Elektriker är inte så mycket dyrare än andra hantverkare egentligen, däremot gör ju lagstiftningen/reglerna att elektrikerna kan ta betalt för småsaker som tar 5-10 minuter för proffs att genomföra. Vanliga svenssons kanske får googla 20 minuter först för att genomföra samma sak.
Man tar ju sällan in en snickare för att byta ut en planka i altangolvet eller en målare för att måla om stolpen till postlådan. Däremot behöver man ta in en elektriker för att byta från vanlig strömbrytare till en dimmer.
Det är den biten åtminstone jag känner att jag blir anti elsäkerhetslagarna. Inte för säkerheten kring elen i sig utan att man indirekt blir tvingad till att anlita en hantverkare som mest troligt kommer ta ut ersättning för en hela timme, bil/mil och material för ett arbete som då tar 10 minuter.

• Gilla
KalleKe och 8 till
  • Laddar…
"Inte för säkerheten kring elen i sig utan att man indirekt blir tvingad till att anlita en hantverkare som mest troligt kommer ta ut ersättning för en hela timme, bil/mil och material för ett arbete som då tar 10 minuter"

Och att man måste bestämma en tid, som ofta ligger många veckor framåt i tiden.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Själv är jag inte alls emot någon upplättnad utav reglerna kring elinstallationsarbete, tvärtom så propagerar jag ofta för detta.
Jag är dock ingen vän utav tanken på att släppa det totalt fritt, med en enda gång, utan någon försiktig början för att under några år kolla om folket är vuxna uppgiften och ansvaret, dvs kontrollera att inte olycksstatistik skjuter i höjden osv.

Däremot tycker jag det är ett dåligt och rätt löjligt skäl att driva frågan om upplättnad av reglerna för att man inte har råd att anlita elektriker.
Ska vi kanske skippa kravet på körkort också, för att inte alla har råd med körlektioner och uppkörning.

Nä, det finns massor av bra anledningar att fundera på lättnader i kraven för att ge egnahemsägare möjlighet att göra vissa enklare elarbeten själva, men att husägarna inte har råd med en elektriker är inte en sådan anledning.
Löjligt?
Så folk ska sova på gatan då eller hur ska de fattiga göra Problemet är att de inte har något tak när det gäller priser. Många elektriker lägger på över 100% på materialet, tar betalt en hel timme fast det tog bara 15min och dyr framkörningsavgift. Känner inte någon som jobbar med andra hantverk som tar sådana priser som en elektriker. Helt vansinnigt.

D danjac skrev:
Löjligt?
Så folk ska sova på gatan då eller hur ska de fattiga göra Problemet är att de inte har något tak när det gäller priser. Många elektriker lägger på över 100% på materialet, tar betalt en hel timme fast det tog bara 15min och dyr framkörningsavgift. Känner inte någon som jobbar med andra hantverk som tar sådana priser som en elektriker. Helt vansinnigt.
Förvisso kan hantverkare vara sanslöst dyra men ärligt talat, hur många "fattiga" äger sin egen bostad och har ett behov av att utöka eller bygga om el-anläggningen?
Det är ju precis samma sak som att släppa ut folk i trafiken utan behörigheter men med någon sorts restriktion om att hålla sig borta från E-vägar exempelvis. Precis som andra redan jämfört det.

S Squall Leonhart skrev:
Förvisso kan hantverkare vara sanslöst dyra men ärligt talat, hur många "fattiga" äger sin egen bostad och har ett behov av att utöka eller bygga om el-anläggningen?
Det är ju precis samma sak som att släppa ut folk i trafiken utan behörigheter men med någon sorts restriktion om att hålla sig borta från E-vägar exempelvis. Precis som andra redan jämfört det.
Tja, här jag bor finns det många med hus som är fattiga. Visst, 80% är pensionärer men ändå.
Finns både de som har blivit fattiga efter blivit arbetslösa o de som har ärvt hus efter släktingar. Och varför de bor kvar är för att det är både billigare än lgh samt så finns det inte många lgh här omkring.
Problemet är dock att de hus som de äger är inte renoverade på många många år. Så när de börjar renovera så gott det går som kommer alltid el fram. Och eldragningar från 60 talet kan vara väldigt korkat draget.
Likaså om man behöver 3 fas till spisen mm

D danjac skrev:
...varför de bor kvar är för att det är både billigare än lgh...
Har inte så enbart med el att göra, men jag trängtar så efter att få flika in det jag brukar när tillfälle ges: Det är knappast billigare kvar i hus om man räknar med den kapitalförstöring som eftersatt underhåll innebär. Men en del lurar sig själv med det.

Att få till kopplingar som inte brinner upp faller faktiskt under "hur svårt kan det va". Använd en modern klämma, rätt kabel och skala rätt med en riktig skaltång.

Att koppla ihop rätt kablar är lite svårare.

Att köpa kvalitetsmaterial som inte har inbyggd brandfunktion är inte svårt men många är dumsnåla.

Att ha lite koll så att belastningar är rimliga är inte svårt för många men en hel del kommer aldrig att ha det tänket.

Att göra snygga elinstallationer kräver erfarenhet eller mycket eftertanke.

Att göra allt ovan snabbt kräver att man jobbar som elektriker.

Att en del sedan skruvar fast tre kardeler i en sockerbit och resten sticker ut, det är hopplöst att reglera bort...

Så vad är min poäng? Sluta generalisera att allt som inte görs av behörig installatör är livsfarligt och fruktansvärt.

• Gilla
Stadsfiskalen och 5 till
  • Laddar…
Finns det någon statistik/bevis överhuvudtaget på olyckor/brand på grund av hempuleri.
Har alltid fixat med det själv sen 87.

• Gilla
danjac
  • Laddar…
Så som jag har förstått det, efter att ha läst mååååånga trådar i detta ämne, så finns det ingen statistik alls som visar på olyckor/brand/dödsfall eller ens allvarliga skador som går att härleda till hempuleri. Nämner man detta så kommer el-lobbyn alltid med argumentet "se så bra det är med hårda regler, vi har ju väldigt låg förekomst av elrelaterade olyckor i Sverige tack vare detta". Problemet med den argumentationen är bara att man då väljer att helt bortse ifrån att det kopplas hej vilt ute i landet, och ändå är olycksfrekvensen så låg (läs obefintlig).

• Gilla
danjac och 1 till
  • Laddar…
Googling ger att de flesta artiklar i ämnet är kraftigt vinklade och drar helt fel slutsatser ang hempul vd elbränder. Hittar den inte nu men läste statistik om elbränder och på den listan var det spisbränder och liknande som toppade rejält. Inte fel i själva elinstallationen.

Inte ens lite "elbränder" som man ser i propagandan i TV4 med Timell och elfirman är speciellt oroväckande. De brukar visa lite kopplingsplintar/dosor som gått varma eller tom är svarta. Saken är ju att alla (riktiga) kapslingar mm är gjorda av självslocknande plast. Man måste anstränga sig ganska mycket för bränna ner huset.

Förutom nämda stolpskott som skruvar i några kardeler i en sockerbit, och som är hopplösa fall vad man än gör, så är jag helt övertygad om att elbränder orskade av hempul är lika många (i proportion) eller färre än de som orsakas av behörig installatör. Dvs typ inga alls.

Vill vi göra något åt den reella brandrisken ska vi istället kasta bort alla USB-laddare och liknande köpta på ebay för 10kr som inte uppfyller krav på emc och elsäkerhet, kasta 25 åriga gamla sketna skarvsladdar och grenuttag på soptippen samt sluta att gömma högar av skarvuttag, förlängningssladdar mm bakom/under tv-bänk, skrivbord, gardiner etc.

Det bästa är att de är inte förbjudet att skapa dessa brandrisker...

Redigerat:
  • Gilla
KalleKe och 3 till
  • Laddar…
Klättra inte på tåg och se till att inte glömma kastruller på spisen med den samma på...då är vi snart nere på noll gällande elrelaterade olyckor, trots att bostäderna är fulla med hempulad el.

• Gilla
KalleKe och 3 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Har inte så enbart med el att göra, men jag trängtar så efter att få flika in det jag brukar när tillfälle ges: Det är knappast billigare kvar i hus om man räknar med den kapitalförstöring som eftersatt underhåll innebär. Men en del lurar sig själv med det.
Helt riktigt. Men husen här runt omkring är väldigt billiga jämfört med andra ställen, så att sälja huset och flytta till lgh ( om man hittar någon) är en ren minus affär iallafall
Kan ta tillexempel huset som farmor mfl byggde på 70-talet. Nästintill kanonskick. Tomten var misskött, pannan behövdes bytas samt parkettgolvet i köket. Ingen big deal enligt mig. Huset såldes för 3 år sen för knappt 300 tusen. Enligt mig är det billigt. Hade själv köpt det om man hade kunnat ta lån. Tråkiga är att nästan alla husen går till sommargäster

martin43 martin43 skrev:
Inte ens lite "elbränder" som man ser i propagandan i TV4 med Timell och elfirman är speciellt oroväckande. De brukar visa lite kopplingsplintar/dosor som gått varma eller tom är svarta. Saken är ju att alla (riktiga) kapslingar mm är gjorda av självslocknande plast. Man måste anstränga sig ganska mycket för bränna ner huset.
Händer ju även om det inte är hempul. Varmkörning i spiskoppling, insatt 2015 av en större elfirma,
Så då kan man forsätta koppla själv, iallafall det jag vet jag klarar av.

kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Händer ju även om det inte är hempul. Varmkörning i spiskoppling, insatt 2015 av en större elfirma,
Så då kan man forsätta koppla själv, iallafall det jag vet jag klarar av.
Precis min poäng. ;)

1. De flesta elbränderna där spisar är inblandade är om jag inte minns fel att saker kokat torrt på spisen. Det är alltså inget fel i själva elen utan i användningen av apparaten. På samma sätt som att det inte är bra att stoppa händerna i brödrosten.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.