26 100 läst ·
201 svar
26k läst
201 svar
Många hemmafixare pular med elen själva
Jag har svårt att tro att de är så mycket dyrare än andra hantverkare. Här där jag bor kostar rörläggaren 100kr mer i timmen än vad vi gör som elektriker. Rörläggarna, snickarna, plåtslagarna och i princip alla på mitt bygge har högre lön än mig. Så det är inte speciellt stor skillnad skulle jag säga.D danjac skrev:Löjligt?
Så folk ska sova på gatan då eller hur ska de fattiga göra Problemet är att de inte har något tak när det gäller priser. Många elektriker lägger på över 100% på materialet, tar betalt en hel timme fast det tog bara 15min och dyr framkörningsavgift. Känner inte någon som jobbar med andra hantverk som tar sådana priser som en elektriker. Helt vansinnigt.
Ramnemark skrev:
Jag har svårt att tro att de är så mycket dyrare än andra hantverkare. Här där jag bor kostar rörläggaren 100kr mer i timmen än vad vi gör som elektriker. Rörläggarna, snickarna, plåtslagarna och i princip alla på mitt bygge har högre lön än mig. Så det är inte speciellt stor skillnad
skulle jag säga.
Men varför lägger de på så mycket på materialet?
Ja det är svårt att veta, det läggs nog på olika beroende på kund/jobb. Jag vill ha för mig att min firma lägger på 16%. Det hade jag överlevt med. En rörläggare som jag aldrig använder igen ville ha runt 120% påslag. Materialkostnaden är en del av att täcka upp det som inte gå att ta betalt för, typ kontorstid och arbetsledare och likande
Ganska trött på gnäll om dyra priser och dyra påslag. Vissa med exempelvis nystartat bolag och dåliga rabatter betalar mer än många sidor som ex elbutik.se bygghemma osv. De kan ju inte sätta priser under vad de själva köper för? De kanske lägger på 10-15% för att tjäna nåt. Man är tvungen idag som elektriker att handla hos de stora gossarna pga utbud och tillgänglighet. I utbetalning mot bättre rabatter i längden. Sen så finns det dårar med som i alla branscher. Om man är rädd att anlita någon fråga då vad det kommer kosta ungefär, det är gratis. Gillas det ej kontakta då någon annan. Om påslag på fakturan är högt så räcker de ofta att påpeka det så regleras det.
Hjälper dagligen folk via telefon med ex vägguttagsbyten osv, skrämmande hur stor okunskapen är. Har inte tid att åka på sådana jobb själv. Men om det mot all förmodan skulle bli så att de blir något sådant jobb så brukar jag informera kunden om kostnaden samt på plats fråga om kund behöver hjälp med något annat. Passar det inte så finns de mängder med elbolag att ringa.
Hjälper dagligen folk via telefon med ex vägguttagsbyten osv, skrämmande hur stor okunskapen är. Har inte tid att åka på sådana jobb själv. Men om det mot all förmodan skulle bli så att de blir något sådant jobb så brukar jag informera kunden om kostnaden samt på plats fråga om kund behöver hjälp med något annat. Passar det inte så finns de mängder med elbolag att ringa.
Man får inte vara så pass arg eller ledsen att man inte vågar fråga om pris eller ifrågasätta en faktura. De flesta bolag är rädda om sina rykten. Jag själv betalde en rörmokare 7000kr efter rot för 3 timmar men detta va på jour. Visste vad de skulle ta i timmen. Så får va ledsen och betala.Mikael_L skrev:
Precis, 16% är ju inget, 120% stor skillnadRamnemark skrev:
Ja det är svårt att veta, det läggs nog på olika beroende på kund/jobb. Jag vill ha för mig att min firma lägger på 16%. Det hade jag överlevt med. En rörläggare som jag aldrig använder igen ville ha runt 120% påslag. Materialkostnaden är en del av att täcka upp det som inte gå att ta betalt för, typ kontorstid och arbetsledare och likande
Jo men lägga på 100% o uppåt är ju överdrivet.Elektrikernnn skrev:Ganska trött på gnäll om dyra priser och dyra påslag. Vissa med exempelvis nystartat bolag och dåliga rabatter betalar mer än många sidor som ex elbutik.se bygghemma osv. De kan ju inte sätta priser under vad de själva köper för? De kanske lägger på 10-15% för att tjäna nåt. Man är tvungen idag som elektriker att handla hos de stora gossarna pga utbud och tillgänglighet. I utbetalning mot bättre rabatter i längden. Sen så finns det dårar med som i alla branscher. Om man är rädd att anlita någon fråga då vad det kommer kosta ungefär, det är gratis. Gillas det ej kontakta då någon annan. Om påslag på fakturan är högt så räcker de ofta att påpeka det så regleras det.
Jag som fordonsmekaniker som grejar med ovanliga fordon kan lägga timmar på att leta delar på kvällarna. Jag lägger på max 100 lapp på sådana jobb. Förlorar gör man men man måste tänka på andra. Oftast betalar de mer och jag själv gör likadant om jag är nöjd.
Ja då jobbar du nog mer som mig, men det är lätt att fråga vad de ska använda för material och med om en specifikation och googla fram materialet. Då ser du ungefärliga priser på materiel. Tror knappast alla bilmekaniker är änglar heller. Inte direkt billigt att lämna in bilen hos en märkesverkstad heller. Får punga ut 10k för en service på en v70 från 2014. Tycker inte de är så billigt för lite filter och olja.D danjac skrev:Jo men lägga på 100% o uppåt är ju överdrivet.
Jag som fordonsmekaniker som grejar med ovanliga fordon kan lägga timmar på att leta delar på kvällarna. Jag lägger på max 100 lapp på sådana jobb. Förlorar gör man men man måste tänka på andra. Oftast betalar de mer och jag själv gör likadant om jag är nöjd.
Precis.Elektrikernnn skrev:Ja då jobbar du nog mer som mig, men det är lätt att fråga vad de ska använda för material och med om en specifikation och googla fram materialet. Då ser du ungefärliga priser på materiel. Tror knappast alla bilmekaniker är änglar heller. Inte direkt billigt att lämna in bilen hos en märkesverkstad heller. Får punga ut 10k för en service på en v70 från 2014. Tycker inte de är så billigt för lite filter och olja.
Och ska jag vara helt ärlig så är det nog mekaniker/verkstäder som fuskar mest av alla hantverkare.
Morsan köpte en äldre Daihatsu som då var ca 15-20 år gammal. Fanns papper osv osv från en märkesverkstad som hade servat det. Morsan hann inte köra många mil innan motorn rasade. Och den kamremmen tror vi än idag var original. Litar aldrig mer på sånt utan byter rubbet efter köp. Tillomed varit med om en vänn som kom direkt från Volvo och klagade på att bromsarna gnisslade. Då hade de tagit betalt för nya klossar men satt tillbaka de gamla. Och så hette det att de råkade missa det. Kan ta upp många exempel
Och precis som du säger så är verkstäder nog dem som kan salta på värst. Olja+filter på en BMW från 2004. 3495 kr hos en mindre verkstad inne i stan. Helt sjukt. 30min jobb och material för 700 kr. Helt galet.
Ska tillägga att mekaniker har blivit bekväma också. Sällan de tar emot större eljobb eller när en förgasare måste bestyckas om. Det tar för långt tid/är för svårt. Och bestycka vet dom knappt vad det är. Inte ens tectyla gör dem längre.
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Ibland funderar jag på det där med rabatten. Delvis måste ju rabatten påverkas av gott uppförande eller liknande. Jag menar, jag jobbar på ett friskvårdsföretag, vi pysslar med svett och järnskrot. Extremt lite el-relaterat i alla fall. Jag kan ändå handla på Selga, Ahlsell och liknande för upp till 75% rabatt. Det vi handlar på ett år torde en nystartad nisse fixa på mindre än en månad med det kundunderlag man kan förvänta sig som nykomling.Elektrikernnn skrev:
Det är väl allmänt känt att eftermarknaden i form av service på bilar är rena ocker-röverietD danjac skrev:
Synd att det hålls uppe ett konstgjort värde av att bilar skulle vara fullservade.
Räcker med att byta olja några ggr så går dom allra flesta fordon utmärkt i 10-12 tusen mil.
Självklart skulle mycket av gnället undvikas om kunderna var mer mån om att fråga efter pris innan arbetet påbörjas och komma överens om sådant innan.Elektrikernnn skrev:Ganska trött på gnäll om dyra priser och dyra påslag. Vissa med exempelvis nystartat bolag och dåliga rabatter betalar mer än många sidor som ex elbutik.se bygghemma osv. De kan ju inte sätta priser under vad de själva köper för? De kanske lägger på 10-15% för att tjäna nåt. Man är tvungen idag som elektriker att handla hos de stora gossarna pga utbud och tillgänglighet. I utbetalning mot bättre rabatter i längden. Sen så finns det dårar med som i alla branscher. Om man är rädd att anlita någon fråga då vad det kommer kosta ungefär, det är gratis. Gillas det ej kontakta då någon annan. Om påslag på fakturan är högt så räcker de ofta att påpeka det så regleras det.
Dock känns det otroligt oseriöst om man som kund kan pruta bort påslagen i efterhand. Det känns bara som att den första fakturan var ett försök att klämma ur några kronor extra från kunden som man egentligen inte behövt.
Ser hellre att företagaren står på sig i sådana lägen och står fast vid sin prismodell.
Givetvis ska företagaren ha betalt och barnen ska mat på borden men börjar man pruta efter något så lite som ett ifrågasättande då ger det ju sken av att det var pengar som företagaren egentligen inte behövde men "går det så går det"