G gusjohjoco skrev:
Husleverantören erbjuder även totalentreprenad. Hur kan dem då ha noll koll på arbetsmiljöregler?

Om man delegerar BAS-P/U till en entreprenör, samt avtalar om samordningen. Vilket ansvar ligger kvar på byggherren?
Istället för att skriva massor så bifogar jag ett kort på ett relevant stycke.

• Fotografi av en handbokssida om byggarbetsmiljölagen, med fokus på paragraf 6 och kommentarer om byggherrens ansvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Istället för att skriva massor så bifogar jag ett kort på ett relevant stycke.
Tack! Vart är det ifrån? Förstår att det är svensk lag, men med kommentarer?
För mig betyder det i praktiken att jag borde utse en byggarbetsmiljösamordnare, men vara noga med referenser.

G gusjohjoco skrev:
För mig betyder det i praktiken att jag borde utse en byggarbetsmiljösamordnare, men vara noga med referenser.
Det är en utgåva från Sveriges Byggindustrier.
Liknande fall som ditt sker ju givetvis hela tiden, men ofta är nog folk lyckligt ovetande. Högst osannolikt att det kan medföra problem, men är ju alltid bra att veta ungefär vad som gäller.

• Gilla
gusjohjoco
  • Laddar…
G gusjohjoco skrev:
Mycket står i Arbetsmiljöverkets AFS om byggnads- och anläggningsarbete. Finns att läsa i sin helhet på deras hemsida.

https://www.av.se/arbetsmiljoarbete...och-anlaggningsarbete-afs-19993-foreskrifter/

G gusjohjoco skrev:
Har jag glömt något?
Om det inte redan ingår i någon av era poster:
  • grovutsättning, finutsättning, lägeskontroll (känns som ni har det i posten bygglov)
  • fastighetsskatt
  • ev. avgifter till samfällighetsförening (utöver anslutningspeng)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.