5 142 läst ·
54 svar
5k läst
54 svar
Många har svårt att förstå sin elräkning
Svar på det du skrev:Appendix skrev:
Alltså. Hur många vill förstå sin elräkning?
Det vet vi inte, bara att 2/3 inte förstår den enligt artikeln, Några bryr sig inte, andra gör det. Troligen bryr sig inte heller några av dem som faktiskt förstår räkningen. Jag skriver utifrån att jag vill förstå. Just nu har jag avtalat fast pris och då är det okomplicerat, men när det går ut är det troligen för dyrt med fast pris så jag vill förstå prismodellen för rörligt.
problemet är att man inte orkar ta till sig information utan helst vill att den ska vara ”billigare” bara…
Hur menar du? Billigare än vad? Än förra fakturan, än grannen, än inköpspriset, än andra elhandelsbolag,…? Om du ger mig komplett information om rörligt pris är jag säker på att jag kan ta den till mig. Jag är däremot inte säker på att du kan ge mig den efterfrågade informationen.
De elräkningar jag sett är inte komplicerade. Men man får läsa på lite…
Var exakt ska jag läsa på någonstans? Det är inte komplicerat med några olika poster med pris per kWh multiplicerat med förbrukade kWh. Det är vad som ingår i posterna och hur detta beräknas som är komplicerat. Eller snarare dolt.
Den stora frågsn som staten inte vill att vi ska förstå är hur mycket dom går till skatt/moms
Det är väl den delen som är tydligast på fakturan? Hur vet du att staten inte vill det?
Ja det är på gränsen till tragikomiskt när "procentaren" (våra kära folkvalda) står i direktsänd tv och tycker det är fruktansvärt med dem höga elpriserna samtidigt som dem är dem största vinnarna när priset stiger genom sin 1/4-del.imported_Benno skrev:
Men nu har man ju skrapat i botten av brödburken och kastar ut lite smulor till folket i form av elstöd och vi jublar, fy fan vad korkade vi är!
HejD Daniel 109 skrev:
Fick följande "offert" från Gävle Energi
1) Rörligt elpris gäller för föregående månad och ändras månadsvis som följer upp- och nedgångar på elmarknaden.
2) Elcertfkatsavgifen ändras månadsvis
På räkningen för Januari:
Elpris 89,21 öre/kWh
Elcertifikatsavgift 0,14 öre/kWh
På detta kommer moms.
Ställde följande fråga till bolaget:
Enligt nordpol var spotpriset i elområde 2 70,02 öre (plus moms)
Ni har debiterat 89,21 öre.
Vad är skillnaden?
Får detta svar:
Du har haft rörligt elpris med oss och januaripriset var 111,69 öre/kWh inkl. moms.
Priset var 84,49 öre och sedan läggs påslag 4,72 öre och elcertifikatavgift 0,14 öre på och då blir det 89,35 öre/kWh och sedan moms på det, blir 111,69 öre/kWh.
Var inte helt nöjd med svaret, och skickade följande:
Spotpriset var 70,38 föe elområde 2
Ni måste väl kunna speca vad ni tar betalt för ?
Inget svar från bolaget på detta.
Ja, de borde ha nämnt att du inte ska titta på det raka medelvärdet. Det förbrukas mer el på tider det är dyrare. Så snittpriset på elen är inte samma som det raka medelvärdet som nordpool presenterar.
Vad det har med mitt tidigare inlägg att göra begriper jag dock inte.
Vad det har med mitt tidigare inlägg att göra begriper jag dock inte.
Tråden handlar väl från början om dåligt specade räkningar , så mitt inlägg hamnade väl lite i fel ordning ursäktar för det.
Jag är mdveten om att det skiljer på spotpris och "slutligt elpris"
Men det är ändå så att elbolagen specar väldigt dåligt vad dom tar betalt.
Om jag handlar mat så får jag ett kvitto vad jag handlat inte ett kvitto på "en matkasse"
Ha det
Jag är mdveten om att det skiljer på spotpris och "slutligt elpris"
Men det är ändå så att elbolagen specar väldigt dåligt vad dom tar betalt.
Om jag handlar mat så får jag ett kvitto vad jag handlat inte ett kvitto på "en matkasse"
Ha det
Men det står knappast vilka delar mjölkens pris består av. Om du skulle få ett lika bra specat kvitto som i butiken så skulle det se ut på samma sätt som när du köper två liter mjölk.
Det är värre än så, Norge drar konstant iväg dryga gigga watten utanför Europa, till The UK!pacman42 skrev:
Det finns inga fiktiva kostnader. Du betalar inte heller vad det kostar att producera mjölk eller att tillverka en bil. Du betalar vad säljaren kan få betalt för produkten de säljer. Skulle de kunna ta 10 ggr så mycket betalt så skulle de göra det.
I detta fallet så är det större efterfrågan än tillgång och då blir priset högre, mycket högre eftersom folk är beredda att betala rätt så mycket mer än produktionskostnaden bara för att de inte skall bli utan el. Det är verkligheten.
Ja, du skulle kunna kapa kablarna till omvärlden, men det första du bör göra i så fall är att kapa kablarna mellan Norge och övriga Europa. De har större påverkan på de Svenska elpriserna än vad Polen-kabeln har. Vi har länge hållit nere våra elpriser med hjälp av Norge, det går inte längre sedan de invigt flera nya kablar till Europa.
Så länge det finns ett överskott och tekniken inte går att kopiera och tillverka billiga kopior av finns det inga problem med export.U uplj skrev:
Men varje område måste förse sig själva först. El område, nation, EU, övriga Europa utanför EU och först därefter till andra planeter.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Måla svart plåttak
Färg, Måla & Tapetsera -
Vad är det mest effektiva sättet att få bort svart mögel?
Övrigt husrelaterat -
Ta bort belysningskablar i hyreslokal - hur svårt att återställa?
El -
Vatten från egen brunn, svarta prickar som INTE är mangan.
Vatten & Avlopp -
Svårt att bestämma ytbeh, många bilder mångs funderingar
Golv