44 822 läst ·
487 svar
45k läst
487 svar
Många anser att amortering är en kostnad
Bill Gates kopierade någon annans dator så där kan man verkligen säga åka snålskjuts.KnockOnWood skrev:
Men man behöver ju inte ge sig ut på börsen för att göra bra affärer.
Man kan ju titta på vad som kan utvecklas i närområdet, och med de speciella kompetenser som finns där.
Att rida på vågen hos stora börsbolag är ju bara att åka snålskjuts på vad andra människor skapat.
Till exempel Bill Gates och Steve Jobs skapade inte sina förmögenheter genom att "spela på" börsen.
Nä - kontrollera ekonomin i koncernboksluten för Älvsbyhus Intressenter AB istället så får du se koncernens verkliga resultat.H hul skrev:
Vinstmarginalen de senaste 10 åren är ganska imponerande:
2016: 24%
2015: 24%
2014: 23%
2013: 24%
2012: 24%
2011: 25%
2010: 28%
2009: 19%
2008: 16%
2007: 31%
Jag har inget emot att de gör bra vinster - men man ska nog inte inbilla sig att minskade produktionskostnader innebär att de sänker priserna i motsvarande grad.
/Krille
Nej, det är ingen tankevurpa. Det finns artiklar om de relativa huspriserna mot andra länder och kring husbranschen som helhet.M Markarbetaren skrev:Du gör en tankevurpa där! Du måste skilja på äpplen och päron. Är en banan billigare idag än för 50 år sedan? Det kostar ju betydligt mindre att frakta bananer idag, billigare att lossa osv., men är den billigare idag? Är en vanlig Volvo V90 billigare idag än en 740 som tillverkades på 80-talet? Idag byggs ju V90 mestadels av robotar.
Nej naturligtvis inte. Precis som med hustillverkning och alla andra varor så följer det i mångt o mycket KPI. Och vi har redan kommit en bra bit på vägen inom hustillverkning. Lösvirkeshus blir mindre vanligt, dom flesta trähusen tillverkas på fabrik i färdiga sektioner. Betonghus som inte gjuts på plats kommer också i sektioner, ofta tillverkade i baltikum eller Polen.
Du kan kolla om något är dyrare eller billigare genom data för valutans inflation. Samt den genomsnittliga köpkraften. Att vi har kommit en bra bit på vägen med hustillverkning både stämmer och inte.
Man kan kolla på hur mycket som finns kvar, i form av effektivisering och nya sätt att tänka och bygga. Där tror jag det finns betydligt mycket mera kvar än vad som är gjort. Jag tror också att andra typer av industri lägger före, i form av att ha effektiviserat sina processer.
va de var väl precis vad de gjorde?KnockOnWood skrev:
Men man behöver ju inte ge sig ut på börsen för att göra bra affärer.
Man kan ju titta på vad som kan utvecklas i närområdet, och med de speciella kompetenser som finns där.
Att rida på vågen hos stora börsbolag är ju bara att åka snålskjuts på vad andra människor skapat.
Till exempel Bill Gates och Steve Jobs skapade inte sina förmögenheter genom att "spela på" börsen.
De har ägt aktier i deras bolag på börsen.
Börsen är nog de enklaste man kan göra som amatör i form av investering.
Att följa andra människor och rida på deras våg är ju de smartaste klart.
nämn gärna något annat förutom börsen som gemene man kan investera i då?
Här pratar vi enorma summor.E elmont skrev:Det skulle vara kul och se vem som har det bäst ekonomiskt om 10 år, jag som är skuldfri och bor "gratis" samt kan göra precis vad jag vill med det överskott som pensionen ger varje månad. Eller den som har motsvarande summa i lån på sitt hus och som med svårighet kan betala räntekostnaden med sin pension.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Så Bill Gates slängde in veckopengen i ett företag som hette Microsoft menar du, och lutade sig tillbaka medan pengarna rann in?H hul skrev:
Och Steve Jobs bara köpte en bunt aktier i Apple?
Men från det ena till det andra.
Du som vet hur man investerar på börsen och skapar en förmögenhet: Hur mycket har du själv på kistbotten?
Kanske du kunde dela med dig av lite matnyttiga råd till oss andra!
visst,KnockOnWood skrev:
Så Bill Gates slängde in veckopengen i ett företag som hette Microsoft menar du, och lutade sig tillbaka medan pengarna rann in?
Och Steve Jobs bara köpte en bunt aktier i Apple?
Men från det ena till det andra.
Du som vet hur man investerar på börsen och skapar en förmögenhet: Hur mycket har du själv på kistbotten?
Kanske du kunde dela med dig av lite matnyttiga råd till oss andra!
- köp index
- sprid risker (länder, sektor, etc.)
- månadsköp
- köp investmentbolag
- tänk långsiktigt
- var inte rädd för att de går ner 20% se det som en fördel istället
- undvik höga avgifter
- undvik produkter som du inte förstår (derivat, hedgefonder, blankning etc.)
- osv.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Du låter exakt som en kopia av bankernas broschyrer, väldigt hjälpande för villrådiga sparare.H hul skrev:
Men du glömde den första frågan
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, tur är nog det rätta ordet, eller hade du ens en aning om vilken utveckling din portfölj skulle haM Markarbetaren skrev:
gentemot index eller vilken avkastning du skulle nå?
Hos den som kan garantera hög avkastning på satsat kapital hade kön av investeringssugna
personer och företag varit oändligt lång.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Ja tur är ordet vi ständigt återkopplar till människor som lyckas lite bättre än dom som sitter på avbytarbänken och gapar. Zlatan har haft fruktansvärd tur i livet, Ikea-Ingvar likaså, för att inte tala om Bronsman, Carlström, Stordalen, listan kan göras lång över människor som haft en otrolig tur i livet!Peter2400 skrev:
Markarbetaren, där har du fel Zlatan, Stordalen och några till är mycket "speciella" människor med speciella förmågor som kreti och pleti inte har. Så att några udda individer lyckas betyder inte att "vanligt folk" kommer att lyckas med samma bedrifter. Du förstår att alla kan inte bli världsmästare oavsett hur mycket dom tränar utan nästan alla blir inte ens bäst i sin lilla by.
Men även bland dom som har lyckats är det inte säkert, i min bekantskapskrets fans (en nu avliden) en med lite speciella kunskaper/förmågor gällande pengar. Han var en av landets absolut förmögnaste under många år med en aktieportfölj värt ca 12 miljarder och fastigheter för ca 7 miljarder. 2008 - 2009 miste han i stort sett allt utom några promille, men det är en annan historia. Det jag vill peka på är att inte ens dom största elefanterna går säkra när det handlar om börsen.
Men även bland dom som har lyckats är det inte säkert, i min bekantskapskrets fans (en nu avliden) en med lite speciella kunskaper/förmågor gällande pengar. Han var en av landets absolut förmögnaste under många år med en aktieportfölj värt ca 12 miljarder och fastigheter för ca 7 miljarder. 2008 - 2009 miste han i stort sett allt utom några promille, men det är en annan historia. Det jag vill peka på är att inte ens dom största elefanterna går säkra när det handlar om börsen.