makhno_ makhno_ skrev:
4. Kommuner tjänar rediga pengar på mark vilket förvrider även deras prioriteringar.
Lantmäteriet känns som en stor bov i dramat där, också. Byråkrater som jobbar på löpande timmar och fakturerar som om de vore ... jag vet inte vad. Det råder helt klart en artificiell brist på tomter. De som är till salu runt mig är snordyra med ganska tråkiga lägen med milsvida skogar tätt inpå med klart fetare möjligheter till avstyckning om lantbrukaren hade orkat driva det.

Claes Sörmland
J Jaggatagga skrev:
Lantmäteriet känns som en stor bov i dramat där, också. Byråkrater som jobbar på löpande timmar och fakturerar som om de vore ... jag vet inte vad. Det råder helt klart en artificiell brist på tomter. De som är till salu runt mig är snordyra med ganska tråkiga lägen med milsvida skogar tätt inpå med klart fetare möjligheter till avstyckning om lantbrukaren hade orkat driva det.
Det är för att folk vill bo i enorma villamattor medan våra kommuner inte gillar det. Då blir det några villor här och där med gemensamhetsanläggning långt ifrån ära och redlighet med produktionsskog emellan.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Vad skulle vi gjort istället tycker du?Vad skulle alternativen varit?
Fel fråga. Det du ska fråga är vad du ska göra nu.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
J jahallåja skrev:
Du vet, alla kan ju inte bo i idyllen där du bor nu, för då hade det ju blivit storstan där och du hade fått flytta till Sergels torg istället för att få lite lugn och ro 😉
Inte många som vill bo som oss.

Alldeles för långt till gym o krog.
Så jag känner mig helt lugn.

Vet heller inte hur länge sen det var nåt hus som sprängdes eller nån besköts.

Inte många hör som drar in pulver i snoken.

Ja, det är lugnt här på bygda.

Nyss åkte grannen på jobb. Runt klockan 10 brukar några ryttare komma förbi.

För att bo så som vi gör eldar de flesta med egen sågad, kluven och gravad ved.
Billigare än typ fjärrvärme.

Det var längesedan nåt hus blev sålt i byn.
Stabila lägen här, med goda boendekonomier. Och vi ställer upp för varandra.
Nån pysslar med bilar, en annan kör egen timmerbil.

Närmaste dagarna drar jag iväg till sommarstugan, isfiske och snöskoteråkning...
Så ska segelbåten rustas.

Har ingen Tesla, men en väl underhållen Megane från 05. Köptes 2015 för 15 kkr.
Besiktas i dag.
Den kan inte minska mer i värde nu.

Sommarbilen en Saab 9-3 07.

Har aldrig haft lån på någon bil. Kommer heller aldrig att skaffa heller.

Bara billiga nöjen här.... Så pengarna räcker väl till för värdebevarande åtgärder av huset.

- La nytt tak själv på huset från 82.
Gick på totalt 100 kkr i mtrl.

Slängde in en två tons täljstensugn 02 för lika mycket. Enda värmekällan i bodelen.

Rustade köket med nya bänkskivor och kakel. Kostade 20 kkr i material. Hade förmodligen kostat 100 kkr med hyrd arbetskraft, om man ser vart priserna ligger på forumet.

Så eget arbete eller arbetsbyten är klart ekonomiskt.

- Här blir det ingen försäljning av huset i förtid.

Redigerat:
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Jag är glad att jag inte tvingats sälja än. När vi köpte hus för fem år sen var beloppen vi betalade varje månad för amortering och ränta lika stora. Nu är räntebeloppet det tredubbla.

I stort sett inga andra utgifter har blivit billigare de senaste fem åren så även om lönerna gått upp lite så är det mindre nu i plånboken än vad vi hade när bolånet togs.

Om 8-10 år går vi i pension och då kan det bli knepigare att få pengarna att räcka till. Så frågan är vad man ska göra fram till dess, amortera ännu mer eller lägga pengarna på underhåll av huset? Vilket är mest förnuftigt?

Sälj, om Ni bor i hajpat tättbebyggt område.

Flytta ut på landet till ett billigt boende.

Är väl ett sätt att bli av med dyra boendekostnader.

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
Fairlane
H Hybro skrev:
Sälj, om Ni bor i hajpat tättbebyggt område.

Flytta ut på landet till ett billigt boende.

Är väl ett sätt att bli av med dyra boendekostnader.
Ja, men det säger väl sig själv att inte fungerar för alla att ha 11 mil till närmsta stad där man kanske kan få ett jobb? I mitt fall finns säkert inte jobbet där ändå utan jag måste åka ännu längre.

Så två timmar enkel resa varje dag till och från jobbet. Lämna på förskola/skola vid 7, åka till jobbet, jobba 8 timmar plus en halvtimme lunch och så tillbaks och hämta på förskola/fritids runt 19.30?

• Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Flytta dit jobbet finns?

H Hybro skrev:
Flytta dit jobbet finns?
För väldigt många betyder det Stockholm. Tillbaka på ruta 1?

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 6 till
  • Laddar…
Räntorna har varit låga under lång tid. Åtminstone för oss som upplevde 90-talets toppar över 15%.
När jag köpte hus för 12 år sedan var 5-6% något som man behövde räkna med som normalt och som man skulle ha marginaler att klara av.

Sen är frågan hur stora lån man egentligen.
Jag upplever att det finns en ambition bland många yngre att fläska på ordentligt och skaffa sig det stora drömhuset redan som första köp. Man tar i så att man verkligen maxar sitt lånelöfte och huset blir en väldigt stor kostnad i förhållande till inkomsten.
Inte så många känns benägna att göra bostadskarriär längre genom att köpa mindre billigare hus/radhus, rusta och sälja innan man har råd med någon större och lyxigare. Samtidigt som man då jobbar sig upp i yrkeslivet och fått ihop en inkomst som matchar
Nu ska man ha stora och/eller nyproducerade hus på en gång.
Men det är bara min upplevelse.

Själv sitter jag lite självgod och hade egentligen haft råd att köpa ett hus som var dubbelt så dyrt, men då både jag och frun gillar resor och andra hobbys så valde vi att hålla oss till ett "rimligt" hus istället för det absolut finaste vi hade råd med.
Har väl under 50% belåningsgrad och skulle nog klara över 15% ränta utan att behöva säga upp några netflix-abbnemang.

Någon som sett siffror på hur stora lånen är i förhållande till årsinkomst? och hur det förändrats över åren?

• Gilla
Fartland och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
H Hybro skrev:
Flytta dit jobbet finns?
Förstår jag dig rätt nu?

"Gör som jag, bosätt dig i ödemarken. Här finns inga jobb, men det är billigt att bo"
"Flytta dit jobbet finns"

Jag ser ett problem ...

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 7 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Flytta dit jobbet finns?
Att istället flytta jobbet dit de ekonomiskt överkomliga bostäderna finns är sannolikt en väg att gå för de som har den möjligheten.

• Gilla
Arne_Planka och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Ingen privatperson drabbades av 500%, var har du fått det ifrån?
Inte heller hette den marginalränta utan den räntan som var 500% kallades dagslån eller overnight. Alltså den ränta på interbankmarknaden som banker fick betala för att ligga kort SEK. Ett desperat försök att försöka vända utflödet av valutor ur landet.
Kort tid senare gav man upp försvaret av kronan och den ”fasta” växelkursen vi hade haft under stor del av 1900talet var ett minne blott.
jag menar inte kostnaden för bolånen ökade med 500% när marginaräntan höjdes utan problemet blev när folk förlorade 1 inkomst exempel och man kunde inte längre betala sina skulder och blev tvungen att sälja med förlust.Till vem skulle man sälja till när arbetslösheten skenade och det var väldigt svårt att få lån.Rörliga bolån fanns inte på den tiden och 2015 gjorde man en undersökning hur många som forfarande hade skulder från den tiden och runt 25000 personer är fortfarande skulsatta.

V växelventil skrev:
jag menar inte kostnaden för bolånen ökade med 500% när marginaräntan höjdes utan problemet blev när folk förlorade 1 inkomst exempel och man kunde inte längre betala sina skulder och blev tvungen att sälja med förlust.Till vem skulle man sälja till när arbetslösheten skenade och det var väldigt svårt att få lån.Rörliga bolån fanns inte på den tiden och 2015 gjorde man en undersökning hur många som forfarande hade skulder från den tiden och runt 25000 personer är fortfarande skulsatta.
Du skrev ” några råkade ut för den berömda 500% räntan”

Jag hävdar att de få dagar vi hade 500% ränta INTE hann påverka några bolån öht.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, men det säger väl sig själv att inte fungerar för alla att ha 11 mil till närmsta stad där man kanske kan få ett jobb? I mitt fall finns säkert inte jobbet där ändå utan jag måste åka ännu längre.

Så två timmar enkel resa varje dag till och från jobbet. Lämna på förskola/skola vid 7, åka till jobbet, jobba 8 timmar plus en halvtimme lunch och så tillbaks och hämta på förskola/fritids runt 19.30?
När jag pendlade till jobbet i city tog det 1 timme med buss,pendeln,och tunnelbanan och idag tar mig 30 minuter med bil så nog går det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.