5 436 läst ·
39 svar
5k läst
39 svar
Många tomma hyreslägenheter
Administrator
· Skåne
· 8 624 inlägg
Jag har raderat en off topic diskussion om flyktingpolitik och integration mm.
/Moderator
/Moderator
Händer det idag att företag som tillhandahåller jobben även hjälper till med bostadsbyggandet? Det var ju lite så förr. Det var ju ett sätt att få folk att flytta dit jobben fanns, särskilt om man behövde folk med särskilda kunskaper.
Huset som jag bor i t.ex, och ett tjugotal liknande hus på samma ort, uppfördes ursprungligen som bostäder åt tjänstemännen och smederna som jobbade på "bruket".
Tjänstemännen fick putsade tegelhus, vilket jag har, smederna trähus och så byggdes ett antal små lägenheter i hyreskaserner åt arbetare med lägre befattningar.
Skulle det gå idag? Att stora företag som söker arbetskraft även ser till att det finns bostäder att tillgå? Eller ska stat och kommun bygga en massa villor och lägenheter hoppas på att företagen vill etablera sig där?
Det är knepigt det här. Det finns lediga bostäder i Sverige men där vill ingen bo för där finns inga jobb och där jobben finns och där alla vill bo finns det inga lediga bostäder. Frågan är om det inte är bristen på arbeten som är problemet i Sverige, inte "bristen" på bostäder?
Huset som jag bor i t.ex, och ett tjugotal liknande hus på samma ort, uppfördes ursprungligen som bostäder åt tjänstemännen och smederna som jobbade på "bruket".
Tjänstemännen fick putsade tegelhus, vilket jag har, smederna trähus och så byggdes ett antal små lägenheter i hyreskaserner åt arbetare med lägre befattningar.
Skulle det gå idag? Att stora företag som söker arbetskraft även ser till att det finns bostäder att tillgå? Eller ska stat och kommun bygga en massa villor och lägenheter hoppas på att företagen vill etablera sig där?
Det är knepigt det här. Det finns lediga bostäder i Sverige men där vill ingen bo för där finns inga jobb och där jobben finns och där alla vill bo finns det inga lediga bostäder. Frågan är om det inte är bristen på arbeten som är problemet i Sverige, inte "bristen" på bostäder?
Eller är det kanske bristen på bra kommunikationer? Ju snabbare du kan pendla, desto längre bort från arbetsplatsen kan du bo utan att familjelivet kör ihop sig. Särskilt om man set till att bygga ut bredbandet, så att det går att jobba hemifrån åtminstone några dagar i veckan.Keiller skrev:
Jobbar man centralt i en storstad och kan arbeta på tåget är det ett alternativ. Men annars är det ganska svårt.
Vilka arbeten finns i norra Värmland, dalarna, djupaste Småland och norr om Siljan?
Vilka kan pendla därifrån till Stockholm, Göteborg och Malmö?
Vilka arbeten finns i norra Värmland, dalarna, djupaste Småland och norr om Siljan?
Vilka kan pendla därifrån till Stockholm, Göteborg och Malmö?
Exakt precis och då är det ganska svårt att pendla till jobbet.Keiller skrev:
I framtiden kommer landsbygden bestå av en och annan skogsbrukare och någon allt i allo hantverkare
Så illa tror jag inte det blir. Förr eller senare kommer många storstadsbor tröttna på att vara ihopträngda och att tillbringa halva dagen i olika köer och då går flyttlassen ut på landsbygden. I alla fall bland nordbor som många gånger växt upp utanför storstadsregionerna. Naturen är viktig för många och den får du inte i stan.P Putte 9497 skrev:
Däremot kommer nog den riktiga glesbygden att fortsätta minska sin population men då till mindre orter.
Allt beror på hur långt ifrån jobben landsbygden ligger. Många flyttar hellre ut till landet än att betala lika mycket eller mer för en lägenhet inne i smeten.P Putte 9497 skrev:
Många väljer hellre att köpa hus i grannorten än i staden här. För kostnaden för en lägenhet i stan går allt från 7000 och upp. Medans en villa ligger från allt mellan 4000 och upp i byarna. Man får betydligt lugnare läge och det väger ju upp många gånger att pendla.
Dock har vi ju bostadsbrist istället på lägenheter, därför pressar de forfarande priserna brutalt på alla bostadsrätter just nu.
Klicka här för att svara