tommib skrev:
Det finns helt enkelt inte några avancerade moment i en normal villainstallation.
Här är det ju väldigt många yrkesverksamma som inte håller med dig. Jag läste i någon av trådarna en elektriker som skrev att "vanliga" människor inte vet hur hårt man ska dra en skruv i ett elektriskt förband...:rolleyes: Som om behöriga elektriker skulle ha inbygd momentnyckel i händerna! :p Det är just den typen av argumentation som gör saken rent löjlig och svår att diskutera med "motparten".

Mikael_L
Ja jag gissar att 90% av de yrkesverksamma överdrar skruvförbanden med minst 3 ggr det moment som ska vara.
Det känner man när man ska lossa saker och ting. :)

Jag är rätt säker på att jag själv också överdrar alla förband, men jag tror jag ligger på ungefär dubbla åtdragningsmomentet.
Jag har faktiskt testat och verifierat åtdragningsmoment någon gång, så lite minne av detta finns nog faktiskt i musklerna.

Tyvärr tror Jag inte ni åstadkommer någon förändring genom att hänga här på forumet och klaga på varandra. Det som skulle snabba på processen vore en rättslig prövning. Att någon gör en exemplarisk installation , väl dokumenterad och bevittnad. Med fullständiga beräkningar på utlösningstider och hela paketet, testat enligt standard helt enkelt perfekt.
Sen tar vederbörande och anmäler sig självtill polisen och hoppas att inte åklagaren lägger ner. Sen när man kommit in i rättsprocessen så kan man överklaga hela vägen och om man har tur så får man en dom från HD med stöd av EU-domstolen.

Utgången av ett sådant fall skulle vara högst osäker, men vi är många som skulle välkomna ett prejudikat från HD istället för det rättsliga läget just nu. Det är otillåtet men beivras inte, enstaka fall hamnar i civilprocesser men där blir det förlikning med av parterna undertecknade sekretessavtal.

Naturligtvis är detta inte en uppmaning till brott utan en filosofisk utläggning av en privatpersons chans att förändra lagstiftningen i nuläget.

• Gilla
MagHam och 3 till
  • Laddar…
AndreasHauser skrev:
Jag jobbar med IT och gjort det större delen av mitt liv

Det där du beskriver är inte IT människor

Det där är en vanlig medelsvensson som inte förstår IT alls, misstänker du gör så lite själv? :)
Nja, min erfarenhet håller med tuktuk. Ett datarum/skåp ser oftast fina ut när elektrikern är färdig (finns självklart undantagk) men när man kommer till ett som används så hänger det en miljon patchkablar kors och tvärs i skåpet, gärna tvärs över rummet om det finns flera skåp. Bara i något enstaka tillfälle har jag stött på ett skåp där patchkablarna faktiskt ligger i sina "rännor" ;)

tommib
tuktuk skrev:
Tyvärr tror Jag inte ni åstadkommer någon förändring genom att hänga här på forumet och klaga på varandra. Det som skulle snabba på processen vore en rättslig prövning. Att någon gör en exemplarisk installation , väl dokumenterad och bevittnad. Med fullständiga beräkningar på utlösningstider och hela paketet, testat enligt standard helt enkelt perfekt.
Sen tar vederbörande och anmäler sig självtill polisen och hoppas att inte åklagaren lägger ner. Sen när man kommit in i rättsprocessen så kan man överklaga hela vägen och om man har tur så får man en dom från HD med stöd av EU-domstolen.

Utgången av ett sådant fall skulle vara högst osäker, men vi är många som skulle välkomna ett prejudikat från HD istället för det rättsliga läget just nu. Det är otillåtet men beivras inte, enstaka fall hamnar i civilprocesser men där blir det förlikning med av parterna undertecknade sekretessavtal.

Naturligtvis är detta inte en uppmaning till brott utan en filosofisk utläggning av en privatpersons chans att förändra lagstiftningen i nuläget.
Jag har faktiskt tänkt tanken..... Min sambo är inte direkt positiv till idén om man säger så....

Apropå åtdragningsmoment så tittade jag på när elektrikern som var här (ABL) skruvade åt förbanden i fördelningsplinten. Han tog i för kung och fosterland och vred tills det inte gick mer, bokstavligt.
Minns jag rätt så är åtdragningsmomentet kring ca 3Nm på vanliga dvärgbrytare (och säkert annan normmateriel också). Det är inte så mycket....

tuktuk skrev:
Sen tar vederbörande och anmäler sig självtill polisen och hoppas att inte åklagaren lägger ner.
Eftersom polisen har ett regelverk som säger att man skall lägga ner allt som inte kan ge mer än tre månader i fängelse om utredningen kan bli kostsam, vilket i praktiken betyder, "kan komma att kosta någonting överhuvudtaget", så är stalltipset att anmälan kommer att avskrivas pga "spaningsuppslag saknas" (det är lite "slaskkoden" för "det blir för dyrt"). T ex att hålla vittnesförhör är "för dyrt".

Så det är inte konstigt att vi knappt hittar mer än någon enstaka som någonsin åtalats för brott mot elinstallatörsförordningen. Om det händer något, blir en olycka eller dylikt, eller är så urbota dåligt gjort att det är livsfarligt, så finns det annan "bättre" lag att ta till, och blir det inte det så finns det inget intresse.

Paxman skrev:
Ja, vill branschens förespråkare göra det svårt för privatpersoner så kommer de ju göra det, oavsett ifall reglerna ändras eller inte. Det är här elbranschens förespråkare skiljer sig från många andra branscher vilket jag tycker är tydligt även här på BH. Bara i denna tråd radar ju flera (som med största sannolikhet är elektriker) upp avancerade saker som inte har någon direkt bäring på det vi som förespråkar lättnader i regelverket menar ska vara tillåtet. Elinstallation ÄR inte raketforskning! Att t ex utöka en grupp med ett eluttag kräver inte att man tillskansar sig information som är i klass med nobelprisvetenskap.
Det är inte elbranschen som satt priset på standarder. Läser du öht inläggen här? Har du insett att vi faktiskt står på samma sida? Har du förstått vad som krävs för att få till en förändring? Ingen som läser detta forum har mandat att besluta om några förändringar.

Om du nu säger att elinstallation inte är raketforskning med stort Ä då behöver du alltså ingen mer vägledning än de regler som finns idag. ELSÄK-FS 1995:5 är som sagt gratis, den har du väl redan läst eftersom du fäller detta påstående? Eftersom en korrekt utförd installation i praktiken är helt riskfri map brottet mot behörighetsreglerna så finns det därmed inga hinder för dig att börja installera ;)

• Gilla
1
  • Laddar…
tuktuk skrev:
Frågan är om det höjer elsäkerheten , Jag misstänker att "fulhempulen" skulle öka istället. Och i mina ögon är materialvalet ganska vitalt. "Flexslang eller trädgårdsslang" om Jag spetsar till det. Men visst det finns nog några stycken som lockas att göra saker de inte klarar av när de ser hyllmeter av elmateriel på bygghandeln.
Låter sannorlikt! Men om vi vänder på frågan istället då: Varför är första kommentaren på en elfråga på forumet "ring en elektriker!!!"? Hen kommer sannorlikt att utföra installationen med eller utan vägledande eller steg-för-steg kommentarer? Skulle inte elsäkerheten öka en smula i en övrigt hemmapulad installation?

Man har ju faktiskt möjlighet att istället bara vara tyst om man anser att den där knallkorken ska inte pyssla med el när hen ställer frågor som "hur kopplar jag ett uttag" eller "är det OK att använda lampsladd?"

Redigerat:
Paxman skrev:
Det som skulle höja elsäkerheten (om den nu behöver höjas...det sker ju inte speciellt mycket olyckor) vore att göra elinstallationsrelaterad information mer lättillgänglig och att kunniga elektriker delade med sig av sin kunskap. Då skulle medvetendegraden och kompetensen höjas för hempularna. Som det är nu håller hela elektrikerskrået korten nära bröstet och idiotförklarar alla som befinner sig utanför den hemliga klubben. Det propageras hårt för att allt är superfarligt och supersvårt att göra rätt om man inte har lång utbildning.

Enda anledningen jag ser till detta är att skydda den egna marknaden vilket möjliggör att branschen kan hålla priserna uppe. Möjligen finns någon naiv tanke att elektrikerna skulle stå utan jobb om branschen skulle hjälpa till att göra hempuleri mer säkert/lagligt, vilket jag tror aldrig skulle bli fallet. Svensson med tummen mitt i handen skulle aldrig ge sig på att installera el även om det blev lagligt att gör det själv och informationen hur det ska göras finns tillgänglig.

Jämförelsen med bilbranschen är relevant, nätet är fullt av forum där folk delar med sig av sina kunskaper till de som vill lära sig skruva med sina bilar. Det är både vanliga hemmamekare och utbildade mekaniker som gärna förklarar hur man t ex byter bromsar på ett säkert sätt. Jag har tom sett hur yrkesmekaniker söker på forum för att lösa ett problem med en bil där de är osäkra på hur de ska agera. Utförliga verkstadshandböcker finns till de flesta fordon och går man in på en verkstad och beskriver sitt problem får man oftast hjälp, tips och råd. Det finns en anda där kunniga gärna hjälper andra, även om det är folk som "stjäl" jobb av de yrkesverksamma...samma gäller många andra branscher ex.vis båtbranschen...men elektrikerskrået skyddar sina särintressen likt fackföreningarna i 30-talets USA.

Hur många gånger har man inte läst på det här forumet att en el-fråga ställs och direkt svarar en elektriker: "Ring en elektriker så ordnar h*n det åt dig"? Vad gör elektriker ens på ett forum om standardsvaret på alla elfrågor blir en uppmaning att kontakta en kollega som kan ta betalt? Skyddande av bransch är enda anledningen...
Hur menar du att elektriker ska sprida sin kundskap? Kvällstid via byggahus? Eller att du t.ex. helt sonika skulle spatsera in hos en firma och fråga "hur kopplar jag in ett skymningsrelä?" Tror inte någon branch har tid med det? Inte ens hos en bilverkstad som du skriver såvida du inte står vid reservdelsdisken med plånboken öppen.

Kanske ändå ligger nått litet i vad som el branchen förespråkar emot? Är inte elektriker den ända hantverkaryrke som kräver utbildning? (nu menar jag inte sidoutbildningar som säkervatten och allt sånt).

Jag håller med dig att det skulle finnas mer litteratur "för dummies" som redovisar tillvägagångssätt och materialbehov för simplare installationer just pga. att svensson kan köpa precis vad som helst i el väg men kanske inte borde börja pula för hen inte har tillräcklig kundskap. Skulle ju öka elsäkerheten(inte bara personskada). Att legalisera hemmapulet är en annan femma för där tror jag inte det bara är elbranchen som skulle förespråka emot. Tror inte försäkringsbolagen som ett exempel (även om det är som du säger inte idag en stor risk för en brand) är så förtjust i den idén.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
xarg skrev:
Hur menar du att elektriker ska sprida sin kundskap? Kvällstid via byggahus? Eller att du t.ex. helt sonika skulle spatsera in hos en firma och fråga "hur kopplar jag in ett skymningsrelä?" Tror inte någon branch har tid med det? Inte ens hos en bilverkstad som du skriver såvida du inte står vid reservdelsdisken med plånboken öppen.
Dumheter, jag kan ta mig själv som exempel.

Min blogg http://andersmalmgren.com/
Github https://github.com/AndersMalmgren

AndersMalmgren skrev:
Dumheter, jag kan ta mig själv som exempel.

Min blogg [länk]
Github [länk]
Du svarade på min fråga i första inlägget :)

Du misstolkar dock inlägg två som du citerade.

Nu hänger jag inte med, du säger att ingen branch sysslar med sådant och jag bara bevisade att det är fel

xarg skrev:
Ja, varför inte? Så fungerar det ju i en massa andra branscher. Några som nämnts är bilbranschen, båtbranschen, snickarbranschen, målarbranschen. Det finns massor av människor som gärna hjälper till på sin fritid, ofta för att de brinner för sitt jobb/intresse. Inom min bransch, filmljud, finns det många forum där folk byter erfarenheter och hjälper de som inte kan så mycket eller har långa utbildningar. Det är inte så att alla endast får tillfredställelse av att få betalt i rena pengar i sin yrkesroll, att hjälpa någon kan också ge mycket tillbaka för många. Om det inte vore så skulle inte BH finnas t ex. Många elektriker verkar dock vara av ett annat släkte.

xarg skrev:
Att legalisera hemmapulet är en annan femma för där tror jag inte det bara är elbranchen som skulle förespråka emot. Tror inte försäkringsbolagen som ett exempel (även om det är som du säger inte idag en stor risk för en brand) är så förtjust i den idén.
Försäkringsbolagen är bara intresserade av att tjäna pengar. Om en legalisering skulle innebära att det "outbildade" hempuleriet skulle minska, dvs hempularna skulle få bättre koll, så skulle de resonera att antalet skador kommer minska vilket skulle innebära att de behöver betala ut mindre ersättningar. Dock visar statistiken att skillnaden i antalet skador skulle vara försumbar om alla hempulare fick bättre koll...det är redan idag så ofantligt få skador som går att koppla till hempuleri. Min uppfattning är istället denna; försäkringsbolagen vill antagligen ha kvar det strikta regelverket för att ha en anledning att neka ersättning. När ett hus brunnit letar de antagligen med ljus och lykta för att hitta minsta elinstallation som de kan peka på är olaglig, och därför kunna säga "tough luck!" till husägaren.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Alltså ni som skriver bara att man ska ringa en elektriker, har inte tanken slagit er att alla inte har råd med det

Reglerna om el är endast en kassako
Farsgubben som är utbildad inom el ( tvunget för att kunna bli tv,radio mm reparatör för 35-40 år sen får inte koppla el idag. Då måste han gå en ny utbildning då den gamla inte gäller. Vilket är väldigt irriterande då man måste be vänner med behörighet att fixa.

Vilket konstigt svar. Man hör ju på det du skriver att du absolut inte har något tänk på riskenoch faran med att göra fel. Det är snarare tvärt om, en väldigt tur att lagarna finns så att vi har så få el-olyckor som vi har.....

"Men Vafan, funkar det så funkar det"
"Hur svårt kan det vara" ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.