går genom lampan in i generatorn, det lilla gör att laddningen kickar igång och när den gör det så skickar den på plus i kabeln. Så den terminalen behöver en last för att fungera
lampan är det inget fel på, den fungerar. Att jag inte har lampa, tyder det på att laddningsregulatorn är paj? Kan jag kolla laddningsregulatorn på nåt sätt? Jag har en spänningskub så rent teoretiskt kan jag lägga på spänning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.