• Haha
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det stämmer att remsan mellan bostadsfastigheter och vattnet är kvartersmark för bostadsendamål, men remsan är fortfarande del av en fastighet som tillhör kommunen. Så där kan man inte ha sin hemfridszon och oavsett vad kommunens avsikt var, är marken lagligt tillgängligt för allmänheten.
Praktiskt är marken inte tillgängligt för allmänheten och där ligger problemet.
Jag är inte hundra insatt i alla detaljer här men jag bedömer detta som ett felaktigt antagande baserat på följande:
För området gäller stadsplan (från innan strandskyddet inträdde?) enligt övergångsregler är strandskyddet således upphävt inom detaljplan.
Jag delar uppfattningen att strandskydd (generellt) inte stäcker sig utanför fastighetsgräns
Om området är planlagt för kvartersmark bostad (enskilt ändamål) är det inte menat att vara tillgängligt för allmänheten bara för att kommunen äger det (strandskydd gäller ej enligt ovan)
Om kommunens avsikt var att området skulle vara tillgängligt för allmänheten hade de ist planlagt för allmän plats.

kontenta: det förefaller vara kvartersmark för enskilt ändamål som allmänheten inte ska ha tillgång till. Närliggande fastigheter nyttjar dock kommunens mark för eget ändamål, vilket såklart är en fråga för skattebetalare i kommunen.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Området i Täby är väl på tre detaljplaner, men inte heller i den relativt nya som visades i inlägg #180 [länk]
kan jag se någon allmänt tillgänglig markremsa för fri passage mellan bostadsfastigheterna och vattnet. Kan du?[/QUOTe
Ja, all mark utanför hemfridszon är allemansrättsligt tillgänglig. Inte svarare än så.

Nja, kanske ute på djupt vatten här men skulle säga att kvartersmark till sin natur är hemfridzon, i vart fall gäller inte allemansrätten inom detaljplan.

En normalstor villatomt på ca 1000 kvm får väl ändå anses i sin helhet ingå i hemfridszonen?

M Manfreds skrev:
Nja, kanske ute på djupt vatten här men skulle säga att kvartersmark till sin natur är hemfridzon, i vart fall gäller inte allemansrätten inom detaljplan.
En detaljplan upphäver inte allemansrätten.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Pergoteborg Pergoteborg skrev:
En detaljplan upphäver inte allemansrätten.
Beror väl helt på planbestämmelserna. Står det Bostad så är det knappast allemansrätt kvar där. Står det Natur så kan det dock vara det.

M Manfreds skrev:
Nja, kanske ute på djupt vatten här men skulle säga att kvartersmark till sin natur är hemfridzon,
Lite djupt vatten är du nog ute på, men man kan i alla fall säga att mark som är planerad som kvartersmark ofta är avsedd att bli någons hemfridszon. Men det är ju inte riktigt detsamma som att det sen blir det. Sådant kan ju bero såväl på ägarförhållanden som om och hur marken är bebyggd.

• Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B b8q skrev:
Beror väl helt på planbestämmelserna. Står det Bostad så är det knappast allemansrätt kvar där. Står det Natur så kan det dock vara det.
Har förstått det som att hemfridszonen uppstår på kvartersmark först när t ex ett småhus har fått slutbesked och därmed är inflyttningsklart. För byggnadsplatser och industritomter finns det annat som hindrar tillträde för allmänheten.

• Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Allemansrätten förhåller sig till andra bestämmelser. Och jo, kvartersmark såsom bostad släcker inte allemansrätten.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Lite djupt vatten är du nog ute på, men man kan i alla fall säga att mark som är planerad som kvartersmark ofta är avsedd att bli någons hemfridszon. Men det är ju inte riktigt detsamma som att det sen blir det. Sådant kan ju bero såväl på ägarförhållanden som om och hur marken är bebyggd.

Jo, absolut. Men allemansrätten gäller för natur, aktuellt område är knappast att anse som natur (vi utgår här från att antagandet om att strandskyddet är upphävt). Men jag utesluter inte att det kan finnas omständigheter där allemansrätt gäller trots att det råkar finnas en detaljplan och är kvartersmark, men det bör vara undantagsfall och knappast när en plan är genomförd på så sätt att majoriteten av byggrätten är utnyttjad.

Pergoteborg Pergoteborg skrev:
Allemansrätten förhåller sig till andra bestämmelser. Och jo, kvartersmark såsom bostad släcker inte allemansrätten.
Tyvärr, jag vägrar att tro att allemansrätten ger mig rätt att objuden gå in och uppehålla mig på vilken villatomt som helst. Det får du nog ge källor på.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Men allemansrätten gäller för natur, aktuellt område är knappast att anse som natur
Jag håller i grund och botten med dig, och tror att marken i fråga finns i ett planmässigt limbo pga. slarv och att den var tänkt att höra till bostadsfastigheterna i den mån den alls var över vatten senast någon tänkte. Men nu är det ju inte riktigt så.

Utan nu äger kommunen ett stycke mark som i den mån den inte är utarrenderad till de närmsta fastigheterna faktiskt borde vara naturmark.

Det här speglar juridifieringen av samhället och aktivisters möjligheter att utnyttja regler på ett vis de aldrig var tänkta för. Det har sina fördelar, men även baksidor.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B b8q skrev:
Tyvärr, jag vägrar att tro att allemansrätten ger mig rätt att objuden gå in och uppehålla mig på vilken villatomt som helst. Det får du nog ge källor på.
Det gäller situationen när mark är planlagd för bostäder men tomten står obebyggd.

Men det är en jäkla gråzon eftersom allemansrätten inte finns tydligt definierad i lag som en rätt utan mer är en frånvaro av förbud att beträda viss mark.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.