A
tuktuk skrev:
IT-människor är ju de värsta. Bygger råttbon med Patchkablar, extendrar, adaptrar och gärna en server hängande i kablarna för att det inte fanns plats i racket. Och eftersom de inte får installera 230 så köper de grenkablar i tusental. Sen förstår de inte varför säkringen går när de slår på på 24 Servrar på en gång. :thumbdown:
Jag jobbar med IT och gjort det större delen av mitt liv

Det där du beskriver är inte IT människor

Det där är en vanlig medelsvensson som inte förstår IT alls, misstänker du gör så lite själv? :)

tommib
Paxman skrev:
tommib,

Jag visste inte att forumreglerna hindrar kunniga att dela med sig av elrelaterade saker. Dock känner jag att det bara stärker min tes att elbranschen lyckats med sin lobbyverksamhet, den har har alltså fått ett internetforum att inskränka medlemmarnas möjlighet att hjälpa varandra genom att branschen fått till den (oproportionellt) strikta lagstiftning vi har.

Sen håller jag absolut med dig att det finns flera medlemmar som försöker hjälpa till när det ställs elfrågor...men jag har nog aldrig sett några andra frågeställningar där attityden är så kategoriskt nekande till hjälp av vissa medlemmar. Visst, de har ju rätt...olagliga saker ska man inte hjälpa till med. Jag har själv reagerat i en tråd på ett bilforum där en medlem frågade om hur han kunde få sin bil att gå fortare eftersom han "bara" fått upp den i 230 på motorvägen mellan Linköping och Norrköping. Jag är därför egentligen inte kritisk till att elektriker inte hjälper till idag...jag är, och har alltid varit, kritisk till lagstiftningen och skråmentaliteten som lett fram till den.

Allt sitter ihop, jag kan tänka mig att elektriker "indoktrineras" (lite väl starkt ord, men i brist på annat...) under utbildning och praktik att till varje pris skydda sitt skrå. Jag har upplevt lite samma mentalitet själv när jag jobbade som filmljudtekniker. Det var tydligt vilka som hade går renodlade ljudteknikerutbildningar och oss som utbildats lite bredare. De förstnämnda stred stenhårt för bara ljudet och bortsåg helt ifrån att en film produceras av ett team, medan vi med lite bredare utbildning insåg att man måste kompromissa ibland för att det totala resultatet skulle bli så bra som möjligt. En film med kanonljud men dålig bild är ju inte så kul för de som filmen produceras för: biobesökarna.

Nu hamnade jag lite OT här, men jag ville bara föra till protokollet att jag har förståelse för att en bransch kan ha en viss kultur och att jag inte på något sätt tycker att alla elektriker är idioter.

Jag vill också nämna att jag i argumentativt syfte generaliserar hårt, så ingen ska behöva känna sig påhoppad personligen.
Nja, det handlar väl mer om "medhjälp till...." och "anstiftan till...." även om jag inte är helt säker på att de är tillämpbara på just ellagen. Nu när jag läste reglerna igen så står det faktiskt inte att man inte får uppmuntra till hempul (vilket jag hade för mig stod).

Jag håller helt med om att lagstiftningen är idiotisk, det tror jag du vet sedan tidigare trådar. Jag kan också hålla med om att vissa medlemmar är väldigt kategoriska. Samtidig finns det många andra medlemmar som inte är det och som gärna hjälper till om frågeställningen är rimlig. Tyvärr finns det gott om exempel på frågeställare som inte verkar ha ens den mest grundläggande kunskap om el eller insikt i sina egna begränsningar.

Här är ett exempel.
https://www.byggahus.se/forum/el/264077-hur-kopplar-jag-detta.html

När jag letar så hittar jag faktiskt inte så många trådar där TS har blivit åthutad, däremot hittar jag många trådar där folk får bra hjälp från flertalet forummedlemmar. Det är endast undantagsvis så (i min upplevelse) att forummedlemmar bara säger ring en elektriker och slutar där.

SBH skrev:
alla dom jag träffat på både lektorer, professorer och likvärdigt och studerande har inte har klarat något utanför universitet eller högskola. både här uppe och nere i västra sverige.
Då är väl alla extraarbetande professorer osv. (varav jag själv är en, "osv." alltså) som bla konsultar åt industrin en ren illusion? För att inte tala om alla de forskningsprojekt där hälften av arbetsinsatsen utförs inom industrin, som är en vanlig finansieringsform idag?

En siffra i högen är att 70% (s. 23) av alla som disputerar inom teknik-området går vidare till arbeten utanför högskolan, en stor del av dessa inom industrin. Men då är väl industrin full av idioter som anställer alla dessa disputerade som inte klarar av något utanför universitetet?

AndersMalmgren skrev:
Det är dock skillnad på en professor och tex en civ.ing. Den senare jobbar ju faktiskt praktiskt även om det inte är exakt inom samma ämne. Tex min far som hjälper mig med det elektriska har byggt elektronik till militära fordon som stridsvagnar och helikoptrar,styrsystem till missiler etc.
Och hur många professorer inom teknikområdet tror du inte också är civ.ing... ;)

tommib skrev:
När jag letar så hittar jag faktiskt inte så många trådar där TS har blivit åthutad, däremot hittar jag många trådar där folk får bra hjälp från flertalet forummedlemmar. Det är endast undantagsvis så (i min upplevelse) att forummedlemmar bara säger ring en elektriker och slutar där.
Nej, de som blir "åthutade" och de är i klar minoritet de är de som via sina frågor/svar visar en så uppenbar brist på insikt/kunskap/förståelse att vi (iaf jag) inte känner att skrivna meddelanden på internet är ett bra och säkert sätt att överföra kunskap till vederbörande. Man måste naturligtvis ha en viss grundläggande förståelse och kunskap för att man skal kunna ta till sig tips och råd här.

Men det är som sagt i minoritet jag tycker att många här, ingen nämnd, ingen glömd, har ett beundransvärt tålamod med vissa frågeställare, personer där jag själv drar mig för att hoppa in, just för att det känns som vi står allt för långt ifrån varandra, och att riskerna därmed blir för stora.

Fö. så säger reglerna att vi en gång i varje tråd får påpeka att arbetet är behörighetskrävande, och det är inte alltid det görs ens. (När det görs så tycker jag att det sköts ganska snyggt och bra.)

lars_stefan_axelsson skrev:
Och hur många professorer inom teknikområdet tror du inte också är civ.ing... ;)
Skillnaden är bara att de blivit kvar på skolan, akademifierade :)

Paxman skrev:
Det som skulle höja elsäkerheten (om den nu behöver höjas...det sker ju inte speciellt mycket olyckor) vore att göra elinstallationsrelaterad information mer lättillgänglig och att kunniga elektriker delade med sig av sin kunskap. Då skulle medvetendegraden och kompetensen höjas för hempularna.
Elinstallationsreglerna finns att köpa t.ex hos adlibris för 981:-, tillgänglig för alla. Denna tusenlapp är en droppe i havet jämfört med kostnaden för verktyg och instrument, för att inte tala om den tid som krävs innan man förstår reglerna. Det som saknas där är dessutom hur man praktiskt utför ett arbete, men det finns i t.ex i böckerna elinstallation yrkesmannaskap, faktabok + montörshandbok. Där rinner det iväg en dryg tusenlapp till, men väl värt. Allt detta är tillåtet, utom att praktisera sina kunskaper på en starkströmsanläggning :(

Du fikar förmodligen efter en "elinstallationshandbok för nybörjare" som lättfattligt beskriver vissa vanliga moment i Svenska hem. Någon sådan finns ju inte av förklarliga skäl. Först behöver vi få elsäkerhetsverk, fack och bransch med oss, så att behörighetsreglerna kan lättas t.ex för det som finns på insidan elcentralen. Men det är en mäktig motståndare, det är inte alla som har staten i ryggen. Så spotta i nävarna och sök argument som biter.

Därefter blir det ju enklare att skriva en handbok, det kan t.ex jag göra om jag får pengar, massor av pengar :cool: (några småartiklar finns ju redan på forumet).

Jag undrar dock om det blir så mycket billigare, eller att yrkesmännen skulle bli utan jobb...

Bo.Siltberg skrev:
Elinstallationsreglerna finns att köpa t.ex hos adlibris för 981:-, tillgänglig för alla.
Jo, men sedan så har vi ju Svensk standard, och då börjar det kosta pengar. Och ofta här så hamnar vi ju i diskussioner om standard. Eller täcker boken ovan den delen också?

tommib
Det jag tycker illa om när det gäller elinstallationsreglerna är att de överhuvudtaget kostar pengar. Det är för mig samma som att lagboken skulle kosta pengar. Ja, i pappersform gör den det, förstås. Men i digital form finns det gratis. Det är absurdt att regler som är tvingande för en bransch är kostnadskrävande. Det blir liksom ytterligare en barriär som måste övervinnas. Reglerna har kommit till bekostade av mina skattepengar, då är det bara naturligt att jag får fri tillgång till dem.

Att boken elinstallation yrkesmannaskap kostar pengar är mer naturligt, där har någon sammanfattat diverse praktiska tips och råd (antar jag, har inte läst den). Det kan det få göra.... Skulle reglerna lättas tror jag att det snabbt skulle sjunka i pris dock eftersom jag också tror att det då skulle komma onlinehandböcker relativt snabbt.
Samma gäller egentligen för svensk standard.

Billigare skulle det säkert inte bli om jag fick hempula lagligt (min tid är också värd pengar), men det blir mycket enklare med logistiken kring renoveringar. Jag har inte möjlighet att vara hemma från jobbet hela tiden bara för att det ska in olika hantverkare i huset. Jag har inte heller lust att lämna väggar öppna mer än nödvändigt för att någon ska dit och klamra en slang och spika upp några dosor.
Yrkesmännen skulle inte heller bli utan jobb, det ser alla svenssons med tummen mitt i handen till, som tidigare påpekat.

lars_stefan_axelsson skrev:
Jo, men sedan så har vi ju Svensk standard, och då börjar det kosta pengar. Och ofta här så hamnar vi ju i diskussioner om standard. Eller täcker boken ovan den delen också?
Det som behövs ingår i yrkesmannaböckerna och i elbasen som också är en bra liten bok.

Redigerat:
Bo.Siltberg skrev:
Du fikar förmodligen efter en "elinstallationshandbok för nybörjare" som lättfattligt beskriver vissa vanliga moment i Svenska hem. Någon sådan finns ju inte av förklarliga skäl. Först behöver vi få elsäkerhetsverk, fack och bransch med oss, så att behörighetsreglerna kan lättas t.ex för det som finns på insidan elcentralen. Men det är en mäktig motståndare, det är inte alla som har staten i ryggen. Så spotta i nävarna och sök argument som biter.
Det är ju precis detta diskussionen handlar om; elbranschens lobbyverksamhet och försvarande av skrået. Om detta skulle brytas kommer givetvis diverse publikationer, kurser och hemsidor dyka upp. Det finns ju redan i de flesta andra branscher som inte lyckats (velat ha) samma försvarande av arbetstillfällen.

Argument finns det gott om...problemet är att skrået är för starkt och beslutsfattarna sitter i knät på det, så lägger man fram argumenten som finns i de otaliga trådar om ämnet händer ändå inget. Beslutsfattarna tar inte in dem eftersom de övertygats av elbranschens propaganda. Att all statistik tydligt visar att hempuleri inte orsakar skador och dödsfall i annat än väldigt sällan (trots att det är mycket utbrett och helt utan hjälp från ovan nämnda publikationer, kurser och hemsidor) verkar inte behöva tas i beaktande.

Jag ser bara två vägar för att få till lättnader: EU tar i med hårdhandskarna som de gjorde t ex med garantier och originalservice för bilar eller att elbranschen själva inser att de är fel ute. Inget av alternativen är nog så mycket att hoppas på dock...

Föreskrifterna är gratis, men elinstallationsreglerna är mer eller mindre en översatt kopia av internationella standarder (IEC 60364) och dessa kostar tyvärr pengar för det ligger mycket arbete bakom dem. Nån som har lust att räkna ihop vad hela denna 60364-serie kostar hos IEC :) De svenska reglerna är ju nästan gratis jämförelsevis :) De kostar sanslöst mycket pengar eftersom det normalt bara är företag som köper dem... Det finns dock billigare säljare, t.ex http://www.e-standard.org/

Det blir nog ingen ändring på denna punkt även om behörighetsreglerna lättas, reglerna kommer att kosta, men som sagt en blygsam summa jämfört med verktyg, instrument, studier och träning.

Man kan dock börja titta i den sista gamla kompletta föreskriften ELSÄK-FS 1999:5 som är gratis. Den överensstämmer i stort med dagens regler. Förmodligen kommer de flesta tycka att den är ganska svår att tränga in i, men den är gratis :)

Ja, vill branschens förespråkare göra det svårt för privatpersoner så kommer de ju göra det, oavsett ifall reglerna ändras eller inte. Det är här elbranschens förespråkare skiljer sig från många andra branscher vilket jag tycker är tydligt även här på BH. Bara i denna tråd radar ju flera (som med största sannolikhet är elektriker) upp avancerade saker som inte har någon direkt bäring på det vi som förespråkar lättnader i regelverket menar ska vara tillåtet. Elinstallation ÄR inte raketforskning! Att t ex utöka en grupp med ett eluttag kräver inte att man tillskansar sig information som är i klass med nobelprisvetenskap.

Bara för att det finns områden inom elinstallation som är mycket komplicerade och svåra behöver ju inte branschen hävda att allt är det. De skulle mycket väl kunna ge ut "verkstadshandböcker" som ligger på en nivå som normalbegåvade har möjlighet att förstå. Som i motorhandböckerna skulle det kunna finnas avsnitt där bokens författare skriver att just detta moment är krävande och bör/ska utföras av yrkesman. Jag inser givetvis att det inte ligger i elektrikers kommersiella intresse att underlätta för privatpersoner men om reglerna skulle lättas upp så skulle t ex tillverkarna av elmateriel kunna vara mycket intresserade av att ta fram instruktioner för privatpersoner som då skulle kunna bli en stor målgrupp.

Finnes viljan finnes möjligheterna...

Mikael_L
tommib skrev:
Det jag tycker illa om när det gäller elinstallationsreglerna är att de överhuvudtaget kostar pengar.
För den som är intresserad så kan man ta ner den s.k blå boken, elsäk-fs 1995-5
http://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/foreskrifter/aldre-foreskrifter/1999-5.pdf

Det var ifrån tiden då publikationens innehåll var fritt (såvitt jag vet, men boken kostade säkert något iom att det var en tryckt produkt)
Och ss 436 40 00, elinstallationsreglerna, är inte så fantastisk olik. Men visst har det blivit lite förändringar och tillägg till nutid.

tommib
Mikael_L skrev:
För den som är intresserad så kan man ta ner den s.k blå boken, elsäk-fs 1995-5
[länk]

Det var ifrån tiden då publikationens innehåll var fritt (såvitt jag vet, men boken kostade säkert något iom att det var en tryckt produkt)
Och ss 436 40 00, elinstallationsreglerna, är inte så fantastisk olik. Men visst har det blivit lite förändringar och tillägg till nutid.
Jo, jag har laddat ner den tidigare. Tack för tipset dock. Kan hända att någon vänlig själ här stack till mig SS 436 40 00 också.... :) Av och till när jag har tid läser jag delar av dem.

Ang IEC-översättningen undrar jag vem som har betalat för den? Troligen SEK. Vem finansierar SEK?
Principiellt anser jag att skattefinansierad verksamhet också ska vara fritt tillgänglig, det är trots allt vi som har betalat för den.

Lättnader i kunskapskrav/regelverk är egentligen inte något jag strävar efter. Snarare ändrigar så att det blir möjligt att ta en begränsad, meningsfull, behörighet utan att göra fyra år praktik på elfirma. Dela upp behörigheten i rimliga delar och låt oss som vill tenta av det som är intressant. För de moment som är aktuella i en vanlig villa/lägenhetsinstallation torde man kunna inskränka praktikkravet till ett praktiskt prov som visar att man kan koppla säkert. Det finns helt enkelt inte några avancerade moment i en normal villainstallation.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.