J jävla_hus skrev:
Nja, det beror på vad du köper för bil. Många entusiast och veteranbilar har gått upp bra i pris :)
Ja, och det finns hus som tappar i värde. Huvudsaken för banken att de har en säkerhet för lånet.

Om man inte amorterar, blir det då inte ganska svårt att spara på annat vis när låneränta ligger på 7-10%.

Det här var bland de konstigaste diskussioner jag läst på forumet.

En amortering kan aldrig någonsin vara en kostnad då den påverkar balansräkningen positivt i och med att skulden minskar och tillgångarna därigenom ökar.

Inte heller påverkar värdeminskning på ett hus ovanstående faktum.

Att det sedan kan finnas bättre sätt att placera pengarna har inget med saken att göra. Det gör fortfarande inte amorteringen till en kostnad.

• Gilla
alienone och 14 till
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Om man inte amorterar, blir det då inte ganska svårt att spara på annat vis när låneränta ligger på 7-10%.
Kanske, men vid en hög (stibor-)ränta så har den blivit hög av någon anledning och den anledningen är troligtvis att det är en riktig högkonjunktur och då höjs räntan fär att bromsa inflationen. Vid en dylik högkojunktur finns det oftast många placeringar som ger hög utdelning.

P Pin skrev:
Ja, och det finns hus som tappar i värde. Huvudsaken för banken att de har en säkerhet för lånet.
Sant. Och som säkerhet kan bil, hus eller pengar på banken räknas.

Vi kan väl dock alla vara överrens om att amorteringar är ett väldigt bra sätt att framtidssäkra sina förutsättningar (man vet vad man har och det är lite som en försäkring) och att inte amortera på huslån eller andra lån är en stor risk vid plötsliga problem som kan bero på antingen omvärlden eller egna problem.

Min åsikt:
Amortering är ingen kostnad, det är en amortering. Med lite god vilja så kan man se det som sparande.

Redigerat:
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
K
Oj vilken både intressant diskussion men ekonomen i mig blir lite ledsen av hur ekonomiska begrepp används felaktigt :) En amortering är en amortering och kan aldrig vara ett sparande eller en kostnad. Att det sedan i praktiken kan anses vara som att spara till sig själv och dessutom minskar räntekostnaden kan vi nog också vara överens om.

Om man kan spara till en högre ränta/avkastning än man har på huslånet är det naturligtvis mest fördelaktigt ekonomiskt. Om framtiden kan vi inget veta men historiskt sett har man fått ca 7-9% genomsnittlig årlig avkastning på börsen de senaste 20 åren. Det innebär i sådant fall:

Om man under dessa 20 år sparat 5 000 kr/mån med en avkastning på 7% per år har man idag ca 2,5 mkr i sparande.

Hade man amorterat 5 000 kr/mån under dessa 20 år har man minskat lånet med 1,2 mkr. Till det ska man också lägga minskade räntekostnader under dessa 20 år i takt med att man amorterar. Summerat blir detta ändå långt under 2,5 mkr.

Så historiskt sett har det varit ekonomiskt förmånligt att "investera på börsen" istället för att amortera.

I praktiken tror jag dock att det största problemet är att många inte har diciplinen att verkligen spara dessa 5 000 kr/mån utan att de istället går till konsumtion. Då är det ju helt klart bättre att amortera.

/Krille

• Gilla
Stringfellow Hawke och 11 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Om du lånar t ex 100 000:- för att köpa en bil så har du i princip två utfall
1. Du amorterar inget, och kommer då att sluta upp med en bil som är värd noll, och ett lån på 100 000:-
2. Du amorterar av lånet, och kommer då att sluta upp med en bil som är värd noll, men inget lån.

I vilket av de två fallen har du mest pengar kvar?
En amortering är en avbetalning på ett lån, vad du har lånat till spelar ingen roll det är ändo inget sparande.

K Krille4 skrev:
Oj vilken både intressant diskussion men ekonomen i mig blir lite ledsen av hur ekonomiska begrepp används felaktigt :) En amortering är en amortering och kan aldrig vara ett sparande eller en kostnad. Att det sedan i praktiken kan anses vara som att spara till sig själv och dessutom minskar räntekostnaden kan vi nog också vara överens om.

Om man kan spara till en högre ränta/avkastning än man har på huslånet är det naturligtvis mest fördelaktigt ekonomiskt. Om framtiden kan vi inget veta men historiskt sett har man fått ca 7-9% genomsnittlig årlig avkastning på börsen de senaste 20 åren. Det innebär i sådant fall:

Om man under dessa 20 år sparat 5 000 kr/mån med en avkastning på 7% per år har man idag ca 2,5 mkr i sparande.

Hade man amorterat 5 000 kr/mån under dessa 20 år har man minskat lånet med 1,2 mkr. Till det ska man också lägga minskade räntekostnader under dessa 20 år i takt med att man amorterar. Summerat blir detta ändå långt under 2,5 mkr.

Så historiskt sett har det varit ekonomiskt förmånligt att "investera på börsen" istället för att amortera.

I praktiken tror jag dock att det största problemet är att många inte har diciplinen att verkligen spara dessa 5 000 kr/mån utan att de istället går till konsumtion. Då är det ju helt klart bättre att amortera.

/Krille
Inte helt korrekt att en amortering alltid är en amortering. När det kommer till redovisning, ja, men pratar vi ekonlmistyrningen är det den alternativa kostnaden som skall beaktas och här blir en amortering av huslån en kostnad. Beslutsargumentet är det som maximerat bidraget och i detta fall är det inte tvingad amortering som då skall ses som suboptimalt nyttoagerande och inte maximerar nyttan nationalekonomiskt. Därför är detta intrång av politiker för mig lite svårsmält, det handlar om att de bryter sönder nyttofunktionen för sparande vilket inte är helt ok. Att bankerna skulle exogent bestämma denna hade varit ok eftersom då andra banker kan lösa problematiken med tvånget men att lagstifta är lite väl mycket planekonomi för min smak

H
P Pin skrev:
Och det är det jag skrivit. Om man inte amorterar kan man göra annat med de pengarna . Tex spara på bankkontot.
ja alltså är amortering ett sparande, vilket var frågan.

Ingen som påstått att amortering är enda sättet man kan spara på

K
C Chris11 skrev:
Inte helt korrekt att en amortering alltid är en amortering. När det kommer till redovisning, ja, men pratar vi ekonlmistyrningen är det den alternativa kostnaden som skall beaktas och här blir en amortering av huslån en kostnad. Beslutsargumentet är det som maximerat bidraget och i detta fall är det inte tvingad amortering som då skall ses som suboptimalt nyttoagerande och inte maximerar nyttan nationalekonomiskt. Därför är detta intrång av politiker för mig lite svårsmält, det handlar om att de bryter sönder nyttofunktionen för sparande vilket inte är helt ok. Att bankerna skulle exogent bestämma denna hade varit ok eftersom då andra banker kan lösa problematiken med tvånget men att lagstifta är lite väl mycket planekonomi för min smak
Jag ser det som att en amortering alltid är en amortering och inte en kostnad. Däremot kan det precis som du skriver det uppstå en alternativkostnad kopplad till amorteringen. Detta t ex om du amorterar ett lån med 0,95% ränta istället för att spara till 7% ränta. Sen håller jag helt med dig om att nuvarande amorteringsregler är väl mycket planekonomi :)

För de allra flesta som inte har en hög belåningsgrad vore det mycket bättre ekonomiskt att kunna "växla" amorteringen mot ett sparande. I alla fall om man ser det på lite längre sikt. Jag har för mig att vissa banker erbjöd detta till sina bolånekunder för inte allt för länge sedan?

/Krille

@hul
Avbetalning av skuld kan väl ändå inte vara ett sparande hul? Så om du lånar 1000kr av mig eller din mamma och betalar tillbaka det om en månad så ser du den tusenlappen du ger tillbaka som ett sparande?

Nej, det som kan ses som att spara med en amortering är räntan, den kan man spara genom att amortera men i vissa fall så kan man då spara *mer* genom att inte amortera. Sen att man kanske kan sova bättre om natten genom att amortera är en helt annan sak.

Redigerat:
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
H
J jävla_hus skrev:
@hul
Avbetalning av skuld kan väl ändå inte vara ett sparande hul? Så om du lånar 1000kr av mig eller din mamma och betalar tillbaka det om en månad så ser du den tusenlappen du ger tillbaka som ett sparande?

Nej, det som kan ses som att spara med en amortering är räntan, den kan man spara genom att amortera men i vissa fall så kan man då spara *mer* genom att inte amortera. Sen att man kanske kan sova bättre om natten genom att amortera är en helt annan sak.
De är väl klart de är.
Du ökar din balansräkning alltså ett sparande

På vilket sätt ökar dina intäkter av att du betalar tillbaka den tusenlappen till mig/din mamma?

Edit efter huls editering: Nej, det påverkar inte din balansräkning, det kommer fortfarande att stå samma summa "på sista raden".

Balansräkning före amortering
Tillgångar...............Skulder
1000kr...................1000kr
Resultaträkning : 0kr

Efter amortering:
Balansräkning efter amortering
Tillgångar................Skulder
0kr...........................0kr
Resultaträkning : 0kr

Jag antar att du inte är företagare @hul

Redigerat:
  • Gilla
hojpg och 3 till
  • Laddar…
Säg att du amoterar på din bostadsrätt och föreningen går i konkurs, hur mycket har du då sparat på att amotera lånet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.