102 337 läst ·
424 svar
102k läst
424 svar
Markannekteringen i Täby
Intressant!D Daniel 109 skrev:
Ursäkta att jag inte håller mig helt till ämnestråden men försöker förstå detta med hemfridszon lite bättre.
Så om jag tex äger en 300hektar fastighet och hyr ut ett boningshus så bestäms husets hemfridszon av terrängen typ? Alltså, vägar, diken, skogsbryn, staket och tradition. Antar att jag som hyresvärd kanske kan försöka påverka hemfridzonens storlek genom att bifoga en karta på hur stor jag tycker tomten runt bostadshuset ska vara.
Vill inte verka vara bitsk besserwisser men sitter personligen i ett liknande ärende som domen hanterat.
Så är det, finns ingen lagstiftning som preciserar antal meter. Enbart praxis. Just därför är tomtplatsbestämning allt vanligare.Sewen skrev:
Intressant!
Ursäkta att jag inte håller mig helt till ämnestråden men försöker förstå detta med hemfridszon lite bättre.
Så om jag tex äger en 300hektar fastighet och hyr ut ett boningshus så bestäms husets hemfridszon av terrängen typ? Alltså, vägar, diken, skogsbryn, staket och tradition. Antar att jag som hyresvärd kanske kan försöka påverka hemfridzonens storlek genom att bifoga en karta på hur stor jag tycker tomten runt bostadshuset ska vara.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 182 inlägg
Du kan då fritt bestämma vad du hyr ut. Sätter du en gräns för den uthyrda tomten kan inte hemfridszonen vara större än så. Än enklare blir det om du tydliggör det med staket och/eller häckar.Sewen skrev:
Intressant!
Skogsägare
· 23 182 inlägg
Nej, det är därför jag frågar dig. Kan du inte förklara varför en handledning om strandskyddsregler skulle vara relevant utanför strandskyddsområden misstänker jag att jag har rätt mycket grävande att göra innan jag är där du påstår dig vara. Bjud till lite, vetja!Pergoteborg skrev:
Att någon av domarna som tas upp kan vara relevant ifrågasätter jag inte, men helheten i din hänvisningslösa bild gäller med all rimlighet strandskyddsfrågor, vilket det här inte är.
Skogsägare
· 23 182 inlägg
Hänvisningslöst, är det sånt som som inte är klickbart för dig?Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det är därför jag frågar dig. Kan du inte förklara varför en handledning om strandskyddsregler skulle vara relevant utanför strandskyddsområden misstänker jag att jag har rätt mycket grävande att göra innan jag är där du påstår dig vara. Bjud till lite, vetja!
Att någon av domarna som tas upp kan vara relevant ifrågasätter jag inte, men helheten i din hänvisningslösa bild gäller med all rimlighet strandskyddsfrågor, vilket det här inte är.
https://www.domstol.se/mark--och-mi...ch-miljooverdomstolens-avgoranden/2016/70495/
Nu gäller ju den här tråden i synnerhet förhållandena inom strandskyddet. När det gäller hemfridszon i allmänhet så hänvisa gärna till någon dom som stöder din uppfattning om att det den kan hävdas utanför egen fastighet och under vilka omständigheter.
Skogsägare
· 23 182 inlägg
Jag menade bilden tidigare. Den som det inte står var den kommer ifrån men uppenbarligen gäller tomtplatsbestämning och sammanslagning av bostadsfastighet med strandskyddade områden. Den här länken hade jag som sagt inte kommit till när jag svarade, mea culpa, men den påverkade inte min syn på att du diskuterar andra förhållanden än dem som gäller i Viggbyholmsfallet.Pergoteborg skrev:
Skogsägare
· 23 182 inlägg
Nej, den gäller ett detaljplanerat område i Viggbyholm där strandskyddet är upphävt.Pergoteborg skrev:
Edit: här kan du för övrigt läsa att kommunens uppfattning är (eller var, då de ju utreder frågan igen) att strandskydd inte föreligger.
Redigerat:
Visserligen men det innebär inte att bostadsfastigheterna ges en möjlighet att utöka sin hemfridszon. Jag tittar gärna på någon dom som stödjer din uppfattning. Jag kan själv inte hitta några.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 23 182 inlägg
Jag tittar gärna på ett citat där detta skulle vara min uppfattning.Pergoteborg skrev:
Hint: det finns nog inte, eftersom att det inte är min uppfattning.
Jag har inte läst syftet med detaljplanen men att man lämnat utrymme för fri passage är synnerligen relevant.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 23 182 inlägg
Ja, det hade det varit om man gjort det. Men nu står det ju tydligt på kommunens hemsida som jag nyss länkade till att tomterna i början av 1900-talet anlades som strandtomter.Pergoteborg skrev: