31 885 läst ·
276 svar
32k läst
276 svar
Många tvingas sälja sina hem på grund av höga räntor
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Du har inte funderat på att det kan bero på vad man har för inkomst? Denna månad var det ungefär 20% av vår inkomst som gick till boende…H Hybro skrev:
Vår sammanlagda inkomst räcker väl till, inklusive drift och sparande.
Hur det ser ut för stadsbor eller andra med högre löner än oss vet jag inte.
Alltså, man får väl rätta munnen, boendet och övriga utgifter efter inkomsterna?
Annars lär det gå utför, utför och utför.
Känner man ansvar så kan man räkna år ... Alltså hur länge det kan funka.
Hur många gör det i dag?
Hur gör man sen?
Själv inser jag att jag inte kan gå till bilhandlaren och köpa mig senaste Teslan. Har inte ens råd att köpa vinterhjul till en sådan.
Hur det ser ut för stadsbor eller andra med högre löner än oss vet jag inte.
Alltså, man får väl rätta munnen, boendet och övriga utgifter efter inkomsterna?
Annars lär det gå utför, utför och utför.
Känner man ansvar så kan man räkna år ... Alltså hur länge det kan funka.
Hur många gör det i dag?
Hur gör man sen?
Själv inser jag att jag inte kan gå till bilhandlaren och köpa mig senaste Teslan. Har inte ens råd att köpa vinterhjul till en sådan.
Redigerat:
Behöver inte fundera. Vet vad min tillgängliga inkomst är. Tillräckligt för att bo på landet, med bara 150 i skuld.S Styrman_jansson skrev:
Tror mig förstå att många har lärt sig att 3 - 10 mille är ok.
Men inte bor eller lever de bättre än mig. (Kanske närmare jobbet, som nån skrev, med det gäller väl inte alla.)
Har blivit lärd så...men jag kan givetvis ha fel.
Redigerat:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Grattis! Vi har gjort ett annat val baserat på våra förutsättningar där vi ändå anser oss ha gott om pengar över till annat. Vi sparar för tillfället runt 10-15k i månaden och lever ändå gött enligt mig.H Hybro skrev:
Det vi däremot valt att göra är att inte köra några flådiga bilar utan kuskar runt i en Citroen Berlingo och en Suzuki Swift…
Jag känner flera som har fått ökade kostnader med 10-20000kr per månad.C carl fabian skrev:
Bantad matbudget, sålt en bil och köpt en billig, strykit utlandssemester osv.
Har inte ens hört talas om någon som känner någon som har tvingats sälja!
Om det nu vore så vanligt så skulle utbudet på bostadsmarknaden vara större än vad det är idag.
De flesta äger inte sin bostad, bil eller annat, utan de är köpta av lånade pengar. Rent juridiskt kanske det är ett ägande, men om man slutar betala tillbaka på lånen ser man vem som är de verkliga ägarna.B Björkskär skrev:
Den stora delen av hushållens utgifter sägs vara bostadskostnaderna, så att allt annat har blivit dyrare borde inte påverka så mycket.useless skrev:
Det konstiga är att folk inte tror att historien skall upprepa sig något mer.V växelventil skrev:Vi som upplevde 90 talskrisen är nog mer måna om att inte dra på oss större lån mot vad vi klarar av att betala.Har bekanta som forfarande har skulder kvar sedan den tiden och är ju inte så konstigt om man tittar på mitten till slutet av glada 1980 talet så låna pengar och få jobb var enkelt och några kriser fanns inte på kartan då.
Vilken den i princip alltid gör.
Eller så har folk inte läst historia eller har bara kort minne.
Det sägs ju att pendlingstiderna (alltså inte avstånden) är bland de längsta i storstadsområdena.Fairlane skrev:
Ja, men det säger väl sig själv att inte fungerar för alla att ha 11 mil till närmsta stad där man kanske kan få ett jobb? I mitt fall finns säkert inte jobbet där ändå utan jag måste åka ännu längre.
Så två timmar enkel resa varje dag till och från jobbet. Lämna på förskola/skola vid 7, åka till jobbet, jobba 8 timmar plus en halvtimme lunch och så tillbaks och hämta på förskola/fritids runt 19.30?
Samtidigt verkar folk räkna med en ränta på börsen kring 8% som helt naturligt.Z Zodde skrev:
För att inte tala om hur värdena på bostäder förväntas stiga.
Säg att du har en miljon som du förväntas låna ut till någon okänd. Hur mycket tycker du är rimligt att denna person skall betala till dig för att personen skall få tillgång till din miljon?
Ränta på börsen ?A Arne_Planka skrev:Samtidigt verkar folk räkna med en ränta på börsen kring 8% som helt naturligt.
För att inte tala om hur värdena på bostäder förväntas stiga.
Säg att du har en miljon som du förväntas låna ut till någon okänd. Hur mycket tycker du är rimligt att denna person skall betala till dig för att personen skall få tillgång till din miljon?
Antar du menar avkastning?
Över tid så slår både aktieindex och bostadspriser låneräntan.
Varför ska man låna ut till nån okänd och ta en svårberäknad kreditrisk? Den som lånar av dig till hög ränta har sannolikt taskig kreditvärdighet så finns öht ingen anledning imho
Genomsnittlig restid till arbete i Stockholm var iaf för några år sedan 45min. De flesta som gör avdrag för resor till och från jobbet bor i några av de större städerna.A Arne_Planka skrev:
Att flytta närmare siitt nya jobb är för många en omöjlighet då banken nekar högre lån som krävs för att betala in skatterna som tillkommer vid flytt.
Om man nu inte ska byta ner sig...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Ja, men det är skillnad på 1 timme och två timmarV växelventil skrev:
Det stämmer nog bra, men 11 mil enkel resa får man nog räkna med 2 timmar, dvs 4 timmar totalt, varje dag. Två bilar lär behövas för att få ihop dagen om man är två som jobbar så och har barn. Ensamstående kan glömma det helt.A Arne_Planka skrev:
2 timmar enkel resa är det nog få som har även i storstad.
För mig är 6-7% högt. Jag vill inte låna ut pengar för 2% om inflationen är 2% så merparten av mina pengar ligger i aktier. Riskbanken har gjort usla affärer och köpt obligationer mm som drev ner räntan för att stödja efterfrågan och det blev en bubbla. Som så många påpekat, räntan är inte hög, det är folk som köpt för dyrt. Det är bara att kolla på statistiken för realöneökning och huspriser för att inse det.M Mangan13 skrev: