41 543 läst ·
779 svar
42k läst
779 svar
Män äger mer mark än kvinnor
Vart fanns den?P pmd skrev:Rapporten om den undersökning som artikeln handlar om.
Så kan det vara, men jag kan inte komma på någon bättre värdeindikator än taxeringsvärde om man ska göra den jämförelse som rapporten gör. Att enstaka fastigheters "verkliga" värde avviker kraftigt från taxeringsvärdet tror jag knappast påverkar resultatet avsevärt. Dessutom torde sådana avvikelser finnas hos fastigheter som ägs både av män och av kvinnor.
Jag har bara skummat rapporten så jag kan inte säga så mycket om rapportförfattarnas metoder, men det finns ett avsnitt med metodbeskrivning i rapporten som den som är intresserad kan ta del av.
Tittade efter en länk, men måste missat den?
Skattesubventioner och punktskatter är välanvända politiska verktyg för att uppnå normativa mål hos befolkningen, så de kanske kan fungera i detta sammanhang också.Nyfniken skrev:
Fast jag vet inte riktigt hur bra de fungerar. Vad jag egentligen borde ha skrivit är nog nåt i stil med "så de kan nog komma till användning i detta sammanhang också".
Det finns kanske sådana undersökningar också hos Ownershift? De arbetar ju för ökat kvinnligt ägande i allmänhet.
Kvadratmeterpriset på vad, förresten?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 904 inlägg
Ägda fastigheter. Något säger mig att män äger mycket mera fastigheter men kvinnor äger mycket dyrare fastigheter.P pmd skrev:
Man kanske borde ha punktskatter för att få kvinnor att köpa riktigt billiga fastigheter. Så att kvinnor blir ägare till mer mark men att männen samtidigt blir ägare till dyrare mark.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 904 inlägg
Beror ju på vilken sort man bor med.Violina skrev:
Just nu är det ett sopberg i hallen av klädpåsar, kartonger efter köp av nödvändiga allehanda "produkter", skor etc
Och man slipper ofta rensa igenslammade avlopp från långa hårstrån om man bor själv utam kvinnor i hemmet
Men lite får man ju stå ut med
Rensar ju mina egna avlopp, så jag är den enda som blir lidande av mitt långa hårHuddingebo skrev:
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 428 inlägg
jag hittar inte det skrivet så i rapporten, men det är min slutsats och hur jag läser det. det är väl ingen jämställdhetsfråga vad vuxna människor väljer att investera sina egna pengar i. de får väl uppmuntra kvinnor att köpa mer mark om de tror att det är vad jämställdhet är. jag tvivlar på att ngn kvinna blivit nekad att köpa mark för att hon är kvinna.P pmd skrev:
jämställdhet är väl inte att det måste vara 50% fördelning på allt. det ska väl vara att ingen hindras göra det de vill eller särbehandlas pga kön, ålder eller religion tex och det ser jag inte en tillstymmelse till här.