5 142 läst ·
54 svar
5k läst
54 svar
Många har svårt att förstå sin elräkning
Tyvärr hjälper det nog inte i många fall. Folk är helt enkelt okunniga och korkade.
Men hela 2/3? Om så är fallet måste ju avsändaren anpassa budskapet och skriva på lättsvenska.D Daniel 109 skrev:
PS du kanske har svaren på mina frågor högt upp i tråden som iofs handlar om avtalet och inte fakturan, men det är ju ännu viktigare att begripa. Fakturan blir bara en följd av avtalet, och ska inte vara så mycket att fundera över.
Det borde vara så tydligt att du inte behöver söka på nätet. Jag sökte lite och det blev inte helt klart på en stunds läsning. Det går naturligtvis att gräva djupare än så.Excel skrev:
Om du själv tycker det är väldigt enkelt redan som det är, eller om du tycker att det är enkelt att söka detta på nätet kanske du kan besvara funderingarna i inlägg #6?
Inköpspåslag är sannolikt balansavgifter och den typen av kostnader som följer med elköpen medan påslag är påslaget för företagets interna kostnader. Men här har tyvärr olika bolag olika benämningar för samma sak.P Pin skrev:Men hela 2/3? Om så är fallet måste ju avsändaren anpassa budskapet och skriva på lättsvenska.
PS du kanske har svaren på mina frågor högt upp i tråden som iofs handlar om avtalet och inte fakturan, men det är ju ännu viktigare att begripa. Fakturan blir bara en följd av avtalet, och ska inte vara så mycket att fundera över.
Att gogla fram svaret tog typ 17 sekunder.P Pin skrev:Det borde vara så tydligt att du inte behöver söka på nätet. Jag sökte lite och det blev inte helt klart på en stunds läsning. Det går naturligtvis att gräva djupare än så.
Om du själv tycker det är väldigt enkelt redan som det är, eller om du tycker att det är enkelt att söka detta på nätet kanske du kan besvara funderingarna i inlägg #6?
Påslag
”När man talar om påslag på el, syftar man på de kostnadstillägg som kan tillkomma i ett elavtal ovanpå inköpspriset för elen.
Ett påslag består ofta av ett visst antal ören/kWh som elbolaget lägger på inköpskostnaden för el per kWh. Elbolagen säljer alltså elen till ett högre pris än de köper in den för så att de kan gå med vinst.”
Inköpspåslag
”För elavtal med rörligt elpris (utan timmes-mätning) tillkommer ett volympåslag/inköpspåslag från elhandlaren. Detta påslag är ej medräknat. Påslaget varierar varje månad och återspeglar elhandlarens verkliga kostnad för att köpa in elen från Nord Pool.”
Sedan finns det ju elbolag som Tibber som påstår att de inte har påslag, fast de har det. Så den typen av raka svar gäller tyvärr inte generellt.
Då får man väl läsa genom avtalet man tecknat med Tibber i efterhand alternativt ringa om man vill ha en muntlig redogörelse. Eller så skiter man i 4 öres påslag och lever i ovisshet.D Daniel 109 skrev:
Mitt tips är att läsa grnom avtalet innan man tecknar, vare det gäller leasingavtal, husköp, elavtal. De flesta skiter i detta och står frågandes när fakturan kommer.
Det är texter som dessa som ger fler frågor än svar.Excel skrev:
Att gogla fram svaret tog typ 17 sekunder.
Påslag
”När man talar om påslag på el, syftar man på de kostnadstillägg som kan tillkomma i ett elavtal ovanpå inköpspriset för elen.
Ett påslag består ofta av ett visst antal ören/kWh som elbolaget lägger på inköpskostnaden för el per kWh. Elbolagen säljer alltså elen till ett högre pris än de köper in den för så att de kan gå med vinst.”
Inköpspåslag
”För elavtal med rörligt elpris (utan timmes-mätning) tillkommer ett volympåslag/inköpspåslag från elhandlaren. Detta påslag är ej medräknat. Påslaget varierar varje månad och återspeglar elhandlarens verkliga kostnad för att köpa in elen från Nord Pool.”
Består påslaget av kostnader eller vinst?
Vilka är kostnadstiläggen?
Inköpspåslaget ”är ej medräknat”. I vad? Hade det varit inkluderat hade det väl inte varit ett påslag?
Med vad varierar det och hur mycket?
Varför inte inkludera detta i det rörliga priset från Nord Pool?
Precis, jag reagerade på samma sak. De jämförde äpplen och päron...D Daniel 109 skrev:
De här frågorna som du ställer har inget med fakturans innehåll att göra. Frågan huruvida det blir vinst eller förlust vet man först när bokslutet är stängt. Du får nöja dig med förklaringen ovan.P Pin skrev:Det är texter som dessa som ger fler frågor än svar.
Består påslaget av kostnader eller vinst?
Vilka är kostnadstiläggen?
Inköpspåslaget ”är ej medräknat”. I vad? Hade det varit inkluderat hade det väl inte varit ett påslag?
Med vad varierar det och hur mycket?
Varför inte inkludera detta i det rörliga priset från Nord Pool?
Och i "Ring P1" idag så var det en kvinna som ringde in (lyssnar ytterst sällan på detta program, men jag råkade slå på radion precis när hon ringde) som inte kunde förstå varför vi inte kan får köpa elen till produktionspris. Det var uppenbart att hon inte förstår begreppen tillgång/efterfrågan och att efterfrågan begränsas när priserna stiger.
Jag tycker personligen att staten behöver ta ansvar för att utbilda befolkningen så att de förstår bättre hur ekonomin fungerar, folk klarar uppenbarligen inte av detta själva.
Och rörande elräkningens så behöver man standardisera posterna, man kan inte låta marknadens aktörer hitta på egna benämningar om det skall vara jämförbart.
Jag tycker personligen att staten behöver ta ansvar för att utbilda befolkningen så att de förstår bättre hur ekonomin fungerar, folk klarar uppenbarligen inte av detta själva.
Och rörande elräkningens så behöver man standardisera posterna, man kan inte låta marknadens aktörer hitta på egna benämningar om det skall vara jämförbart.
pacman42 skrev:
Och i "Ring P1" idag så var det en kvinna som ringde in (lyssnar ytterst sällan på detta program, men jag råkade slå på radion precis när hon ringde) som inte kunde förstå varför vi inte kan får köpa elen till produktionspris. Det var uppenbart att hon inte förstår begreppen tillgång/efterfrågan och att efterfrågan begränsas när priserna stiger.
Detta tar priset!
Vad sägs om att ta eget ansvar och äga problemet?