44 822 läst ·
487 svar
45k läst
487 svar
Många anser att amortering är en kostnad
Jag är för människors fria vilja och egna val, därför är det lite konstigt att jag är för det nya amorteringskravet från Finansinspektionen.T Polos skrev:
Anledningen är att vi i Sverige har folk som dig som inte förstår var amortering är - och det kommer i slutändan påverka mig som medborgare i samma land som dig på ett negativt sätt om bi inte har amorteringskrav.
Den kommentaren du skrev är bara korkad, vad är din förmögenhet om du tar massa lån. Men tyvärr har vi i Sverige för många som inte har grundkunskaper inom privatekonomi och det är tragiskt. Har länge tyckt att man bör ha mer utbildning i grundskolan inom dett, det är otroligt viktigt då konsekvenserna annars kan bli förödande. Och vissa vill ju inte ens förstå, eller hur Polos?
Over and out
Jo Enklas nya lån går att placera i 3-årig ränta som är högreS sunqan skrev:Räntan i sig är inget skäl att amortera.
Kan man placera pengarna i något som ger en högre avkastning än låneräntan (allt korrigerat för skatte-effekter) och där risken är låg (och helst inte ökar när värdet av säkerheten för lånet sjunker) ska man låna mer och investera! Allt annat är dumt.
Tyvärr (?) finns väl inget sånt sparande...
Samma. Noll kronor.S Strontus skrev:Om du lånar t ex 100 000:- för att köpa en bil så har du i princip två utfall
1. Du amorterar inget, och kommer då att sluta upp med en bil som är värd noll, och ett lån på 100 000:-
2. Du amorterar av lånet, och kommer då att sluta upp med en bil som är värd noll, men inget lån.
I vilket av de två fallen har du mest pengar kvar?
1. Lån på 100000 och 100000 i plånboken
2. Inget lån och inga pengar i plånkan
Är väl självklart att amortering är en typ av sparande, om än en mycket dåligt sådant just nu med tanke på den låga räntan. Förväntad avkastning bör väl vara runt 0,5-1,5% ( aktuell räntesats - ränteavdrag ).
Livet AB stärker ju sin balansräkning i och med amorteringen. Nettoförmögenheten ökar med ökad amortering på samma sätt som ett sparande också gör det.
Att den stora massan dock inte ser det så är ju anmärkningsvärt men dock inte förvånande. Annat proiriteras väl helt enkelt på det ekonomiska planet och balansräkningen är inte intressant. Varför spara till framtiden det man kan bränna redan idag? Man kan ju trilla av pinnen imorgon.
Livet AB stärker ju sin balansräkning i och med amorteringen. Nettoförmögenheten ökar med ökad amortering på samma sätt som ett sparande också gör det.
Att den stora massan dock inte ser det så är ju anmärkningsvärt men dock inte förvånande. Annat proiriteras väl helt enkelt på det ekonomiska planet och balansräkningen är inte intressant. Varför spara till framtiden det man kan bränna redan idag? Man kan ju trilla av pinnen imorgon.
Och var kommer bilen in i sammanhanget? Läs artikeln så kanske ni förstår att det handlar om huslån. För det handlar om en investering i en relativt värdesäker "produkt" och inte i en garanterat värdeminskande förbrukningsvara.
Skulle vilja säga att tvingad amortering både kan klassas som delvis sparande och dels en kostnad (och nej jag vet att amortering bara stör balansräkningen). Grejen är att vi har inga valmöjligheter för vårt sparande så skillnaden mellan den avkastning jag skulle långsiktigt fått på börsen i ett global index (6-8% historiskt) och räntan på mina bostadslån blir faktiskt en alternativkostnad. Dvs man skulle kunna placera pengarna på börsen och använda avkastningen för att betala den förlorade minskade räntekostnaden och fortfarande har mer pengar över.
Så att det är en typ av sparande, ja. Men det medför en ökad alternativkostnad
Så att det är en typ av sparande, ja. Men det medför en ökad alternativkostnad
Håller med om att lånet inte bryr sig om varför du tagit det.S Strontus skrev:
Ja skulden är noll i ena fallet och 100000 i andra fallet. I ena fallet tog du 100000 kr (varifrån spelar ingen roll ) och amorterade, i andra fallet amorterade du inte alls . Vad gjorde du då med de 100000 som du använde till amortering i andra scenariot? Sparade på banken, söp upp, trollade bort?
Men det spelar ingen roll om det är en värdesäker produkt eller en förbrukningsvara. Antingen så amorterar du inget, och har då kvar hela lånet, plus ev. restvärde, eller också amorterar du av lånet och har då inget lån plus ev. restvärde.E elmont skrev: