41 758 läst ·
779 svar
42k läst
779 svar
Män äger mer mark än kvinnor
Finns bra 18v maskiner till det https://www.toolab.se/produkt/makita-dub184z-lovblas-18v-utan-batterierAlfredo skrev:
Härliga dubbelbestraffning. Kvinnor och män fostras in i olika roller. Hur ofta uppmuntras tjejer som barn till att stå i skogen och hugga ved? Väldigt sällan. Och så får kvinnor skit för att de minsann inte är intresserade av det. Det är som att ge skit till män för att de inte vill arbeta på dagis, generellt. Eller sminka sig, för den delen. Könsroller.Stefflo skrev:
Hur många undersökningar kan man göra som visar att kvinnan äger mindre än mannen, tjänar mindre än mannen eller har mindre bilar än mannen.
Hur många döttrar väljer att ta över bondgården när föräldrarna går bort?
Hur många kvinnor är intresserade av att köpa skog och jobba i skogen?
När kommer vi till undersökningen att antalet män är fler inom svets, bilmekaniker eller maskinoperatörer? Kvinnor har väl samma möjlighet att välja dessa yrken som vård och barnskötare och på det sättet kanske höja sin lön. Varför måste det bara vara jämställt på VD-nivå för?
Är rätt less på jämförandet mellan kvinnor och män, vi är olika med olika intressen och så kommer det alltid att vara.
Den dagen jag ser lika många kvinnor som drar igång och avslutar ett altanbygge som antalet män så är vi jämställda.
"Kvinnor har väl samma möjlighet att välja dessa yrken som vård och barnskötare och på det sättet kanske höja sin lön. "
Klassiska kvinnoyrken har generellt lägre lön. Efter hand som kvinnor intar en viss yrkesroll, sjunker dess status. Som t.ex. läraryrket som från början var prestige och välbetalt. Kvinnor hoppade på och statusen sjönk ihop med lönen. Så kvinnor ska alltså byta jobb till klassiska mansjobb för att få upp sin lön? Som efter ett tag kommer sjunka den också.
"Är rätt less på jämförandet mellan kvinnor och män, vi är olika med olika intressen och så kommer det alltid att vara. Den dagen jag ser lika många kvinnor som drar igång och avslutar ett altanbygge som antalet män så är vi jämställda." Det kallas, åter igen, könsroller och indoktrinering.
Jag har alltid låtit min dotter vara med och hjälpa till, vare sig det har varit matlagning, städning eller biltvätt. Idag är nästan första gången jag kände att det fungerar, hjulbytet på bilen tog oss 30 min. Och vi hann prata under tiden.
(kanske att vi var effektiva eftersom hon tog körkort strax innan jul och har börjat prata om "vår bil")
(kanske att vi var effektiva eftersom hon tog körkort strax innan jul och har börjat prata om "vår bil")
Att män äger mark i större utsträckning än vad de äger kvinnor får vi alla hoppas.
Jag tror att det som artikeln handlar om är att män äger mer mark än vad kvinnor gör det.
Jag kommenterar alltså syftningsfelet i rubriken.
Jag tror att det som artikeln handlar om är att män äger mer mark än vad kvinnor gör det.
Jag kommenterar alltså syftningsfelet i rubriken.
Som jag ser det så är den här undersökningen ännu ett bevis på att pojkar och flickor fortfarande i alltför hög grad uppfostras in i olika roller. Genom historien har en enorm mängd begåvningar slösats bort till ingen nytta för att de råkade förekomma hos personer av "fel" kön.
Systemet är så ingrott att det finns överallt. Man behöver bara se på långskaftade gummistövlar och skogshuggarstövlar som nästan alltid är utformade för typiskt manliga smalben och skogshuggarbyxor som är för snäva runt höften för att passa på en stor del av kvinnorna och köksbänkar som är för låga för minst hälften av männen.
På de senaste 5-6 åren har det äntligen börjat finnas lätta men kraftfulla proffsmotorsågar med smal kedja som även en relativt småvuxen kvinna kan arbeta med utan att slita ut lederna i förtid men mycket annat i utrustningsväg fattas ännu.
Sedan tror jag faktiskt att det är en mindre andel kvinnor som naturligt är intresserade av skogsbruk och jordbruk och byggande men utgående från människor jag har träffat tror jag att den naturliga skillnaden är betydligt mindre än vad vi är uppfostrade till att tro och tänka.
Ett bra exempel är min sambo som är betydligt bättre bilförare än jag är och som kör traktor nästan lika bra som jag gör fastän hon är närapå nybörjare och jag har kört traktor i över 30 år.
Hon är inte så väldigt intresserad men framför allt så är hon uppfostrad till att maskiner är bäst att hålla sig ifrån.
Därför hejar jag på Vilolina och alla andra kvinnor som ger sig in i mansdominerade branscher och blir bra på det. Precis som jag hejar på alla män som går motsatt väg. Tillvaratagna begåvningar!
Systemet är så ingrott att det finns överallt. Man behöver bara se på långskaftade gummistövlar och skogshuggarstövlar som nästan alltid är utformade för typiskt manliga smalben och skogshuggarbyxor som är för snäva runt höften för att passa på en stor del av kvinnorna och köksbänkar som är för låga för minst hälften av männen.
På de senaste 5-6 åren har det äntligen börjat finnas lätta men kraftfulla proffsmotorsågar med smal kedja som även en relativt småvuxen kvinna kan arbeta med utan att slita ut lederna i förtid men mycket annat i utrustningsväg fattas ännu.
Sedan tror jag faktiskt att det är en mindre andel kvinnor som naturligt är intresserade av skogsbruk och jordbruk och byggande men utgående från människor jag har träffat tror jag att den naturliga skillnaden är betydligt mindre än vad vi är uppfostrade till att tro och tänka.
Ett bra exempel är min sambo som är betydligt bättre bilförare än jag är och som kör traktor nästan lika bra som jag gör fastän hon är närapå nybörjare och jag har kört traktor i över 30 år.
Hon är inte så väldigt intresserad men framför allt så är hon uppfostrad till att maskiner är bäst att hålla sig ifrån.
Därför hejar jag på Vilolina och alla andra kvinnor som ger sig in i mansdominerade branscher och blir bra på det. Precis som jag hejar på alla män som går motsatt väg. Tillvaratagna begåvningar!
Ja det är inte lätt för en kvinna att äga och förvalta fastigheter och hus..har man inte gamla trofasta hantverkare så får man ofta väldigt saltade fakturor..och svårare få hjälp ..etcRedaktionen skrev:
Men behövdes det verkligen en undersökning för att komma fram till något alla redan visste?
Vill man ändra på detta så är det ju bara att införa åtgärder för att styra utvecklingen i rätt riktning.
Vill man ändra på detta så är det ju bara att införa åtgärder för att styra utvecklingen i rätt riktning.
Det finns väl alla möjliga styrmedel att ta till. Det känns som att ditt förslag ligger i änden av skalan kanske. Att strypa lagfartsavgift och stämpelskatt för vissa kön är väl steg ett.MathiasS skrev:
Edit: Men bara om säljaren är en man givetvis.
Var fanns de siffrorna?Nyfniken skrev:
Det här är en kvantitativ undersökning. Att "alla visste" att kvinnor är finansiellt underordnade män är knappast något som går att använda i praktiken utan att ha siffror att referera till.
Ja, trivialt lätt, eller hur?