Risken är att du får ström i dig. En kombinerad skyddsjord (PE) och nolla (N) har den egenheten att alla skyddsjordade delar blir strömförande om denna PEN-ledare går av. Därför finns idag krav på att den ska vara minst 10 mm². I din kabel ser den ut att vara 2.5 mm² på sin höjd. Det var visserligen tillåtet en gång i tiden, men idag anser man risken vara så stor att man vill ha 10 mm² av mekaniska skäl.

Sedan är det intressant hur man utfört övergången till separat PE och N i byggcentralen. En bygel i handsken? Behöver inte vara farligt, men är den i gott skick?

Sista stycket från Bo är mycket intressant och viktigt. Med tanke på vad som kommit fram skulle det inte förvåna om PE saknas helt. Så kolla upp allt så det åtminstone är praktiskt säkert.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vad har förrådet för behov av el ?

Har man bara behov av 1 eller 2 fas då kan säkerheten ökas betydligt genom omkoppling av befintlig kabel. Man tar bort byggcentralen i boden och matar 1 eller 2 vägguttag direkt via en kapsling med jfb. Är boden otät bör man använda utomhusmtrl typ IP 44.
Man kopplar om så att man har separat skyddsjord och nolla (TN-S) istället för dagens PEN ledarlösning( TN-C).
Säkringenarna matande ända bör vara 10 a.. I ett sådant fall tillför inte byggcentralen någon ytterligare säkerhet.

Vid TN-s är kabeldimensionen 2,5 mm2 inget problem och fullt tillåten även vid nyinstallation 2015.

Redigerat:
I handsken finns mycket riktigt en bygel och precis som Ingolainen tolkade eltejpen så är det tre ledare plus skärm. Det syns tydligt när man öppnar handsken.

Jag passade också på att granska kabeln närmare. Den är märkt EKKJ 2.5.

Förändrar denna nya information riskerna på något sätt?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Låt säga kopplingarna med TN-C ----TN-S övergången i en trefaskontakt är ingen godkänd eller fackmannamässig lösning. Elektriskt fungerar den och själva kontakten blir TN-s , vilket är det viktigaste.

Tobbe_3 skrev:
Vad har förrådet för behov av el ?

Har man bara behov av 1 eller 2 fas då kan säkerheten ökas betydligt genom omkoppling av befintlig kabel. Man tar bort byggcentralen i boden och matar 1 eller 2 vägguttag direkt via en kapsling med jfb. Är boden otät bör man använda utomhusmtrl typ IP 44.
Man kopplar om så att man har separat skyddsjord och nolla (TN-S) istället för dagens PEN ledarlösning( TN-C).
Säkringenarna matande ända bör vara 10 a.. I ett sådant fall tillför inte byggcentralen någon ytterligare säkerhet.

Vid TN-s är kabeldimensionen 2,5 mm2 inget problem och fullt tillåten även vid nyinstallation 2015.
Det låter som en bra idé! I boden finns tre lysrör och jag kopplar in en byggsåg och grästrimmer emellanåt. Jag kommer ändå att ta hit elektrikern inom ett par veckor för att sätta upp utomhusbelysning och eluttag på uteplatsen och kan passa på att diskutera detta med honom då.

Kan det vara så att anledningen till att jordfelsbrytaren inte täcker förrådet är för att det är anslutet med TN-C. Gör man om det till en enfas TN-S så kan befintlig jordfelsbrytare även täcka förrådet?

andersgd skrev:
Det låter som en bra idé! I boden finns tre lysrör och jag kopplar in en byggsåg och grästrimmer emellanåt. Jag kommer ändå att ta hit elektrikern inom ett par veckor för att sätta upp utomhusbelysning och eluttag på uteplatsen och kan passa på att diskutera detta med honom då.

Kan det vara så att anledningen till att jordfelsbrytaren inte täcker förrådet är för att det är anslutet med TN-C. Gör man om det till en enfas TN-S så kan befintlig jordfelsbrytare även täcka förrådet?
Jag är inte övertygad att det är en optimal lösning att låta husets jfb täcka boden. Det kan vara bättre att ha en separat jfb för den typen av uthus. Då slipper man att få huset mörklagt om en förlängningskabel blir fuktig.

Förövrigt luktar hela installationen lite hempul med mtrl val och förläggning. Det kan vara värt att kolla upp hur den PEN ledaren är ansluten i befintlig central. Ligger verkligen säkringarna utanför jfb eller har någon lagt pen ledaren till en nollskena övervakad av jfb. Den lösningen är inte tillåten men kan funka om anslutna maskiner inte har kontakt med sann jord eller är av klass2 typ.

Redigerat:
Tobbe_3 skrev:
Låt säga kopplingarna med TN-C ----TN-S övergången i en trefaskontakt är ingen godkänd eller fackmannamässig lösning. Elektriskt fungerar den och själva kontakten blir TN-s , vilket är det viktigaste.
I besiktningsprotokollet framgår att säljaren angivit "Elen är i största del utbytt, ej elcentralen.". Dumt nog gjorde vi ingen egen besiktning. Säljarens besiktning är gjord av Anticimex som jag förstått i forumet kanske inte håller högsta klass. Hur som helst så känner jag mig inte missnöjd med husköpet, även om vi med en egen besiktning kanske hade vetat lite mer. Under de renoveringar vi hittills har gjort så stämmer det nog att elen är omdragen precis som det står i besiktningsprotokollet. Däremot är jag tveksam till om det är omdragen av någon som är elektriker till yrket...

Grannen berättade att de börjat gräva i tomtgränsen där häcken saknas för att sätta upp ett staket eller liknande. Tidigare ägare hade då kommit utrusande och påtalat att han stoppat ner en elkabel där...

Jag kan nog direkt säga att flera av jobben inte är gjorda av någon behörig elfirma.

O
Det ska vara spännande med hus :p

Jag ringde elektrikern igår, han visade sig vara på min gata 6-7 hud bort för att titta på ett annat jobb. Han var här på tre minuter för att gå igenom vad jag vill ha gjort.

På torsdag och fredag är det bestämt att han (tillsammans med andra jobb) ska sätta in en ny jordfelsbrytare i husets central som täcker förrådet samt ersätta byggcentralen med ett dubbelt uttag.

Gräva ner kabeln får bli längre fram. Tills vidare är planen att lägga den i slitsat gult rör i ytan så att den syns.

Stort tack alla för utmärkt hjälp!

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Om du skaffar SRE-P rör så är det tillåtet med öppen förläggning av kabeln.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.