5 142 läst ·
54 svar
5k läst
54 svar
Många har svårt att förstå sin elräkning
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Om vi kapade polenkabeln så skulle Sverige slippa dela efterfrågan med övriga EU och vara självförsörjande till så gott som 100%.pacman42 skrev:
Och i "Ring P1" idag så var det en kvinna som ringde in (lyssnar ytterst sällan på detta program, men jag råkade slå på radion precis när hon ringde) som inte kunde förstå varför vi inte kan får köpa elen till produktionspris. Det var uppenbart att hon inte förstår begreppen tillgång/efterfrågan och att efterfrågan begränsas när priserna stiger.
Jag tycker personligen att staten behöver ta ansvar för att utbilda befolkningen så att de förstår bättre hur ekonomin fungerar, folk klarar uppenbarligen inte av detta själva.
Och rörande elräkningens så behöver man standardisera posterna, man kan inte låta marknadens aktörer hitta på egna benämningar om det skall vara jämförbart.
Personligen tycker jag det är vansinne att andra länders elpris ska styra vårt.
Tanten har inte alls fel, men vi har hamnat i den här situationen av olika orsaker.
Producenterna tackar och tar emot. Staten likaså. Produktionskostnaden har inte ökat.
Men gillar man att betala en "fiktiv" hög kostnad för elen är det ju hur kul som helst.
Det mest centrala kärnuppdraget bör väl ändå vara att försvara demokratin?Excel skrev:
För att det skall fungera så måste folk förstå det centrala i sin egen situation. Folk klarar uppenbarligen inte av detta, vilket jag ser som ett totalt misslyckande av skola och övrigt samhälle.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 041 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 041 inlägg
När jag fick min första elräkning 2006 fattade jag heller inte alla posterna (även om jag förstod så pass att jag ringde och bytte till rörligt från anvisat avtal), och var inte speciellt intresserad av att förstå. Sen flyttade jag ganska snabbt till bostadsrätt där elen ingick så slapp helt elräkningar under nästan tio år.
Det är inte så konstigt. Särskilt inte nu när effekttaxan kommer in hos nätbolaget också. Många förstår inte skillnaden mellan elnät och elhandel, eller effekt och energi. Inte ens våra folkvalda politiker, sen förväntar vi oss att kunna begripa en elräkning utan att ha läst ordentligt om effekt, energi och matematik i skolan. Kanske tyckte man t.om. att matematik var onödigt och töntigt under skolgången - och nu kräver man en elräkning som är enklare att förstå.. Jag skulle uppskatta att ungefär hälften av den vuxna befolkningen har svårt att förstå procent.
Det finns inga fiktiva kostnader. Du betalar inte heller vad det kostar att producera mjölk eller att tillverka en bil. Du betalar vad säljaren kan få betalt för produkten de säljer. Skulle de kunna ta 10 ggr så mycket betalt så skulle de göra det.imported_Benno skrev:
Om vi kapade polenkabeln så skulle Sverige slippa dela efterfrågan med övriga EU och vara självförsörjande till så gott som 100%.
Personligen tycker jag det är vansinne att andra länders elpris ska styra vårt.
Tanten har inte alls fel, men vi har hamnat i den här situationen av olika orsaker.
Producenterna tackar och tar emot. Staten likaså. Produktionskostnaden har inte ökat.
Men gillar man att betala en "fiktiv" hög kostnad för elen är det ju hur kul som helst.
I detta fallet så är det större efterfrågan än tillgång och då blir priset högre, mycket högre eftersom folk är beredda att betala rätt så mycket mer än produktionskostnaden bara för att de inte skall bli utan el. Det är verkligheten.
Ja, du skulle kunna kapa kablarna till omvärlden, men det första du bör göra i så fall är att kapa kablarna mellan Norge och övriga Europa. De har större påverkan på de Svenska elpriserna än vad Polen-kabeln har. Vi har länge hållit nere våra elpriser med hjälp av Norge, det går inte längre sedan de invigt flera nya kablar till Europa.
Inte? En faktura brukar innehålla vad som är levererat och vad detta kostar. Detta ska överensstämma med vad som är avtalat. Tydligast blir det att använda samma struktur i både avtal och faktura.Excel skrev:
Huruvida det blir vinst eller inte har inte jag som kund med att göra, men nu var ju priset uppdelat på alla dessa olika poster och då uppstår frågorna.
Det du googlat fram var visserligen skrivet på lättsvenska men blev då istället rena snömoset.
Det var ju märkligt att det inte vara invandrarnas fel att räkningen är så hög ,det brukar ju annars de flesta samtal till Ring P1 sluta med och så blir de bortkopplade...pacman42 skrev:
Och i "Ring P1" idag så var det en kvinna som ringde in (lyssnar ytterst sällan på detta program, men jag råkade slå på radion precis när hon ringde) som inte kunde förstå varför vi inte kan får köpa elen till produktionspris. Det var uppenbart att hon inte förstår begreppen tillgång/efterfrågan och att efterfrågan begränsas när priserna stiger.
Jag har svårt att förstå att det är så många siffror nederst på räkningen nuförtiden, Sverige har ju alltid haft låga elpriser och det är ju inte precis så att förbrukningen plötsligt ökat och därmed drivit upp priserna, så något skumt måste det vara
Om du vill grotta ner dig i exakt vad posten ”påslag” innehåller så tycker jag du ska ringa till kundservice. För mig räcker det att förstå de grundläggande begreppen och helheten. Ser ingen anledning att fortsätta diskussionen, vi har helt olika synsett om vad som är viktigt att förstå.P Pin skrev:Inte? En faktura brukar innehålla vad som är levererat och vad detta kostar. Detta ska överensstämma med vad som är avtalat. Tydligast blir det att använda samma struktur i både avtal och faktura.
Huruvida det blir vinst eller inte har inte jag som kund med att göra, men nu var ju priset uppdelat på alla dessa olika poster och då uppstår frågorna.
Det du googlat fram var visserligen skrivet på lättsvenska men blev då istället rena snömoset.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Vad beror då elproducenternas enorma övervinster på? De har ju inte ansträngt sig och producerat något bättre utan bara råkat befinna sig i rätt bransch vid rätt tillfälle.pacman42 skrev:
Det finns inga fiktiva kostnader. Du betalar inte heller vad det kostar att producera mjölk eller att tillverka en bil. Du betalar vad säljaren kan få betalt för produkten de säljer. Skulle de kunna ta 10 ggr så mycket betalt så skulle de göra det.
I detta fallet så är det större efterfrågan än tillgång och då blir priset högre, mycket högre eftersom folk är beredda att betala rätt så mycket mer än produktionskostnaden bara för att de inte skall bli utan el. Det är verkligheten.
Ja, du skulle kunna kapa kablarna till omvärlden, men det första du bör göra i så fall är att kapa kablarna mellan Norge och övriga Europa. De har större påverkan på de Svenska elpriserna än vad Polen-kabeln har. Vi har länge hållit nere våra elpriser med hjälp av Norge, det går inte längre sedan de invigt flera nya kablar till Europa.
Marknadsekonomi fungerar inte när det inte råder konkurrens.
Det råder konkurrens.
De klumpar ihop en massa olika saker och kallar det inköpspris. Det är inte det de flesta bolag kallar för inköpspris.
Det finns konkurrens, problemet är att delar av konkurrensen har blivit dyrare pga höga gaspriser (som nu sjunkit med 80%) som beror på lägre tillgång på gas. Bekymret är att tillgången krympt, men att efterfrågan inte krympt i samma takt. För att kompensera för detta (så att man får balans mellan tillgång och efterfrågan) så stiger priserna. Det är detta vi ser.imported_Benno skrev:
Samma sak skulle ha skett om ett par större mejerier i Sverige skulle ha brunnit ned. Då skulle andra mejerier höja priserna på mjölk för att det inte skall vara tomt i hyllorna. Det är väldigt illa om det är "tomt i hyllorna" när det gäller el, då skulle nämligen elnätet få rullande avstängningar.
Övervinsterna beror på just detta, men priserna måste stiga för att få balans i tillgång och efterfrågan.
Det som jag anser viktigt är inte främst vad posterna innehåller i detalj utan att förstå varför och hur den ena av dessa poster är variabel. Det innebär okänt utfall, ett risktagande. Det kanske varierar ytterst lite så det inte spelar någon roll eller så är det stora svängningar. Jag sökte svaren i detaljerna men har inte lyckats ännu.Excel skrev:
En analogi att avtala om rörlig tremånaders ränta på bolån på banken:
Styrräntan är 3% (i februari) men beror på hur mycket pengar som lånas över tiden. Mest lånas det under kontorstid och minst på nätter och helger.
Bankens påslag är 0,8 procentenheter och täcker bla bankens kostnader inklusive tillägg för etiska investeringar
Bankens inköpspåslag är 0,2 procentenheter vilket är variabelt och beror på orsaker
Ränterabatt är 0,5 procentenheter
Årsavgift 300 kr
Finanshandelscertifikat 0,01 procentenheter
Skatteavdrag 30%
Nej det blev ett tokigt exempel…
Instämmer.P Pin skrev:
Det är ett grundläggande problem när en redovisning, oavsett sammanhang, innehåller en "magisk" variabel som inte går att härleda till något, utan lika gärna kunde varit tagen ur luften.
Det gör det ju omöjligt att avgöra om slutsumman är korrekt, och därmed faller en stor del av syftet med redovisningen.