Hej,
Vi flyttade in i vårt hus för ett och ett halvt år sedan. Elektrikern som vi anlitade för att byta husets elcentral och installera jordfelabrytaren sa att undercentralen i förrådet nog var gjord av någon som inte är elektriker men att det inte var farligt. I förrådet sitter en liten El-Björn byggcentral. Förrådet ligger ca 20 meter från huset så det går ju en markabel från husets elcentral (kabellängd 30-40 meter kanske)
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mot grannen finns en häck som har vissa luckor. Jag har börjat gräva för att plantera nya plantor och blir då upplyst av grannen att markkabeln är nerstoppad där av tidigare ägare. Idag grävde jag försiktigt fram kabeln, den ligger direkt i jorden utan kabelskyddsrör, sand eller liknande. Dessutom ligger den ba ra en decimeter under markytan.
image.jpg
Skapa konto

Jag planerar att ersätta förrådet som är i dåligt skick inom 2-5 år. I samband med det så görs elen om. Jag har inte pengar eller tid att i år gräva, och ta hit elektriker för att göra det ordentligt men vill bilda mig en uppfattning om arbetets omfattning. Jag gissar att det krävs gult kabelskyddsrör på 60 cm djup. Är det korrekt?

Jag undrar också vad jag tillfälligt kan göra där kabeln nu ligger i dagen. Kan man slitsa ett gult kabelskyddsrör längs med och trä på?

Härligt med överraskningar i gamla hus :)
Hälsningar
Anders

Jag tycker att det ser ut som en gummikabel. i sådana fall skall den bytas ut mot EKKJ, N1XV eller annan kabel för markförläggning.

Gummikabel REVE, RDOE och dylika får ej förläggas i mark.

Redigerat:
tommib
Du gissar rätt, om än att det i en annan tråd slutade med 35 cm djup. Nu går din kabel visserligen i en häck så att det är extra lämpligt att den ligger djupare och bättre skyddad eftersom man faktiskt med viss regelbundenhet gräver i rabatter.

Det du kan göra nu är att gräva upp hela kabeln till ytan och lägga den i ett slitsat gulrör, se valfritt bygge för hur det brukar se ut. Jag skulle inte lämna den i rabatten som den är eftersom det är stor risk att skada den om du gräver.

Kabeln ser ut att vara ansluten med handske på byggcentralen. Hur är det i andra änden? Fast anslutning?

tuktuk skrev:
Jag tycker att det ser ut som en gummikabel. i sådana fall skall den bytas ut mot EKKJ, N1XV eller annan kabel för markförläggning.
När jag känner på kabeln är den hård och lite blank och påminner mer om inkommande servisledning än min svarta utomhusförlängningskabel. Jag är osäker... Framtida elektriker får avgöra.

tommib skrev:
Kabeln ser ut att vara ansluten med handske på byggcentralen. Hur är det i andra änden? Fast anslutning?
Det stämmer att det är en handske. I andra änden är det en fast anslutning. Kabeln kommer in genom en fönsterkarm och är klamrad i taket. Strax ovanför elcentralen går den in i en utanpåliggande kopplingsdosa där det är en kort stump tjockare vit kabel som går in i min elcentral (säkringstavlan).

Nu har Jag kunnat titta närmare på bilden, och den och din förklaring att den är hård gör att jag vågar säga att det är en EKKj, möjligtvis en FKKJ, och i sådana fall är den OK för markförläggning. att ansluta en sån kabel till en Handske är tveksamt. Plasten brukar inte gilla brytlasterna som uppstår.

Om du ska göra det ordentligt så ska följande göras (av elektriker)
Försöka få bort den skarvade vita kabeln, skarvar ska man undvika.
Gräva ner kabeln på ordentligt djup, och märka med kabelband
Ersätt byggcentralen med en riktig normcentral. (Byggcentralen kan du använda till andra tillfälliga lösningar)

Sammanfattningsvis har du en riktig fulinstallation och Jag skulle skruva ur säkringarna, med tanke på hur det är gjort känns hela saken mycket tveksam att använda.

Jag tycker din elektriker har rätt. Det är inte snyggt men inte heller direkt farligt, trä på en gul slang så du ser och inte glömmer av kabeln. Låt resten ligga som den är, nu vet du ju om att den ligger i buskarna.
Om det är en EKKJ (vilket verkar troligt) får den grävas ner i mark utan kabelskydd, även om jag rekommenderar rör nästa gång du ska fixa kabeln ordentligt.
Det ser inte ut som att du har någon jordfelsbrytare i byggcentralen, förhoppningsvis har du det i den matande änden. Har du det hade jag sovit gott trots att det ser ut som det gör, det lär hålla i några år till.

Tillfällig gul slang får det bli för att sedan göra det ordentligt när förrådet ersätts.

Det är rätt att det inte är någon jordfelsbrytare i byggcentralen. Om jag minns rätt vad elektriker sa så ligger inte byggcentralen under den jordfelsbrytare som installerades i huset. Jag vet inte anledningen.

Tack för hjälpen!

tommib
Då bör det installeras en JFB som täcker den också.... Då måste man kolla lite på förutsättningarna och exakt vad det är för kabel så man vet i vilken ände det går att installera.

Det här är faktiskt farligt, sätter man en spade i kabeln så kan man få en rejäl kyss om man har otur. Men annars ser jag inga större problem med installationen.

Mitt tips är att gräva fram hela kabeln och dessutom gräva ett 40-50 cm djupt schakt hela vägen. Plocka sedan loss handsken och trä på ett gult kabelskyddsrör och lägg ner i schaktet. Under rabatten kan det vara rimligt att lägga en bit trall över som extra skydd. Sedan markeringsband. Det här kan man göra med en gång, med en kabelspade eller korphacka går det rätt snabbt att gräva.

Jag ser inga större problem att fortsätta med den befintliga byggcentralen några år till, fast det skulle inte skada att sätta en jordfelsbrytare i den.

Det behövs inte både slang och markeringsband, och vill man ha ett skydd (t.ex mot en spade) krävs "riktiga" markrör, inte den gula slangen. Slangen är bra ifall man vill byta kabel i framtiden. Enklast i detta fall, i nuläget, är ju endast ett band ovanför, då slipper man koppla loss kabeln. Men det kan förvisso vara bra att åtminstone granska hur kabeln är inkopplad i handsken. Är kabeln verkligen en femledare (fyra plus skärm) ;)

• Gilla
Skyria
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Men det kan förvisso vara bra att åtminstone granska hur kabeln är inkopplad i handsken. Är kabeln verkligen en femledare (fyra plus skärm) ;)
Jag har skruvat upp kopplingsdosan strax utanför husets elcentralen för att se hur det ser ut där. Fyra ledare men ingen skärm.
IMG_2993.JPG
Skapa konto

Oops...bryt strömmen och granska inkopplingen i byggcentralen. Du verkar ha en alltför klen PEN-ledare i denna kabel.

I
Med tanke på eltejpen på PEN-ledaren så är de nog 3 ledare & skärm ej 4 ledare utan skärm.

Kan du utveckla vad risken med för klen PEN-ledare kan innebära? Det handlar väl både om normalförbrukningsscenarie men även förbrukning vid felscenarie?

Elektrikern som bytte min central har satt in tre automstsäkringar som avser förrådet. Tolkar jag säkringstavlan rätt är de på 10A vardera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.