31 904 läst ·
276 svar
32k läst
276 svar
Många tvingas sälja sina hem på grund av höga räntor
På konsumentens sida
· 3 636 inlägg
Majoritet av mäklare har kunder som tvingas sälja sina bostäder till följd av de ekonomiska påfrestningar som höga räntekostnader för med sig.
Du kan läsa artikeln här: Många tvingas sälja sina hem på grund av höga räntor
Du kan läsa artikeln här: Många tvingas sälja sina hem på grund av höga räntor
Här är två exempel till med orsaker till att folk anger höga räntor som orsak till att de säljerS SueCia skrev:
*) Villor i Storstockholm ligger mellan 3 till 15 M , med snitt på 5M
5M & 1.5% ränta då de köpte = 6250/mån i ränta ...
Nu har räntan ökat till 4.5% -> 13tusen till i månaden som ska ut.
Visst de kanske klarar av det, men standaren de är vana vid = borta.
Så sälja och hitta något billigare , dvs man säljer pga de höga räntorna
*) Familjeförhållandet förändras, dvs man går skilda vägar och även om en av dem har råd att ha kvar bostaden gör räntorna att det inte känns värt att ha kvar den, så båda vill ha billigare boende pga höga räntor
Sen att du ev varit med sen hedenhös och tycker att 4-5% är normala räntor har ingen bäring.
Senaste ca 15år:en varit kring 2.5%
Det är branog med folk dels börjat med egen bostad under dessa år och för de är en normal ränta 2 - 2.5%
dels har folk generellt sett selektivt minne och bara kommer ihåg de bra sakerna , dvs en ränta på kring 1% och då är 4.5% HÖGT
Sen är det en jäkla skillnad på att välja eller att tvingas sälja. Skulle inte tro att så många verkligen tvingas utan det är ett val att lägga mer pengar på något annat än räntor. Tvingas man sälja är det av kronofogden för att man inte kan betala sina skulder...M MrDizzy skrev:Här är två exempel till med orsaker till att folk anger höga räntor som orsak till att de säljer
*) Familjeförhållandet förändras, dvs man går skilda vägar och även om en av dem har råd att ha kvar bostaden gör räntorna att det inte känns värt att ha kvar den, så båda vill ha billigare boende pga höga räntor
Sen att du ev varit med sen hedenhös och tycker att 4-5% är normala räntor har ingen bäring.
Det är branog med folk dels börjat med egen bostad under dessa år och för de är en normal ränta 2 - 2.5%
dels har folk generellt sett selektivt minne och bara kommer ihåg de bra sakerna , dvs en ränta på kring 1% och då är 4.5% HÖGT
Alla har väl varit hos banken och gått igenom en kalkyl där de ska klara 7% ränta (eller vad den nu var) och då KAN man betala sina räntor, men väljer att sälja för man tycker det är för dyrt.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 540 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 540 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 809 inlägg
Sen är det väl inte heller ovanligt att man har två bilar som man leasar, där leasingavgiften sticker i takt med räntan.M MrDizzy skrev:Här är två exempel till med orsaker till att folk anger höga räntor som orsak till att de säljer
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 540 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 540 inlägg
Nyckelordet i artikelns rubrik är "tvingas" men det tycks du har förbisett när du beskriver scenarie där man väljer att sälja.M MrDizzy skrev:Här är två exempel till med orsaker till att folk anger höga räntor som orsak till att de säljer
Ytterligare någon som väljer att sälja, inte tvingas.M MrDizzy skrev:
Vet inte vad du får ifrån att jag skulle varit med sedan hedenhös? Jag har haft bolån på 3.9% och neråt. Men jag är inte så naiv att jag anser 4.5% som hög ränta heller.M MrDizzy skrev:Sen att du ev varit med sen hedenhös och tycker att 4-5% är normala räntor har ingen bäring.
När vi köpte bostad årskiftet 2021/2022 var räntorna låga, under 2%. Vi bor i en Stockholmskommun och alla objekt som kom ut (och det var många) såldes inom 5 dagar, oftast innan officiell visning. Enligt de mäklare jag pratade med så sa var det i snitt 50 spekulanter per objekt.S SueCia skrev:
Generellt sett gick allt upp ca 20% mot utropspris och mycket landade mellan 5-6MSEK.
För vår del som behövde få tag i boende (hade sålt tidigare boende) så hade vi inte så mycket val mer än att enligt mig betala överpris för ny bostad. Vi hade ingen möjlighet att vänta och stå bostadslösa med 5 barn. Det finns inga hyresrätter att få tag i trots 11 års kötid.
Ja, vi valde att köpa för dyrt, men annat alternativ hade varit att flytta från Stockholm som arbetslösa, tvivlar på att det alternativet hade varit bättre.
Vi har råd, men det svider att lägga ut ca 40K månaden på endast boende (då inkluderat drift, ränta, amorteringskrav etc ex ränteavdrag).
Det minsta man kan begära enligt mig är faktiskt att binda lånen om man inte klarar ca 6-7% ränta.
Vi gör det inte i dagsläget med hänsyn till alla andra kostnader som ökat, men och andra sidan band vi lånen på runt 4%, med vetskapen om att vi inte ville chansa på högre ränta. Kommer givet kännas surt när räntan sjunker, men samtidigt vet vi att vi har råd att bo kvar på lång sikt.
Bara nyfiken, du tycker inte dagens ränta är hög. Vad är hög ränta för dig? Räntan har varit högre en gång under de senaste 20 åren och det var under en kort period under finanskrisen 2007/08 för att sedan störtdyka året efter.S SueCia skrev:Nyckelordet i artikelns rubrik är "tvingas" men det tycks du har förbisett när du beskriver scenarie där man väljer att sälja.
Ytterligare någon som väljer att sälja, inte tvingas.
Vet inte vad du får ifrån att jag skulle varit med sedan hedenhös? Jag har haft bolån på 3.9% och neråt. Men jag är inte så naiv att jag anser 4.5% som hög ränta heller.
Räntekostnaderna blir givetvis höga om man ligger på stora lån.
Ser i tråden exempel på lån i storleksklassen 4 miljoner och däröver. Naturligtvis har väl den som tar ett sånt lov, med enkel grundskolematte själv räknat ut vad räntekostnaden blir varje år vid en viss procentsats om man ids bry sig.
Köper folk hus och skuldsätter sig över öronen trots detta?
Redan 1995 då jag köpte nuvarande hus för 550 000, gjorde jag några kalkyler om hur det kunde se ut om 10, 20 och 30 år.
Skulle jag överleva ekonomiskt?
I dag har jag relativt hög ränta, ca 4.5 %, på kvarvarande 150 000.
Inte speciellt orolig trots att jag lever på låg pension.
Kärvar det till sig ordentligt, säljer jag huset för 1.6
Planen är dock inte att köpa en Tesla, utan en Plåtis.
Det verkar som om många inte alls bryr sig om hus- och lånekostnader.
Bosätter sig utan eftertanke inom de absolut dyraste områdena.
Jaaaa, jag har ca 11 mil till närmaste stad... Dit har jag råd att åka i bland.
Förstår att jag är lite udda, men har en klar överblick gällande min framtida ekonomi.
Lever gott utan oro.
Är det fler som har det liknande?
Ser i tråden exempel på lån i storleksklassen 4 miljoner och däröver. Naturligtvis har väl den som tar ett sånt lov, med enkel grundskolematte själv räknat ut vad räntekostnaden blir varje år vid en viss procentsats om man ids bry sig.
Köper folk hus och skuldsätter sig över öronen trots detta?
Redan 1995 då jag köpte nuvarande hus för 550 000, gjorde jag några kalkyler om hur det kunde se ut om 10, 20 och 30 år.
Skulle jag överleva ekonomiskt?
I dag har jag relativt hög ränta, ca 4.5 %, på kvarvarande 150 000.
Inte speciellt orolig trots att jag lever på låg pension.
Kärvar det till sig ordentligt, säljer jag huset för 1.6
Planen är dock inte att köpa en Tesla, utan en Plåtis.
Det verkar som om många inte alls bryr sig om hus- och lånekostnader.
Bosätter sig utan eftertanke inom de absolut dyraste områdena.
Jaaaa, jag har ca 11 mil till närmaste stad... Dit har jag råd att åka i bland.
Förstår att jag är lite udda, men har en klar överblick gällande min framtida ekonomi.
Lever gott utan oro.
Är det fler som har det liknande?
Redigerat:
Vi hade samma tanke 1988 fast gjorde tvärtom.Flyttade från stockholm 1988 från bra jobb till "sämre" jobb men billigt hus (250000).Vi köpte vårt hus i bergslagen för 250000 1988 och räntan var på 14,5% och lånade 185000 och fick låna resten av svärfar.Vi flyttade till vårt nuvarande hus 2000 och betalade 510000 (lade 125000 från försäljningen av vårt gamla hus.Sedan 2019 är vi helt skuldfria (inga lån) och köper det vi behöver kontant.Kanske som många säger att det är inte inkomsterna du blir rik på utan utgifterna.Vi ångrar inte att vi gjorde det steg vi tog men var lite skillnad 1988 för då fick man jobb samma dag man sökte.K Kirre2021 skrev:När vi köpte bostad årskiftet 2021/2022 var räntorna låga, under 2%. Vi bor i en Stockholmskommun och alla objekt som kom ut (och det var många) såldes inom 5 dagar, oftast innan officiell visning. Enligt de mäklare jag pratade med så sa var det i snitt 50 spekulanter per objekt.
Generellt sett gick allt upp ca 20% mot utropspris och mycket landade mellan 5-6MSEK.
För vår del som behövde få tag i boende (hade sålt tidigare boende) så hade vi inte så mycket val mer än att enligt mig betala överpris för ny bostad. Vi hade ingen möjlighet att vänta och stå bostadslösa med 5 barn. Det finns inga hyresrätter att få tag i trots 11 års kötid.
Ja, vi valde att köpa för dyrt, men annat alternativ hade varit att flytta från Stockholm som arbetslösa, tvivlar på att det alternativet hade varit bättre.
Vi har råd, men det svider att lägga ut ca 40K månaden på endast boende (då inkluderat drift, ränta, amorteringskrav etc ex ränteavdrag).
Det minsta man kan begära enligt mig är faktiskt att binda lånen om man inte klarar ca 6-7% ränta.
Vi gör det inte i dagsläget med hänsyn till alla andra kostnader som ökat, men och andra sidan band vi lånen på runt 4%, med vetskapen om att vi inte ville chansa på högre ränta. Kommer givet kännas surt när räntan sjunker, men samtidigt vet vi att vi har råd att bo kvar på lång sikt.
Det som är märkligt när vi var på banken 2000 och lånade till nya huset så gjorde banken en kalkyl och räknade med våra inkomster och utgifter så hade vi en bruttoinkomst på 13000 och banken sa att det var ca dubbelt mot vad andra hade kvar?Inte levde vi i överflöd men hur tusan klarade dom som hade en bruttoinkomst kvar på 6-7000.
Redigerat:
Vi verkar ha olika definitioner av tvingasS SueCia skrev:Nyckelordet i artikelns rubrik är "tvingas" men det tycks du har förbisett när du beskriver scenarie där man väljer att sälja.
Ytterligare någon som väljer att sälja, inte tvingas.
Vet inte vad du får ifrån att jag skulle varit med sedan hedenhös? Jag har haft bolån på 3.9% och neråt. Men jag är inte så naiv att jag anser 4.5% som hög ränta heller.
Dels den du kör med där en externpart (bank/Kronkalle/etc) tvingar någon
MEN det är inte så jag tolkar artikel texten alls.
Utan jag tolkar den som att höga räntor "tvingar" (frivillig) försäljning för att inte hamna hos kronkalle
När jag kalkylerade för vad jag ansåg vi hade råd med så skulle vi klara ränta på 8 % , amortering , drift , mat , 1 billig bil samt kunna spara 500-1000 om bägge var arbetslösa , hade fler räknat så dystert så hade nog bostadsmarknaden sett annorlunda ut i landet.
Jämför med andra länder så ska du ser vi har låg boränta. Och höga ränteavdragM Mangan13 skrev: