M
E elmont skrev:
Markarbetaren, där har du fel Zlatan, Stordalen och några till är mycket "speciella" människor med speciella förmågor som kreti och pleti inte har. Så att några udda individer lyckas betyder inte att "vanligt folk" kommer att lyckas med samma bedrifter. Du förstår att alla kan inte bli världsmästare oavsett hur mycket dom tränar utan nästan alla blir inte ens bäst i sin lilla by.
Men även bland dom som har lyckats är det inte säkert, i min bekantskapskrets fans (en nu avliden) en med lite speciella kunskaper/förmågor gällande pengar. Han var en av landets absolut förmögnaste under många år med en aktieportfölj värt ca 12 miljarder och fastigheter för ca 7 miljarder. 2008 - 2009 miste han i stort sett allt utom några promille, men det är en annan historia. Det jag vill peka på är att inte ens dom största elefanterna går säkra när det handlar om börsen.
Okej..

E elmont skrev:
Markarbetaren, där har du fel Zlatan, Stordalen och några till är mycket "speciella" människor med speciella förmågor som kreti och pleti inte har. Så att några udda individer lyckas betyder inte att "vanligt folk" kommer att lyckas med samma bedrifter. Du förstår att alla kan inte bli världsmästare oavsett hur mycket dom tränar utan nästan alla blir inte ens bäst i sin lilla by.
Men även bland dom som har lyckats är det inte säkert, i min bekantskapskrets fans (en nu avliden) en med lite speciella kunskaper/förmågor gällande pengar. Han var en av landets absolut förmögnaste under många år med en aktieportfölj värt ca 12 miljarder och fastigheter för ca 7 miljarder. 2008 - 2009 miste han i stort sett allt utom några promille, men det är en annan historia. Det jag vill peka på är att inte ens dom största elefanterna går säkra när det handlar om börsen.
Vad är det för kunskap och förmåga om ekonomi han hade som inte andra (som är utbildade och arbetar inom området) inte har?
Det tar 10000 timmar att bli riktigt bra på något. Glöm inte hårt arbete, och viljan att lyckas , att inte ge upp. Affärsmän, idrottseliten , och även amatörer som lyckas i sin ekonomi eller att åka Vasaloppet på en bra tid är inte talanger , de sliter hårt. Tur kan man ha någon enstaka gång, men inte i långa loppet.

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
K
E elmont skrev:
När du amorterar flyttar du pengarna från plånboken till huset och så småningom blir du ägare till hela huset och i huset har du ett sparat värde. Amorterar du inte kommer banken att vara ägare till huset och du är utan pengar i plånboken OCH har inget värde i bankens hus. För inbilla dig inte att du kan använda pengarna och köpa värdepapper och bli rik. Det har ju alltid varit så att det är just småspararna som betalar dom stora placerarnas vinster. Jag skulle gissa att 90% av småspararna förlorar eller max får tillbaka det dom satsat, medan några av småspararna har tur och gör sig en liten slant.
Det är en helt felaktig myt att 90% av småspararna förlorar eller max får tillbaka det dom satsat. Hur har du kommit fram till det?

Så länge vi inte pratar om derivat så är börsen inget nollsummespel som innebär att någons vinst motsvarar någon annans förlust.

/Krille

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Och exemplet att åka ett Vasalopp kanske är stort i dina ögon men det är nått nästan alla kan göra med en rätt måttlig dos av träning.
Och vilka kvalitéer han besatt vet jag inte men det kanske var en kombination av fingertoppskänsla och kanske lite tur, i alla fall i början, som gjorde att han lyckades så pass bra. Visste jag i detalj hur ha bar sig åt skulle jag kopiera det han gjorde på en gång.
Det jag säger är att för det stora flertalet är det näst intill omöjligt att bli distriktsmästare än mer omöjligt att bli svensk mästare. För att vinna ett DM krävs talang och träningsvilja utöver det vanliga. Det gäller både inom idrott och på börsen. Att handla på börsen och inte förlora kräver även det som du själv skriver 10 000 timmar för att bli bra; om man inte har tur eller någon speciell talang, Dom allra flesta människor kan/vill inte lägga 5 årarbetstider på nått som så småningom kan vara lönsamt.
Tänk om det vore så enkelt att hela Sveriges befolkning kunde sluta jobba och satsa på börsen.

E elmont skrev:
Och exemplet att åka ett Vasalopp kanske är stort i dina ögon men det är nått nästan alla kan göra med en rätt måttlig dos av träning.
Och vilka kvalitéer han besatt vet jag inte men det kanske var en kombination av fingertoppskänsla och kanske lite tur, i alla fall i början, som gjorde att han lyckades så pass bra. Visste jag i detalj hur ha bar sig åt skulle jag kopiera det han gjorde på en gång.
Det jag säger är att för det stora flertalet är det näst intill omöjligt att bli distriktsmästare än mer omöjligt att bli svensk mästare. För att vinna ett DM krävs talang och träningsvilja utöver det vanliga. Det gäller både inom idrott och på börsen. Att handla på börsen och inte förlora kräver även det som du själv skriver 10 000 timmar för att bli bra; om man inte har tur eller någon speciell talang, Dom allra flesta människor kan/vill inte lägga 5 årarbetstider på nått som så småningom kan vara lönsamt.
Tänk om det vore så enkelt att hela Sveriges befolkning kunde sluta jobba och satsa på börsen.
Nej att åka Vasaloppet är inte stort i mina ögon. Tiotusentals gör det. Började själv med uötalöpning (alltså distanser längre än maraton , oftast i terräng ,utan snitsling, vätskekontroller och ibland på natten) för några år sedan. Var med på SM för två år sedan och bland tio bästa , men det var 10000 m som är alldeles för snabbt för mig. Kanske tur och talang att jag orkar springa åtta mil i skogen på natten, men jag tror det beror på att jag under två års tid gick upp på morgonen må till fredag och sprang en två eller tre mil. Varje vecka hela året oavsett väder. Fast några pengar tjänar jag iofs inte på löpningen, fel sport för det. Några medaljer och ibland en tröja, handduk eller liknande i pris. inte alls i paritet med utgifter gör resor och utrustning. Men jag gör det enbart för att jag gillar det, inte för pengar, ära eller hälsa.

Men om man jobbar med något i många år blir det 10000 timmar och man blir bra på det. Jag som anställd förväntas ha erfarenhet så jag kan prestera motsvarande min län. Samma resonemang för företagare. Men visst alla kan inte vara bäst. Jag tror det handlar om den som vill mest .

M
Problemet med elmonts 90% bekanta misstänker jag är det gamla vanliga.
*En aktie rusar flera 1000% på kort tid
*Det pratas högt i fikarummet på jobbet, varför inte satsa lite, den går ju bara upp
*Naturligtvis lyckas man träffa toppen och aktien faller
*Man säljer med förlust och aktieintresset dödas ganska snabbt pga. att man köpte en lottsedel helt utan kunskap

Ett ganska klockrent exempel på detta heter Fingerprint Cards. Den rusade typ 2000% 2015, sedan vände det. Den har nu fallit 93% sedan toppen. Ett klassiskt exempel där många nybörjare med total okunskap rycks med av flocken som tror att alla träd växer till himlen.

Ett klassiskt exempel på hur en bra investering ser ut har Stockman beskrivit på sin blogg. Ett bolag med +100 år av bra historik. Värt att notera är att inlägget är några år gammalt så värdet är betydligt högre idag!
http://cristofferstockman.blogspot.se/2010/11/aktier-ar-som-kaniner.html

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
H
E elmont skrev:
att handla på börsen kräver verkligen inte 10 000timmar träning.
snarare en genomgång på 1-2 timmar kanske sen kan du var lite bättre än de bästa börsmäklarna.

De är bara att köpa fonderna som de bästa på börsen har så är du hemma

H
M Markarbetaren skrev:
Problemet med elmonts 90% bekanta misstänker jag är det gamla vanliga.
*En aktie rusar flera 1000% på kort tid
*Det pratas högt i fikarummet på jobbet, varför inte satsa lite, den går ju bara upp
*Naturligtvis lyckas man träffa toppen och aktien faller
*Man säljer med förlust och aktieintresset dödas ganska snabbt pga. att man köpte en lottsedel helt utan kunskap

Ett ganska klockrent exempel på detta heter Fingerprint Cards. Den rusade typ 2000% 2015, sedan vände det. Den har nu fallit 93% sedan toppen. Ett klassiskt exempel där många nybörjare med total okunskap rycks med av flocken som tror att alla träd växer till himlen.

Ett klassiskt exempel på hur en bra investering ser ut har Stockman beskrivit på sin blogg. Ett bolag med +100 år av bra historik. Värt att notera är att inlägget är några år gammalt så värdet är betydligt högre idag!
[länk]
jo men ska majoriteten av alla amatörer inte köpa aktier för man har inte tid, ork eller kunskapen som krävs.
utan fonder samt investmentbolag och då att då prestera som index alltså snitta ca8% per år inget problem

K
E elmont skrev:
Nu är det väl ingen som påstår att man behöver satsa 10 000 timmar för att få en bra avkastning på börsen?

Vi kan väl bara konstatera att om man lagt 5 minuter på att börja investera i en indexfond för 20 år sedan har man haft en avkastning som är ca 7-8% per år. För att återknyta till trådens ämne är det betydligt mycket bättre än att under samma period amortera på sitt bolån.

Om framtiden vet vi inte så mycket men baserat på historiken verkar det inte allt för otroligt att investeringar på börsen på lång sikt är bättre ekonomiskt än att amortera på sina bolån. Största problemet är nog bara att verkligen göra dessa investeringar istället för att konsumera.

/Krille

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
H
K Krille4 skrev:
Nu är det väl ingen som påstår att man behöver satsa 10 000 timmar för att få en bra avkastning på börsen?

Vi kan väl bara konstatera att om man lagt 5 minuter på att börja investera i en indexfond för 20 år sedan har man haft en avkastning som är ca 7-8% per år. För att återknyta till trådens ämne är det betydligt mycket bättre än att under samma period amortera på sitt bolån.

Om framtiden vet vi inte så mycket men baserat på historiken verkar det inte allt för otroligt att investeringar på börsen på lång sikt är bättre ekonomiskt än att amortera på sina bolån. Största problemet är nog bara att verkligen göra dessa investeringar istället för att konsumera.

/Krille
nu skriver ju faktiskt Elmont följande
"Att handla på börsen och inte förlora kräver även det som du själv skriver 10 000 timmar för att bli bra; om man inte har tur"

Och jag anser att det är betydligt bättre att skaffa ett eget boende och använda dom pengar som skulle gått till att betala hyra till att amortera av sitt lån. I alla fall jag har på det viset värdesäkrat pengarna och gjort några miljoner i vinst samt är skuldfri. Det som gjorde att min bekante med den stora förmögenheten inte förblev lika förmögen var just att han hade lån som inte var amorterade. Samma sak hände min frus morfar som även han var en förmögen man tills banken plötsligt ville ha tillbaka pengarna och marknaden störtdök.

K
H hul skrev:
nu skriver ju faktiskt Elmont följande
"Att handla på börsen och inte förlora kräver även det som du själv skriver 10 000 timmar för att bli bra; om man inte har tur"
Aha det år så illa enligt honom. Så de som köpte en indexfond för 20 år sedan har då inte tjänat något alls utan värdeökningen på 7-8% per år har på något mystiskt sätt försvunnit?;)

/Krille

H
K Krille4 skrev:
Aha det år så illa enligt honom. Så de som köpte en indexfond för 20 år sedan har då inte tjänat något alls utan värdeökningen på 7-8% per år har på något mystiskt sätt försvunnit?;)

/Krille
Hur han får ihop det kan jag tyvärr inte svara på.
Men enligt mig så är de otroligt enkelt att lära sig handla med fonder/aktier nu för tiden.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
H
E elmont skrev:
Och jag anser att det är betydligt bättre att skaffa ett eget boende och använda dom pengar som skulle gått till att betala hyra till att amortera av sitt lån. I alla fall jag har på det viset värdesäkrat pengarna och gjort några miljoner i vinst samt är skuldfri. Det som gjorde att min bekante med den stora förmögenheten inte förblev lika förmögen var just att han hade lån som inte var amorterade. Samma sak hände min frus morfar som även han var en förmögen man tills banken plötsligt ville ha tillbaka pengarna och marknaden störtdök.
men hade du tagit miljonerna och investerat dessa på börsen istället för amorterat så hade du haft bra mycket mer pengar.

vi kan ta ett exempel.
du sätter in 2 miljoner i en fond som avkastar 8% i 20 år.
efter dessa 20år så har du då över 9miljoner.
alltså över 7 miljoner i bara ränteinkomst.

Att leka med pengar man hade klarat att förlora är en sak.
Men finns det verkligen någon här i tråden som är tror att de är bättre än alla som jobbar professionellt med det här.
Våga då satsa allt ni äger i så fall, inklusive alla era vänner och bekantas pengar.
Jag kan också tänka mig att låna ut pengar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.