26 100 läst ·
201 svar
26k läst
201 svar
Många hemmafixare pular med elen själva
Syftar du på mig?Ramnemark skrev:
Isåfall kan jag tala om att jag inte kopplar el längre. Nu har man vänner som har behörighet. Men el är inte svårt att dra/koppla. Kan man färgerna, räkna vilken diameter som behövs på kabeln osv osv så är det faktiskt rätt enkelt
Då ska man nog bo i en hyresrätt.D danjac skrev:Alltså ni som skriver bara att man ska ringa en elektriker, har inte tanken slagit er att alla inte har råd med det
Reglerna om el är endast en kassako
Farsgubben som är utbildad inom el ( tvunget för att kunna bli tv,radio mm reparatör för 35-40 år sen får inte koppla el idag. Då måste han gå en ny utbildning då den gamla inte gäller. Vilket är väldigt irriterande då man måste be vänner med behörighet att fixa.
Har man inte råd med elektriker, så har man knappast råd med rörmokaren heller, inte heller att reparera eller byta spisen, tvättmaskinen, värmepumpen.
Man har kanske inte råd med tandläkaren eller MC-donalds heller, men det är en lite annan fråga.
Men att bo i eget hus, eller bostadsrätt innebär trots allt att man måste inse att man har en hel del ansvar, där elsystemet bara är en liten del.
Har man inte ekonomi för detta, eller karaktär att ständigt lägga undan pengar för bostadens kostnader så är hyreslägenhet ett ypperligt alternativ.
Då anlitar husets ägare elektriker när det behövs.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Men man behöver inte heller ha råd med rörmokaren, det är inte olagligt att pilla vvs, eller laga sina vitvaror.
"Kan man färgerna". Det är väll just det som är problemet. Du kan inte lita dig blind på färgerna. Du måste mäta dig fram till vad som är vad. Allt hänger på hur den tidigare (förhoppningsvis) elektrikern kopplade. Jag har varit i anläggningar där jorden är röd, nollan röd, fasen röd och tändtråden röd. Även där allt är grönt. Ibland är de skiftat så det har varit blå fas och gul nolla, eller blå fas och svart nolla.D danjac skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Om du saknar de kunskaper och färdigheter som krävs så är det olagligt, även om du som innehavare anlitar en kompis som saknar dessa kunskaper och färdigheter. Se 17 - 19 §§ i elsäkerhetslagen.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Du menar i avseendet att laga vitvaror?
Skillnaden är att det ställs inte krav på att man ska ha gått en speciell utbildning samt utfört viss praktik för att reparera en vitvara. Det räcker med att man har kunskap inom rådet.
Skillnaden är att det ställs inte krav på att man ska ha gått en speciell utbildning samt utfört viss praktik för att reparera en vitvara. Det räcker med att man har kunskap inom rådet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Precis så ja. Jag vet inget fall där denna lagparagraf har åberopats så bevisbördan är ju högst oklar, dvs på vilket sätt innehavaren ska uppfylla sin skyldighet att kontrollera att tvättmaskinsreparatören är kunnig. Det kan bli lika marigt att bevisa att man själv är kunnig
Men om denna fråga har lett till ett domstolsärende så har det antingen skett en olycka eller så har någon sett att arbetet är under all kritik och gjort en anmälan.
Jag anlitar ju min kompis nu för att han har behörighet och jobbar som elektriker. Annars hade jag lika gärna kunnat fortsätta koppla el själv.Bo.Siltberg skrev:
Jag tar för givet att folk ALLTID kolla upp så det stämmer innan de börja.Ramnemark skrev:
"Kan man färgerna". Det är väll just det som är problemet. Du kan inte lita dig blind på färgerna. Du måste mäta dig fram till vad som är vad. Allt hänger på hur den tidigare (förhoppningsvis) elektrikern kopplade. Jag har varit i anläggningar där jorden är röd, nollan röd, fasen röd och tändtråden röd. Även där allt är grönt. Ibland är de skiftat så det har varit blå fas och gul nolla, eller blå fas och svart nolla.
Jag är fordonsmekaniker så kopplat el i många fordon. Hade jag litat blint på färgerna så hade nog hälften av de fordonen brunnit upp. Och det hade nog inte varit populärt
För det första är husen billigare i drift än lgh där jag bor. Just nu bor jag i lgh och ge 4129 i månaden för 37 kvadrat. Tar 40min innan varmvatten kommer, orenoverat osv osv. Och det är ungefär vad föräldrarna ger per månad för ett stort hus.Mikael_L skrev:
Då ska man nog bo i en hyresrätt.
Har man inte råd med elektriker, så har man knappast råd med rörmokaren heller, inte heller att reparera eller byta spisen, tvättmaskinen, värmepumpen.
Man har kanske inte råd med tandläkaren eller MC-donalds heller, men det är en lite annan fråga.
Men att bo i eget hus, eller bostadsrätt innebär trots allt att man måste inse att man har en hel del ansvar, där elsystemet bara är en liten del.
Har man inte ekonomi för detta, eller karaktär att ständigt lägga undan pengar för bostadens kostnader så är hyreslägenhet ett ypperligt alternativ.
Då anlitar husets ägare elektriker när det behövs.
Så är man fattig så tar man ju det billigaste alternativet. Men då ska man ha kunskapen också. Rörmokare har jag aldrig hört att det är lag på att man måste anlita
Och tillexempel, skulle något hända så är det bara mig det drabbar
Själv är jag inte alls emot någon upplättnad utav reglerna kring elinstallationsarbete, tvärtom så propagerar jag ofta för detta.
Jag är dock ingen vän utav tanken på att släppa det totalt fritt, med en enda gång, utan någon försiktig början för att under några år kolla om folket är vuxna uppgiften och ansvaret, dvs kontrollera att inte olycksstatistik skjuter i höjden osv.
Däremot tycker jag det är ett dåligt och rätt löjligt skäl att driva frågan om upplättnad av reglerna för att man inte har råd att anlita elektriker.
Ska vi kanske skippa kravet på körkort också, för att inte alla har råd med körlektioner och uppkörning.
Nä, det finns massor av bra anledningar att fundera på lättnader i kraven för att ge egnahemsägare möjlighet att göra vissa enklare elarbeten själva, men att husägarna inte har råd med en elektriker är inte en sådan anledning.
Jag är dock ingen vän utav tanken på att släppa det totalt fritt, med en enda gång, utan någon försiktig början för att under några år kolla om folket är vuxna uppgiften och ansvaret, dvs kontrollera att inte olycksstatistik skjuter i höjden osv.
Däremot tycker jag det är ett dåligt och rätt löjligt skäl att driva frågan om upplättnad av reglerna för att man inte har råd att anlita elektriker.
Ska vi kanske skippa kravet på körkort också, för att inte alla har råd med körlektioner och uppkörning.
Nä, det finns massor av bra anledningar att fundera på lättnader i kraven för att ge egnahemsägare möjlighet att göra vissa enklare elarbeten själva, men att husägarna inte har råd med en elektriker är inte en sådan anledning.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Fast är inte det ändå en del av argumentet? Om vi skall dra analogin med körkort så är den väl snarast: "Idag så är alla tvingade av lag att ta taxi. Vart de än skall. Är det inte dags att vi inför ett körkort istället, så folk kan köra själva?" "Särskilt som de idag i stor utsträckning kör utan körkort... Bilar säljs ju som aldrig förr till folk som inte har taxi-leg..."Mikael_L skrev:
Om taxi hade varit billigare så hade iaf jag åkt taxi betydligt oftare än vad jag gör nu. (Elektriker hade jag inte använt i större utsträckning om det varit billigare, men det är en annan sak i just mitt fall.)
Så om det är det bästa skälet, eller ens ett starkt skäl det skall jag låta vara osagt. Men ett skäl är det väl ändå? Om elektriker hade varit gratis och stått och väntat utanför min dörr, då hade jag iaf tyckt att jag haft ett svagare skäl att tycka illa om just förbudet mot att göra elarbeten själv. Då hade mitt argument fått vara enkom filosofiskt till sin natur. Alla praktiska orsaker, eller orsaker baserade på konsekvens hade ju då fått stryka på foten.
Ja du kan teoretisera och skapa en jämförelse där det blir hållbara argument.
Men det du jämför med är ju inte verklighet, och kommer aldrig bli det, så där haltar det.
(Jag fattar vad du menar dock, och håller med lite, men men, nåja)
Jag däremot försöker i detta hålla mig till verkligheten, och i denna verklighet så får vi helt enkelt inse att det är ett lagstiftningsarbete som behövs.
Och att få riksdagen att starta lämpliga utredningar och sen gå och rösta om det, eller ens motionera om denna fråga, ja då måste man nog hitta ganska bra och slagkraftiga skäl, eller möjligen möjligen mycket ömmande och behjärtansvärda skäl.
Det är ju liksom inte någon högprioriterad fråga för riksdagen. Det är inte någon profilfråga för något parti. Det är inget man vinner några val på (tror jag i alla fall).
Det är ju detta, att det liksom är en ickefråga som gjort att denna ellagstiftning fått vara i händerna på branschen själv i 80 år nu.
Det finns ingen vilja eller anledning att satsa politisk energi på detta.
Jag hoppades verkligen att den långa och gedigna (trodde jag!
) elbehörighetsutredningen skulle komma fram till någon nytt, bättre och i takt med tiden. Men nej, efter 1,5 års utredande hade man tagit fram kejsarens nya kläder.
Men det du jämför med är ju inte verklighet, och kommer aldrig bli det, så där haltar det.
(Jag fattar vad du menar dock, och håller med lite, men men, nåja)
Jag däremot försöker i detta hålla mig till verkligheten, och i denna verklighet så får vi helt enkelt inse att det är ett lagstiftningsarbete som behövs.
Och att få riksdagen att starta lämpliga utredningar och sen gå och rösta om det, eller ens motionera om denna fråga, ja då måste man nog hitta ganska bra och slagkraftiga skäl, eller möjligen möjligen mycket ömmande och behjärtansvärda skäl.
Det är ju liksom inte någon högprioriterad fråga för riksdagen. Det är inte någon profilfråga för något parti. Det är inget man vinner några val på (tror jag i alla fall).
Det är ju detta, att det liksom är en ickefråga som gjort att denna ellagstiftning fått vara i händerna på branschen själv i 80 år nu.
Det finns ingen vilja eller anledning att satsa politisk energi på detta.
Jag hoppades verkligen att den långa och gedigna (trodde jag!
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Ja, OK. Jag trodde du var ute efter om det höll som argument ur ett etiskt/moraliskt perspektiv. Det är ju nämligen inte alla argument som gör det. (Även argument som är vanliga i debatten, fast kanske inte behörighetsdebatten då).Mikael_L skrev:
Om du var ute efter argument ur perspektivet om det får avsedd effekt, i bemärkelsen påverkar de som vi vill påverka, åt det håll vi vill påverka dem, så är det (ju) en helt annan fråga!
Och där håller jag helt med dig. Sett ur den synvinkeln så är det ett dåligt argument, givet nuvarande kostnader. Så dyra är inte elektriker att "vanligt folk" öht inte har råd med dem. Det är först när de blir så dyra, som det blir ett politiskt gångbart argument.
Och ja elbehörighetsutredningen blev ju just ingenting, eftersom "vi" saknar plats vid bordet. Det är inte för inte som man måste tro att vi har (iaf begynnande) "regulatory capture" där.